{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Købe brugtbil, hvad med garanti ?
  • Morten C
    Morten C Online Tilmeldt:
    feb 2010

    Følgere: 365 Biler: 8 Emner: 55 Svar: 6.550
    #1   14. maj du skal vide hvor meget garanti han yder. det er det nemmest at spørge ham. nogle gir 100% garanti i 6mdr andre i 3 mdr. synes det svinger meget. men fordelen ved at købe ved forhandler og som jeg har gjort mest, er at de skal yde en eller anden form for garanti.

    har du et link til bilen ved forhandleren ?


  • Morten C
    Morten C Online Tilmeldt:
    feb 2010

    Følgere: 365 Biler: 8 Emner: 55 Svar: 6.550
    #3   14. maj men en ting du selv skal sørge for er jorden, er udstyr i bilen. skriver han der er klima og fartpilot, så skal du selv tjekke at det også er der. nogle forhandlere lyver om udstyr, og man kan ik gøre en skid bagefter hvis det ikke er der. så tjek selv op på udstyr og at det virker.

  • #4   14. maj #1 Værsgo

    http://www.skovsoebiler.dk/brugte-biler/bildetaljer/Ford-scti-100-trend-bid-865130348

    #2 Tak, læser den igennem smiley

    #3 Tjek Udstyr liste modtaget


  • Morten C
    Morten C Online Tilmeldt:
    feb 2010

    Følgere: 365 Biler: 8 Emner: 55 Svar: 6.550
    #5   14. maj umiddelbart ser hjemmeside udmærket ud. fin bil i øvrigt. virker fin til prisen. men ta en snak med ham og prøv bilen. man kan tydelig mærke hvis han ikke er oprigtig, og så spørg ind til garanti. jeg tror ik du får problemer med motoren på sådan en ny bil. det ville jeg ikke være bange for ihvertfald.

  • #6   14. maj Jeg vil prøve og sætte mig ned med ham og lige snakke en dag.

    måske jeg skulle tage min far eller bror med, bare for god ordens skyld. mht. til adfærd men også bilen når vi prøvekører den.


  • #7   14. maj tak for hjælpen i hvert fald smiley

    Med hensyn til garantien går jeg efter 100% 6 måneder.

    hvis han ikke tilbyder noget, så smutter jeg


  • #8   14. maj Det gør han, det skal han, længere er den ikke, forbrugerloven er ret klar.

  • #9   14. maj Skal give garanti....??

    Hvor står det...?


  • #10   14. maj Købeloven er klar : Du har 6 måneders garanti på en brugt bil, købt hos CVR registreret bilforhandler og 18 måneders reklamationsret .

    De første 6 måneder er der omvendt bevisførelse : Der er det forhandleren der skal bevise at en fejl ikke var til stede ved købet. Efter 6 måneder og indtil 24 måneder efter købet er det køberen der har bevisførelsen .

    http://dbfu.dk/koebeloven/



  • #11   14. maj Der står da ikke noget om garanti.
    Men om reklamationsret.
    Eller er jeg blind....

    Reklamation gælder fejl og mangler på købstidspunktet.


  • #12   14. maj Hvorfor snakker i alle om garanti?

    Der er 24 måneders reklamationsret, hvor forhandler de første 6 måneder,
    skal bevise fejlen er kommet efter salget...

    Der er ekstrem stor forskel på reklamationsret og garanti...

    Har nørdet på forhandlers hjemmesiden.
    Der fremgår garanti ingen steder...
    Så enten kan du forhandle dig til det, eller forhandle dig til et afslag i prisen.

    Skal du finansiere bilen, ville jeg sgu nok hellere lægge min energi der, da der kan være RIGTIG mange penge at spare på stiftelsesomkostningerne.
    Udlåner tjener på renterne... Forhandleren tjener på stift og "dokument" gebyr som hurtigt løber op i langt over 10.000kr. i fortjeneste til forhandleren.


  • #13   14. maj Jamen har jeg misforstået noget med garanti.

    hvis jeg går "all in" på pengene / finansiering og spørger om jeg kan få deb billigere.
    hvad så uden garanti ? Når om 3 måneder gearkassen dør ?


  • #14   15. maj Hvis gearkassen dør inde for 6 måneder, skal forhandler bevise at den er gået i stykker EFTER købstidspunktet...

    I princippet kan du ikke bruge det til en fis, med mindre den smider gearkassen efter en uge...

    Ellers vil forhandleren jo kunne argumentere for den var fin ved køb og det kan skyldes forkert brug over de tre måneder du har haft bilen. Så fejlen er opstået efter køb.

    Så vil du være helt sikker, så spørg ind til garanti.. Enten så er bilen til prisen osv. Og du får det med i 6 måneder fordi han godt vil af med bilen. Eller også så kan du tilkøbe det som ekstra produkt.. 3.000kr. Ekstra for 6 måneders garanti. F.eks.

    Håber det giver mening smiley


  • #15   15. maj Følger nok at få bilen til prisen og så lige forhandle om garanti. 6 måneder kunne være dejligt smiley

    Ringer til forhandler senere og sætter noget igang.
    Han lyder troværdig, når jeg læser rundt på nettet


  • #16   15. maj update

    Han havde ikke nogen garanti til mig overhovedet og det ville koste mig 7000 kr for 3 måneders garanti.


    Har fået kigget på denne Renault Clio I TCe 90 ExpressionRenault
    https://hfa.dk/brugte-biler/1331766624

    Har møde på søndag kl 12 om finansiering / forsikring / køretur


  • #17   15. maj Nap du en sprit ny C1 til samme pris... så er der 2 års garanti på bilen smiley

  • #18   15. maj forhandler har også denne Ford

    https://hfa.dk/brugte-biler/263122456


  • #19   15. maj Renaulten er ganske enkel for dyr . En bedre udstyret, faceliftet og fabriksny kan du købe for under 140.000 kroner !

    Prisen hænger umiddelbart bedre sammen på Forden, men den skal gennemgåes grundigt inden en underskrift .

    Kik du i stedet for på en fabriksny Hyundai eller Kia, der får du næsten alt den garanti du kan ønske dig, og de koster ikke meget mere end de to biler du kikker på .



  • #20   15. maj Har ikke lyst til en sprit ny bil, når jeg ikke har pengene.

    Jeg har set lidt rundt og prisen på den er Renault clio er sgu meget fair (af hvad jeg kan se)

    Det er en rimelig god fransk motor kan jeg læse mig til ?


  • #21   15. maj det kan være at du skal se lidt på hvad de forskellige biler koster i forsikring FØR du lægger dig helt fast på noget.

    når du skal køre 90 km om dagen, så skal du nok ikke gå efter noget alt for gammelt hvis du allerede før køb af bil sidder stramt i det ( nu hvor du er første års lærling)

    En sprit ny citroen C1 koster 85.000 kr hvilket er samme pris som de 5-6 år gamle biler du har kik på også gør


  • #22   15. maj Hej Kim

    Jeg har faktisk få set lidt på alka forsikring (har alka normalt), der ligger de følgende fra mine oplysninger

    renualt clio 1015 kr
    ford fiesta 1080 kr
    ford fiesta 125 1105 kr

    Så lidt i samme pris leje


    Hælder mest til den Ford fiesta fra skovsø biler, da det er en pålidelig motor (hvad jeg har læst).
    Der er dog ikke garanti på den. Men tør jeg tage chancen og købe den ?


  • #23   15. maj Det bliver da kun billigere at eje en fabriksny, frem for en brugt ?

    Det er muligt at du kan få en eller anden form for garanti på en ældre/brugt bil, men på et tidspunkt er der alligevel noget på den brugte bil der skal repareres : På Clioen kunne det være en forkammerkæde, udstødningsrør eller ????

    På en fabriksny bil går der rigtig lang tid før de udgifter kommer, og de første 3-4 år skal en ny bil nærmest kun have almindelig service til nogle få tusinde om året.

    Jeg forstår godt du gernevil have en lidt større og sjovere (?) bil, men det bliver også en bil der kommer til at koste dig flere penge .

    Det er dit valg om du vil give så meget for en gammel Ford eller Renault, eller en anden minibil .

    Jeg har selv en Clio 0,9 Tce og jeg synes det er en underholdende bil at køre i, men et værditab på 50 øre pr km i forhold til en fabriksny på en 6 år gammel bil , det er bare for lidt . Jeg fastholder og mener den er 10.000 kroner for dyr !

    Husk at forsikringen bliver dyrere jo flere kilometer du kører i bilen om året . De tal du opgiver der er pr måned og formentlig med en årlig kørsel på maks 15.000 om året .


  • #24   15. maj Jeg forstår hvad du skriver og meningen med det.

    selvfølgelig kan der komme sådanne nogle regninger udfordet 100%, men det jo bare en chance jeg må tage og håbe på det bliver godt.

    en spritynt ville være dejligt, men de fleste forhandlere vil også have 20% og min første bil synes jeg bare skal være en "okay-jeg-lavede-en-bule-bil"
    hvis du forstår smiley

    til mødet med forhandler søndag, prøver jeg at få den billigere (måske) smiley


  • #25   15. maj 20 % i udbetaling svarer nogenlunde til at du er "lige med " økonomisk når du køber en bil .

    Jo større udbetaling du kan lægge jo mindre rente er der på dit billån .

    Hvis du køber en bil til 85.000 kroner uden udbetaling, så skylder du omkring 100.000 når du henter din bil, for det er bestemt ikke gratis at låne penge .

    Problemet er så bare at hvis bilen bliver totalskadet, stjålet, brændt af ( eller hvad ved jeg ?) så får du kun dagsværdien i erstatning, og det kan betyde at du står uden bil, og en gæld på 20-30.000 kroner .



  • #26   15. maj Prøv at se hvad en C1 koster i forsikring....

    Hvad forventer du at sidde for pr måned i afdrag?

    alt efter hvor gammel bilen er så kan du ikke have særlig lang løbetid på lånet hvis du skal have det som billån og ikke forbrugslån.

    her er lidt læsestof fra TÆNK
    https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/privatoekonomi-og-aftaler/billaan-naar-du-vaelger

    og her kan du lege lidt med bilens alder og løbetid
    https://www.diba.dk/#/guide/step/0


  • #27   15. maj #26 Har ikke lyst til at pendle i en C1/Aygo osv. Ved godt de er bililige og i reservdele også.
    Men finder gerne et sted at spare, for at lige komme op i en større klasse.

    Har læst TÆNK igennem og vil have den i baghovedet, inden jeg skriver under på noget som helst.

    Det Diba du har sendt, har jeg tastet oplysningerne ind og den siger 5 år's lån - 1500 pr. måned. Valgte 15 % udbetaling, fordi det er det jeg har sparet op.


  • #28   15. maj har du prøvet at se hvad en c1 koster i forsikring?

    og har du regnet på hvad det kommer til at koste dig at have bil?
    vægtafgift ca 100 pr måned
    billån ca 1.500 pr måned
    forsikring ca 1.100 pr måned
    brændstof ca 2.000 pr måned - kun arbejde
    rep. og vedligehold ca 300 pr måned - lavt sat

    i alt ca 5.000 pr måned

    så er der omkring 2.000 - 2.500 tilbage til dig selv på din lærlinge løn.....


  • #29   15. maj c1 947 kr pr. måned

    2000 til brændstof er meget højt sat synes jeg. regner med halvdelen kun.

    rep og vedligeholdelse er nok rigtigt

    afgift pr år ligger pp 660


  • #30   15. maj Vægtafgift / grøn ejerafgift 55 kr
    Forsikring 1000-1100 kr
    Billån ydelse 1500 kr
    brændstof 1000 kr


  • #31   15. maj dit brændstof kommer ikke til at passe.
    en liter benzin ligger på omkring kr 11,60 når vi ser bort fra lokale prisfald.
    1000 / 11,60 = 86,21 liter benzin

    du skal køre 90 km om dagen og der er i snit 21 arbejdsdage om måneden hvilket giver 1890 km.

    1890 / 86,21 = 21,92 km pr liter

    du skal nok ikke regne med at de biler du har linket til kommer over 17 km/L og så ser regnestykket på benzin således ud

    1890 / 17 = 111,18
    111,18 * 11,60 = 1.290 kr pr måned

    ----------------

    så er der din forsikring - har du sat den til de 20-25.000 km årligt du lander på, for ellers er prisen jo ikke rigtig her heller?

    ----------------

    hvis du ikke selv kan lave noget på bilen, så skal du nok forvente at der kommer et andet månedsbeløb til rep og vedligeholdelse end de 300 kr


  • #32   15. maj Du skal regne med 1500 kroner om måneden til brændstof, med de priser vi har lige nu , og det er hvis du køber en microbil ( C1/Aygo/VW Up ) . Du kommer i sådan en til at bruge mindst 110 liter brændstof om måneden i sådan en ( Jeg regner med 16 km/l i gennemsnit ) .

    Køber du en Fiesta med 125 elle Clio med 90 heste, så læg 2-300 kroner oven i .

    Hvis du køber en brugt mangler du i høj grad udgifter til uventede reparationer ( der kommer en dag hvor garantien udløber ), udgifter til almindelig vedligeholdelse, service og dæk.

    Som jeg ser det vil du hurtig løbe sur i det økonomisk med din indkomst , eller ende som stjerne i TV 3´s populære serie Luxusfælden .

    Brug hellere de 15% på indskud til en lejlighed/værelse der ligger tættere på dit job, det bliver du på længere sigt gladere for .

    Det er rart med en bil, men det er altså forbundet med rigtig mange (uventede) udgifter .


  • #33   15. maj #31
    Jeg forstår dit regnskab og kan godt se de biler jeg har linket til, nok ikke kører det - de er opgivet til.

    Jeg har sat min forsikring til max. 23.000 km årligt. Det bliver + - lidt



    Har boet ude i 5 år og er lige flyttet hjem igen. Udgifterne kommer også op i den prisklasse, når man er udboende. Det måske kun hvis jeg fik roomies at jeg havde flere penge.


    Jeg tager alle jeres råd / hjælp til mig, men hvis vi nu ser bort fra lejlighed og de brugte Renault/Ford... ville det så være bedre med en spritny C1 / Up / Aygo ?
    Altså vil mit budget se bedre ud ?




  • #34   15. maj Håber ikke jeg irriterer jer og splider jeres tid med alle disse spørgsmål..
    Vil bare tage den rigtige beslutning.


  • #35   16. maj du vil stå med en ny bil som ikke burde have nogle større rep udgifter de første par år

    du ville kunne tilkøbe en serviceaftale til nogle 100 om måneden så du er sikker på hvad dit rep og vedligeholdelse ligger på fast.
    http://www.autonet.dk/citroenserv/servicekort/servicekort2018.asp?

    du vil kunne få et bedre tilbud på forsikring gennem forhandleren - sikkert hos IF
    jeg selv fik på vores c4 cactus leasingbil en pris der lå 2000 under hvad alka kunne tilbyde PLUS jeg fik også tilbageleverings forsikring med i prisen (dette tilbyder alka ikke)

    smider du 5000 mere så får du en masse ekstra med i bilen også
    http://brochurer.citroen.dk/prislister/c1prisliste/#/

    hvor dit budget lander er svært at sige - der er du nød til at hive fat i en forhandler og få lavet en udregning på det hele.... men alt taget i betragtning så er du mere driftsikker i en helt ny bil end en der er 5-6 år gammel



  • #36   16. maj Måske var det meget bedre for dig at finde en demo model af en Microbil (C1/Up/I10) der har kørt 5-10.000 km. Her har du stadig fabriksgaranti, ofte en del udstyr og en ikke ubetydelig besparelse i forhold til en ny .

    Jeg købte selv en Clio "Zen" med 6000 km på kilometertælleren, og sparede ca. 30.000 kroner i forhold til en ny.


  • #37   16. maj Det godt nok også bare en rimelig lang tur i en Up, når jeg skal pendle 80-90 km pr. dag

    Den ser billig ud, men er 60 hk nok ? er den ikke bare mega sløv, når jeg kører Landevej


    Jeg tager en snak med banken senere og hører hvor mit budget ligger og så videre, så må jeg lave en ny tråd med rigtige oplysninger og høre hvad i anbefaler smiley


  • #38   16. maj Det er 45km hver vej. Det ca det doubelte af hvad jeg køre og det ingen problem det 30-40min afhængig af trafik. Og vejtyper. Min bedste ven køre turen i en Micra fra 08. Det er ikke end sindsoprivende bil men den klare det et godt værktøj til jobbet.

    Undersøg med forsikring for nogle gange køre de forskellige mærker med et godt tilbud for nye bilister. Nogle tilbyder en forsikring til eks. 7000kr. årligt de første 3år. eller sådan noget så har du hente knap 500kr om måneden det.
    Min ven sider for 1800kr for sin Aygo for at være færdig hurtigt. Men de kan ofte finansieres til omkring en 900-1000kr.
    Så overvej.
    Opel Carl.
    Hyundai i10
    Kia picanto
    Aygo. C1. 107
    Up!. Mii. Citygo
    Fiat Panda. (min grandkusine køre 100km om dagen i sin og den er hun meget glad for.)




  • #39   16. maj Jeg synes ikke man kan tillade sig at være så kræsen som 22 årig kommende bilejer, specielt ikke når pengene er meget små ?

    "Er 60 heste nok " ?
    Du får svaret ved at kikke på salgstallene : Der kører omkring 40.000 VW Up, Skoda CitiGo og Seat Mii, på danske plader og langt de fleste af dem er med 60 heste !

    Selvfølgelig får du ikke en racer når du kun har 60 heste at gøre godt med, men du får faktisk en meget velkørende microbil,

    Vent med at købe en potensforlænger til du har pengene , som jeg har forstået det er det transportmiddel du har brug for, og der klarer en Up sig faktisk ganske fornuftigt .

    Du får intet ud af at være forudindtaget, og man køber ikke en bil uden at have prøvet dem først, og hvem ved ? Måske bliver du overrasket over hvor godt en Up kører ?

    Du skal simpelthen bruge fridagene til at prøve en masse forskellige biler, også en Up inden du træffer dit valg .


  • #40   16. maj Gammel model af C1 benzin koster omkring 30.000 engros, 2014 model, propper i ørerne, så er den fin at køre i.
    16-19 km/l.

    Ny C3 diesel til 140.000,- med alt i udstyr, 1.5 HDI Blue 100 hk, 1.200,- helårligt i afgift, 21.3 km/l kæmpe udstyrspakke til 50.000,- med i købet.
    Større bil, større motor, bedre trækkraft, mere afslappet kørsel.
    Kort tid siger de.


  • #41   16. maj Har snakket med min bank idag og de vil regne lidt på, hvad jeg kan låne og hvad jeg har af rådighedsbeløb efter bil osv.

    Men de sagde at jeg skulle kigge hen over weekenden på nogle gode billige biler, som kører langt på literen og helst ikke en brugt/leasing


    Har kigget på C3, både den til 117k og den 140.000 ,-


    har booket prøvetur af både aygo og up her i weekenden.


  • #42   16. maj Har prøvet alle de små, konen har C1, det er trælse biler alle til hobe, C3 diesel prøvede jeg i går, den er fin, ikke min ønske-bil, men fin til prisen. lidt for levende for mig, vant til Audi A4 Quattro, den virkede som et stift bræt efter at have kørt C3, men man kan vænne sig til alt.
    Kia Picanto er også en fin bil, noget større i følelsen end de andre små-biler, og 7 års garanti, det er godt hvis man skal køre så langt hver dag.


  • #43   18. maj Her er billig bil både i forsikring og udbetaling og afdrag.
    hvis du så smider noget ekstra i udbetaling kan du jo få kortere løbetid

    Det er fra skoda i brøndby hvis linket driller

    https://www.facebook.com/SkodaBrondby/posts/2360845897306446


Kommentér på:
Købe brugtbil, hvad med garanti ?