{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  4 dæk - 2 slags ?
  • #1   19. maj 2014 ja må du godt

  • #2   19. maj 2014 du må benytte 4 forskellige mærker på samme tid.

  • #3   19. maj 2014 Bare alle 4 enten er helårs/sommer eller vinterdæk

  • #4   19. maj 2014 nej det må du så ikke du må køre med forskellige mærke dæk foran og bagved ligesom han skriver i hans tråd du må ikke køre med forskellige dæk mærker på samme aksel

  • #5   19. maj 2014 Nicolaj jo han må Alle 4 dæk skal være af samme type= enten radial dæk eller diagonal dæk og enten vinter/sommer eller helårs dæk. Mærke er lige meget du må have fir forskellige mærke dæk på bare de er af samme type

    8.02 HJULGENERELLE BESTEMMELSER
    (1) Dæk, fælge og hjullejer m.v. skal være ubeskadigede.
    8.02.002 DÆK
    (1) Dæk:
    a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte akseltryk og være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.
    b) Skal være af dimension og udformning svarende til fælgen.
    c) Skal tydeligt og holdbart være mærket med dimensionsbetegnelse og fabrikantens og/eller regummieringsfirmaets navn eller varemærke.
    d) Skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/t tydeligt og holdbart være mærket med bæreevne- og hastighedsangivelse.
    (2) Mønsterdybden skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/t være mindsta) 1,6 mm for køretøj med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg og
    b) 1 mm for køretøj med tilladt totalvægt på over 3.500 kg.Mønsterdybden måles i hovedmønsteret, hvorved forstås de brede riller i slidbanens midterste del, der dækker ca. 3/4 af slidbanens bredde.
    (3) Dæk, for hvilke der er krav om mindst 1,6 mm mønsterdybde, skal være forsynet med slidindikatorer (TWI). Slidindikatorer skal give visuel advarsel, når mønsterdybden i hovedmønsteret er reduceret til 1,6 mm. Slidindikatorer skal være anbragt i tværgående rækker i slidbanens hovedmønster.
    (4) Oppumpningstrykket skal være i overensstemmelse med det af køretøjsfabrikanten foreskrevne, dog højst 9 bar.
    (5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset fra dæk til midlertidig brug.
    (6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori a) opbygning: - radialdæk - diagonaldækb) anvendelseskategori: - almindeligt dæk (uden »M + S«-mærkning) - terræn- og vinterdæk (med »M + S«-mærkning) - dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul)
    (7) Enkeltmonterede dæk på aksel med tilladt akseltryk på mere end 8.000 kg skal være radialdæk.
    (8) 1000 kr. i bøde Pr. dæk som er under minium slidmærke(Kilde: Detailforskrifter for køretøjer 2004)


  • #6   19. maj 2014 var os det jeg mente enlig smiley

  • #7   19. maj 2014 Det er en åndsvag lov da det hurtigt kan blive noget pis i glat føre og opbremsning, men du må gerne køre med forskellige dæk, også sammen aksel... Bare alle fire er vinter eller sommerdæk...

    Men jeg ville ikke gøre det...

    Dog ser jeg ingen problemer i ens dæk pr aksel som der bliver spurgt om.


  • #8   19. maj 2014 Pengene er lidt små med en lille pige på vej så jeg har kigget lidt på fine brugte dæk og fundet nogen rigtig fine dæk hvor jeg kan gøre en god handel og få rigtige gode dæk par vis . Men ville ikke gøre det hvis det ikke var lovligt. Tusind tak for hjælpen.

  • #9   20. maj 2014 Husk lige at holde øje med årgangen på de dæk du køber.

  • #10   20. maj 2014 Hvad tænker du på nicksan?

  • #11   20. maj 2014 At du ikke vil have gamle møre dæk.
    Der står årgang på dækkene og når man køber brugte dæk er det jo ikke altid helt nye dæk.


  • #12   20. maj 2014 Okay, det vil jeg lige tjekke op på!

Kommentér på:
4 dæk - 2 slags ?

Annonce