{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tågelygter uden nærlys i lygtetændingstid ulovligt?
  • #1   19. sep 2018 Det skal siges at baglygterne var tændt.

  • #2   19. sep 2018 Det er ulovligt ja og køre med tågelygter som kørelys i lygtetændingstiden.
    De må kun bruges i dagslys og når der er tåget (sigt under XX meter)

    Du skal jo i lygtetændingstiden oplyse vejen mindst 30 meter med asymmetrisk lys og det kan dine tågelygter ikke.


  • #3   19. sep 2018 Tågelygter er lovlig til dagskørelys, i lygtetændingstiden er dagskørelys ikke tilstrækkelig/lovlig. Der skal nærlyset være tændt.

  • #4   19. sep 2018 tågelys kan bruges som kørelys sammen med positions lys foran.

    men man må ikke have nærlys og tågelys tændt samtidigt. i normal sigt, om dagen.

    køre man med nærlys, må tågelys kun bruges i nedsat sigtbarhed.

    så har du det en bøde, så ringer du og klager,
    og henviser til detail forskrifter for motorkøretøjer, (som er de regler der gælder brug og udstyr på biler).

    og så skal du lige Google det rigtige afsnit, også læse du det op for dem.

    betjenten har nok ikke læst rigtig på lektien.


  • #5   19. sep 2018 her stå det.

    profilbillede
  • #6   19. sep 2018 Mon dog at en betjent har givet en bøde for at køre med forkert lygte føring hvis ikke der var hold i sagerne.

  • #7   19. sep 2018 Som 3 siger

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #8   19. sep 2018 Er det ikke længere en del af teori undervisningen til kørekort at man lærer hvilke lygter der skal/må være tændte ved dagslys/mørke og f.eks tåge ?

  • #9   19. sep 2018 RSP:
    Nu er der jo nogle af os der har taget kørekort før de regler trådte i kraft om ændringer i lygteføringen.


  • #10   19. sep 2018 Hvis du som du skriver kun havde tågelys tændt er den jo god nok til en bøde.
    Der står jo at dine andre markeringslygter.

    I mine unge dage matte man ikke kunne tænde tågelygter når der var nærlys på.
    Men så forstår jeg bedre at der er så mange tågehorn der kører rundt med tågelamper tændt og ikke mindst led bjælker/lamper.
    Det ser jo lige så træls ud som en Hoodbra.


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #11   19. sep 2018 #9 Det ændrer vel ikke ved at man bruger nærlys i lygtetændingstiden og tågelys kun bruges når det er tåget ?

  • #12   19. sep 2018 #4
    Hvis han har fået en bøde er det helt efter reglerne, Læs lige hans tekst igen, Det var i lygtetændingstiden.


  • #13   19. sep 2018 Lygtetændingstiden = lys på bilen = nærlys og positionslys

    Lygtetændingstiden = mørke, tåge, regnvejr

    Det er ufattelig simpelt...


  • #14   19. sep 2018 Hold nu op
    tågeforlygter/tågelys kan bruges som kørelys, sammen med positions lys.

    det stå.i detail forskrifter for motorkøretøjer.

    man kan også køre med nærlys+positions lys.

    så alt det med man ikke må bruge tågelys, er forkert


  • #15   19. sep 2018 #14, læs igen... Det er i LYGTETÆNDINGSTIDEN!!

  • #16   19. sep 2018 Dennis GSI
    Det du snakker om gælder KUN om dagen/i dagslys.. Efter lygtetændingstiden, er det ikke tilladt/lovligt at nøjes med at køre med tågelys+positionslys. Der skal nærlyset tændes smiley


  • #17   19. sep 2018 ok, havde ikke læst overskriften ordenligt.

    ja, så er der ingen vej udenom.
    der må tågelys kun bruges i nedsat sigtbarhed.
    så må trådstarter bare betale ved kasse 1

    havde kun forholdt mig til selve oplægget


  • #18   19. sep 2018 Nå så er det nok bare at betale.. åndssvage penge at komme af med

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #19   19. sep 2018 Sæt dit kørelys til forlygterne i stedet for tågelygterne ?
    Ved godt det lyder alt for nemt,men så er du da fri for at have det problem igen smiley


  • #20   19. sep 2018 Man må nu stadig godt bruge tågelys som kørelys uden for lygtetændingstiden.

    Risikoen er jo så at man i byen eller lignende ikke er opmærksom på at der bliver mørkt også er polisen jo i sin gode ret til og dele lidt regninger ud til kaffekassen smiley


  • #21   19. sep 2018 Der var helt mørkt da jeg blev stoppet, men der var gadelamper, så man kunne sagtens se.

  • #22   19. sep 2018 Det ligemeget.

    Tågelygter må ikke bruges som kørelys/nærlys om aftenen.
    Sådan er reglerne.


  • #23   22. sep 2018 #9 Cawdy >
    1. man skal selv sørge for at holde sig ajour med gældende regler.
    2. ukendskab til reglerne fritager ikke en for straf.
    smiley


  • #24   23. sep 2018 #23
    Det er vel også netop det trådstarter forsøger at gøre via Bilgalleri?! smiley
    Derfor det er lidt dumt med "det lærer man når man tager kørekort" osv.
    Man lærer jo også hvor man fylder olie på motoren og alligevel kan der være nogle der oprettet et indlæg om at de ikke kan finde oliepinden på deres nye BMW/Audi og de andre nye biler hvor oliepinden er sparet væk smiley
    Det er vel i bund og grund den slags bilgalleri er til for.


  • #25   23. sep 2018 #24 Reglerne var trådt i kraft da TS (og flere andre) tog kørekort. Men man har måske blot ikke hørt ordentlig efter.

  • #26   23. sep 2018 Onkel Per.
    Det er set før at det ikke er ALT der bliver fortalt 100% som det burde, så måske har kørerlæren ikke gået i dybden med det, eller trådstarter ikke har hørt efter, eller simpelthen har glemt det, er det så forkert at spørge til råd herinde, hvis man har glemt/ikke ved noget mht. biler?


  • #27   23. sep 2018 Ja, jeg må jo nok undskyld på egne og andres vegne. smiley
    Hverken TS, dig eller andre, har her i tråden fået oplyst hvor man finder de regler der gælder nå man fører et køretøj på de danske veje. Ikke et eneste indlæg har henvist til Færdselsloven. smiley smiley
    Man kan sikkert finde den som et trykt eksemplar, men det er også muligt at finde den på nettet. Sidst nye udgave kan findes her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=185819
    Så er det bare at ajourfører sig smiley

    PS. §33a er hvor man skal læse ang. emnet i denne tråd.


  • #28   23. sep 2018 Arg jeg må nu give onkel Per ret.

    Self må man spørge om tingene, men helt ærligt korrekt lygte føring er altså ret vigtigt.
    Verden er sku ved og blive et sted hvor alle tror de kan gemme sig bagved, det vidste jeg ikke.

    Man har modtaget teori og køreundervisning for at måtte køre bil, inkl brug af køre/tågelygter, og reglerne har ikke ændret sig i den tid jeg har haft kørekort.
    Tag nu ansvar man er sku et voksent menneske og ikke et børnehave barn.


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #29   23. sep 2018 Cawdy,så det er dumt at sige "det lærer man når man tager kørekort" men du skriver i næste indlæg at det kan jo være at han ikke fik det forklaret ordentligt eller har glemt det fra han tog kørekort ??? Hvorfor diskutere med dig selv ?

    Men skal vi nu ikke lade være med at gøre mennesket dummere end det er,vi ved da forhåbentlig allesammen at når det er blevet mørkt så tænder man nærlyset og tågelyset er noget der bliver brugt når det er,tadaaaa,tåget.
    Det er vel ikke raketvidenskab ?


  • #30   23. sep 2018 Der er nu rigtig mange det er raket videnskab for, for utroligt mange bruger det på alle tider af døgnet som et bevidst valg.

    Så selvfølgelig vil der da være brug for mere oplysning, problemet er jo bare at så mange er fatsvage og laver deres egne regler.


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #32   24. sep 2018 Den dag forkert lygteføring, er det største problem i trafikken, klapper jeg i hænderne.

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #34   24. sep 2018 Men relativt lille, i forhold til så meget andet.

  • #35   24. sep 2018 Min regl er at jeg køre med tågelygter til gadelamperne tænder, altså i hele det tidsrum hvor gade lamperne er slukket køre jeg med det smiley

  • #36   2. okt 2018 Hvad så hvis jeg holder stiller når han kommer over til mig? ser betjenten 50meter oppe af vejen og holder stille med tændt motor ved udkørslen fra p pladsen. Eller havde det kun været lovligt hvis jeg kun have positionslys tændt? smiley Da jeg kører ud fordi han giver mig tegn til det tændte jeg lyset..

  • #37   2. okt 2018 Hvis det er i lygte tændingstid
    Så er tågelys kun tilladt ved nedsat sigtbarhed

    Så hvad tid på døgnet var det

    Og bruger man tågeforlygter som kørelys, skal positionslyset også være tændt.

    Og man må ikke køre med nærlyset og tågelys samtidig, udenfor lygtetændingstid.
    Med mindre der er nedsat sigtbarhed


Kommentér på:
Tågelygter uden nærlys i lygtetændingstid ulovligt?

Annonce