{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Vinterdæk ja eller nej?
  • #1   2. dec 2018 Dæk er en ting, men kendskab og føling med bilen er noget andet! Folk kører galt om sommeren på sommerdæk, men det gør de også om vinteren på vinterdæk. Bilen er ikke mere sikker, end førerens egenskaber og reaktionsevne.
    Men dem der har lidt forstand på hvorfor man kører med vinterdæk om vinteren, og sommerdæk om sommeren, er ikke i tvivl om hvorfor man bør gøre det smiley
    Min BMW 330xi på sommerdæk i vinterhalvåret, var overhovedet ikke sjovt, på trods af 4hjulstræk. Det var væsentligt bedre med vinterdæk.


  • #2   2. dec 2018 Der er kun en ting der virker om vinteren, og det er vinter dæk . Men giv den 4x4 vinter dæk, og den er Den anden overlegent , ps allé de store 4x4 med all terræn eller grovere, dæk jeg har haft, kunne hverken styre eller bremse, i Sne og is . Men det kan min rav4 med vinter dæk. Og den berømte føling med bilen, hjælper vist ikke når bilen ikke kan stå fast. smiley

  • #3   2. dec 2018 ja det er vist bare nødvendigt smiley

  • #4   2. dec 2018 Til alm mormor kørsel under 10000km om året har fruen vinterdæk på året rundt.
    Var på manøvrebane for to år siden i forb med noget uddannelse, ens biler med hhv vinter og sommer dæk, eneste. Som i eneste forskel var vinter brugte et par meter mere ved 80km/t på tør asfalt til standsning,,,,,hvorimod sommer på glatbane, røg helt igennem og ud på det tørre igen.

    Ja sliddet er større om sommeren, men igen til alm mormor tulle kørsel..


  • #5   2. dec 2018 Hvis jeg kørte under 10.000 km om året, så ville jeg vælge de nye helårsdæk fra Michelin..

    #4
    Bare man husker, at hvis man kommer ud for at skulle manøvre, så står du væsentligt dårligere med vinterdæk pga. det bløde gummi.

    Det burde være lovligpligtig ligesom i Tyskland og Sverige


  • #6   2. dec 2018 Jeg har en sommerjakke til brug om sommeren .
    Jeg har en vinterjakke til brug om vinteren .
    Jeg har sommerdæk til brug om sommeren .
    Jeg har vinterdæk til brug om vinteren .
    Når jeg begynder at fryse i min sommerjakke tager jeg vinterjakken på .
    Når jeg begynder at fryse i min sommerjakke skifter jeg til vinterdæk på bilen .


  • #7   2. dec 2018 Tænker også det burde være lovligpligtig. Men her i Vrådal støder man ofte på danskere, der vover sig op uden vinterdæk. smiley Utroligt nok.

    Synes da heller ikke, at det er en stor ting lige at have et sæt med vinterdæk på liggenede. Kan man klarer sig med et sæt stålfælg med dæk, så er det begrænset hvad det koster.


  • #8   2. dec 2018 Det kommer også langt hen af vejen an på ens kørselsbehov. Har man muligheden for at lade bilen stå i garagen når der er sne og is på vejen, så kan man godt klare sig igennem en Dansk vinter på sommerdæk. Men skal man bruge bilen hver dag ligegyldig hvordan vejret er, så er vinterdæk et must.

  • Simon S
    Simon S Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 2 Emner: 35 Svar: 503
    #9   2. dec 2018 Nu bliver jeg nok slagtet, men ja, vinterdæk er fantastiske på is, sne og sjap.
    På alm tør og våd asfalt, uanset temperatur, er sommerdæk ganske fine og ingen reel forskel ift. helårs eller vinterdæk.

    Hvis bilen får lov at blive holdende de dage hvor der er sne eller slud, så intet problem i sommerdæk.


  • #10   2. dec 2018 Fortrækker også vinterdæk om vinteren. Forstår ik der ikke er et lovkrav om vinterdæk

  • #11   2. dec 2018 Holder også på at skal bilen bruges hver dag, så må man have vinterdæk på. Kan man lade den stå de 14 dage der er rigtig vinter, så kan man være ligeglad.

  • #13   2. dec 2018 Skal prøve nogen Michelin Climate jeg har liggende, næsten nye.

  • Simon S
    Simon S Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 2 Emner: 35 Svar: 503
    #15   2. dec 2018 #12
    Jeg synes forskellen er minimal.
    FDM lavede en test med bremselængder for forskellige temperaturer og tør/våd/sne.
    Den bekræfter i hvert fald at sommerdæk fungerer ganske fint på kold vej, både tør og våd. De er faktisk bedre på tør vej.


    profilbillede
  • #17   2. dec 2018 Nu er vinterdæk ikke bare en fordel i snevejr.. Gummiet er anderledes på vinterdæk og det er et bedre dæk under 5-8 grader ... Min svigerfar køre feks: kun 10.000 km om året og har kørt på helårsdæk i 20 år uden problem .. Men det er også morfarkørsel,

  • #18   2. dec 2018 Hvis man ikke køre ret mange km så smid et sæt hel årsdæk på og kør efter forholdene, sommerdæk er ok det meste af tiden men i sne og på is er de bare uduelige

  • Simon S
    Simon S Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 2 Emner: 35 Svar: 503
    #20   2. dec 2018 #19
    Nej, intet slår praktisk erfaring, men nye vinterdæk vs måske gamle og slidte sommerdæk er nok heller ikke det bedste sammenligningsgrundlag.

    Hvad synes du for i øvrigt om Ultragrip 9 dækkene?
    Jeg har tidligere brugt dem i version 6 og 7, hvor jeg var meget glad for vejgrebet i dem, men de støjede så meget at det var træls, gør den nye version også det?


  • #22   3. dec 2018 De sidste 3-4 målinger siger jo alt om vinterdækkets egenskaber, 40 meter er meget langt.

  • #24   3. dec 2018 #22
    40 meter er ikke bare langt, men rigtig meget langt...
    kører selv på vinterdæk og sommerdæk, har kørt 4x4 i mange år og vinterdæk er bare bedre når vejret er i det kolde hjørne...

    selv mine bådtrailere har jeg vinterdæk til...


  • #25   4. dec 2018 Får dem på Quattroen i denne uge, 195/65x15.

  • #26   5. dec 2018 Fik vinterhjulene på idag, Michelin Climate, for en time siden, satme en kold omgang udenfor, men konen synes det var meget sjovt NOT.

    Der var glat i morges, så selv C1 kunne gå i antispin program smiley


  • #28   7. dec 2018 Netop derfor alle SKAL have vinterdæk på, endnu er det ikke lovkrav i dk, men man kan da håbe det bliver sådan engang.

  • #30   8. dec 2018 #29

    Nu er vintersæsonen også december, januar og februar


  • #32   8. dec 2018 #31

    Ja, det er den.. Den officielle vinterperiode er december-marts. Det er jo bare den globale opvarmning..


  • #34   8. dec 2018 Hej
    Ja- klart
    -3-5m har i to gange sparet mig for panding.
    Og ca 20 gange at tøffe forbi andre fedterøve på sommerhjul eller ALL WEATHER ringe
    MVH KP


  • Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    jan 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 354
    #36   8. dec 2018 #29 + 31
    Lovkravet om vinterdæk behøver jo ikke nødvendigvist at indbefatte bestemte måneder. smiley
    Vi kunne gøre som tyskerne: "Når det sner/der ligger sne skal du have vinterdæk på" - de gik for år tilbage væk fra tidsrammerne for vinterdæk.
    På den måde bestemmer folk jo helt selv om / hvornår de vil sætte vinterdæk på - og tage konsekvensen af deres beslutning.
    Har du ikke vinterdæk på, må du lade bilen stå, de dage vejene er snefyldte.
    Jeg kører altid med vinterdæk om vinteren - sådan ca. fra midt november til omkring begyndelsen af marts.


  • #38   8. dec 2018 #36
    de skal ha dem på i vinterlig vejr, kører du galt uden kan forsikringen lade være med at dække.. samt skylden for uheldet kan blive din...


  • Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    jan 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 354
    #39   8. dec 2018 #37
    det er helt korrekt - også min mening smiley
    Jeg er heller ikke helt skråsikker på lovteksten i den tyske lov - det er så vidt jeg husker ikke kun sne, der er afgørende. Mener at teksten mere korrekt er i retning af, hvis det er "nødvendigt" for færdselssikkerheden, så skal man have vinterdæk på.
    Jeg kan slå det op, hvis det har nogen interesse smiley
    Min henvisning til tyskerne var nu også mere for at imødegå indvendingen mod vinterdæk med henvisning til f.eks. svenskerne faste måneder smiley
    Jeg er STOR vinterdæktilhænger....


  • Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    jan 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 354
    #40   8. dec 2018 #39
    det er rigtigt, men du kan også få kørselsforbud, hvis du bliver stoppet med "ureglementerede" dæk...
    Ordnung muss sein


  • Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    jan 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 354
    #42   8. dec 2018 Min formodning om tysk lov er rigtig smiley
    "In der Version der StVo von 2010 wird lediglich eine „situative Winterreifenpflicht“ vorgeschrieben. Sie sieht vor, dass bei „winterlichen Wetterverhältnissen“ wie Glatteis und Schneematsch oder Reifglätte...."
    Kort oversættelse -- reglen er situationsbestemt og ikke periodisk: vinterdæk er foreskrevet ved vinterlige vejrforhold, som f.eks. isglatte veje, snesjap og rimtåge-is og lignende....
    Der er bødestraf, hvis ikke man overholder reglerne.


  • Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    jan 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 354
    #44   8. dec 2018 Jeg er i bund og grund også modstander af, at alt skal reguleres ved love og flere indskrænkninger af vores frihed, MEN....der er godt nok mange, der ikke har forstået, hvorfor køretøjer gør som de gør.
    Egne erfaringer er altafgørende, men man skal jo også forstå og lære....


  • Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    jan 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 354
    #47   8. dec 2018 #46
    i dine skriv i #29 + 31 kredser du da lige netop omkring emnet, hvilke måneder med bl.a. henvisning til svenskerne osv.
    Derfor henviste jeg til de tyske regler i #36 og 42, så er man jo ude over problemet med om vi har en fimset vinter og hvilken dato vi får sne.
    Det var jo i erkendelsen af at der ikke er en fast afgrænsning for vintervejr, der i 2010 fik tyskerne til at lave den noget snedige lovtekst.
    Det er selvfølgeligt uheldigt, hvis det begynder at sne medens man er langt hjemmefra en fredag aften og man har valgt ikke at sætte vinterdæk på bilen. Så må man jo vente med at køre til sneen er væk eller mandag morgen, når man har købt vinterdæk smiley
    Enhver beslutning og handling har en konsekvens.
    Nå - fandt Brian H ud af, at hans indlæg i #46 var galt siden han skyndte sig at slette det ???


  • Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    jan 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 354
    #51   8. dec 2018 #48
    "Såfremt du ikke holder afstand, hvilket kan være svært når nogen med deres supervinterdæk kører tæt ind foran og klodser bremsen før man når reager på deres dårlige maner ! "
    Det kunne måske også tænkes, at man har en knold bagved, der skøjter rundt på sommerdæk smiley
    "Tjaa... det er jo rigtigt nok. Kunne visse ABS folk så forstå de ord, så ville de danske veje blive mere sikre."
    Påstår du også, at du kan bremse bedre med en bil uden abs end med en med abs ?
    Nu har jeg kørt både mc og bil i mange år - langt før der var noget, der hed abs, så jeg ved godt, hvordan man bremser køretøjer uden abs - erfaring tæller -, men jeg har endnu ikke mødt f.eks. en motorcyklist med mc uden abs, der har kunnet komme i nærheden af min bremslængde med abs.


  • Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    jan 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 354
    #55   9. dec 2018 Dit svar første afsnit - det kommer ikke til at ske - jeg snupper ikke sikkerhedsfastanden fra nogen. Men kører du på sommerdæk i snevejr, så handler du uforsvarligt og jeg vil ikke kunne se, at du kører sommerdæk.
    Dit svar andet afsnit - føling ja, men at du kan bremse bedre uden end med abs, må skyldes, at du ikke ved nok om hvordan man bremser med abs.
    Dit svar tredie afsnit - ikke mesterbremser, men bedre end de der kører uden abs.
    Dit svar fjerde afsnit - jeg er enig med dig i sidste sætning og det samme gælder, hvis bremsekraftforstærkeren svigter, mht hvad man skal/kan gøre.


  • #57   9. dec 2018 #48
    #38 - samt skylden for uheldet kan blive din...
    Såfremt du ikke holder afstand, hvilket kan være svært når nogen med deres supervinterdæk kører tæt ind foran og klodser bremsen før man når reager på deres dårlige maner !

    det har intet med det at gøre, men vurderer politiet du kunne ha nået at bremse med vinterdæk så får du en del af skylden, måske hele skylden og kan risikere ikke at få en krone af forsikringen... det er indført i deres "policer" dernede og det er fuldstændig efter loven .. uanset fuld kasko eller teilkasko...



  • #59   9. dec 2018 Få nu bare de vinterdæk på i stedet for at snakke udenom hele tiden, det er nr 1, har selv prøvet det hele, ved hvad jeg taler om.
    Herude skal vi ned af 1 km grusvej, der kan være rimeligt dækket af sne i visse perioder, så op til hovedvejen, ned gennem en lille by, højre, venstre, bakker, skov, skarpe sving, og meget smalt hele vejen, og man vil bare være en fare for alle og sig selv hele vejen ind til storbyen, og så kan du som jeg selv være en nok så god billist, fysikkens love kan du bare ikke lave om på, men du kan forbedre dine odds, med nye vinterdæk.


  • #61   12. dec 2018 Helårsdæk er halvdårlige det meste af tiden, ikke rigtig gode til noget overhovedet.

    Nu er der Michelin Climate på Quattroen, så må vi se om de er så gode som FDM siger, ellers ryger der andre på ASAP!


  • #62   12. dec 2018 Hvis folk køre få km og/eller kun futter rundt inde i byen, så er vinterdæk noget overkill i 98% af tiden med det vejr vi har her hjemme.
    Det er fint nok folk har en holdning, men her på BG skal alting overdrives, hvis ikke det er de dyreste og bedste dæk så er folk selvmords kandidater der burde skydes på de lokale torv.
    Jeg undres nogen gange for enten magter folk ikke at køre efter forholdene og hvad deres bil formår, eller også er de bare ufattelig elendige billister der ingen som helst kontrol har med deres køretøj, hver eneste gang folk bare forslår at købe billige dæk så bryder folk nærmest sammen med formaninger om at de intet er bevendt og at de i første sving ender direkte i grøften.


  • #63   13. dec 2018 Selv det billigste vinterdæk er bedre end et sommerdæk i en hvilken som helst prisklasse.
    Men jeg tænker at når der er så lidt forskel på de bedste dæk og det billigste, måske en tusse til hele bilen, det er jo ikke lige som med alufælge, de koster fra 2.000 til 50.000 for at sæt. Jeg mener hvis ikke man har en tusse mere til dæk, så er man sgu hårdt ramt.


  • Simon S
    Simon S Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 2 Emner: 35 Svar: 503
    #64   13. dec 2018 #63
    Måske er et billigt vinterdæk bedre i ren sne eller is, men på en alm. kold våd eller tør vej, er de helt billige vinterdæk lige så pivringe som et (for) billigt sommerdæk.

    FDM's test som jeg linkede til længere oppe, viste da også med al tydelighed at det var i sne, is og sjap at vinterdæk havde en fordel, ikke på alm. våd og tør vej som det er 90 % af tiden i vinterperioden.


  • #65   14. dec 2018 Ja ok, de allerbilligste er måske for dårlige, men til kr 300-350 findes der ok dæk, Firestone Winterhawk, Fulda, Viking, de kan gøre jobbet bedre.
    Jeg er ikke ekspert, men har boet de sidste 15 år på landet, s¨å noget ved jeg da om vinterdæk og kører altid på de dæk fra de 3 store mærker, politiet, nordmændene og svenskerne bruger også dem, så det kalder jeg PROOVEN QUALITY, staves.


  • Simon S
    Simon S Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 2 Emner: 35 Svar: 503
    #66   14. dec 2018 Af ren interesse, hvilke mærker er de tre store for dig?

  • Simon S
    Simon S Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 2 Emner: 35 Svar: 503
    #68   14. dec 2018 #67
    Det er den samme gamle myte om temperatur, der bliver gentaget.
    Flere, heriblandt FDM, har tilbagebevist den, så hvorfor blive ved at gentage den?

    At DU mener at kunne mærke forskel, gør det ikke til en universel sandhed.


  • #70   14. dec 2018 Goodyear (Ultragrip)
    Michelin (Alpin)
    Continental (TS850 Winter Contact)


  • #71   14. dec 2018 Dunlop wintersport 5 er også fine smiley Dejlige støjsvage og god slidstyrke

  • #72   14. dec 2018 Kan også hoppe med på Dunlop vognen. Kører på det trejde sæt Dunlop SP Winter Sport 4D, på vores Seat Leon. Jeg kører omkring 35.000km årligt - og de holder til overraskende mange km.

    Er lidt kritisk overfor mine nuværende sommerdæk(støj), så overvejer at prøve Dunlop der også. Hvis ikke bilen skal udskiftes til fordel, for noget større inden længe. smiley


Kommentér på:
Vinterdæk ja eller nej?