{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
673 visninger | Oprettet:

Bilvask {{forumTopicSubject}}

Jeg vil lige høre hvad i vil anbefale man bruger til vask af bil.

Der sidder en masse insekter på kofanger, og så er der nogle små sorte prikker på bagkofanger og bagklap, som nærmest er brændt fast som bremsestøv.

Vh

Kommentarer på:  Bilvask
  • #1   19. jun 2017 prøv med petroleum, det er nok tjære.

• #2   19. jun 2017 Til insekterne bruger jeg almindelig insektfjerner fra Turtlewax (den grønne sprayflaske) sammen med en speciel mikrofiberklud med store masker, der samler insekterne op og ikke bare tværer dem ud. Husk altid at vaske efter med autoshampoo.

Til dine sorte pletter (lyder meget som tjære) ville jeg bruge et claybar. Det tager stort set alle urenheder der sidder i din lak, som tjære og lign. Husk her autoshampoo som glidemiddel.
    Inden du bruger dit claybar skal bilen selvfølgelig være godt vasket da du ellers kommer til at ridse den med det skidt der sidder på bilen.

• #3   19. jun 2017 Mht. insekterne, så er det min egen erfaring, at insektspray er temmelig hårdt ved lakforsegling og voks pga. en lav pH-værdi af produktet. Personligt bruger jeg derfor typisk først et forvaskeprodukt blandet op med vand i forholdet 1:10 (fx Valet Pro citrus prewash) i en forstøver, som jeg sprayer på de udsatte områder og lader sidde i 4-5 minutter. Herefter skyller jeg af med en højtryksrenser og så plejer det meste at være væk. Hvis det er rigtig mange insekter og de har siddet længe på lakken, kan jeg også godt finde på at lægge nogle gennemvædede (tynde) håndklæder på fronten og lader dem sidde i 5-10 minutter. Det løsner også de fastgroede insekter men er selvfølgelig lidt mere bøvlet. Derudover er det vigtigt at have en god lakforsegling/voks eller endnu bedre en god coating på bilen, for så sidder de små kræ ikke så godt fast i lakken
    Mht. tjærepletterne er jeg enig med Nicklas ovenfor

• #4   19. jun 2017 Mht. insekter sørger jeg også for at skylle områderne godt efter med en højtryksrenser da det ofte tager en del, og så tager insektfjerneren resten. Men godt input til fjernelse af insekterne Buford, der vil jeg overveje til næste gang.
    Bruger desuden selv Auto Finesse Snowfoam til prewash, tænker det virker på samme måde som den Valet Pro du bruger, eller tager jeg helt fejl?

• #5   19. jun 2017 Jeg har gode erfaringer med
    https://www.bauhaus.dk/forvask-extreme-prewash-t-1-liter-turtle.html

• #6   19. jun 2017 Vil du have en billig løsning, så skyl først, derefter tag et stort håndklæde, gør det vådt, så meget at det drypper, læg det på bilen, henover insekter. Vent 5-10 minutter, så er de bløde og til at vaske af med din mikrofiber klud/handske.

• #7   19. jun 2017 Har hørt det emd vådt håndklde som opløser insekter, så det må prøves.

Alt det med prewash og claybar har jeg godt nok aldrig hørt om, men jeg må se hvad jeg kan finde og så prøve mig frem.

• #8   19. jun 2017 #4 / @Niclas L
    Du har ret, det snow foam du bruger har temmelig sikkert samme virkning som det fra Valet Pro som jeg bruger og det er bl.a. også til brug i en skumlanse til en højtryksrenser. Jeg bruger også Valet Pro i en skumlanse til resten af bilen, men ofte blander jeg lidt ekstra op i en mere koncentreret opløsning i en "manuel" forstøver, til at tage de værste fastgroede insekter. Alt efter produkt og alt efter blandingsforhold er det min personlige erfaring, at det er lidt mere skånsomt ved lakforsegling / voks / coating, end en insektfjerner, der har en lavere pH-værdi.

• #9   19. jun 2017 http://www.fdm.dk/fdm-tv/vask-bilen-uden-vandslange

Ved ikke om det kan bruges.

• #11   19. jun 2017 Jeg brugte bare en autosvamp, og så en spand vand med opvaskemiddel.

Det virkede ok, men det kan ikke tage de insekter og andet, der har siddet der længe, og de sidste mange år/biler jeg har haft, er kun blevet 'vasket' ved hjælp af regnvejr, så jeg tænkte det måske var på tide at få lært en god metode.

Kommentér på:
Bilvask