{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
504 visninger | Oprettet:

Billigste bil -ny-brugt-gammel? {{forumTopicSubject}}

Hej alle, efter en turbulent sommer og meget rod i mit arbejdsliv er det endelig lykkedes mig at finde et godt job blot 15 km fra hvor jeg bor.

Jeg vil gerne have skiftet min bil ud, og har længe gået og tænk jeg skulle have en Fiesta ST, men erkende efter at have regnet på det at bil er ikke noget jeg prioriterer særligt højt, det er bare et transportmiddel. Desuden er den for lille til mit behov.

Min nuværende bil er en Colt CZ3 (08), og selvom den har gjort det godt savner jeg plads bagi og en trækkrog. Jeg sidder og kigger på biler meget for tiden, jeg kan ikke finde ud af om en bil til f.ex. 60.000 der er 3-4 år gammel på afbetaling, en sprit ny biler eller en brugt bil til f.ex. 20.000 er det bedste valg.

Hvad er jeres erfaringer, og er der evt. andre der har prøvet at regne på det?

Kommentarer på:  Billigste bil -ny-brugt-gammel?
  • #1   11. aug Gammel bil kræver du kan/gider skrue selv, ellers kan det hurtigt blive dyrt.

• #2   11. aug #1 Jeg tænker mere om den forventede omkostning af vedligehold/reperation er højere end de omkostninger der er ved at købe en nyere bil. En der er købt kontant kan jo koste næsten det samme som afdrag om måneden i service/vedligehold, uden at det "bliver dyrere".

• #3   11. aug I de fleste tilfælde vil en spritny bil koste mest,alene pga værditab.Jeg har bedst erfaring med biler i 50-60.000 kr klassen.De taber ikke så hurtigt i værdi og man skal self sætte sig ind i hvilke svagheder den valgte model kan have,så man kan kigge efter de mest gængse fejl på modellen.Men man kan jo altid være uheldig at der opstår en dyr fejl på hvilken som helst bil.

• #4   11. aug Det der er den største bekymring ved at købe en "ST" "GTi" eller hvad de nu hedder er at de potentielt kan være kørt hårdt af de første ejere.

Man køber jo som regel en bil af den slags for at udnytte de kræfter den nu har.

Ja, ja - de er også bygget til det, men ikke alle motorer, drivaksler, koblinger og gearkasser kan tåle sådan en behandling i længere tid og man må nok forvente at nogle af de dele jeg nævner her holder kortere tid end hvis man fandt en familiegryde med feks 1300 ccm og 75 heste.

Hvis du alligevel vil køre bilen til den dør kan en bil til 20.000 måske være et godt valg for dig de næste 3-4 år, men så ville jeg nok finde en bilmodel der er kendt for at være driftsikker frem for underholdende.

Hvis du vil have en sjov bil er det nok bedst at finde en i prisklassen 50-70.000. Det du så skal være OBS på er at lægge en så stor udbetaling og få afbetalt så meget hver måned at du ikke skal af med både bil og kontanter den dag du ønsker at sælge.

Leasing markedet er ikke ligefrem oversvømmet med biler der er velegnet til streetrace, det kunne måske være et alternativ?

• #5   11. aug Økonomien hænger også sammen med hvor længe du har tænkt dig at beholde bilen. Vil du beholde den længe, betyder en ny bils værditab mindre. Er planen at skifte den ud efter 2-3 år, er det økonomisk set typisk bedre at købe brugt.

Det kommer også an på hvor meget du kører.

Jeg har haft flere biler i 20-30.000 kr. klassen, og totaløkonomien har altid været elendig med dem, da jeg ikke laver noget selv på biler. Men fordelen ved de biler er, at det er nemt at købe dem kontant, og betale udgifter løbende som de kommer, kontra lægge flere penge når bilen købes.

• #6   11. aug Jeg takker for alle jeres input. Jeg forventer at beholde bilen i hvertfald i fire år, hvis det er en i prisklassen 50-60.000.

Min tanke er netop totaløkonomien, og jeg tænker at der hurtigt kan komme kedelige overraskelser ved en bil til f.ex. 20.000 som er 10-12 år gammel, som man er nogenlunde sikker på ikke er ved en 4-5 år gammel til 50-60.000.

Det er også min tanke at jeg gerne vil ofre en FDM test af bilen inden køb, når den har den pris.

• #7   11. aug Købte desværre en gammel 206 fra 2000 for to år siden. Totaløkonomi hvis jeg havde postet de 5000 i den som stod til rep nu og her var 1900 år måned over 24 mdr (inkl købspris og orange reder)
    Har lige købt en sprit ny Picanto.
    Med afdrag, serviceaftale i 7 år, med kasko i stedet for ansvar, længere på literen og frem for alt - 20 år nyere.
    Samlet pris pr måned i 7 år. 2100 kroner om måneden.
    Nu siger du lidt større prisklasse, der giver vi 400 mere i månedlig afdrag på vores gamle Rio, grøn afgift og forsikring er det samme. Så der har totaløkonomi været ca. 2500/måned. Så kan du selv prøve at regne på en ældre model.

Nå ja, vi fik 15 i bytte for skrotbilen og de 5 vi skulle have brugt til reparation blev brugt til udbetaling. Så var det "kun" 6 vi skulle have op af lommen selv faktisk

• #8   12. aug Men den størrelse, som du søger, så bør du ikke vælge noget under 50.000kr ( altså noget der ikke er for gammelt. )

Kommentér på:
Billigste bil -ny-brugt-gammel?