{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.888 visninger | Oprettet:

Må en cevil mand godt filme en anden bilist {{forumTopicSubject}}

Hey guys:)

Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Jeg overhalede en bil idag hvor jeg kom med lidt for meget fart ??
Manden som blev overhalet filmede mig og kørte helt op i røven af mig og fuldte efter mig indtil jeg slap af med ham.

Kan han bruge den video imod mig mod politiet?
Det skal siges at det var håndholdt mobil telefon.

Håber i kan besvar mit spørgsmål
Mvh Kasper ????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må en cevil mand godt filme en anden bilist
  • #1   15. maj 2018 vel o mærket ja det kan han, da det er offentlig vej. men han får også rap over nallerne, da han matchede din fart og ikke holdte sin afstand. så kan ikke lige se hvad han ville få ud det..

  • #2   15. maj 2018 Tvivler jeg meget på, han kan jo manipulere med videoens hastighed mellem fixpoints og hans bil hastighed kan man jo ikke bruge til noget med fejlvisning på hans speedo osv smiley
    Men hvis du overhaler over fuldtoptrukne streger, kører over for rødt osv kan man jo sagtnes se men tror nu stadig ikke politiet gør ret meget ud af sådan noget ved mindre du kører fuldstændig tåbeligt


  • #3   15. maj 2018 hvem havde mobil telefonen
    det er ikke lovligt.
    Hvordan gik det med Fartbøden i dit første indlæg?


  • #4   15. maj 2018 Jeg har aldrig fået noget fra mit sidste oplæg heldigt nok.

    Det var ham som filmede mig.
    Lige pludselig lå han helt oppe i numsen på mig og kunne se hans mobil telefon oppe. Og han lavede Fagter :):)


  • #5   15. maj 2018 Det mega nederen og skal gå i uvisthed om jeg modtager noget eller bliver ringet op af polisen ????

  • #6   15. maj 2018 Du har ikke overvejet at bare begynde at køre ordentligt istedet?

    Selvfølgeligt må han filme dig, han kan bare ikke bruge det til så meget....


  • #7   15. maj 2018 Kør ordentligt for eftertiden, så undgår du nemmere hidse folk op.


  • #8   15. maj 2018 Du kunne også bare køre ordentligt? Bare en tanke...

  • #9   15. maj 2018 Jamen i har en god pointe smiley

  • #11   15. maj 2018 Men jeg får vel også klip så smiley

  • #12   15. maj 2018 Loven siger sådan set det er ulovligt hvis man kender den.

    Hvilke billeder er så lovlige at dele?
    Man må kun dele informationer eller billeder, når man har spurgt personen, som det omhandler, direkte, og personen tydeligt og frivilligt svarer ja til, at man må dele dem. Det kalder man for samtykke. Hvis man ikke har fået samtykke, er det ulovligt at dele private informationer eller billeder – både intime billeder, men også helt almindelige portrætbilleder.
    Nogle gange kan man godt sidde i en situation, hvor det vil føles helt skørt at spørge om lov – men gør det alligevel for andres skyld. Du gør også dig selv en tjeneste, for i princippet kunne du blive meldt til politiet for at sprede billeder af andre.
    Hvornår skal man melde det til politiet?
    Der er mange ting, der har betydning for, om politiet kan hjælpe. Det kommer helt an på, hvad der er sket i situationen, hvor gammel du er, og hvad, der er blevet delt.
    Hvis du er under 18 år og vil anmelde det, der er sket, til politiet, er det vigtigt, at du taler med dine forældre først. Du skal nemlig involvere dine forældre, hvis du er blevet truet eller afpresset til at dele informationer, billeder eller videoer med seksuelt indhold.


  • #13   15. maj 2018 Så nej han må på inden måde filme dig, eller tage billeder af dig uden din samtykke.
    Det kan du så melde manden for, da det er ulovligt det han gør HVIS han har filmet dig.


  • #14   15. maj 2018 V8 tror du har misforstået noget. du må gerne filme og tage billeder i offentlig rum.
    at dele billeder og film med andre uden sammentygge er noget helt andet.
    hvis manden har filmet ham på vejen og videregiver det til politi som bevis er det ikke at dele det..

    hvis jeg fx tager et billed på gågaden og du bliver fanget med fx din elsker og din kone så ser det på face. kan du ikke melde mig, fordi det er taget i offentligrum.


  • #15   15. maj 2018 men du kan kræve at blive slettet fra billedet eller få taget biled ned.

  • #17   15. maj 2018 han må på inden måde bruge billeder eller video af dig. uden din samtykke.


  • #18   15. maj 2018 ja men du linket til ikke offentlig rum.

  • #19   15. maj 2018 Ja og der kan de 2 ting blandes sammen mange gange.
    Det hele kommer sku an på hvordan det er taget.
    Og hvordan man bruger det.
    Men igen køre en bag dig og filmer dig, = ulovligt


  • #21   15. maj 2018 der tager du igen fejl køre bag en. er ikke under person data da det er en situation. der ved kan man ikke se hvem det er.
    havde han fx kørt op på siden og filmet ham fra siderude og fanget ansigtet, så er det portræt, og det ikke lovligt at dele uden slør for ansigtet


  • #22   15. maj 2018 Men hvad er så problemet hvis han ikke kan ses på billed

  • #23   15. maj 2018 nummerpladen. han er vel bange for at politiet kan finde ham via den

  • #24   15. maj 2018 det er det samme som at have et dashcam til at bevise et og andet i trafikken.

  • #25   15. maj 2018 Lige præsis
    Nummerpladen smiley


  • #26   15. maj 2018 Hej
    Dasc camera for og bag dur bare. Har haft et par nærved oplevelser hvor optagelse af hændelsesforløbet ville gøre gavn. Parkeringsæersonel samt politi bærer dem på kroppen. Så mon ikke det er ok med det moderne isenkram. Mvh kp


  • #27   15. maj 2018 karsten p
    det er helt lovligt at have dashcam. det er guld at have hvis et og andet sker.
    jeg oplevede så sent som i lørdags, at en så sig sur på mig, at jeg lå med 130 og var i gang med at overhale på motorvejen, jeg fik både lang lyd og dyt, og han kørte helt op i røven ad mig flere gange. indtil han optage mit kamera, så faldt han hurtigt bag ud.


  • #28   15. maj 2018 Du må virkelig have kørt som en pose lort siden han gider filme...

  • #29   15. maj 2018 Ja, han må gerne filme og sende oplysningerne til politiet. Om de så bruger dem til at gå videre med sagen er uvist.
    Selvom du ikke er på billederne, er det din pligt at oplyse og bevise hvem der har ført din bil.

    God fornøjelse siger jeg bare.


  • #30   15. maj 2018 Siger mange tak for alle svarene.

    Og som sagt kun kørt for stærkt ellers har jeg kørt pænt.
    Manden kørte i stor hvid Tesla smiley


  • #31   15. maj 2018 Paddys du må hellere ikke trække ud til overhaling hvis det kræver en anden skal sætte farten ned, uanset hvor stærkt han eller du kører dog må han selvfølgelig hellere ikke dytte eller køre tæt, men et blink med langlys er ok smiley

  • #32   15. maj 2018 Man må altid filme en ung mand der kører for stærkt når vedkommende poserer på nettet med et fimset tørklæde om halsen..

  • #33   15. maj 2018 I Fartjagt på Kanal 5 blev en bilist stoppet for at køre over for rødt. Det kunne tydeligt ses på Kanal 5s kamera, men fordi det var uden for kameravinklen på patruljevognens kamera kunne betjenten ikke gøre noget. Så jeg tror det udelukkende er når det er en betjent filmer det, ellers gælder det ikke. Medmindre der er tale om kørsel som er så hasarderet at vi bevæger os over i straffelovens område.

  • #34   16. maj 2018 Det var kun fart ikke andet

  • #35   16. maj 2018 Hvis det kun er fart skal du ikke frygte noget. Hans speedometer viser højst sandsynligt forkert (inden for de af FN tilladte grænser). Skid hul i ham - han har bare prøvet at spille smart.

  • #36   16. maj 2018 #35
    Mon dog FN har et regelsæt for den slags smiley


  • #37   16. maj 2018 Det har de nemlig smiley

  • #38   16. maj 2018 Det har de nemlig helt sikkert ikke.... smiley
    Prøv EU i stedet, men det er da også forvirrende med både FN, NATO og EU som er tre forskellige ting smiley


  • #39   16. maj 2018 Simon, de har de nemlig. Nærmere betegnet UN ECE Regulativ 39. I Detailforskrifter for køretøjet står ligeledes at Danmarks er tiltrådt regulativ 39.

    "The speed indicated shall not be less than the true speed of the vehicle. At the test speeds specified in paragraph 5.2.5. above, there shall be the following relationship between the speed displayed (V1 ) and the true speed (V2).
    0=(V1 -V2)=0.1V2 + 4km/h"


  • #40   18. maj 2018 Hej Kasper

    Kan han bruge den video imod mig mod politiet? =>
    Kun hvis han foretager en anmeldes og video anvendes som bevismateriale.
    Men der er an langt række udfordringer, video kan bruge til mange ting men er utilstrækkelig som bevismateriale for hastighedsovertrædelser idet at man skal have en rimelig nøjagtigt måling.

    Det skal siges at det var håndholdt mobil telefon.=>
    Det er jo så netop ikke lovligt smiley


  • Carsten G
    Carsten G Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Biler: 1 Svar: 7
    #41   22. maj 2018 Hvis han lå helt oppe i røven af dig så skulle du bare klodse bremsen og hvis han klagede over det ved eventuelt banken op i røven af dig så bare pårå dig at han ikke holdt afstand og st du var nød til st bremse for ja hvad ved jeg

  • #42   22. maj 2018 Carsten G.
    Den holder sgu ikke i retten..


  • Kurt K
    Kurt K Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 1 Svar: 8
    #43   22. maj 2018 Hvis du har et problem så kør efter forholdene.
    Ja det er ikke forbudt at filme andre i trafikken i Danmark.
    Men måden man går det på kan godt være ulovligt.


  • #44   22. maj 2018 Nææ han gør jo selv noget forkert

  • Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 18 Emner: 5 Svar: 98
    #45   22. maj 2018 Hmm.. tror man bør skelne mellem videofilmning i en bil, og så overvågning - da det lovmæssigt vurderes som 2 helt forskellige ting.

    Det er jo lovligt at bruge bilkameraer både i forruden samt bagud, så hvorfor skulle det ikke være iorden, at "filme" via andre metoder, når en ung knægt som #0 kører ad "røven til" ? Jeg selv er sku også lidt træt af denne potensstyrkende/mindreværdsoptimerende/her kommer jeg idiotiske kørsel, der så ofte bliver set, og som optimerer faremomenterne for andre - særligt hvis man har andre/børn i bilen, og bliver presset til, at lave farefulde manøvrer pga. do.-

    De sku`ha`smæk i à røv - indtil de forstår, at afreagering ikke skal ske i et potentielt mordvåben som en bil, men via reguleret sport. Ellers er og bliver de TABERE!
    Saft susemig uhyggeligt, hvad folk skreiver af "gode råd". Bare klods bremsen osv. Hvis manden filmer tingene/situationen, ryger man sku i fængsel for den slags bevidst provokation og hvis nogen kommer til skade, står man til uagtsomt (idiotisk) manddrab!

    Så tag jer nu sammen, før i skriver den slags nonsens - NOT hehe..

    Fortsat god dag til alle smiley


  • #46   22. maj 2018 #45
    Helt enig, og man må godt filem i det offentlig rum, men nogle begrænsninger. Du må dog ikke filme med håndholdt under kørslen smiley
    Overvågning er fastmontere kamera og er noget helt andet, med særlige regler.


  • #47   22. maj 2018 Det er da en vældig diskussion der er kommet i gang her, han må gerne optage dig og umiddelbart lyder det også til at det er noget han gerne må dele.

    Men mht en politisag kan man ikke dømmes ud fra video. Jeg har dashcam i min bil og havde en der ikke overholdte sin vigepligt og kørte ud foran mig, jeg nåede at stoppe få cm før jeg smadrede ind i passagersidedøren og idioten gav den bare gas og kørte fra stedet. (Jeg var så tæt på at jeg kunne se frygten i hans kærestes øjne) jeg ringede og spurgte politiet om jeg kunne anmelde ham og bruge videoen som bevis men det fik jeg af vide at man ikke kunne.

    Når det så er sagt ved jeg at der er brugt dashcam video til beviser, men umiddelbart vil jeg ikke være nervøs.


  • Peter P
    Peter P Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Svar: 46
    #49   22. maj 2018 #21, det er ligemeget. En nummerplade er sådan set også omfattet, da den hænger sammen med bil og person.

    Det er derfor, diverse underholdningsprogrammer slører nummerplader.


  • Peter P
    Peter P Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Svar: 46
    #50   22. maj 2018 #21, det er ligemeget. En nummerplade er sådan set også omfattet, da den hænger sammen med bil og person.

    Det er derfor, diverse underholdningsprogrammer slører nummerplader.

    At han holder telefonen, mens han kører, er lovligt, hvis han gør det for at optage bevis. Men så skal han også foretage politianmeldelse, og problemet er, at politiet kun anvender videomateriale fra andre, hvis der er sket et uheld i forbindelse med kørslen.

    De KAN og MÅ ikke bruge det til at beregne en bøde ud fra.


  • Bjørn L
    Bjørn L Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 23
    #51   22. maj 2018 hvor ved du fra at han har filmet dig?
    det er jo ikke sikkert at han havde film i kameraet , spøg til side , han har vel bare holdt kameraet op for at du skal tro at han hat filmet dig


  • Jens J
    Jens J Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #52   22. maj 2018 Ta’ det roligt, han har sikkert bare holdt tlf op for at du skulle tro han filmede, der er da ingen der indrømmer over for politiet at de har kørt og filmet, så glem det ..........og så kan du jo vælge at kører ordentlig, ihvertfald når der er andre i nærheden!!

  • #53   22. maj 2018 Bare lige til kort info, så jo han må filme alt hvad han vil, og især når det er håndfri, for den forskel du ikke kan se, er om han er i direkte kontakt med politiet.
    Er selv en af idioterne der har filmet, til stor gavn.
    Jeg har filmet, hvis jeg kan se idioten køre mere hasarderet og fuldstændig fuckt, og er til fare for andre.

    Begge gange kontakter jeg politiet imens jeg filmer, hvor de her be'r mig om at følge med lidt endnu, om jeg evt kan komme tættere på, så hele samtalen er der på.
    Jeg har været helt op af røven, af den ene endda, men jeg har aldrig fået andet end et klap på skulderen.

    De to gange var der begge gange risiko for flere ulykker. Så filmer ikke bare snot hvalper der tror de er seje med deres gælds vogne og lydpotter.

    Hvis de ikke får dem, bruger de til gengæld din video for at bevise den kørsel overfor den pågældne person, for at kan gå videre med sagen smiley og der kan gå op til 3 mdr før du høre fra dem.

    Så ja bare kør ordentligt


  • gert C
    gert C Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 4 Emner: 1 Svar: 20
    #54   22. maj 2018 Ham der filmede, har i hvert fald grinet sin røv i laser , over din reaktion

  • Dann W
    Dann W Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #55   22. maj 2018 Der er ikke noget værrere end de der selvbestaltede politibetjente på vejene.
    DU alene har "valgt" at bryde færdselsloven smiley det skal han ikke blande sig i. Der er MEGET få paragraffer i den Danske lovgivning hvor den almindelige mand må tage affære, og det er typisk udmøntet med "enhver anden må"...
    Jeg har dash cam i bilen, og vil IKKE bruge det til sådan noget her (og ja. politiet tager de optagelser seriøse, har jeg heldigvis oplevet).
    Din oplevelse, den ville jeg ikke køre ind med hvis jeg var ham, hans overtrædelser lyder til at være langt værrere end din (e), og dem bemærker de.
    Min dash cam oplevelse: kører i en rundkørsel hvor der er afkørsel fra motorvej til. Herfra kommer der en stor Mercedes med høj fart, denne "person" mener jeg skal holde tilbage gør ham og hans store bil, jeg er nødt til at afværge et uheld ved at trække op over kantstenen til venstre og accelerere væk, underligt nok kommer jeg foran ham ud af samme vej, og peger på min tinding og på spejlet... Nu prøver denne idiot på at overhale mig for fuld optrukket linier, venstre om Helle anlæg, og da dette ikke går. Op foran den foran kørende og stopper hele køen, for nu skal jeg satme ha tæsk... peger på mit dash cam og han er ligeglad. Her ringer min kone til politiet, og jeg skynder mig væk, så han skal hoppe for ikke at blive ramt... fjolset hopper ind i sin store Mercerdes, og kører på cykelsti og fortov for at få fat I os... nu havde vi fat i gården og der var medhør på, ruller vinduet ned hvor vi holder for rødt og han kommer blæsende, da han åbner døren siger betjenten "Vi er der om ca 30 sekunder"... så var merceren sørme væk... men vores optagelse, den gav 2 biler problemer. Ham i merceren, også ham der kørte bag ved os, for han kørte al for tæt... så ja. Dash cam og optagelser fra mobiler tager de gerne imod og bruger....


  • Keld D
    Keld D Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 1 Svar: 8
    #56   22. maj 2018 Han kan filme alt han vil - men det dokumenterer ikke din hastighed på en måde, så det kan anvendes som bevis i retten. Selv en halvsøvnig skæv advokat kan få dén afvist.
    Ydermere kan han ikke anvende bevis optaget med mobiltelefon, da han jo ikke må køre med håndholdt mobil - og når optagelsen så iøvrigt viser, at han kører helt op i måsen på dig, ja så kan du slappe helt af.
    Det eneste videoen dokumenterer er, at han har kørt groft uforsvarligt, og at du måske, og måske ikke, har overtrådt hastighedsbegrænsningen.

    Hvis han går til politiet med optagelsen, risikerer han en monster bøde, samt en frakendelse af førerretten / klip i kortet (Håndholdt mobil + manglende afstand), mens du maksimalt risikerer at en politimand siger Fy fy - kan du SÅ køre pænt hjem !

    Ta´ det roligt der - det er HAM som er på røven.


  • peter f
    peter f Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 10 Følgere: 9 Svar: 1
    #57   23. maj 2018 Jævnfør Straffelovens Paragraf 263 stk. 1 nr. 3 - er det kun strafbart at optage andre i offentligt rum, HVIS man viser denne optagelse til folk der ikke har noget sagligt belæg for at se denne.

    Dvs. at manden der optager video'en IKKE har gjort noget ulovligt - i forhold til at optage #0 - medmindre han f.eks. går og viser den til sin kone, venner, kollegaer osv.

    At han så derimod kører og benytter sig af håndholdt mobil imens han kører, det er så en anden snak.

    Som udgangspunkt ville jeg ikke være bange for at få en henvendelse fra politiet.


    Beskrivelse af ovennævnte paragraf:
    "Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden. Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet vedrører en afdød person."

    Der findes mange tosser derude der har deres egen fortolkning af færdselsloven, men når alt kommer til alt, så kør fornuftigt - man sparer sjældent noget bemærkelsesværdigt tid ved at køre rådent. - Men risikerer derimod meget mere.


  • #58   23. maj 2018 Som andre også har sagt modtager Politiet anmelder og dashcam materiale som beviser.

    At filme med håndhold mobil er ulovligt som kan straffes. Mht. #53 altså civil udrykning, så har vi haft det op at vende før, det kan lades sig gøre med kun under særlige omstændigheder og man køre strafansvar for kørslen hvis der sker skader eller ulykke.


  • #59   24. maj 2018 Smart at skrive her du kører for stærkt, kør ordentligt hvalp!! Du er bekymret over en bøde og synes det var "MOBILMANDEN" der var den "slemme" her.... COME ON!!!
    Måske dit indlæg herinde bliver meldt til POLISEN.... smiley
    Held og lykke med din flotte kørsel


  • #60   24. maj 2018 Bennetzen - at ha skriver han kører for stærkt kan ikke give ham problemer i forhold til politiet.

  • #61   24. maj 2018 Det var dælme da også ironisk, knægten er jo ikke rigtig rask smiley
    Hans frygt for bøde gav mig et godt grin, så jeg kunne jo lige så godt sætte et lys mere i kagen....


    profilbillede
  • #62   24. maj 2018 #59
    Debat indlæg som her, kan ikke bruges til at rejsesigtelse, med minder der gives konkrete informationer som der kan efterforskes på, og det vil aldrig være tilfældet ved trafik forseelser - beviserne ville simpelthen ikke holde i retten.

    Kommer man derimod med reelle mord trusler eller opfodringer til grove lovovertrædelser, så kan efterforskning iværksætteres - og digital sporing igangsættes, for at finde frem til hvem som står bag tasterne.


  • #63   24. maj 2018 Bennetzen, jeg troede sgu lige det var ramme alvor, haha smiley

Kommentér på:
Må en cevil mand godt filme en anden bilist

Annonce