{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
374 visninger | Oprettet:

Overtryk i kølebeholderen {{forumTopicSubject}}

Hej!
Fik skiftet toppakningerne osv for snart 2 år siden, da den lavede meget tryk i væskebeholderen, og smed vandet ud fra låget.
Nu smider den ikke vandet ud, men den laver meget tryk! Når jeg fx tager låget af, så kan den godt finde på at smide vandet ud.
Den starter og kører perfekt.
Dem som lavede motoren siger det kan være vandpumpe (de siger at det er umuligt, at toppakningerne er gået igen, men måske for at slippe for at lave motoren på deres regning?)

Det er en mercedes s420cdi med om629 motor

Kommentarer på:  Overtryk i kølebeholderen
  • #1   13. apr vand under tryk koger først ved 104~105 grader.
    når du så åbner låget, så er det ikke under tryk længer. og koger ved 100 grader i stedet for.

så udvider vandet sig, og derfor. smider den vandet.

prøv med drifts varm motor og trykke på en af de store køler slanger, og se om de er stenhård, eller man kan trykke dem lidt.

for det du beskriver og med den køler du viser er normalt.

hvis du køre og den er driftsvarm, smider den så vandet?
    bruger den vand?

• #2   13. apr Den smider vandet, når jeg åbner lågen, når den er driftvarm.
    Slangerne er hårde, ja. Men jeg kan godt trykke en smule på dem

• #3   13. apr få din mekaniker til at lave en tryk test af systemet og en co test af luften i kølervæske beholderen. så får du hurtig svar om toppen eller toppakning er gået. og alt kan ske så den kan være gået igen. Det ikke umuligt bare fordi den er lavet for små 2 år siden. men er de test ok så det jo bare og tjekke vandpumpe og alt andet

• #4   13. apr Freeway: ja, men jeg kører i bilen dagligt, og min egen nye mekaniker er på ferie indtil den 24.....

• #5   13. apr Men jeg tjekker altid vand osv. Den bliver heller ikke for varm, og kører stadig som en drøm

• #6   13. apr Så kør ind forbi en anden det kan ikke koste meget at de tester det. ellers alt anden er gæt. men pas nu på den ikke bliver for varm vis nu der er noget galt. som evt en dårlig vandpumpe termostat og de ting. for bliver den for varm pga af de ting.kan den jo tage toppakningen eller toppen igen.vis ikke den er utæt nu.

• #7   13. apr ok vis ikke den bruger vand og ikke bliver varm. Så burde du også kunne køre til din mekaniker er hjemme igen. men hold øje med varme uret. ind til det er tjekket ud om den fejlen noget. Det kan også være sådan en simpel ting som dit køler dæksel der er for tæt. og skal udskiftes til ny da der er en ventil der lukker over trykket ud der. Så den er også vær at tjekke har set det ske på andre mærker.

• #8   13. apr Den smider vandet, når jeg åbner lågen, når den er driftvarm.

Som jeg forstår det, så er det dit eneste problem? På alle andre punkter er bilen ok og den kører som en drøm.

Men det er jo altså ganske normalt at vandet ryger oven ud af køler eller beholder, når du åbner låget på varm motor, Der er direkte advarsler om ikke at gøre det fordi mange er blevet forbrændt på den måde.

Så jeg har svært ved at se du overhovedet har et problem med din bil?

• #9   13. apr Den gav en advarsel om at den manglede vand, så jeg fyldte i. 1 uge efter sagde den det igen. Jeg tjekkede vanden, og den var helt i top (over max).
    Så spurgte jeg lidt rundt, og de sagde, at den IKKE må smide vandet, Selvom den er driftvarm. Så skal den bare smide trykket ud, og ikke vand.

Den gjorde det samme for snart 2 år siden. Og den ene toppakning var defekt på den yderste kant, og derfor blandede den heller ikke vand/olie sammen.

• #10   13. apr Den gav en advarsel om at den manglede vand, så jeg fyldte i.

Meget væsentlig detalje at få med smiley
    Så er det desværre nok ny toppakning igen smiley

• #11   13. apr Yes! Godt der stadig er garanti på hele pisset hehe

• Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

Følgere: 10 Emner: 12 Svar: 2.571
    #12   13. apr "Nu smider den ikke vandet ud, men den laver meget tryk! Når jeg fx tager låget af, så kan den godt finde på at smide vandet ud. " der er overtryk i kølesystemet når motor er driftvarm, når du tager låget af vil vandet koge og smide vand ud. det er normalt. Derfor åbner man ikke for det, når motor er varm. tjek vandstand manuelt. det kan jo være en føler fejl..

• #13   13. apr Man tjekker det når motoren er kold og slukket.
    At gøre det når den er driftsvarm er idiotisk.
    Du skriver jo at den smider vandet når du tager låget af, og så skal du jo fylde efter, og det gør du sikkert også når den er varm, som man IKKE skal gøre.

• #14   13. apr Buggi: som sagt, så var den over MAX, da den var driftvarm, så NEJ, jeg fyldte ikke i der! Ventede til dagen efter, og fyldte ca 1 liter i.

• #15   13. apr Ting udvider sig når det bliver varmt.
    Og du tog låget af da den var driftsvarm, og det er en fejl.
    Ellers må du holde lidt mere styr på din historie..... ??

Og om din nye mekaniker holder ferie, skal da ikke afholde dig at finde et andet værksted, der lige kan teste dit kølesystem.
    Det tager ikke lang tid.

• #16   13. apr Hov, kan godt se hvad du mener. Men har aldrig fyldt i, mens den har været varm. Har altid ventet til dagen efter smiley

• #17   13. apr Som Freeway også skriver i #3 så kan du jo evt. selv teste vandet hvis du køber dette sæt.

https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/motorvarktoj/cylindervarktoj/cylinderlakagetester-2000020969

• #18   13. apr Har de skiftet toppakning på bege sider af motor eller kun en den gang

• #19   13. apr Hele motoren fik nye pakninger og lejere

• #20   13. apr Hvor har du lavet den hvilke firma smiley

• #21   13. apr En mercedes værksted i Åbyhøj

• #22   13. apr So kør den der over til dem..
    de skal lave en test på motor men normal du skal betale den test men reparation slipper du for hvis den er utet i toppakning men hvis den er ikke utet hvad vil du gøre fordi det er normal til at hælde lidt vand eller kølervæske i bilen efter noget tid....... smiley

• #23   13. apr Ja, men har fyldt over 2 liter i indtil videre

• #24   13. apr Den kan være uttet et eller andet sted slange køler din termostat sider fast din ekspansions beholder låge mange ting

• Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

Følgere: 10 Emner: 12 Svar: 2.571
    #25   13. apr få den trykprøvet..

Kommentér på:
Overtryk i kølebeholderen