{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.282 visninger | Oprettet:

bil bruger vand, hvad er defekt? {{forumTopicSubject}}

Hej

Har jeg en defekt toppakning, termostat, vandpumpe, eller et andet problem?

Min bil med 1.9 tdi pd motor er begyndt at bruge vand for ca 4 uger siden. Jeg har oplevet 2 gange at den bliver meget varm og skyder vandet af igennem overløbet fra expansionsbeholderen. Her på det sidste holder den sig imellem 70-90 grader ( det svinger lidt? ) OG her har den det nogle gange, med at dampe meget ud af overløbet. Grundet kogende vand i expansionsbeholderen, selvom bilen siger 90 grader? Hvad kan foresage dette. Min bil har lige kørt 180 km på motorvej uden bøvl med vand, så snart jeg kører landeveje og byer, så vil den have vand igen, og begynder at skyde damp ud af expansionsbeholder, netop fordi det koger, selvom bilen siger 90 grader.

Er der nogle måder man kan teste, og udelukke nogle ting. Inden man begynder at skille motoren for meget ad?

Håber det giver lidt mening, God aften!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bil bruger vand, hvad er defekt?
  • #1   19. jun 2018 lækage måling evt.

  • #2   19. jun 2018 Lav en systematisk fejlfinding. Start med lækage test.

  • lars n
    lars n Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 465
    #3   19. jun 2018 defekt vandpumpe (det indre skovlhjul er gået løs)

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #4   19. jun 2018 jeg ville starte med at se om blæserne starter på køleren da den ikke koger ved motorvejs kørsel
    start bilen åben motor rum vent og se om blæseren på køleren starter gør den ikke det er det sikkert der fejlen ligger


  • #5   19. jun 2018 #1 #2 Kan i uddbybe med lækage test

    #3 du lyder meget sikker i din sag?

    #4 Blæseren starter ikke på noget tidspunkt


  • lars n
    lars n Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 465
    #7   19. jun 2018 hvad er motorkoden?

  • #8   19. jun 2018 Du skruer lækage måleren i alle cylindere en efter en og hører om der komme en sivende lyd/luft oppe fra din expantionsbeholder, hvis det er tilfælde er din toppakning død

  • #9   19. jun 2018 Iøvrigt, kan man få sådan en sniffer med noget blåt væske i. Den sætter man på vandbeholder og pumper på, bliver væsken grøn er toppakning også død

  • #10   19. jun 2018 Min blæser til køleren starter aldrig på noget tidspunkt.

    Kan det passe at når min ventilator ikke fungerer på bilen, så fordamper kølervæsken i køleren ?? Mit væske fordamper under kørsel


  • #11   19. jun 2018 Sig mig engang kører du kun med rent vand og intet kølevæske? Uanset hvad så skal din blæser starte ..

  • lars n
    lars n Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 465
    #12   19. jun 2018 er du sikke på at motor og køler har samme temperatur(og nej du kan ikke tjek det på måleren i bilen tjek det med et infrarød termometer). Plus er der flow i den tynde slange som sidder på expansionsbeholderen

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #13   19. jun 2018 10
    ja det kan nemt passe da når den burde starte er temp så høj at den ikke må blive højere og bliver den det udvider vandet sig og render ud af overløbet fra ekspansions beholderen
    det er meget nemt at se hvis du fylder den op med vand og starter den og venter så vil der kommer vand når den bliver varm jeg ville starte her da det er ganske nemt uden værktøj eller særlig viden og blæseren skal jo virke også selvom der er andet galt er du heldig er det kun din blæser der ikke køre og det kan være flere ting enten defekt blæser eller el termostat til blæseren eller et ledningsbrud


  • lars n
    lars n Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 465
    #14   19. jun 2018 manglende cirkulation fra vandpumpe betyder jo at køleren ikke bliver varme og derfor vil blæserne jo ikke start
    tjek lige denne video ang flow pumpen er den samme på din tdi
    https://www.youtube.com/watch?v=ZcoT1oFr74g


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #15   19. jun 2018 14 kommer an på hvor føler til køler sidder
    men hvis der ikke var cirkulation i systemet ville den koge ved motorvejs kørsel men det gør den ikke så det er sgu den skide
    ups blæser


  • lars n
    lars n Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 465
    #16   19. jun 2018 #15
    den sidder så i køleren.
    ps. jeg har oplevet det med vandpumpe 2 gang hver på 2 biler med ca. 4 år mellem den første og den anden alle var org, Og det er en typiske fejl på den type pumpe(med plastikhjul).


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #17   19. jun 2018 kender ikke lige motoren men kender symptomerne og de som der bliver beskrevet er en klar indikator på det er blæseren det er galt med for bilen ville helt sikkert koge ved motorvejs kørsel hvis den ikke cirkulere vandet

  • lars n
    lars n Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 465
    #18   19. jun 2018 rene se lige alle tre parts til denne https://www.youtube.com/watch?v=S77LFqhIhFE&t=150s

  • #19   20. jun 2018 motorkode er atd

    jeg vil prøve at tjekke op på flowet i systemet imorgen, og se om jeg kan få blæseren til at virke også


  • #20   20. jun 2018 Lars N

    Der kommer ikke vand ud af den lille slange, ved expansionsbeholderen. Når motoren er startet?


  • #21   20. jun 2018 Kan man kører 180km på motorvej uden den koger over, så tvivler jeg også stærkt på vandpumpen fejler noget.....fåå gang i den blæser som det første.

  • #22   20. jun 2018 #21 Enig, det lyder ret usandsynligt. Men burde der ikke komme vand ud af den lille slange fra motor, til expansionsbeholderen?

    Hvad kan fejlene være på blæseren?


  • #23   20. jun 2018 hvor går den lille slange hen på motoren?

    Men det kan være alt fra en knækket ledning til selve motoren på blæseren er færdig.

    Evt. giv blæseren 12v direkte fra batteri eller mål om den får 12volt når bilen koger - ps. du skal nok være lidt forsigtig hvis du prøver at måle når bilen er varm smiley


  • #24   20. jun 2018 #23 Det er denne slange, ( se billede, malet rød ) jeg har set på youtube videoer, at det er denne slange man bruger til at udlufte kølesystemet, og at der burde rende fint med vand igennem? Men det gør der ikke. Nede under bilen, der sidder en lille radiator under passager siden foran, her drypper det vidst lidt fra en slange også, men tvivler det har noget at sige, måske det bare var vand oppe fra der er løbet derned. må lige kigge på det.

    profilbillede
  • #25   20. jun 2018 Lyder mere til du har en mikro utæthed i toppakning eller topstykket/blok. har næsten lige været det igennem med min 1.9 pd tdi motor,den gjorde det samme. tjekket alt og i mit tilfælde var det topstykket der var færdig. nu når du holder stille og giver lidt gas kan du så høre rislende vand lyd fra varme elementet inde i bilen efter du har kørt lidt ?

  • lars n
    lars n Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 465
    #26   27. jun 2018 Flexible5685 har du fundet ud af noget??



  • #27   3. sep 2020 #25 hvad kan man udlede af den lyd? smiley smiley

  • #28   25. jan 2021 Hvad endte det med?

Kommentér på:
bil bruger vand, hvad er defekt?

Annonce