{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  vw stopper produktion af diesel og benzin biler
  • #1   5. dec 2018 lad os nu se om de kan holde hvad de skriver smiley . vag kan jo godt lide at lyve lidt

  • Andreas H
    Andreas H Online Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 156
    #2   5. dec 2018 Hahaha smiley
    Jeg håber smiley


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 104
    #3   5. dec 2018 Så bliver der arbejdsløse mekaniker rundt omkring så skal der omskole til elektomekaniker

  • #4   5. dec 2018 ahh mon ik VW´s nye el biler går i stykker ligeså meget som deres andre biler. der skal nok blive nok arbejde til mekanikere rundt omkring

  • #5   5. dec 2018 Og skulle det ske på bekostning af nogle mekanikere så går verden vist ikke under af den grund...

  • #6   5. dec 2018 Jeg ser frem til når VW kommer med deres næste generation af El-biler.

    E-Golf og E-UP! har for ringe en rækkevidde til at være aktuelle, men hvis deres første estimater holder, så ser det lovende ud.

    Designmæssigt ser deres ID koncept også meget lækkert ud.


  • #7   5. dec 2018 selv om det er el biler. så er der stadig nok arbejde til alm mekaniker. da de også har alm bremser styrkugler bærekugler tandstang fjedre fjedreben. plus meget anden. så det kan ikke være mere indviklet end det er nu. og det bliver vel også så man kan sætte tester på. og evt se at man skal skiftet en el motor ud og det er vel ikke værre end at skiftet en motor i en bil. det kan næsten kun være nemmer :). men selvfølig skal de nok på nogen kursusforløb om el systemet. men det er de også i dag med hvordan tingen udvikler sig .

  • #8   5. dec 2018 Det jo altid godt at have et mål, især når man som VAG koncernen har dummet sig noget.
    Det lyder jo godt på papiret det mål, men hverken teknologien eller infrastrukturen ser ud til kunne følge med de opsatte mål.
    Skal der udbredes ladestandere i alle lande står man overfor en en næsten uløselig opgave. Det jo ikke blot en forlængerledning ind igennem køkken vinduet.
    Vil faktisk sige at man med den nuværende teknologi står overfor en uløselig opgave.
    Man skal have opfundet en batteri teknologi der kan oplades lynhurtigt ala samme tid som tanke brændstof, så kan dette foregå på "tank stationer", den der med udskifte batteriet tror jeg ikke på. Bil producenterne kan jo ikke låse sig fast på en bestemt batteritype der er forældet måneden efter.
    Men meget kan også ske på 8 år fra i dag, i 2010 tænkte man vel på en "Ellert" når ordet elbil blev nævnt.


  • #9   5. dec 2018 Nu ser det ikke ud til at VW er blevet særligt hårdt ramt af diesel gate skandalen, så tvivler på at det er en charmeoffensiv, men at det er en del af deres planlagte strategi.

    Hvis jeg har en lader hjemme, og en bil med en rækkevidde på ca 500 km, så er jeg fint tilpas. Mit kørselsmønster kræver ikke at jeg har et behov for eksterne lade standere.


  • #10   5. dec 2018 500 km Max var også fint til mig. Det ville kun være et problem de få gange jeg skal en tur til Tyskland evt. men når jeg skifter ud til en el bil i fremtiden. så har de nok også lavet biler der kan køre 800 km på en opladning. eller at man kan (tanke) strøm på 15 minutter. og evt få 300 km hurtig igen ved det. men det kræver jo at de laver nok el tank stadioner rundt omkring. som nok er det største problem.

  • #11   5. dec 2018 Nej folk med hus er jo "heldige", eller det vil sige det får vi at se. Et batteri og en teknologi der skal kunne lades hurtigt op kræver også noget power i røven. De sølle 25 ampere vi i de fleste huse har til rådighed kan hurtigt blive for lidt.
    Men det største problem er jo alle de biler der holder offentligt til dagligt, de skal jo også have adgang til at blive ladet op. Så enten skal der ny teknologi på banen eller også skal by billedet tapeseres med standere, og sidst nævnte er i praksis nærmest umulig.

    Det er jo så moderne at tro man er så grøn, se bare vores egne politikere - de opstiller også ambitiøse klimamål som der måske ikke er hverken mulige helt eller delvist. Mange regnestykker viser jo også at en elbil i dag ikke alligevel er så fandens miljø rigtig når alt kommer til alt. Produktionen er meget Co2 krævende + man efter en årrække vil stå med en række brugte batterier der så bliver en belastning. Liberal Alliance vil så nok bare foreslå sende dem til Indien og grave dem ned.

    Men det er spændende hvad fremtiden byder på, teknologien udvikler sig jo hurtigere end de fleste kan forstå.
    Omkring år 2000 deltog jeg på en messe med en flok japanere, de havde mobil telefoner med farve skærme ... danskerne var ved pisse i bukserne af ren forbløffelse.
    Allerede et til to år efter kom SE T68 hvor man kunne købe et addon kamera til. Så gik det hurtige, telefoner fik indbygget kamera GPS. Hvor mange gange har man ikke sagt, nu kan man sgu ikke finde på udstyre en skide mobil med mere tech ... men hvert år kommer der jo mere og mere.
    Vores børn kommer til se en verden der er noget anderledes end hvad vi selv har set.


  • #12   5. dec 2018 #11
    For mig er det ikke nødvendigvis CO2 aftrykket der er afgørende for valg af en el-bil, men at den er helt lydløs/støjsvag udover dækstøj, og at jeg slipper for at skulle forbi en tankstation og fylde den op.


  • #13   5. dec 2018 Så skal de ihvertfald oppe sig i forhold til deres sidste Golf GTE. Kæft med klager og problemer.

  • #14   5. dec 2018 #12
    ja en el trukket bil med nogle muskler i er sjov, men mon det er det der bliver virkeligheden for os dødelige lønslaver? Vi kommer sikkert til køre rundt i en Ellert lignende tingest med 3 hjul til samme pris som en familie container i dag koster.


  • #15   5. dec 2018 GTE’en er en hybrid, men er nu meget fed.

    Har overvejet den som den næste, men er bekymret for at serviceudgifterne kan blive høje når det er både en forbrændingsmotor og en elmotor inkl el system som skal vedligeholdes.


  • #16   5. dec 2018 Ja GTE er en hybrid som på langt størstedelen melder fejl på det elektriske system. Lad os da endelig lave 100% el smiley

  • #17   5. dec 2018 Jeg er klar på en VW el-bil, men har jo heller aldrig ejet andet end VW og Audi smiley

  • Markus
    Markus Tilmeldt:
    nov 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 22
    #18   5. dec 2018 Spændende smiley

  • #19   5. dec 2018 Hvad jeg hørte i radioen så ville VW sætte sidste productions linie igang i 2026.
    Altså nå de laver en Golf XII så bliver den platform den sidste med diesel og benzin motor altså først udfase reelt ved 2030-2032


  • #20   5. dec 2018 Debatten med el-rækkevidden er altså hidset lidt op, synes jeg.

    https://www.ae.dk/sites/www.ae.dk/files/dokumenter/analyse/ae_danskerne-korer-laengere-for-at-komme-paa-arbejde.pdf
    Højeste gennemsnitlige pendler-kilometer er 66,6 km tur/retur.
    Hvor mange el-biler kan ikke det?
    Jeg ved godt at turen fra midt/nordjylland til Sjælland ikke bare lige er til, og Slots Classic turen til Tyskerlandet heller ikke er optimalt. Men til mange husejere især, tror jeg en el-bil ville være fint.


    "Engineering Explained" forklarer:
    https://www.youtube.com/watch?v=Qo4byxhI6kY
    (god kanal)


  • #21   5. dec 2018 #20
    Jeg har 60 km hver vej til arbejde, samt jeg vil ikke have en bil hvor jeg ikke kan besøge venner 100-150 km væk, og nå hjem på een opladning.


  • HomerSimpson
    HomerSimpson Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 390
    #22   5. dec 2018 Elbiler har mindre mekanik og kræver derfor minder vedligeholde af mekanikker.

  • #23   5. dec 2018 Wauw det bliver så fedt! Om 7 år er elbilerne altså kommet ned i pris og op i rækkevidde, så de kan konkurrere med benzin/dieselbiler!? Og de kan lades op på 10minutter. I think not.

    Men det mest vigtige spørgsmål overhovedet er infrastrukturen.

    Hvor og hvor mange ladestandere skal der sættes op?
    Hvor hurtigt kan de sættes op?
    Hvem skal betale for det?

    Tag f.eks. et lejlighedskompleks med 200 lejligheder. Hvor mange ladestandere skal der sættes op og hvem skal betale? Hvis beboerne selv skal betale, bliver elbiler lynhurtig ikke for folket, men kun for velhavende folk. (Ønsker vi det?) Og ligeså på arbejdspladserne. Hvem betaler og hvor mange skal sættes op? Og hvor skal der ellers sættes ladestandere op? På Brugsens p-plads? Eller på Grenå kommunes P-plads? Eller ved sportshallen i Glostrup? El biler kan ikke køre på benzintank. Og de er længe om at lade op. Hvordan vil man løse det?

    Jeg synes man har lidt for travlt med at hylde elbilerne og glemmer samtidig at besvare de lavpraktiske spørgsmål, som påvirker dagligdagen og mobiliteten.


  • #24   5. dec 2018 #20
    Til og fra job ville den kunne bruges for mig så frem jeg havde egen bolig med egen parkerings faciliteter til opladning hjemme.
    Men i weekenden køre jeg gerne 100-110km ud til en Crossbanen hvor den ikke kan lade. Og så vidre ca. 40km til min ven der har vores maskiner holdene. Der vil ladning være en mulighed og så hjem der fra. Det hænder jeg køre end fornøjelses tur.
    sidste onsdag kørt jeg fra Nordsjælland til Nykøbing Falster for at spise en is på burker king og købe end juleskrape kalender i Føtex. i know I'm weird!

    Der ud over køre jeg ofte med trailer, ikke så tit over 500kg men det ænder da jeg køre med end stor autotrailer.


  • #25   5. dec 2018 #21
    Det er også mere som pendler-bil til arbejdet jeg tænker.

    Hvis du regner med 120 km kørsel plus op til 300 km kørsel på samme "tank", ja så bliver feltet selvfølgelig sorteret i.

    Nissan Leaf f.eks. med 40 KWh
    Rækkevidde - bl. kørsel (WLTP): 270 km. Rækkevidde - bykørsel (WLTP): 389 km.

    Der kan mange pendlere i hvert fald dækkes ind.

    #24
    Selvfølgelig har vi stadig trailer-udfordringen.
    Og tror også kun lige pt., at det er primært til pendlere arbejdsmæssigt.

    Er ikke "fortaler" på den måde, men tænker de kan være gode i en del sammenhænge.


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 104
    #26   5. dec 2018 Jeg er klar når en elbil er i fornuftig prisleje og kan tage 2000 kg på krogen og samtidig trille til fleeggard og og hjem igen uden spildtid (opladning)

  • #28   5. dec 2018 Man skal nok ikke investere aktier i udstødnings firmaer smiley

  • #29   5. dec 2018 #25
    Du kan have ret i at det for mange kunne være ideelt med el-bil til pendling, men hvor er det fornuftige i at man skal have en el-bil til at pendle i og en ICE bil til andre gøremål som længere ture eller tur med trailer? For det er jo nok det der vil blive realiteten i stedet for f.eks. at leje en ICE bil til det ekstra behov.

    Men som nævnt vil el være optimalt til de flestes daglige kørselsbehov (hvis de har mulighed for at lade hjemme), jeg har f.eks. kun 6 km på arbejde, så bilen når ikke engang at blive ordenlig varm på den tur, men selv om jeg til tider har to biler i garagen har jeg ikke planer om at købe/lease el-bil, det er de sq for kedelige til.
    Det er selvfølgelig rigtigt at en Tesla kan accelerere hurtigt, men prøv at tage en tur i den rundt Nürburgring med fuld gas, den når ikke hele vejen rundt før den går i beskyttelsesprogram fordi batteriet bliver for varmt.
    Og for dem der som mig synes at lyden af en forbrændingsmotor er en vigtig del af den oplevelse det er at køre bil er en el-bil klart det forkerte valg.


  • #30   5. dec 2018 Elbiler er ikke nyt, der var også elbiler for 100 år siden. Men som en praktisk, anvendelig bil, har vi jo sådan set kun haft et alternativ til brændstofbiler i 6 år. Tesla lancerede Model S i 2012, og siden da er det gået stærkt.

    På de 6 år har vi fået 16-18 elbiler at vælge mellem, der er ladere overalt, og man kan køre fra nord til syd i Europa, og fra øst til vest i USA - takket det stadigt hurtigt voksende ladenet. Opladningstiden er reduceret, og rækkevidden på en opladning forlænget.

    Jeg synes faktisk at det er vildt så meget der er sket på 6 år. Nu hvor de fleste bilproducenter er hoppet med på vognen, vil udviklingen kun blive accelereret.

    Pt. er det jo mest pendlerbiler og familiebiler der er fokus på, men jeg er sikker på at der også kommer sjove elbiler. Jeg glæder mig selv meget til at prøve Porsche Taycan. McLaren har også planer om en elbil. Jeg vil heller ikke blive overrasket hvis andre eksotiske biler kommer i el-varianter.

    Jeg kan iøvrigt sagtens forestille mig en fremtid hvor jeg lejer biler efter behov, hvis elbilen ikke kan løse et specifikt behov. Det er jo ikke hver dag vi kører ned gennem Europa, hvorfor ikke bare leje en bil til ferien?


  • #31   5. dec 2018 så længe de ikke kan og må trække 3500 kg og kan køre mindst 700 km på en opladning er det ikke noget for mig...
    så en test (vist i FDM) hvor de i Sverige testede en model X ? (SUVèn) den klarede kun det halve med en 1500 kg campingvogn efter, som den er opgivet til (ca 500km), så er man da mere på den end med på den.. gad ikke køre til nord Norge med båden efter såen en bil.


  • #32   5. dec 2018 Helt ærligt, jeg kender INGEN der skal trække 3500 kg på krogen og ingen der tager til Tyskland og handler 1 gang om måneden.

    Herinde vrimler det med folk der skal trække sit hus og hande i Tyskland 8 gange om ugen smiley

    Selvfølgelig er el-biler ikke for ALLE.


  • #33   5. dec 2018 nej jeg kender heller ikke dig.. smiley

    men jeg kender en del der trækker 3500 kg efter bilen og det hver weekend.. men igen hver vores hobby og lyst.. smiley
    jeg har så familie i Tyskland og besøger da dem regelmæssigt, ca 1 gang hver uge, men da kører vi nu bare i bil uden trailer.. handler nu mest i DK.


  • #35   5. dec 2018 Jeg er klar til elbil i det øjeblik man kan få en fed læderble, der sidder stramt og fint på fronten. Og den skal sføli kunne køre til grænsen så man kan handle masser af slotsøl.
    Derudover har jeg ikke nogen særlige krav, udover at den helst skal blive en klassiker i løbet af 8 år, og at man skal kunne finde masser af fed styling på ebay.


  • #36   6. dec 2018 #33 fisker
    Selvfølgelig, som nævnt, er der undtagelser.


  • HomerSimpson
    HomerSimpson Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 390
    #37   6. dec 2018 Elbiler er klar beder for nærmiljøer, eftersom der ikke er sod partikler.

    Om elbil er godt for Co2 er mere tvivlsomt, med batteri teknologi og delvist brug af kul og olie til strøm.

    Brint er et bedre bud på alle måder, men her er prisen stadig urealistisk høj, og det er for få ladestationer.


  • #38   6. dec 2018 Har ingen kilder, men synes flere gange jeg har set kommentarer om, at brint slet ikke hører til diskussionen, fordi produktionen er helt ude i hampen; noget med omkostninger for at producere det.

  • #39   6. dec 2018 Man må håbe fremtiden kan byde på teknologien bag Dominant BX326
    https://www.youtube.com/watch?v=kp2q3ih7tkk


  • #40   8. dec 2018 Den artikel er fuld af crap smiley De fjerner ikke benzin eller diesel bilerne smiley Først om mange år så er de udfaset. I 2025 vil VW have 23 modeller med el. Der kommer flere plug-in hybrid fra VW dog. smiley

  • #41   11. dec 2018 Trækker 3500kg efter bilen?
    Det er der sq da stort set ingen biler der kan, uanset motor ...
    Min må trække 1600kg... og det er en 2.0 Diesel

    Normale mennesker med normale behov kan sq sagtens bruge en elbil, det er bare pjat og dårlige undskyldninger


  • HomerSimpson
    HomerSimpson Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 390
    #42   11. dec 2018 De 3500 kg er total vægt på normal kørekort.

  • #43   11. dec 2018 "så længe de ikke kan og må trække 3500 kg og kan køre mindst 700 km på en opladning er det ikke noget for mig..."

    Ja det må jo så være en lastbil der er tale om


  • #44   11. dec 2018 Nu er det jo ikke fordi vi har et valg i fremtiden, Regeringen vil lukke for salg af nye benzin/diesel biler i 2030.

    Så vi må bare håbe at udviklingen har gjort el bilerne bedre (rækkevidden / opladetiden)


  • #45   11. dec 2018 Elbilen har lavet kæmpe kvantespring bare de sidste 10 år, allerede nu er det på højde med konventionelle biler biler, og bedre i mange omfang.

    Det er bare et spørgsmål om at få prisen på dem ned


  • #46   11. dec 2018 Tænk bare på hvor meget der er sket siden Tesla Model S kom på markedet i 2012 - det er kun 6 år siden! Nu er der vel knap 20 forskellige elbiler, og en del flere er på vej næste år.

    Men en af de større forhindringer er nok importørerne og forhandlerne. De vil helst sælge det de er vant til.


  • #47   11. dec 2018 Helt enig

    og de tunge producenter er ligeledes berøringsangst overfor det.
    Dem der laver elbiler kan jo ikke følge med til efterspørgslen..
    og dem der rent faktisk har produktionsapparatet laver ikke nogen der er værd at eje..

    Er det 400.000 model 3'er der er i backorder?


  • #48   11. dec 2018 Hvis man bestiller en Model 3 Long Range RWD kan man få den i løbet af ganske få uger. Det er den billigste variant, som de ikke er begyndt at producere endnu, som der er backorder på.

  • #49   11. dec 2018 Ok, men ingen af delene er kommet til DK endnu i hvert fald smiley

  • #50   11. dec 2018 #43: En VW Amarok kan sagtens fås så den må trække 3500kg på krogen.
    Det kræver selvfølgelig du har kategori B/E kørekort (trailerkort) for at du må køre med så meget.
    Hvis man har båd med trailer kommer vægten nemt over 2000kg inkl. trailer.


  • #51   11. dec 2018 En del amerikanske Tesla Model 3 reservationsholdere er noget misfornøjet med de lange udsigter til at få den billige model. Det betyder nemlig at skattefradrag for elbil på Model 3 sandsynligvis bortfalder, og så koster den ikke 165.000 kr. men 231.000 kr. Det er alligevel noget af en forskel.

  • Andreas H
    Andreas H Online Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 156
    #52   11. dec 2018 Og alle danskere har selvfølgelig en båd..

  • #53   11. dec 2018 #52
    Danskere har ret mange trailere og hvis en ellert ikke engang må trække ens have trailer til omlastningen så er de fuldstændigt ubrugelig for mange.


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 36 Svar: 1.420
    #54   11. dec 2018 35# Niels er vist kommet videre.
    Hvad med om du gjorde det samme?


  • #55   11. dec 2018 #43
    nej det er såmænd en Toyota, den kan og må trække 3500kg... har endda to stk..
    der er faktisk "mange" biler der må og kan trække 3500 kg, men ok hvis ikke man ved noget om det er det jo let at benægte de findes...




  • #56   12. dec 2018 #54
    Ok.


  • #57   12. dec 2018 syns nu kun det normal er str varebiler og 4×4 der må tage 3500kilo på krogen. har selv haft flere.

  • #58   12. dec 2018 Fisker

    Der findes også biler der kan køre 400km/t men det er ikke ensbetydende med at det gør sig gældende for den generelle befolknings behov?


  • HomerSimpson
    HomerSimpson Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 390
    #59   12. dec 2018 Ved kategori B-kørekort, må bilens totalvægt inkl. anhængerens tilladte totalvægt tilsammen ikke overstige 3500 kg.

  • #60   12. dec 2018 Det ikke helt rigtig der er nogen undtagelser vis bilen vejen total 3500 kilo, så må man spænde en tralier bag efter om det var en 500 eller 700 kan jeg så ikke huske. sådan var det før hen i tiden. og det var på et alm b kørekort.

  • #61   12. dec 2018 #59 Præcis derfor det kan lade sig gøre at tage et kategori B/E kørekort.

  • #62   12. dec 2018 #58
    har jeg på noget tidspunkt skrevet at det er alles behov..?

    jeg har det behov og kender flere....

    #57
    det er også derfor jeg skrev "masser"... smiley


  • #63   12. dec 2018 At dig og et par venner har det behov er jo ikke "masser"

    Det er ikke engang "få" smiley


  • #64   12. dec 2018 #63
    det var så en tryk fejl i sidste indlæg, der skulle ha stået "mange" som i #55.. men man kan jo desværre ikke lige rette når man har skrevet forkert..

    nu er der faktisk en del med både der skal bruge en bil i den klasse, men ok har man ikke den interesse så er det jo ok... bare i vores lille klub med 70 medlemmer er ca. halvdelen med i den gruppe af store biler... så jo der er mere end få... smiley smiley smiley


  • #65   12. dec 2018 De elbiler der er på markedet i dag, er primært familiebiler og pendlerbiler. Det er der det giver mest mening med elbiler pt.

    Senere vil større og kommercielle biler komme, der er 2-3 pickup trucks under udvikling, de vil helt sikkert kunne trække en del. Men som jeg ser det, er det Fase 2 af konvertering til elbiler.


  • HomerSimpson
    HomerSimpson Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 390
    #66   12. dec 2018 #60
    Det er 750kg.

    #59
    Du kan i nogle tilfælde nøjes med B+, som giver ret til at føre et vogntog med en totalvægt på op til 4250 kg, uanset at anhængerens totalvægt overstiger 750 kg.


Kommentér på:
vw stopper produktion af diesel og benzin biler