{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.161 visninger | Oprettet:

Golf 4 1.9TDI vil ikke gå i gear når motor kører {{forumTopicSubject}}

Jeg har for nylig haft lidt problemer med min Golf 4 1.9TDI med ASZ motor og 02M 6trins gearkasse.

Problemet startede med at den havde lidt svært ved at gå i gear hvis man kom i nærheden af 4000omdr og ville skifte gear (skulle trække lidt ekstra hårdt for at være sikker på den gik i gear).

Men med tiden er det så blevet værre, så blev det sådan den var svær at få i 1.- Og bakgear, men når bilen første havde været ude og køre så var der pludselig intet. Gearene gik som de skulle.

Nu er den så helt tosset. Jeg kan SLET ikke få den i nogen af gearene når motoren kører tomgang. Men når den er slukket kører det helt perfekt.

Når man ligger godt presse på gearstangen mens den er startet falder motorens omdrejninger med ca 300omdrejninger.

Til tider kan det føles som om koblingen ikke går helt fri og "gnider" mod svinghjulet, når man forsøger at få den i gear.


Kobling, svinghjul, trykpladen og slavecylinder skiftet for ca 6måneder/15000km siden. Gearkasse olie skiftet for ca 40000km siden.

Hvad tror problemet er?
Jeg vil i morgen forsøge at grundinstille gearskiftet. Hvis det ikke hjælper vil jeg tæppe gearolie af og se om der er spåner i olie.

Kunne det tyde på en død gearkasse/død synkromesse?

Gearkassen har kørt 315000km og aldrig været åbnet for reparation eller skiftet ud.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Golf 4 1.9TDI vil ikke gå i gear når motor kører
  • #2   20. jan 2018 har du prøvet at lufte dit kobling system ud igen. Der kan nemt være luft i det.Der ikke er komme helt ud da i skiftet den kobling cylinder. Så kan den gøre det du beskriver. nu siger du at du skiftet slavecylinderen ud. Hvad med din hovdekoblingcylinder. Den kan jo også være godt slidt. Det har jeg prøvet før hvor den er svær at få i gear og når først bilen har kørt. Så får den (pumpet) tryk i systemet og så er det ikke noget problem at skifte gear igen. ind til den har stået nogen timer og så starter det forfra. Så evt skift den ud med en anden.Det jo også du forsøg vær. og alt det du har skiftet var det til nye dele. eller brugt ?

  • #3   20. jan 2018 død kobling. når du presser gearstangen, så tæsker du bare dine synkromesser ihel. lad være med det. og skift kobling og udrykkerleje

  • #4   20. jan 2018 Jeg er temmelig sikker på det ikke er en kobling eller udtrykker leje. Begge dele har kun kørt knap 15.000km.

    Jeg tror heller ikke der er lidt i systemet for så ville koblingen være blød og træde på, og den er alt andet end blød.

    Jeg er næsten sikker på fejlen ligger i gearskiftet eller inde i selve gearkassen


  • #5   20. jan 2018 Altså hvis du kan skifte med stoppet motor så det ikke gear skiftet jo.
    Når du presser hesr stangen med koblingen nede, og motoren så belastes betuder det st du bruger din synkron mesh som kobling.
    Vil.vædde en død Hirtshals måge på det er koblings relateret. Dele fejler eller fejl monteres sådan er livet.
    Og er det gearkasse fejl så skal den jo af, og så opdager du nok problemet inden du kommer så langt


  • #6   20. jan 2018 Daniel f, få ku bare udluftet den kobling, og hvis ikke det hjælper, så kig på din hovedcylinder eller slavecylinder. Det kan også være en defekt trykfod, men så er det godt nok noget billigt skrald der er monteret.

  • #7   20. jan 2018 Umiddelbart er problemet løst.
    Gearskifte indstillingen var ikke helt korrekt, så nu er den grund indstillet.

    Udover så er den blevet udluftet, der var ingen luft i systemet, men jeg er temmelig sikker på der har siddet en masse skidt i, for jeg er ret sikker på væsken ikke skal se sådan ud.

    Den skal udlufter noget mere så der kommer frisk væske ned, men dunken med ny bremsevæske er i en anden bil der først kommer hjem senere.


    profilbillede
  • #8   20. jan 2018 Med hensyn til det der blevet skiftet er det blevet skiftet til enkelt masse svinghjul og 80% stærkere trykplade og organisk kobling. Udrykkerleje/slavecylinder (i dette tilfælde er det i et da udrykkerleje er hydraulisk) blev skiftet med nye originalt.

    Bilen er bygget en smule om smiley


    profilbillede
  • #9   20. jan 2018 Hold da kæft. Der er sgu smæk på den dieselmotor der.

  • #10   20. jan 2018 Jo deeeet, den gør det meget godt, men også en af grundene til jeg tænkte den måske havde kværnet synkromesse eller værre. Med den effekt er det lidt svært ikke at give den kniven en gang i mellem ??

Kommentér på:
Golf 4 1.9TDI vil ikke gå i gear når motor kører

Annonce