{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.671 visninger | Oprettet:

Brian H
Brian H
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 199

Hvornår har du sidst (fået) skiftet olie på bilen ? {{forumTopicSubject}}

Jeg fisker ikke efter en standard km eller tidsperiode. Der er tale om at jeg gør opmærksom på et sikkerhedsproblem som måske de færreste tænker på... !
Hvor tit skifter du:
1. Motorolie... når den ligner ufærdig karamelmasse ?
2. Gearolie... når du ikke kan finde 2, 3, 4, 5 elller bakgear mere ?
3. Servo-væske... når du ikke kan rette bilen op uden at sidemanden hjælper til ?
4. Bremsevæske... når du træder bremsepedalen i bund og bilen fortsætter med 138 km/t ned af afkørselsrampen ?

Worst case:
1. Motoren kan brænde sammen og det er ikke godt med 130 km/t.
2. Du når ikke hjem til fodboldskampen som start om lidt.
3. Du laver buler i andre biler på vejen og det som er værre.
4. Du har en 3.5 tons lavtgående missil som ikke er crash-sikker.

Kommentarer på:  Hvornår har du sidst (fået) skiftet olie på bilen ?
  • #1   8. sep Jeg overholder service på bilen, og hvis der opstår fejl i mellem service, så kommer bilen på værksted asap

• #2   8. sep overholder fra Toyota side. er nu selv mekaniker så laver alt det jeg lige selv gider.

• #3   8. sep Skifter hver 10000 km Det passer lige med en gang om måneden

• #4   8. sep Servo væske?
    Er det en eller anden form for doping for svage mennesker?!

Motorolie skiftes mindst en gang om året, ofte 2 gange.. Halvt dyrt i bil som kræver 7liter, men sådan er livet bare..

Gear og diff blev skiftet da jeg overtog bilen i starten af 2017, ingen grund til at overdrive skift.

Bremsevæske når målingerne siger at det er tid, ellers fast hvert 2år, og skiftet i foråret

• #5   8. sep skifter ikke motorolie, køber bare en ny motor, det er biligere til en aygo:-)

• #6   8. sep Klinke
    Så må man da håbe at den nye kommer med olie, ellers er det bare dobbelt op

• Moffe
    Moffe Tilmeldt:
    jan 2007

Følgere: 84 Biler: 9 Svar: 3.927
    #7   8. sep Min corolla bruger olie så jeg skifter ikke jeg fylder bare op når den mangler

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#8   8. sep #1 - Det turde jeg så ikke lige løbe på...
    #2 - Gider ? Uha, men dog regelmæssigt, gætter jeg ?
    #3 - 10.000 km på én måned ? Øhhh... nå !
    #4 - Nej, men det er overraskende at du så fejlen, så nu passer ordsproget "4 øjne ser bedre end 2 øjne" ikke mere ! - Er det en lastbil du kører i ?
    #5 - Godt jeg ikke købte en Aygo, så ville jeg føle mig snydt over at skulle betale størstedelen af prisen til motorolien omsvøbt af en motor som indpakning.

• #9   8. sep 8# Ja det sgu ikke altid lysten er der efter arbejde. fx rep af skade i panel samt Lakring. men meget laver jeg selv men ja der går ikke 12 mdr i mellem service og olieskift. kun 9 mdr siden sidst men 14000km

selvom min bil er 1999

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#10   8. sep #7 -
    Ja, Toyota er svære at køre i stykker... hvis bare man behandler dem elendigt fra starten ! Ifølge Topgear.

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#11   8. sep #9 - Det er 100% forståeligt.

• #12   8. sep Octavia 1.9 TDI 2000

Et par år siden jeg skiftede olie, nu får den turen med rensevæske og skylle olie så den er ren som en nyfødt babynumse. Og så en ny speciel olie jeg er ved at teste.

Gearolie rører jeg aldrig ved.

Servovæske tjekker jeg engang imellem, men her den anden dag var der lige pludselig ikke mere på, tandstangen var færdig, så der ryger en ny i nu.

Bremsevæske kigger jeg til i ny og næ, og laver jeg bremser hele vejen rundt kommer der nyt væske på i samme omgang.

• #13   8. sep Klinke - Det tager vitterligt 10min at skifte olie på en Aygo hvis man fraregner tiden det tager at olien render ud. Og det kan gøres uden at løfte bilen

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#14   8. sep #13 - Desværre ikke hvis man har en karamelfabrikation kørende under hjelmen. Det kræver #12 løsning. Eller i værste tilfælde skift af motor som #5 nævner.

• #15   8. sep "...jeg gør opmærksom på et sikkerhedsproblem..."

Ja, for man har da hørt/læst om rigtig mange ulykker på de bekostninger.
    Eller???

• #16   8. sep En liter diesel i, tomgang, tøm

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#17   8. sep #15 - Du er på rette spor... men ved du hvad jeg hentyder til ? Hint: Læs min intro igen, der er en mening med denne tråd. Det er ikke antallet af ulykker på baggrund af en eller anden mekanisk/menneskelig fejl. Det er et spørgsmål om at være mere bevidst om det køretøj som du sætter dig ind i.... Nå, det var så to hints...

• #18   8. sep På en gammel bil kan jeg sgu godt forstå at nogen ikke gider at betale 1000'vis af kroner på værkstedet. Min kollega har en gammel Corolla på 6. år. Det eneste han har gjort ved den er lige at toppe den op med Aldi's finest. Jeg har tilbudt ham at skifte olien for ham, men han gider ikke.

• #19   8. sep Vores Avensis diesel har kørt fra 90.000 km til 168.000 på samme olie uden at brokke sig, og da det blev skiftet fik den samtidigt en "olierens" samt vi havde bundkaret af for at se efter slam og der var ikke noget Den havde dog brugt fra max til min på oliepinden...

Den fik gearolie her ved sidste service (180.000) da 1 og 2 gear var lidt modstand når gearolien var kold, bremsevæske kørte fra 90-180.000 km og servo tror jeg ikke er skiftet

• #20   8. sep Så en undersøgelse fra USA, der var nogen som fik skiftet olie hver 3 måned, for det havde de fået at vide ved forhandleren.
    Der sad 2 tykke damer ved forhandleren og sagde at det var det de anbefalede, på trods af at manualen sagde en gang om året.

• #21   8. sep Kasper j din Avensis er os med elektronisk servostyring

• #22   8. sep Ja selvfølgelig er den det

• #23   8. sep hhv. hver 20.000km, og hver 30.000 afhængig af hvilken af bilerne..
    Den nye hver 20.000, den gamle hver 30.000

• #24   8. sep min fik ny kølevæske og gearolie ved tandrem, vandpumpe og kobling skift.

• #25   8. sep Jeg skifter olie på mine biler hvert 10.000 km så det flere gange om året. Og gearkasse olie skifter jeg hvert 50.000 km på begge to. Og bremsevæske og køler væske skifter jeg ud hver gang jeg skal til syn. så det hvor 2 år. Og mellem 40.000 km og 60.000km kommer lidt an på hvad jeg har kørt på de to år.og det samme med servo olie. Og min Peugeot får skiftet det rense væske for partikelfilter hvor 160.000 km. men den var lige bleven fyldt op da købte den for små 4 år siden. så det først om 60.000 km det skal fyldes op igen det giftige væske.

• #26   8. sep #17 Nå du nu så gerne vil flette "sikkerhed" ind, var der nok lige så og/eller vigtigere ting i/på køretøjet du helt har undladt.

Der er sikkert også brændt flere motorer af, ved at at folk har glemt at kontrollere kølervæske, end ikke at have fået kontrolleret olie.

• Dennis GSi
    Dennis GSi Online Tilmeldt:
    nov 2005

Følgere: 67 Biler: 4 Emner: 151 Svar: 8.295
    #27   8. sep skifter ikke olie.

kun filteret.

motor bruge en del olie, så der efterfyldes tut, så det må være det samme som frisk olie.

• #28   8. sep Skifter olie nå jeg køber bilen og hver 3. Måned (15.000km)
    Gearolie skifter jeg nå jeg få bilen og så efter 2år. (60.000km)
    Bremsevæske hvis det er misfarvet eller ved første skift af Bremseklodser.
    Kølervæske hvis manometer siger det nødvendigt, det er misfarvet eller der er ukendt historik

• #29   8. sep Sø-propel
    Holder bilen stille halvdelen af tiden?
    3mdr = 15.000
    Men 24 mdr kun 60.000?
    Det burde jo ske allerede efter 12

• #30   8. sep får skiftet olie ca hver 25-30000 km eller 1 gang om året, uanset km, gearolie, bremsevæske, kælervæske osv osv lader jeg værkstedet styre hvornår det skal skiftes
    laver stort set ikke længere noget som helst på min bil, dels er den for avanceret til at jeg gider bøvle med det plus at uanset hvad fanden man piller ved bilen skal der sætter en computer til.
    havde det været en gammel bil uden div moderne teknok, så skal jeg love for jeg selv havde rodet med den.
    er jo uddannet mekaniker for snart 30 år siden , men har ikke arbejdet proff med biler siden jeg blev udlært, så på det område er jeg kørt helt bagud af dansen

• #31   8. sep 1. Motorolie... når den ligner ufærdig karamelmasse ?
    2. Gearolie... når du ikke kan finde 2, 3, 4, 5 elller bakgear mere ?
    3. Servo-væske... når du ikke kan rette bilen op uden at sidemanden hjælper til ?
    4. Bremsevæske... når du træder bremsepedalen i bund og bilen fortsætter med 138 km/t ned af afkørselsrampen ?

1. Kører mange småture, og under 10.000 km/år så derfor skifter jeg 2 gange om året , som regel i maj når frosten er væk og sidst i oktober inden frosten sætter ind. Spild af penge ? Nej, frisk olie er min forsikring for at jeg har en motor der bare virker .

2. Gearolie har jeg dog kun skiftet i forbindelse med koblingsskift ( ikke sket på min nuværende bil /118.000 km ) .

3. Min nuværende bil har elektrisk servo .

4. Er blevet skiftet hver 3. år / 30.000 km

Hvorfor bliver der ikke spurgt om tandrem ?

--------

Ny bil venter lige om hjørnet .

• #32   8. sep #29 godt spottet. Mit hoved fungerede åbent bart ikke. Men kan se jeg har sat mit kørsel lidt ned har kun kørt 15000 på knap 4½ måned.

• #33   8. sep Da jeg kørte golf brugte den så meget olie at en sjat hver 14. dag holdte den kørende i
    5,5 år uden olieskift. Og den holdt dælme ikke ret stille. Desværre slog rusten den arme bil ihjel....

• #34   9. sep Jeg følger bare bilens intervaller. Da jeg ikke kører ret meget, bliver det til en gang om året. Bilen begynder typisk at minde mig om det omkring 1. februar.

Tesla'en kørte jeg i, i lidt over 3 år uden at køre til service en eneste gang.

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#35   9. sep #26 - Jeg tror at du misforstår mit budskab/hint. Dét som er min største bekymring mht. sikkerhed er ikke hvor:
    - godt motoren spinder...
    - lydløs gearkassen er...
    Din og andres sikkerhed ligger i styretøjet og bremserne, forudsat at dækkene har godt vejgreb ellers er der Flintstone-metoden som nødløsning.

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#36   9. sep Det grundlæggende ide med denne tråd er som nævnt sikkerhed.
    Grunden for at olie anbefales at blive skiftet efter et bestemt km tal har rigtig meget at gøre med fabriksgarantien og forhandlerens garantier m.m.
    Kommer du forkert olie på, så dækker garantien ikke hvis motoren brænder sammen som direkte resultat der af.
    Skifter du olie fordi den lugter grimt ? Eller ligner karamel ? Har den 10 års jubilæum ? Ja, så er jeg lidt bekymret for din og andres sikkerhed.
    Skifter du olien fordi den har luftbobler, sand eller vand i ? Ja, så er der en god chance for at du overlever den næste katastrofeopbremsning.
    Motoren har ingen funktion ved en katastrofeopbremsning... men det har bremsevæsken, dernæst servo-olien ! Dog er gear/diff-olie også lidt vigtig... særdeles på en 4wd !
    App. bremsevæske, så er 3 år mellem hvert total skift ikke noget som jeg vil anbefale...
    (Se pkt. 4 i introen.)
    Selv en elbil skal have skiftet olie og tjekket diverse sensorer samt kontakter...

• #37   9. sep Hvilken olie vil du skifte på en elbil? Der er selvfølgelig bremsevæske, og kølevæske (til batterikøling) som skal skiftes.

• #38   9. sep Hækslerne skal vel have lidt "karamel" en gang i mellem

• #39   9. sep Jeg har sgu aldrig "(FÅET)" skiftet oile. Jeg gør det som regl selv, eller også tvinger jeg au pair pigen til det. Betaler dog stadig for det, så har sgu aldrig FÅET det gjort!

• #40   9. sep Jeg har fået 4 gratis olieskift

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#41   10. sep #37 - Hvis du på dette tidspunkt ikke ved hvad der er af sikkerhedsmæssige dele på din bil, så har denne tråd gavnet mindst 1 person. Som fører og ejer af et køretøj, (alt fra Flintstonebiler over sidehængslet Vordingborg kufferter til Tesla´er), der føres på offentlig veje skal være i en sådan stand at du ikke udsætter andre for fare... det ved alle... men husker man det så når økonomien er lidt stram eller en ny smartphone/iphone popper op i butikkerne og skriger på at blive købt i stedet for at få skiftet bremsevæske 1 gang årligt ? Jeg ved det ikke...
    Olie på en Tesla eller elbil generelt ? Tjaa, olie og el er ikke de bedste venner, så derfor må føreren/ejer af elbilen selv have styr på om den kræver olie... eller andet ! For alle køretøjer har sliddele som i sidste ende kan påvirke køretøjets sikkerhedsmæssige stand.

• #42   10. sep motorer kan også stå af selv om de er passet. har set og også selv prøvet det flere gange i mit liv. Og også andre ting på bilen kan gå til selv om det er passet. Og hvad jeg forstår på Karsten j så køre han på værested når Den skal det. så forstår hvorfor du lige er efter ham. Og sådan en Tesla køre jo ikke samme service skema som en alm brændstof bil gør. hvad med dig selv får du serviceret din bil 110% som den skal ? Brian h?

• #43   10. sep #35 jeg tror du har misforstået ordet "sikkerhed"

• #44   10. sep Brian H,

Du kan jo oprette din bil, så vi kan se hvordan en trafiksikker bil ser ud

• #45   10. sep Skal faktisk forbi et af de lokale dækcentrer, for at høre om det virkelig kan passe at jeg skal have nye dæk på for at kommer sikkert i gennem vinteren...
    Der hvor jeg var forbi i sidste mdr sagde at når kanttråden var kravlet ud gav det ikke mening at afbalancere det

• #46   10. sep

• #47   10. sep bare lade kant tråden kommen ud så det jo næsten pig dæk så skal de nok klare vinteren

• #48   10. sep Det er ret smart faktisk, hopper pigdæk også? Eller er det fordi kanttråden ikke er kommet ud hele vejen rundt endnu? Mon ikke kanttråden kommer ud når man katastrofe opbremser, ligesom piggene kravler ud når der er behov for dem?

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#49   11. sep #42 - Du har fuldstændig ret i at alt går i stykker på et eller andet tidspunkt... passet godt eller ej, det er der ingen tvivl om... Dét som er min tanke med tråden er om bilisterne gør noget eller nok med den viden som de har omkring deres bil... og om dem som overlader det hele et værksted virkelig ved om deres bil er i en forsvarlig stand.
    Et eks. på det er at jeg hentede et familiemedlems bil fra værkstedet. Det var en alminde service med udstiftning diverse bremsedele incl. bremsevæske. Jeg kørte bilen 50 m ned af vejen og tjekkede igen bremse, da den i udkørslen ikke virkede ok. Vendte bilen 180 grader og fik lige fat på værkstedschefen... han sagde følgende som slog benene væk under mig:
    "Du kan bare køre ned ad vejen og pumpe et par gange med bremsen, så er den fin igen !" - Det var et autoriseret Peugeot værksted & forhandler ! Bilen var købt samme sted. Jeg forlangte at de tog bilen ind igen og for at fikse bremserne. Det tog dem 15 minutter at fikse bremserne... Så havde jeg bare kørt videre, så havde dét gået helt galt, fordi hans forslag ikke havde afhjulpet luft i systemet og manglende bremsevæske til følge.
    Freeway og andre... jeg har ikke oprettet denne tråd for at "gå" efter nogen... Jeg oprettede den for at blive klogere på andres syn på sikkerheden omkring biler.
    110% ? Findes det ? Ikke engang en fabriksny bil opfylder dét krav ! Men ja, jeg gør hvad jeg kan for at være på forkant med de mest kendte faktorer som kan udløse et sikkerhedsproblem i sidste ende.

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#50   11. sep #43 - Fortæl mig hvad du konkret mener, så kan vi bedre diskutere sagen... for pt. så forstår jeg ikke hvad du snakker om.

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#51   11. sep #44 - Ja, det kunne jeg... men det ville være formålsløst for hovedparten af BGere... hvis du ikke kan genkende et nedslidt dæk fra et spritnyt dæk, så vil du ikke kunne se andet end en bil !

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#52   11. sep #45 - Jeg tænkte at dæk nok skulle komme på "banen"...
    Dog satte jeg mange "heste" (ikke HK) på at det ikke skete før at alle havde uddebatteret trådens originale emne. Hvilket er fint for mig. Dæk er en af de vigtigste dele på en bil. Uden dæk, ingen vejgreb. Så jer med 200+ HK under hjelmen kan ikke lave traditionelle donuts og burnouts...
    Jeg ville i dit tilfælde lytte til dækcenteret, fordi døde kunder, er ikke, betalende kunder !

• #53   11. sep #49 lyder som om du har brugt Peugeot I Hillerød

• #54   11. sep #50 Nu var det jo dig det startede tråden med at skrive noget ikke helt sammenhængende. Så måske du selv skulle prøve at være lidt mere konkret.

• #55   11. sep ja hvis olieskift og alm. servise var de største sikkerheds problemer i trafikken stod det godt til. De største problemer er folk der sidder og nosser med deres mobiler og laver alt muligt andet end at koncentrere sig om at køre bil

• #56   11. sep Følger de foreskrifter fra Mazda omkring vores 6 model , men olie bliver skiftet 1 gang årligt vi kører ca 12.000 om året , og så får den en olie rens hvergang , servo , gearkasse , bremsevæske blev skiftet i år da den fik stort service , samtlige væsker blev udskiftet , jeg er rimelig perfektionistisk med vores bil.

• #57   12. sep Olie - hver 5.000 km.
    Rest. én gang om året.

• Keld D
    Keld D Tilmeldt:
    jan 2017

Følger: 1 Svar: 9
    #58   12. sep På Min Ibiza TSI fra 2016 villle jeg have værkstedet til at skifte olie efter 5000 KM, de nærmest nægtede, den skulle jo kunne holde 30.000 KM og alt muligt ævl. Argumenter som bare ikke holder med en Turbo motor - den SKAL ha´frisk olie at arbejde med. Gad ikke diskutere det, fik skiftet olie og filter andetsteds (havde ikke tid selv). Skiftet igen ved 15000 KM, og igen ved 25000 KM. D.v.s at jeg har kørt med 4 sæt Ultra Long-life olie indenfor intervallet for 1 olieskift i.h.t. SEAT. Det fløjter jeg på - motoren skal ikke mishandles.
    På min gamle Rekord C skifter jeg efter 1000 KM eller 1 år - også selvom den ikke har kørt overhovedet. Hvis den har kørt 1000+ KM renser jeg ud med 1/3 petroleum og 2/3 fuldsyntetisk ved tomgang ca. 10-15 min, skyller efter med 2 * fuldsyntetisk med 15-20 min. tomgang og nyt oliefilter hver gang - (d.v.s 3 stk.) Monterer neodynium magneter på filteret hver gang (Støbejernsmotor uden alu dele internt) Påfylder den bedste olie jeg kan få for kontanter. Har kørt Vavoline Syn Power i mange år, kører nu Castrol. Ingen blå røg, Kompression bedre end ny på alle cylindre. Tilsætter zinkadditiv til motorolien hver gang (smøring af knastaksler på gamle biler kræver olie med højere zinkindhold end motorolie har idag)

På vores Mazda 626 skiftede vi for hver 7500 KM, kun fuldsyntestisk 5W-40 Olie, hvert 3´die år motorrens (1/3 petroleum) Kørte perfekt efter 380.000 Km, døde da svigersøn smadrede den, ellers havde den nok klaret 200.000 km mere. Var blevet lidt blød i karossen - genopbyggede karossen og skiftede hele undervognen komplet i 2011, pris ca. 100.000 Spir - konen tvang mig ! (Og jeg er en idiot !) Øj ! Sagde synsmanden - det havde han godt nok aldrig set gjort på så gammel en bil (1994)
    Skifter gearolie efter 50.000 Km eller 5 år, altid fuldsyntetisk, undtagen på Rekorden, den får mineralsk gearolie hvert 5 år, og ny pakdåse, bare for en sikkerheds skyld.

Har aldrig haft en defekt motor, defekt gearkasse, eller en motor med øget olieforbrug, har ejet ca. 12 biler siden 1987, og ikke nødvendigvis de nyeste.

Køber altid de bedste dæk, aldrig skoddæk, skifter ved 4-5 mm mønster, gælder både Sommer og vinterdæk.

Overkill ? Måske - men så er DET på plads.

• #59   12. sep Jeg kunne selvføldig være ligeglad, men hvilken 626 var det lige??

Må have været lidt speciel siden der skulle ofres så meget for at holde den kørende.

• Karsten P
    Karsten P Tilmeldt:
    okt 2010

Følgere: 8 Emner: 12 Svar: 2.469
    #60   12. sep Hej
    Når service lampen lyser.
    MVH KP

• Keld D
    Keld D Tilmeldt:
    jan 2017

Følger: 1 Svar: 9
    #61   14. sep #59 : en 626 GE GLX 4D - konen var som sagt pjattet med den, så jeg var tvunget til det. Havde konen været ligeglad, havde jeg skrottet den istedet - sådan er der så meget...

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#62   17. sep #55 - Min mobil ligger altid i rummet under radioen. Ringer eller bimler den, så må det vente til jeg har slukket motoren eller holder stille på en P-plads.

#56 - Det er godt at være på forkant med evt. problemer omkring biler, dét kan redde liv i sidste ende !

#57 - Det er muligvis lige overkill at skifte olie så ofte. Medmindre den bliver kørt som en rallybil

• #63   17. sep Brian H

Du er sikker på du ikke har haft et par ander profiler her inde.

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#64   17. sep #60 - Hvad nu hvis servicelampen er gået i stykker ? Det kan ske på spritnye biler...

General øvelse: Find bilmanualen frem, tjek alle de ting som har en sikring tilknyttet. Der er mig bekendt 5 enheder som ikke behøver en ny sikring i, hvis alle sikringer brandte af, det er radioen/stereoanlægget, tågelygter, kabinelys, A/C og diverse el-ruder.
    Det uhyggelige er de ting som SKAL have en ny sikring i for at bilen må føres på lovlig og forsvarlig vis:
    ETCS, EFI, ECU-IG, M-HTR/DEF I-UP, ABS NO. 1 & 2 og ALT...

Mange bilister i dag stoler for meget på deres servicelamper og mekanikere...
    MEN...
    Servicelamper (glødepærer) er ikke 100% pålidelige og holder ikke altid hele bilens levetid selvom den sjældent er tændt. Selv lysdioder kan fejle og brænde ud før tid !
    Mekanikere er mennesker som laver fejl fra tid til anden og de lever af at DIN går i stykker eller skal til service ! Så jo længere tid du venter med at overholde diverse serviceeftersyn, jo kan gå i stykker på sigt. Omvendt set, så er overdreven skift af vitale dele med til at øge din sikkerhed/viden om at bilen bremser når den skal !

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#65   17. sep #63 - Har det da en betydning ? Nej, det mener jeg ikke. Hvad skulle de så hedde ?

• #66   17. sep Du virker som en der har haft 2 profiler her inde, der var pænt prostålig og ikke bliv færdig med sin uddannelse, bare der for.

Prøv da og gi folk lidt luft og dele ud af ders, det er jo ikke kun DIG der ved alt. Ander personer ved en del som du ikke ved kan jeg læse.

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#67   17. sep #58 - Det syntes jeg lyder fornuftigt at have dét syn på sin(e) bil(er), fordi overkill er det aldrig når du har en baggrundsviden om en specifik bil/motor.

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#68   17. sep #66 - Jeg har IKKE påstået, på noget tidspunkt, at jeg ved alt, for dét gør jeg ikke !
    Jeg gætte du mener påståelig ? Jeg opfatter mig selv som vedholden, når jeg har en viden som andre ikke har/forstår/ser (lyset i tunnelen) der har betydning for mig.
    Jeg startede tråden for at blive klogere på andres viden/interesse samt mangel på samme, fordi der ER et budskab i introen som ingen har "opdaget" direkte, men som flere har været omkring et par gange.
    Jeg mener i den grad at jeg har givet BGerne masser af luft, men som til en bil kræves der indimellem også lidt brændsel, så bilen kan flytte sig lidt !

• #69   17. sep Men hvorfor har nogle biler service interval på 10.000 eller 15.000 km og andre hver 50.000/2 år?
    Jeg har selv 1 år eller 25.000 km, og det overholder jeg da jeg så har 10 års drivline garanti

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#70   17. sep Det mener jeg er aldersrelateret. Altså jo nyere bil, jo kortere intervaller. Når bilen så bliver ældre vil dens intervaller blive længere. Men det kan også være:
    10.000 km - Køb ikke denne bil, fordi den bryder sammen om lidt, anyways !
    15.000 km - Hvis du absolut ikke kan undvære en bil, så er dette minimum !
    25.000 km - Standardkøberen... som ved at biler ikke holder evigt, selvom prisen afspejler noget andet !
    50.000 km - Vi ved at vores bil holder evigt, så service er kun for at holde kundekontakten ved lige !
    ROFL, sorry... dit spørgsmål er ok seriøst, men det lagde bare op til en dårlig joke fra min side !

• #71   17. sep Så vores 208 fra 15 (25.000) er mere pålidelig end vores Honda (15.000) fra 16 og vores Toyota fra 13 (15.000), det vil jeg lige gå ud og fortælle bilerne, for selvom ingen af dem har brokket sig endnu, har jeg en lille mistanke til at Peugeoten gør det før japanerne

• #72   17. sep Min Peugeot 307 må køre 25.000 km per olieskift. men vælger at skiftet det hvert 10.000km. da jeg syns 25.000 km er for langt mellem olie skift og min passat må køre 15.000km. og den skifter jeg også hver 10.000km. og det kommer jeg til på alle fremtidige biler jeg får. lige meget om de står til 15 20 eller 30.000 km mellem olie skift.

• #73   17. sep Vores vag stod til 50.000 km mellem service, det var rart så var det kun én gang om året

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#74   17. sep #66 - Jeg har arbejdet på værksted, men har aldrig forsøgt at tage uddannelsen til mekanikker. Al min viden er baseret på min fars (lever ikke mere) og på egen viden omkring de biler som vi har haft/har. Min far var en god læremester som kunne en masse med biler/lastbiler.

• #75   17. sep Ja oki.

Jeg køre i en gammel passat tdi 110hk, har lige rundet 515.000km. servisbog til 430.000.

Så skifter selv olie ved 10.000 og filter hver anden gang.

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#76   17. sep #73 - Dét som jeg (personligt) syntes er et problem, er at bilejere stoler for meget på deres sælger/mekanikker. Det er ikke fordi at alle sælgere er røvere og banditter, men de ser ofte mere på deres egen bonusordnings profit end på om kunden kommer igen eller endnu værre, spreder viden om at den eller dén forhandler er dårlig at handle med.
    Nogen gange er det faktisk kunden som forlanger noget som selv en bil til 20 mil. kr. ikke har som standard !

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#77   17. sep #75 - 515k... det er en del... har den fået renoveret motor undervejs ? Eller har du mistanke til at den burde ?
    Hvilke filter er det ?

• #78   17. sep I følge bogen har den ikke, varcum slanger og pumpen er pakket om. men den har kørt langt hverdag, det går jo en del.

Filter er fra tyskland, men ome der kommer på hver gang.

• #79   17. sep Det normalt de passater 1.9 tdi køre langt tag min tidliger passat jeg solgte her først på året. den hade kørt over 570.000km. på samme motor aldrig været lukket op. Det vil sige samme blok top dyser knast og det. og den brugte kun en halv liter olie på 10.000 km. så de kan køre langt. vis de er passet de tdier og ham jeg solgte den til . har lige rundet 600.000 km i den nu.
    https://www.bilgalleri.dk/galleri/365493-vw_passat_3b_1_9_tdi_pd_atj_variant__solgt

• #80   17. sep Freeway.

Min bruger os en halv liter, ikke noget jeg vil gøre noget ved.

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#81   17. sep #78 - Nej, slanger osv. hører ikke til en motorrenovation. Det betragtes som løsdele i den sammenhæng. Pumper og generator m.m. er også udvendige dele på motoren.
    Men knastaksler, plejestænger m.m. er mere det som hører til en motorrenovation.

• #82   17. sep Det var også der for jeg købte en passat igen bare en 3bg i stedet for den 3b jeg hade før. også en tdi. købte den så med defekt motor. men bygget en ny op til den. så den kan køre man år igen. og skiftet kun min tidliger ud pga af rust udvendig. ikke pga af alle de km. her er den nye og håber den klare det lige så godt som den gamle .
    https://www.bilgalleri.dk/galleri/380433-vw_passat_3bg_1_9_pd_tdi_variant_model_dk

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#83   17. sep #79 - Ja, nogen kan få dem til at køre langt, men det sker at du støder på en som er blevet tæsket fra den var ny... så hatten, helt af, for de bilister som behandler deres biler med omtanke !

• #84   17. sep Tror kørelsen betyder mere end olien osv, vil heller købe en bil der ikke er bog på men man kan se der har kørt 60.000 om året, end en med bog der har kørt 10.000 om året

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#85   17. sep Og "g" står for "smarte fælge" ?

• #86   17. sep G facelift

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#87   17. sep Som bla. er smarte fælge...

• #88   17. sep 3bg er nu bare en facelift af 3b. Det vil sige den er lidt anderledes i nogen små ting indvendig. og har andre forlygter kølerhjelm forskærme. og bagklap plus lidt andre små ting udvendig. men selve karossen er næsten den samme som en 3b. men fælge er der ikke meget forskel på. da de passer på begge modeller.

• #89   17. sep her er fra da jeg lavet en motor op til den vi har nu. motoren har gået knap 200.000 km den jeg lagde i og den blev gået helt igennem.
    https://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/diverse-bil/186107-vores_nyebrugte_passat_variant_1_9_tdi_avd

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#90   17. sep #88 & #89 - Jeg er helt med. Kunne ikke modstå lidt drilleri... Fordi du kan ikke umiddelbart se nogen forskel. Udover fælgene som jeg nævnte.

Det er jo lige før at den kunne få 2x facelift... når nu du har snuden af den alligevel... ;P

• #91   17. sep ville heller ikke være nemt at se forskellen indvendig. da jeg flytte min del læder kabine og midter læn plus rattet over i min nye 3bg fra min gamle 3b. men ja vis man kigger hurtig ligner modelleren hinanden

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#92   17. sep Min bror vil kunne nævne enhver detalje som der afviger modellerne imellem. Samt tilføje enhver mangel fra stock-udgaven !!!

• #93   17. sep ville faktisk have købt en vw touran inden jeg købt en passat igen. da jeg gerne ville have en Højer nummer 1 bil også. Det skulle så også være en 1.9 tdi 6 gears. men min bedre halvdel er skud i de passater. plus det hende der køre i den til hverdag. så det blev sådan en igen. og nu når den skal udskiftes om en 2 eller 3 år. så er vi blevet enige om at købe en passat fra 2010 op af. da det skal være med en commrial motor. skal aldrig have en 2.0 pd tdi motor eller passat 3c lige meget hvad motor der lægger der i .

• #94   17. sep Det nu også nemt at se forskel på dem. når man kender vag.

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#95   17. sep #93 - Har du det på skrift ? Nogle bedre halvdele har det med at ændre mening...

#94 - Jeg bruger ikke mange sekunder på at kigge detaljer. Jeg er mere interesseret i helheden af bilernes præstationer... og om de ligner l... ude som inde... Min far kørte altid med en sandkasse i bunden af hans biler... hvilket genere mig voldsomt. Det giver mindre plads til pedalvandringen ! Og hvem ved hvor mange krabber der gemmer sig i sandet !

Kommentér på:
Hvornår har du sidst (fået) skiftet olie på bilen ?