{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
844 visninger | Oprettet:

Hvad betyder en ideal lyd i bilen og hvad det skal til? {{forumTopicSubject}}

Hej gutter,

Lad os udveksle nogle ideer/erfaring/oplevelse/m.m. vedr. lydkvalitet i bilen.

Er der kun renhed, tonal balance, scene...?

Mange er utilfredse med lyden efter udskiftning af højtaler.
Endnu flere vil have bare en subwoofer i bilen. Efter min mening en subwoofer er det sidste man skal tænke over. Hvad synes i?

Der er ikke noget gratis under solen, rigtigt? Hvor mange penge vil i investere i bil-lyd? Og i hvilke rækkefølge?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad betyder en ideal lyd i bilen og hvad det skal til?
  • #1   31. aug 2017 som du skriver så er det jo meget forskellig hvad folk vægter, men skulle jeg ud og ofre penge på på bedre lyd end det er er i fra fabrikken (hvilket jeg højst sandsynligt ikke gider at ofre penge på mere, for har haft den tid hvor jeg har smidt bilstereo i for mange tusinde kr, sidst jeg brugte penge på det kostede det ca. 30k)
    men den bedste rækkefølge for bedste lyd i bilen er vel, lyd dæmpning af døre, udskiftning af front højttaler til et godt komponent sæt, en forstærker, og til sidst en sub hvis der mangler lidt bund.


  • #2   31. aug 2017 Radio (HU)
    Dæmpning.
    Forstærker
    Højtalere
    Sub...

    Hvad der skal ske i min nye bil.
    HU. Er gjort
    Let drevene Højtalere
    Forstærker efter behov

    Der skal ikke ske så meget denne gang


  • #3   31. aug 2017 Det er utroligt, men folk (specielt nybegyndere) aldrig (næsten aldrig) tænker i den anden retning, som jeg vil bare tilføje nedeunder:

    1. Besøg flere bil-lyd forummer (www.diymobilaudio - en god start)
    2. Find passende læsning (nogle bøger/brochurer/manualer kan downloades gratis på nettet).
    3. Lyt andre biler (find mindst en med din "drømme"-lyd) - så har du allerede lyttet til dit mål!
    4. Vælg troværdig/ærlig forhandler, som er i stand til at rådgive dig.
    5. Investere i målegrej - så sparer du mange penge. Tuning/indstilling af lyd kan tage flere uge smiley
    6. Brug Google, Youtube ... hvis du har et spørgsmål eller i tvivl om noget.
    7. Vis aldrig kvitteringer til din kone smiley
    ...


    Kan tilføje flere emner ...


  • #4   31. aug 2017 Bare der er en radio i som virker så er det fint med mig.

  • #5   31. aug 2017 #3

    1: Problemet med diymobilaudio er at siden er engelsk... dvs. mange får problemer når der står tekniske termer...

    2: De fleste af de manualer osv, er på engelsk... Igen mange får problemer med teknisk engelsk..

    3: Lyt til andre biler er en rigtig god idé... og der skal man prøve at lade være med at lytte til kammeraternes nede på tanken... kom ud til f.eks. EMMA, hvor anlæggene faktisk lyder godt... det ville få mange til at stoppe med at gå efter "populære men egentlig elendige mærker"

    4: Det er næsten det folk er dårligst til... der er jo ebay hvor de kan få tingene meget billigere... altså indtil de indser der er noget der hedder told og moms, og at den danske forhandler faktisk var billigst alligevel... Eller også har de snakkt med en eller anden pubertetsknægt i den nærmeste billistbutik som har læst en brochure...

    5: Meget af målegrejet koster også mange penge hvis det faktisk skal være noget værd... og hvis det alligevel kun bruges 1-2 gange så har man altså ikke sparet noget, de fleste kompetente forhandlere tilbyder indstilling af anlægget gratis ved køb hos dem...

    6: Her kommer vi tilbage til det med engelsk... og så skal man også lige kunne sortere i skidt og kanel... bare fordi det står på nettet eller en flink mand på youtube siger det, er det ikke altid sandt...

    7: Absolut vigtigste punkt der skal huskes... Derfor en ordentlig forhandler tilbyder at lave en ekstra faktura med det beløb på du fortalte din kone det kostede... smiley



  • #6   31. aug 2017 Nå man køber en Radio så bør man altid vælge en med BT håndfri som minimum og man bør købe et ordenligt mærke. Jeg fortrækker selv Alpine efter at havde været igennem Clarion og Pioneer men det er en smags sag.


  • #7   1. sep 2017 Jeg synes det er svært at lave en rækkefølge på Hvad man skal købe først med mindre det er i den helt billige ende man kigger. og så er det stadig meget forskelligt alt efter hvad bilen er føt med. i midt hoved skal man se det som et helt system der skal passe sammen.
    Det nøtter ikke noget at købe dyre gode højtalere hvis man ikke har en forstærker der kan frække dem ondentelig. Og omvendt får man ikke god lyd ved at sætte en lækker forstærker til et par skod højtalere.
    Hvad angår subben så ville jeg have meget svært ved at undvære den dybte i lyden den giver.

    Hvad angår dæmpning så der det jo bare en del af en god monterings.



  • #8   1. sep 2017 tja første ville jeg sikre mig at alle løse ting ikke går i selvsving, det lyder ikke godt når en eller anden metaldims rasler ved lidt høj musik... det er lidt som når man står og tanker bilen så kommer den næste bil raslende ind... skramle skramle.. smiley

  • #9   2. sep 2017 Det er også det man gør når man dæmper bilen...

    Skulle man lave en checkliste, ville min være dæmpning som nr 1... Højttalere og forstærker som nr 2... Om der skal skiftes radio / HU kommer helt an på hvor gammel bilen er samt hvilke features den originale HU har... Min mitsubishi havde f.eks. er relativt vellydende standard anlæg = HU ville jeg naturligvis ikke skifte da den kom fra fabrikken med BT håndfri, med tale genkendelse, osv..


  • #10   4. sep 2017 Sikkerhed i bilen skal være nr.1 på listen, specielt, hvis man vil skifte/tilføje ledninger/kabler/sikringer. Ordenlige kabler (ikke noget Kina-kopi)!

    Lydprocessor - ikke for at glemme (med tidsforsinkelse, PEQ, m.m.)

    Tjekke tætningsliste ved dørene/vinduer (støj kan være et stort problem for gamle biler).

    Optimere placering/retning af højtalere, hvis muligt... (komponentsæt)


  • #11   5. sep 2017 Optimere placering/retning af højtalere, hvis muligt... (komponentsæt)
    Skal før DSP... længe før DSP... Alt for mange bruger DSP for at kompensere for småsjusket / Doven montering...

    Faktisk er DSP ikke en direkte nødvendighed... blev bevist mange gange I EMMA's Pure passive klasse hvor jeg har set en Pure passive bil få titlen "Best in sound" flere gange... (DSP var ikke tilladt)


Kommentér på:
Hvad betyder en ideal lyd i bilen og hvad det skal til?

Annonce