{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.988 visninger | Oprettet:

Oktan 99: Shell V-Power frem for oktan 95? {{forumTopicSubject}}

Ohøj BG!

Er der nogle klare fordele ved, at køre på oktantal 99 frem for 95 i forhold til normal dagligdagskørsel (by). Især på moderne turbo-benzin biler?
I dette tilfælde gælder det en TSI, der har kørt på 95 i mange år. Jeg tænker på, om der er nogle fordele i forhold til sod, motorstøj (motorbanken), benzindyser mm.
Hvad er jeres oplevelser - virker det, eller er det noget fis?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Oktan 99: Shell V-Power frem for oktan 95?
  • #1   25. mar 2018 Hvis bilen kan indstille tænding efter det højere oktan tal så ja, ellers er det kun additiverne der følger med shell v-power din motor kan "nyde" godt af. Men der sker ikke noget med at køre med et højere oktan tal i benzinen, end motor er "beregnet" til smiley

  • #2   25. mar 2018 Går også lidt længere literen

  • #3   25. mar 2018 har ikke kunne mærke noget forskel om jeg kørte på alm 92/95 eller 99. på alm normale biler, heller ikke med at de skulle køre længere literen .

  • #4   25. mar 2018 Nogle kan mærke forskel, andre kan ikke. Men for at det giver noget, både effekt og bedre økonomi kræver det naturligvis at styrring kan justere efter oktan tal. Hvis ikke kan det jo også gøres manuelt på lidt ældre biler.

  • #8   25. mar 2018 #7 Det passer ikke det du siger der med brændtid og TDC.
    Og nej, Vpower har heller ikke en smørende virkning der hvor olien ikke når ind, for benzinen skal slet ikke blande sig med olien. Det eneste det skal "smøre" er benzinpumpen.

    Till trådstarter:
    99 har måske bedre additiver, til at holde maskineriet rent, det ved jeg ikke.

    Men hovedformålet er at det er mere stabilt.. Dvs at cylindertrykket og temperaturer kan blive højere uden det selvantænder. Dermed kan man antænde tidligere, og få mere ydelse ud af motoren. Hvis din motor er begrænset af at køre 95 oktan, så vil du få både bedre ydelse og bedre økonomi ud af det. Nogle tilfælde vil nok ikke give forskel, mens andre godt kan. Brændværdien på de to bør være meget tæt på ens, men kan selvfølgelig variere.


  • #9   25. mar 2018 @8: Okay. Det giver fin mening. Ved du, om det kan have nogen betydning for sod dannelse, som ofte forefindes på TSI'er?

  • #10   25. mar 2018 jeg kan høre forskel på min kadett e gsi,
    da jeg køre højre kompression end standard,

    køre jeg på 95, på en varm sommerdag, tændings banker motor, når jeg sejtrækker, eller køre med trailer og køre 70-80km på landevejen.

    det gør den ikke med Wpower, der køre den som den skal ,
    den er så også kørt ind til Wpower

    men kan tydelig høre tændingsbanken, når den køre 95


  • #12   25. mar 2018 Den smøring benzin kan give tror jeg ikke er hydrodynamisk, det kan ikke bære den belastning tror jeg ikke. Men det var nu også mere de andre påstande du kom med som jeg betvivler allermest.

    #9 Jeg tvivler på det gør ret stor forskel, det bedste du kan gøre mod soddannelse er jævnligt at give den noget gas så den bliver rigtig varm, og om du er kriminel slår EGR fra smiley


  • #14   25. mar 2018 Gerne. Først og fremmest tror jeg ikke på det brænder langsommere, men fremvis gerne beviser, udelukker ingenting.

    Som jeg også skrev, så er hele formålet med det mere stabile brændstof at sætte gnisten længere fra TDC for at lande peaktrykket på det rigtige tidspunkt. Generelt skal det afstemmes sådan at der er maksimalt cylindertryk cirka 10-15° ATDC. Tager vi f.eks en tunet bil, så duer det jo ikke at cylindertrykket peaker alt for tæt på TDC, først og fremmest laver det intet arbejde pga M=F*a, men andre ulemper er også alt for meget varme.

    Det kan godt være det er det du også mener, men det lyder bare som om du siger længere ATDC er bedre.


  • #16   25. mar 2018 Jep det er jeg helt klar over det du siger der, det har jeg jo selv nævnt.. Men det er jo konstanter du nævner der, og dit argument har ingen umiddelbar sammenhæng med brændstoffet? Jeg er klar over f.eks diesel brænder væsentligt langsommere, men tror forskellen fra benzin til benzin er meget meget minimal, og er væsentlig mere afhængig af temperaturer, end det er af oktantallet.



  • #18   25. mar 2018 Min holdning til oktantal i praksis er at jeg bruger højeste oktan på havemaskinerne, dvs sige fræsere, motorsave, buskryddere osv, aldrig Aspen der er vanvittig dyr. men i bilerne kører vi 92.
    Det er almindeligt kendt at V-Power er bedre end normal varen, nogen får mere effekt, andre får flere km/l , også i almindelige husmandsbiler.


  • #20   26. mar 2018 #17 Hvor forbrænder det så, og hvis det ikke selvantænder hvordan i alverden skulle det så antænde?

  • #23   26. mar 2018 Jeg tror bare jeg stopper med at skrive mere. Vi kommer aldrig til enighed.

  • #28   26. mar 2018 Mazda starter med 14:1 i kompression i deres nuværende modeller og vil så ramme 18:1 i næste generation, hvis det går som de regner med. Med 18:1 vil det være slut med tændrøret.

  • Dennis M
    Dennis M Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Svar: 18
    #30   28. mar 2018 Jo højere oktan, jo mere modstandsdygtige for selvantænding(tændingsbanken) hvor du kan tænde blandingen SENER.

    Ved ikke med tsi men de gamle 1.8t 180hk og 225 var fra fabrikken opgivet på 98 men som der står i tankdækslet 95/98. Kan køre på begge men er målt på 98.


  • #31   28. mar 2018 Diesel 'eksploderer' ikke. Det selvantænder når det sprøjtes ind i kammeret. Mange moderne dieselbiler kører med flere indsprøjtninger pr. arbejdsgang på hver cylinder, for at fordele forbrændingen over hele stempelslaget.

    Men biler med direkte indsprøjtning har problemer med tilsodning, hvad enten det er benzin eller diesel. Problemet følger teknologien. Med direkte indsprøjtning kan man have gavn af diverse additiver som dem Shell bruger. Statoil bruger også noget, vist nok.

    Oktantal vs. kompression/selvantænding/banken er forklaret tilstrækkeligt, synes jeg.


  • #33   28. mar 2018 Når det selvantænder, sker der en eksplsion lige kort efter. Det er to forskellige ting.

  • #35   28. mar 2018 Antænding er efter min overbevisning noget der kan ske på forskellige måder. Selvantænding (uønsket), kontrolleret selvantænding (dieselmotorer) og med tændrør (benzinmotorer).

    Efter antænding, sker en forbrænding/eksplosion.


  • #37   28. mar 2018 Easy4
    Jeg kan se, at du har skrevet noget i #36 som nu er fjernet?


  • #39   28. mar 2018 Ok tak, jeg fik bare en "påmindelse" men der var ikke noget smiley

  • #41   31. mar 2018 Den med Oktantaler forkorter forbrændingstiden, den køber jeg bare slet ikke.

    Jeg prøve for at par år siden, bare for sjov. At test samme motorcykel, på Sunoco oktan 100, 105, 112 og 118 (Tror jeg nok det var)
    Der var INTET der mindre om en forskel, hverken effekt eller på gasmålingen.

    Derimod har vi testet en del på Sunoco EXO2. Som navnet siger, så indeholder det extra Oxygen. Som kemisk er bundet, primær i Ethanol og derfor allerede befinder sig i brændstoffet.

    Min teori er derfor:
    Da en del af ilt'en, er inde i brændstoffet. Er det knap så følsom, over for forstøvningen i forbrændingskammeret. Og derfor får en bedre og hurtiger forbrænding.

    Jeg kender ikke sammensætningen af V-Power, men det vil overraske mig rigtig meget. Hvis man ikke også bruger, samme trick her...


Kommentér på:
Oktan 99: Shell V-Power frem for oktan 95?

Annonce