{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Vinterdæk ja eller nej?
  • #1   2. dec Dæk er en ting, men kendskab og føling med bilen er noget andet! Folk kører galt om sommeren på sommerdæk, men det gør de også om vinteren på vinterdæk. Bilen er ikke mere sikker, end førerens egenskaber og reaktionsevne.
    Men dem der har lidt forstand på hvorfor man kører med vinterdæk om vinteren, og sommerdæk om sommeren, er ikke i tvivl om hvorfor man bør gøre det
    Min BMW 330xi på sommerdæk i vinterhalvåret, var overhovedet ikke sjovt, på trods af 4hjulstræk. Det var væsentligt bedre med vinterdæk.

• #2   2. dec Der er kun en ting der virker om vinteren, og det er vinter dæk . Men giv den 4x4 vinter dæk, og den er Den anden overlegent , ps allé de store 4x4 med all terræn eller grovere, dæk jeg har haft, kunne hverken styre eller bremse, i Sne og is . Men det kan min rav4 med vinter dæk. Og den berømte føling med bilen, hjælper vist ikke når bilen ikke kan stå fast.

• #3   2. dec ja det er vist bare nødvendigt

• #4   2. dec Til alm mormor kørsel under 10000km om året har fruen vinterdæk på året rundt.
    Var på manøvrebane for to år siden i forb med noget uddannelse, ens biler med hhv vinter og sommer dæk, eneste. Som i eneste forskel var vinter brugte et par meter mere ved 80km/t på tør asfalt til standsning,,,,,hvorimod sommer på glatbane, røg helt igennem og ud på det tørre igen.

Ja sliddet er større om sommeren, men igen til alm mormor tulle kørsel..

• #5   2. dec Hvis jeg kørte under 10.000 km om året, så ville jeg vælge de nye helårsdæk fra Michelin..

Bare man husker, at hvis man kommer ud for at skulle manøvre, så står du væsentligt dårligere med vinterdæk pga. det bløde gummi.

Det burde være lovligpligtig ligesom i Tyskland og Sverige

• #6   2. dec Jeg har en sommerjakke til brug om sommeren .
    Jeg har en vinterjakke til brug om vinteren .
    Jeg har sommerdæk til brug om sommeren .
    Jeg har vinterdæk til brug om vinteren .
    Når jeg begynder at fryse i min sommerjakke tager jeg vinterjakken på .
    Når jeg begynder at fryse i min sommerjakke skifter jeg til vinterdæk på bilen .

• #7   2. dec Tænker også det burde være lovligpligtig. Men her i Vrådal støder man ofte på danskere, der vover sig op uden vinterdæk. Utroligt nok.

Synes da heller ikke, at det er en stor ting lige at have et sæt med vinterdæk på liggenede. Kan man klarer sig med et sæt stålfælg med dæk, så er det begrænset hvad det koster.

• #8   2. dec Det kommer også langt hen af vejen an på ens kørselsbehov. Har man muligheden for at lade bilen stå i garagen når der er sne og is på vejen, så kan man godt klare sig igennem en Dansk vinter på sommerdæk. Men skal man bruge bilen hver dag ligegyldig hvordan vejret er, så er vinterdæk et must.

• Simon S
    Simon S Tilmeldt:
    aug 2008

Følger: 1 Emner: 30 Svar: 442
    #9   2. dec Nu bliver jeg nok slagtet, men ja, vinterdæk er fantastiske på is, sne og sjap.
    På alm tør og våd asfalt, uanset temperatur, er sommerdæk ganske fine og ingen reel forskel ift. helårs eller vinterdæk.

Hvis bilen får lov at blive holdende de dage hvor der er sne eller slud, så intet problem i sommerdæk.

• #10   2. dec Fortrækker også vinterdæk om vinteren. Forstår ik der ikke er et lovkrav om vinterdæk

• #11   2. dec Holder også på at skal bilen bruges hver dag, så må man have vinterdæk på. Kan man lade den stå de 14 dage der er rigtig vinter, så kan man være ligeglad.

• #12   2. dec Alene på kold våd asfalt oplever jeg forskel på vinter og sommerdæk

• #13   2. dec Skal prøve nogen Michelin Climate jeg har liggende, næsten nye.

• #14   2. dec Goodyear UltraGrip 9 kører jeg selv på - de bider ret godt
    på kold asfalt

• Simon S
    Simon S Tilmeldt:
    aug 2008

#15   2. dec #12
    Jeg synes forskellen er minimal.
    FDM lavede en test med bremselængder for forskellige temperaturer og tør/våd/sne.
    Den bekræfter i hvert fald at sommerdæk fungerer ganske fint på kold vej, både tør og våd. De er faktisk bedre på tør vej.

• #17   2. dec Nu er vinterdæk ikke bare en fordel i snevejr.. Gummiet er anderledes på vinterdæk og det er et bedre dæk under 5-8 grader ... Min svigerfar køre feks: kun 10.000 km om året og har kørt på helårsdæk i 20 år uden problem .. Men det er også morfarkørsel,

• #18   2. dec Hvis man ikke køre ret mange km så smid et sæt hel årsdæk på og kør efter forholdene, sommerdæk er ok det meste af tiden men i sne og på is er de bare uduelige

• #19   2. dec #15
    FDM testen svarer ikke til min oplevelse det kan jeg
    se - men mon ikke det kan skyldes forskellige egenskaber
    hos de forskellige dækmærker
    Generel så har jeg lidt vigende tillid til FDM test

F.eks. ved rask opstart ved venstresving - der mærker jeg
    markant forskel - fik mine nye goodyear monteret i fredags - så det er ikke erindringer jeg taler om

• Simon S
    Simon S Tilmeldt:
    aug 2008

#20   2. dec #19
    Nej, intet slår praktisk erfaring, men nye vinterdæk vs måske gamle og slidte sommerdæk er nok heller ikke det bedste sammenligningsgrundlag.

Hvad synes du for i øvrigt om Ultragrip 9 dækkene?
    Jeg har tidligere brugt dem i version 6 og 7, hvor jeg var meget glad for vejgrebet i dem, men de støjede så meget at det var træls, gør den nye version også det?

• #21   2. dec #20
    Mine sommerdæk som bilen er født med er produceret i 2015 og kun
    halv slidt ned - erindrer Ingen forskel i de 3 år jeg har kørt med dem -
    men oki de kan jo være i en dårlig kvalitet
    jeg har UltraGrip 8 på mine stålfælge med god erfaring - også
    men hensyn til støj -- I Fredags fik jeg så de nye UltraGrip 9 på alufælge og det tegner sig virkelig godt - spændt til sneen falder
    Til næste år Bliver det nok også Goodyear som sommerdæk

• #22   3. dec De sidste 3-4 målinger siger jo alt om vinterdækkets egenskaber, 40 meter er meget langt.

• #24   3. dec #22
    40 meter er ikke bare langt, men rigtig meget langt...
    kører selv på vinterdæk og sommerdæk, har kørt 4x4 i mange år og vinterdæk er bare bedre når vejret er i det kolde hjørne...

selv mine bådtrailere har jeg vinterdæk til...

• #25   4. dec Får dem på Quattroen i denne uge, 195/65x15.

• #26   5. dec Fik vinterhjulene på idag, Michelin Climate, for en time siden, satme en kold omgang udenfor, men konen synes det var meget sjovt NOT.

Der var glat i morges, så selv C1 kunne gå i antispin program

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 349
    #27   7. dec Jeg har aldrig brugt andet end helårsdæk og det virker fint for mig.

I Danmark er der stort set ikke en behov for at skifte rundt mellem sommer og vinter dæk, fordi vi når stor set aldrig at bruge dem på de større veje som hurtigt bliver ryddet for sne.
    Skal man til Norge eller Sverige som er det ikke valgfrit længere, men et krav.

En kedelig faktor er at bilister ikke holder den korrekte afstand på noget tidspunkt af året, hvilket så gør vinterdækkene lidt overflødige.
    For hvis den forreste bil har vinterdæk på af den bedste kvalitet og de øvrige biler bagved kører med alt fra sommerdæk til dårlige vinterdæk, så er det rigtig skidt at banke pedalen i gulvet og syntes at man lige er den bedste bilist i hele verden, fordi man har de bedste vinterdæk på. Din bil stopper ikke før den sidste bil har ramt den forreste bil, så er du lige vidt.

• #28   7. dec Netop derfor alle SKAL have vinterdæk på, endnu er det ikke lovkrav i dk, men man kan da håbe det bliver sådan engang.

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#29   8. dec #28 - Jeg er overbevist om at der vil blive larm og ballade, hvis dét blev et lovkrav, når vores vinter er så fimset hvad angår sne og glatte veje. Hvor mange dage til d.d. har der været sne ? Nul ! Glatte veje ? Én ! Husk det er den 8. december.
    I Sverige skal de have vinterdæk på fra 1. december til 31. marts, hvilket er 5 måneder. Det er ikke realistisk i Danmark. Hvornår skulle vi så sætte vinterdæk på Oktober, November eller December ?

• #30   8. dec #29

Nu er vintersæsonen også december, januar og februar

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#31   8. dec #30 - Tjaa.... er den nu det ?
    I Danmark har vi haft sne så tidligt som Oktober og typisk har det været November som der kom sne i. Så det var mere et spørgsmål om periodens start og længde her i Danmark.
    Det gavner ikke at loven siger at du skal have vinterdæk på i December, hvis der kommer sne i Oktober eller November ! Så er loven jo intet værd !

• #32   8. dec #31

Ja, det er den.. Den officielle vinterperiode er december-marts. Det er jo bare den globale opvarmning..

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#33   8. dec Lav alle de officielle perioder du vil, fordi dansk vejr har aldrig været stabilt, hvilket er min pointe.
    Global opvarmning er et mediestunt i min optik. Hvis det virkelig var så galt fat, så skal der gøres meget mere ved tingene NU i stedet for at give frister for ditten og datten. Kom ikke og sig det er et økonomisk spørgsmål, fordi så måler du bare hvor lidt du betyder for samfundet.

• #34   8. dec Hej
    Ja- klart
    -3-5m har i to gange sparet mig for panding.
    Og ca 20 gange at tøffe forbi andre fedterøve på sommerhjul eller ALL WEATHER ringe
    MVH KP

• #35   8. dec Jeg lytter selv til egne erfaringer - virkelig en
    fryd at køre på mine valgte nye vinterdæk - selv
    ved kold våd asfalt som vi har nu mærker jeg forskel

• Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    jan 2018

Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 251
    #36   8. dec #29 + 31
    Lovkravet om vinterdæk behøver jo ikke nødvendigvist at indbefatte bestemte måneder.
    Vi kunne gøre som tyskerne: "Når det sner/der ligger sne skal du have vinterdæk på" - de gik for år tilbage væk fra tidsrammerne for vinterdæk.
    På den måde bestemmer folk jo helt selv om / hvornår de vil sætte vinterdæk på - og tage konsekvensen af deres beslutning.
    Har du ikke vinterdæk på, må du lade bilen stå, de dage vejene er snefyldte.
    Jeg kører altid med vinterdæk om vinteren - sådan ca. fra midt november til omkring begyndelsen af marts.

• #37   8. dec #36
    Ikke kun sne som afgør fordelen med vinterdæk
    Koldt og våd asfalt burde være nok til valget

• #38   8. dec #36
    de skal ha dem på i vinterlig vejr, kører du galt uden kan forsikringen lade være med at dække.. samt skylden for uheldet kan blive din...

• Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    jan 2018

#39   8. dec #37
    det er helt korrekt - også min mening
    Jeg er heller ikke helt skråsikker på lovteksten i den tyske lov - det er så vidt jeg husker ikke kun sne, der er afgørende. Mener at teksten mere korrekt er i retning af, hvis det er "nødvendigt" for færdselssikkerheden, så skal man have vinterdæk på.
    Jeg kan slå det op, hvis det har nogen interesse
    Min henvisning til tyskerne var nu også mere for at imødegå indvendingen mod vinterdæk med henvisning til f.eks. svenskerne faste måneder
    Jeg er STOR vinterdæktilhænger....

• Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    jan 2018

#40   8. dec #39
    det er rigtigt, men du kan også få kørselsforbud, hvis du bliver stoppet med "ureglementerede" dæk...
    Ordnung muss sein

• #41   8. dec #37
    Vi er nok samme sted os to -- jeg ser selv på egne erfaringer
    og dyrker min sikkerhed derfra uanset hvad andre melder
    Jo - vinterdæk køre jeg med når min føling til det er der
    Som ikke betyder sne alene

• Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    jan 2018

#42   8. dec Min formodning om tysk lov er rigtig
    "In der Version der StVo von 2010 wird lediglich eine „situative Winterreifenpflicht“ vorgeschrieben. Sie sieht vor, dass bei „winterlichen Wetterverhältnissen“ wie Glatteis und Schneematsch oder Reifglätte...."
    Kort oversættelse -- reglen er situationsbestemt og ikke periodisk: vinterdæk er foreskrevet ved vinterlige vejrforhold, som f.eks. isglatte veje, snesjap og rimtåge-is og lignende....
    Der er bødestraf, hvis ikke man overholder reglerne.

• #43   8. dec Jo lovgivning er det ene og ens egen erfaring er noget andet
    Lovgivning behøver ikke at være det rigtige

• Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    jan 2018

#44   8. dec Jeg er i bund og grund også modstander af, at alt skal reguleres ved love og flere indskrænkninger af vores frihed, MEN....der er godt nok mange, der ikke har forstået, hvorfor køretøjer gør som de gør.
    Egne erfaringer er altafgørende, men man skal jo også forstå og lære....

• #45   8. dec #44
    Jeps - lære og forstå efter den logiske forstand

• Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    jan 2018

#47   8. dec #46
    i dine skriv i #29 + 31 kredser du da lige netop omkring emnet, hvilke måneder med bl.a. henvisning til svenskerne osv.
    Derfor henviste jeg til de tyske regler i #36 og 42, så er man jo ude over problemet med om vi har en fimset vinter og hvilken dato vi får sne.
    Det var jo i erkendelsen af at der ikke er en fast afgrænsning for vintervejr, der i 2010 fik tyskerne til at lave den noget snedige lovtekst.
    Det er selvfølgeligt uheldigt, hvis det begynder at sne medens man er langt hjemmefra en fredag aften og man har valgt ikke at sætte vinterdæk på bilen. Så må man jo vente med at køre til sneen er væk eller mandag morgen, når man har købt vinterdæk
    Enhver beslutning og handling har en konsekvens.
    Nå - fandt Brian H ud af, at hans indlæg i #46 var galt siden han skyndte sig at slette det ???

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#48   8. dec #36 - Det var ikke bestemte måneder der var fokus, men hvordan du vil lave en lov, når den danske vinter er så fimset og sneen kan komme fra midt Oktober.

Vi kunne gøre som tyskerne: "Når det sner/der ligger sne skal du have vinterdæk på" - de gik for år tilbage væk fra tidsrammerne for vinterdæk.
    Helt enig !

#37 - Der er jo visse krav til sommerdæk ang. våde veje, så den køber jeg ikke. Vinterdæk er til snevåde og glatte veje.

#38 - samt skylden for uheldet kan blive din...
    Såfremt du ikke holder afstand, hvilket kan være svært når nogen med deres supervinterdæk kører tæt ind foran og klodser bremsen før man når reager på deres dårlige maner !

#39 - Den Svenske vinter er mere stabil end den danske, det er alt der ligge i den "faste" periode.

#42 - Det er ren øreguf for de danske lovskrivere.

#44 - Tjaa... det er jo rigtigt nok. Kunne visse ABS folk så forstå de ord, så ville de danske veje blive mere sikre.

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#49   8. dec #47 - Nej, simpel tilføjelser

• #50   8. dec citat [#37 - Der er jo visse krav til sommerdæk ang. våde veje, så den køber jeg ikke. Vinterdæk er til snevåde og glatte veje. ]

Bullshit - har du grunden selv erfaring og egen bil eller andet
    som giver dig god grund til din udtalelse

Og jo du er god til at blande dig i den facon du gør det i

• Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    jan 2018

#51   8. dec #48
    "Såfremt du ikke holder afstand, hvilket kan være svært når nogen med deres supervinterdæk kører tæt ind foran og klodser bremsen før man når reager på deres dårlige maner ! "
    Det kunne måske også tænkes, at man har en knold bagved, der skøjter rundt på sommerdæk
    "Tjaa... det er jo rigtigt nok. Kunne visse ABS folk så forstå de ord, så ville de danske veje blive mere sikre."
    Påstår du også, at du kan bremse bedre med en bil uden abs end med en med abs ?
    Nu har jeg kørt både mc og bil i mange år - langt før der var noget, der hed abs, så jeg ved godt, hvordan man bremser køretøjer uden abs - erfaring tæller -, men jeg har endnu ikke mødt f.eks. en motorcyklist med mc uden abs, der har kunnet komme i nærheden af min bremslængde med abs.

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#52   9. dec #50 - Ved ikke hvad du mener og drop lige den tone. Jeg diskuter på lige fod med andre og er ikke bange for at tage fejl, hvilket jeg har udtrykt før.

• #53   9. dec #52
    Jo du er god til at debattere for debattens skyld
    og ikke for den sande nøjagtige indhold

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#54   9. dec #51 - Det kunne måske også tænkes, at man har en knold bagved, der skøjter rundt på sommerdæk
    Ja ,det vil sikkert være det du skriver til forsikringen, fremfor at fortælle dem hvad der virkelig skete og du lavede en ulovlig overhaling med for kort afstand før du trak ind.
    Hurra for dashcam, så kan jeg bevise min påstand !

Påstår du også, at du kan bremse bedre med en bil uden abs end med en med abs ?
    Ohhh, nu skal jeg passe på hvad jeg siger, men ja, det vil jeg. Der er bedre føling med vej og bil uden ABS.

Nu har jeg kørt både mc og bil i mange år - langt før der var noget, der hed abs, så jeg ved godt, hvordan man bremser køretøjer uden abs - erfaring tæller -, men jeg har endnu ikke mødt f.eks. en motorcyklist med mc uden abs, der har kunnet komme i nærheden af min bremslængde med abs.
    Så er du den nye mesterbremser ! Tillykke !

Jeg har så aldrig lagt op til at det skulle være en konkurrence om hvem der bremser bedst, hurtigst eller på korteste vej, MEN om man ved hvad man skal gøre hvis ABSen ikke virker OG at det er en falsk tryghed for dem som blindt stoler på at den redder dem så længe at bremserne virker.

• Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    jan 2018

#55   9. dec Dit svar første afsnit - det kommer ikke til at ske - jeg snupper ikke sikkerhedsfastanden fra nogen. Men kører du på sommerdæk i snevejr, så handler du uforsvarligt og jeg vil ikke kunne se, at du kører sommerdæk.
    Dit svar andet afsnit - føling ja, men at du kan bremse bedre uden end med abs, må skyldes, at du ikke ved nok om hvordan man bremser med abs.
    Dit svar tredie afsnit - ikke mesterbremser, men bedre end de der kører uden abs.
    Dit svar fjerde afsnit - jeg er enig med dig i sidste sætning og det samme gælder, hvis bremsekraftforstærkeren svigter, mht hvad man skal/kan gøre.

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#56   9. dec Dit svar første afsnit - det kommer ikke til at ske - jeg snupper ikke sikkerhedsfastanden fra nogen. Men kører du på sommerdæk i snevejr, så handler du uforsvarligt og jeg vil ikke kunne se, at du kører sommerdæk.
    Det er ikke møntet på dig, men dem som gør det ! Jeg kører på helårsdæk. Havde jeg skulle til Sverige, så ville der sidde vinterdæk på.

Dit svar andet afsnit - føling ja, men at du kan bremse bedre uden end med abs, må skyldes, at du ikke ved nok om hvordan man bremser med abs.
    Det er muligt, men det er stadig ikke nogen konkurrence som jeg lagde op til.
    Enhver kan træde bremsepedalen i bund og holde den der, men hvis du ikke kan mærke om det er ABSen som vibrer eller det er ujævnheder i vejen som fodrer du hjernen med forkerte oplysninger.

Dit svar tredie afsnit - ikke mesterbremser, men bedre end de der kører uden abs.
    Vær ikke så beskeden, når nu du er bedst til noget.

Dit svar fjerde afsnit - jeg er enig med dig i sidste sætning og det samme gælder, hvis bremsekraftforstærkeren svigter, mht hvad man skal/kan gøre.
    Jeg går ikke efter enighed, men efter det som vi muligvis kan lære af hinanden ved at diskutere et emne uden det bliver til en manddomsprøve.

• #57   9. dec #48
    #38 - samt skylden for uheldet kan blive din...
    Såfremt du ikke holder afstand, hvilket kan være svært når nogen med deres supervinterdæk kører tæt ind foran og klodser bremsen før man når reager på deres dårlige maner !

det har intet med det at gøre, men vurderer politiet du kunne ha nået at bremse med vinterdæk så får du en del af skylden, måske hele skylden og kan risikere ikke at få en krone af forsikringen... det er indført i deres "policer" dernede og det er fuldstændig efter loven .. uanset fuld kasko eller teilkasko...

• Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    mar 2018

#58   9. dec #57 - Derfor er dashcam en klar vinder, fordi så kan jeg bevise at han kørte ind foran og klodsede bremsen i med det samme. Så er det totalt ligegyldigt om det er sommer, helårs eller vinter dæk som jeg kører på, når han tydeligt trækker ind foran med en afstand til min køler der ikke er passende i forhold til den kørte hastighed.

• #59   9. dec Få nu bare de vinterdæk på i stedet for at snakke udenom hele tiden, det er nr 1, har selv prøvet det hele, ved hvad jeg taler om.
    Herude skal vi ned af 1 km grusvej, der kan være rimeligt dækket af sne i visse perioder, så op til hovedvejen, ned gennem en lille by, højre, venstre, bakker, skov, skarpe sving, og meget smalt hele vejen, og man vil bare være en fare for alle og sig selv hele vejen ind til storbyen, og så kan du som jeg selv være en nok så god billist, fysikkens love kan du bare ikke lave om på, men du kan forbedre dine odds, med nye vinterdæk.

Kommentér på:
Vinterdæk ja eller nej?