{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Hvad har bedst optræk
  • #1   6. jul Det er umuligt og svare på, i alt fald ud fra kun HK

Er det identiske biler, er de begge med samme udveksling i gearkasse, laver de HK ved samme antal omdrejninger, har de samme moment

• #2   6. jul Hvis de motorer driver den samme vægt, og deres gearing ellers passer til deres effekt, så vil den motor med flest hk være hurtigst !
    (i virkeligheden er det den bil med mest areal under effekt kurven som vil vinde, men det er også typisk den med mest effekt, særligt når der er tale om 110hk vs 90 k)

• #3   6. jul Som Mirza er inde på så er det ikke så lige til at sige. Der er mange flere factore der spiller ind end dem han nævner men de er stadig meget væsentlige.

• #4   6. jul Den med KN filter og tunede ruder er hurtigst..

• #5   6. jul Jo flere wunderbaum der hænger i bilen, jo bedre optræk.

Men tror du skal regne med benzinbilen er hurtigst, hvor diesel så er bedst til at sejtrække.

• #6   6. jul Eller var de begge diesel?

• #7   6. jul det har ikke noget med diesel eller benzin at gøre.. det har noget at gøre med effekt... hvis diesel motoren havde 110hk og benzin motoren havde 90hk, så ville diesel motoren være mest hurtig/effektiv, deraf udtrykket effekt

• #8   6. jul #4 kn filter på en diesel bil? Bøøøøøeeaaggg

• #9   6. jul KN Filter på alt. KN på benzinfilter, på indsugning, på olien osv.

Jo mere KN jo bedre. KN står jo for "Konkurrencedygtige Newtonmeter". Det er der bare ikke mange der ved.. Har set biler hvor et KN Filter har givet 15-25 HK uden indkøring. Det er vildt!

• #10   6. jul i_ipek
    Det er set mange gange faktisk
    Dog ofte som indsatsfilter, men "sportsfilter" og bov er også set..

• Easy4
    Easy4 Online Tilmeldt:
    okt 2017

Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 1.219
    #11   6. jul Hvorfor K&N filter - inside eller outside ?????
    Papirfilteret har en udfoldet overflade som er mindst
    20 gange større en K&N -- så rigelig med flow i den - også
    ved chiptuning -- K&N har filterhuller så store at de kan
    ses med stærke briller hvor den famøse olie imprægnering
    skulle fange skidt og snavs som jeg bestemt ikke har tillid til

Så jo Brian med stor B -- fortsæt du bare med dit højtelskede
    K&N som ser ret godt ud sammen med den lyserøde topdæksel
    Den lyder faktisk også ret sejt .. jo

• #12   6. jul Kan nogengange undre mig over hvor svært folk har ved at fatte ironi......

• Easy4
    Easy4 Online Tilmeldt:
    okt 2017

#13   6. jul #12
    Ironi jojo - min melding kan
    skyldes et ønske om at ramme

• #14   6. jul Dokumenter lige den påstand easy 4 fra en videnskabelig og uafhængig kilde.

• Easy4
    Easy4 Online Tilmeldt:
    okt 2017

#15   6. jul #14
    Hehe dig igen omkring emnet - jo du kører selv med åben
    K&N filter formoder jeg - og vil gerne have bekræftet at
    det er skide godt -- men du får ikke det fra mig
    Prøv at bruge logikken bare en lille smule - så når du
    langt -- Syntes faktisk at det er dig som skal dokumentere
    at K&N er bedre end papirfilteret
    Fortsæt du bare med dit evige bøvlede rens og ny imprægnering
    med olie på din K&N som tvivlsom renser luften lige så
    godt som papirfilteret
    Og hold da op hvor det lyder godt med K&N

Jo -- det er en raketvidenskab i sin vildelse forestilling

God weekend

• Easy4
    Easy4 Online Tilmeldt:
    okt 2017

#17   6. jul Et tænkt eksempel -- en køretur på Fanø hvor
    det fineste af det fineste flyvesand flyver rundt
    om ørende på folk --- kan K&N opsamle det med
    100% garanti ?????? -- jeg tror det helt klart ikke

Et godt eksempel på hvorfor jeg hader at købe
    brugt bil -- ikke til at vide hvilke tosser der har ejet den

Slet

• #18   6. jul både nm og hk samt udveksling i gearkassen har stor betydning for hvor hurtige bilerne accelerere her er den typiske måle enhed 0-100km/t disse data burde kunne findes på begge køretøjer.

• #19   6. jul På to ens køretøjer er en benzin typisk hurtigere 0-100 selvom dieslen føles hurtigere. Mellem acceleation er dog en anden ting. Snakker vi turbo benziner taber dieslen typisk.

• #20   6. jul Køre selv med åbentfiler (Simota). Ikke fordi jeg synes det giver noget effekt eller godt lyd. Det ser bare pænt ud under motorhjelmen også fylder den mindre end almindelig standard filter(kasse) larmer ikke hvis man kære pænt..

• Easy4
    Easy4 Online Tilmeldt:
    okt 2017

#21   6. jul Tak for oplysningen

• #22   6. jul Så lidt ven.. Skal du ikke ha sådan en til din ford også Christian?

• Easy4
    Easy4 Online Tilmeldt:
    okt 2017

#23   6. jul Ibrahim -- nej tak -- hilsen den gode mand som
    heder hans rigtige navn

• #24   6. jul Lækkert at vide at du kender mit navn også

• Easy4
    Easy4 Online Tilmeldt:
    okt 2017

#25   6. jul Det er vist på tide at vi to giver hinanden
    en stor krammer selv om jeg ren faktist
    ikke heder Kristian

• #26   6. jul køb en sharan vr6..
    det er muligvis verdens hurtigste bil, hvis den har tiptrobic gerkasse..

• #27   7. jul Ipek
    Husk en kasse omkring filtret, når den skal til syn

• #28   7. jul Jeg havde faktisk tænkt på det samme. Overvejet at lave noget med svejseplader og male det sort.. Der er nu 1 år til syn så hvem ved hvad der sker til den tid

• #29   7. jul Den bliver ikke synet, hvis synsmanden følger reglerne.

• #30   7. jul Sætter bare standard på.. Tager kun 5 minutter at skifte bilen er alligevel ulovlig med eftermonteret linser i lygterne med xenon lys osv.. Så der er alligevel rigtig mange ting der skal laves om til syn bliver allerede stresset når jeg tænker på alt det der..

• Easy4
    Easy4 Online Tilmeldt:
    okt 2017

#31   7. jul Ja - du kommer på overarbejde

• #32   7. jul #9 jo mere den larmer jo hurtigere køre den også det ved alle da..

• Karsten P
    Karsten P Tilmeldt:
    okt 2010

Følgere: 8 Emner: 12 Svar: 2.447
    #33   7. jul Hej Den med den sttammeste elastik
    M.v.h. KP

• #34   7. jul NM alene betyder ikke en skid.. det er kombinationen af NM og omdrejninger = effekt der har indflydelse på accelerationen.. 1000NM og 100hk.. er langsommere end 100NM og 200hk..

• #35   8. jul Hvad så med 10.000nm og 100hk

JK... Det er skægt at se det blive gentaget gang på gang uden at folk fatter det

• Karsten P
    Karsten P Tilmeldt:
    okt 2010

#36   9. jul Hej
    En gammel kending og total uforståelig for de fleste.
    P=M x omega [Nm x rad/S] = W
    Mvh kp

• #37   10. jul Klart nok.

• Easy4
    Easy4 Online Tilmeldt:
    okt 2017

• Easy4
    Easy4 Online Tilmeldt:
    okt 2017

#39   10. jul En motors egenskaber beskrives normalt ved at angive det maksimale drejningsmoment og den maksimale effekt og de tilhørende omdrejningstal. De er således målt ved fuld gas. Men disse maksimalværdier jo kun en lille del af sandheden. Sammenhængen mellem moment og effekt er, at effekten (som kan måles i hk eller kW) fås ved at gange drejningsmomentet (som kan måles i Nm eller kpm) med omdrejningstallet. Alt afhængigt af, hvilke enheder man benytter, kommer der en omregningsfaktor ind i regnestykket.

I praksis placeres motoren i en prøvebænk, og man måler motorens drejningsmoment ved forskellige omdrejningstal og fuld gas, og man tegner momentkurven (momentet i afhængighed af omdrejningstallet). Effektkurven beregnes derefter ved at gange momentet med omdrejningstallet ved hvert enkelt omdrejningstal. Da effekten således afhænger af både momentet og af omdrejningstallet, vil den maksimale effekt ligge ved et andet omdrejningstal end det maksimale moment (i reglen da), idet omdrejningstallet så at sige vokser kraftigere, end momentet falder, med stigende omdrejningstal.

Hvis vi springer alle mellemregningerne og de akademiske forklaringer over, kommer beregningsformlen til at se sådan ud:

kW = Nm x omdrejningstal pr. minut : 9560.

hk = Nm x omdrejningstal pr. minut : 7032.

Eller hvis vi vil regne den anden vej:

Nm = kW x 9560 : omdrejningstal pr. minut.

Nm = hk x 7032 : omdrejningstal pr. minut.

Man kan således beregne effekten ved det omdrejningstal, hvor det maksimale moment afgives, og momentet ved det omdrejningstal, hvor den maksimale effekt afgives.

• #40   10. jul Bare på med en sound-booster med V8 lyd, så kommer den bare afsted det er helt sikkert!, Plus Kn filter og en masse +10hk stickers så der ikke meget der kan følge med

• Easy4
    Easy4 Online Tilmeldt:
    okt 2017

#41   10. jul K&N ?????
    Nix - så kommer jeg aldrig til Fanø med bilen

• H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 2 Svar: 28
    #42   11. jul 2 biler, Citroën 3liter V6.

XM, 1490kg, 167hk, træk fra 800rpm, 0-100 på 7,8sek.
    C5, 1500kg, 210hk, træk fra 1600rpm, 0-100 på 10,5 sek.

• Karsten P
    Karsten P Tilmeldt:
    okt 2010

#44   11. jul Hej
    Meget nemmere med SI enheder hele vejen igennem. Alle disse unødige omregning faktorer for HK, Cal, tommer og Fahrenheit er kun med til at bidrage til træg indlæring af fysikkens underfundige love.
    Mvh kp

• H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

#45   12. jul Begge modeller er forkerte.
    Min XM havde Maseratimotoren (stadig 167hk, men en anden momentkurve og meget tørstig) og en større tank 95 liter, hvilket dog næppe forbedrede accelerationen.
    min C5 var fra november 2001

• #46   12. jul Det er jo også som Mirza skriver - Arealet under hk kurven. På min MR2 er der vel godt 50hk forskel mellem 5-6.000rpm.
    Og noget andet som nok er vigtigere - gearing. Gearing ændre ca 1:1 I procent vs dæk omkreds.
    Den gamle er med garanti lavere gearet.

Jeg tror heller ikke vægtens err så ens.

En sidste ting er at 0-100 tider og sporty image generelt var et vigtigt element af alle mærkers brand i 80'erne. Så de har gjort sige mere umage og manipuleret bilen under det resultat i form af vægt etc.

• #47   12. jul XM, 1490kg, 167hk, træk fra 800rpm, 0-100 på 7,8sek.

nu spørger jeg igen, og det er ikke for at være fræk, men på hvilken planet kan man accelerere 1,5ton med blot 167hk fra 0-100 på under 8 sek, ved at launche fra tomgang... med al respekt, men de der tal er målt med et ægur…

og alle hjemmesider opgiver den bil til 9,7sek

• H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

#48   13. jul Jeg skal gerne medgive, at jeg heller ikke lige kan finde den mere.
    Modelbetegnelsen var Activa, hvor bla. affjedringen kan omjusteres mellem comfort og activa, og motoren var en kun 12ventilet 90grader V6 multipoint bygget af Maserati, hvor de andre modeller havde 60grader V-motorer.
    Når jeg nu googler Activa får jeg kun Xantiaer.

Jeg skrev om træk ved 800rpm, hvilket er korrekt, men altså ikke ved maksimal acc., det var cruise ud gennem byen mellem 800 og 1200 rpm.

Motorvejskørsel var mellem 2200 og 2400rpm, mens maks acc var mellem 3000 og 3600.

Dettte holdt op mod C5, hvor motorvej lå omkring 3600rpm.

• #49   13. jul Jeg forstår desværre ikke hvad du mener

• H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

#50   19. jul En enkel beskrivelse.
    Den yngste(der var urutineret) kørte i XM'en og jeg i C5, og jeg kunne overhovedet ikke følge med i optrækket.
    Så jeg mener stadig, at momentkurven er vigtigere end max.hk ved enhver hastighed under 130 km/t.

• #51   19. jul Din sidste sætning beskriver det hele.. nemlig ingenting, du tager så meget fejl men jeg har på fornemmelsen at du ikke rigtig prøver at forstå under 130km/t ? Er det fordi at fysiksens love ændrer sig ved den her hastighed og at effekt så er ligegyldigt men moment vliver vigtigere

• H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

#52   20. jul Såmænd ikke, vi har ikke potensproblemer, så vi har ikke testet de 2 ud over de danske hastighedsgrænser, og desuden stiger rulle- og vindmodstand proportionalt med hastigheden, så det er logisk, at den, der har sine flere kræfter i kraft af omdrejningerne også har den højeste topfart.
    Men C5 med 210hk, der har en højere topfart, mangler bundtræk og producerer først kræfterne over 2600rpm og fortsætter op over 6500rpm, hvilket jeg oplevede på en tur i det tyske.
    XM med omtalte motor giver til gengæld et brugeligt moment og trækker i høje gear allerede fra 800rpm og virkelig leverer så tidligt som fra 1200rpm, men ikke fortsætter ligeså langt.
    Det er da meget muligt, at en rutineret koblingsrytter kan accelerere hurtigere, men det koster på værkstedet.

• #53   20. jul Det alligevel utroligt at i kan ramme 100kmt efter 7,8 sek fra tomgang når de er opgivet til 9,7sek.. i har lavet en ny verdensrekord uden at i ved det

Men tror bare jeg forlader denne her tråd nu

• H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

#54   21. jul Det var så heller ikke dét, jeg skrev.

Kommentér på:
Hvad har bedst optræk