{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
995 visninger | Oprettet:

Hybrid biler er ikke noget nyt {{forumTopicSubject}}

Langt de fleste ved efterhånden at når man snakker biler, så var de første biler faktisk elektriske især når man snakker praktikalitet.
og at i 1899 var 90% af alle Taxi'er på Manhattan elektriske, og var oftest af modellen Baker Eletric, og der var ladestandere på alle gadehjørner.
Det lyder nærmest som moderne ønsketænkning, og det man er i fuld gang med at rulle ud, men først her 120år senere (hvilket er lidt skræmmende)

Men nyt for mig er faktisk at hybridbiler langt fra er moderne tænkning.
Da jeg så Opel Ampera i 2010 var jeg dybt imponeret af teknologien i bilen, at det er en plug-in hybrid hvor brændstof motoren kun fungere som en generator og ikke til at drive hjulene.
Og denne sammensætning giver en fantastisk effektivitet og køreoplevelse.

Men så fandt jeg ud af at det var langt fra første gang Opel havde leget med hybrider.
De lavede faktisk en koncept bil på en Kadett B Coupe i 1969 med hybrid drivlinje, hvor vildt er det ikke lige i 1969???
Her kan man læse lidt mere om den:
https://alt-opel.eu/clubzeitung06/Hybridantrieb.pdf

Så tænkte jeg nu kommer vi sq ikke længere tilbage.. men ak

Så fandt jeg Owen Magnetic som er en hybrid bil i samme stil som Ampera, hvor brændstof motoren kun bruges til at trække en generator og bilens drivkraft er 100% elektrisk.
Nu snakker vi bare 1916! Første verdenskrig fandt sted på dette tidspunkt! og der kunne man købe en hybrid!

Det er også bilen på billedet smiley

Her kan man læse en masse om Owen Magnetic: https://www.popularmechanics.com/cars/a7457/the-1916-owen-magnetic-jay-lenos-classic-hybrid-6705753/

Man undres over at sådanne teknologier kunne blive begravet for så at genopstå i dag.

Hybrider og EV'er har aldrig haft mere medgang og det er da fantastisk at se lidt om deres forfædre smiley


Kommentarer på:  Hybrid biler er ikke noget nyt
  • #1   11. okt 2019 Så vidt jeg ved, så er den første serie produceret hybrid bil Toyota Prius fra 97?

  • #2   11. okt 2019 Nej det må jo så være en Owen Magnetic fra 1916 smiley

  • #3   11. okt 2019 Husk der findes andet end opel

  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #4   11. okt 2019 allerede dengang gik olie selskaber ind og opkøbte alt hvad der truede brug af fossilt brændstof til transport

  • #5   11. okt 2019 Steffen

    I og med at 50% af bilerne jeg referere til er ikke Opel tænker jeg det giver sig selv at jeg allerede ved det smiley

    Men da jeg er Opel mand og Opel altid har været meget innovative er det da et naturligt udgangspunkt for mig


  • #6   11. okt 2019 Finn J

    Ja det må man sige, og jeg mener at have læst at GM og en anden stor spiller er blevet dømt for direkte at have puttet penge i at skabe falske "videnskabelige" rapporter der siger at elbiler er dårlige for miljøet osv.
    Altså direkte brugt mange penge på at lave en skjult smede kampagne mod el biler.

    Og de er sikkert langt fra de eneste, og kigger man på olie industrien generelt har de brugt uanede mængder af penge på det


  • #7   11. okt 2019 Der er mange opfindelser inden for biler der er blevet gen-opfundet bl.a. 4x4.

    Der blev engang lavet en Ford Capri i USA, eller rettere bygget om, den kunne køre temmelig langt pr liter, den kom aldrig i produktion, nogen med interesse i at sælge meget brændstof købte patentet og gemte det væk.


  • #8   11. okt 2019 Hvis de kun har lavet max. 50 af dem, vil jeg næppe kalde det en serie produceret bil smiley

  • #9   11. okt 2019 Deniz

    De lavede 250 af dem smiley
    Men uanset hvad du kalder det, så er faktum at du i 1916 kunne købe en hybrid bil smiley


  • #10   12. okt 2019 Det er jo heller ikke meget, men vil nu stadig mene at Toyota er de første med det store kommercielle gennembrud i hybrid i nyere tid

    Det sjove ved det var jo at mange var meget skeptiske og ligefrem grinte ad dem i 97, men det gør de ikke nu smiley


  • #11   12. okt 2019 Der var ingen der snakkede om gennembrud af noget som helst her.
    Jeg snakkede om hvor tidligt man begyndte med hybrider.

    Og grunden til at jeg nævner lige præcis Ampera og ikke Prius, er at en Prius ikke har samme drivlinje setup som en Owen Magnetic har. Det har Ampera'en tilgengæld.

    og jeg må erkende at jeg griner stadig af Toyota's take på en Hybrid som er mildest talt latterlig. Hele deres "Selvladende Hybrid" er jo det værste ævl i nyere tid. og ikke andet end markedsføring.
    At markedsføre en bil som om at den på magisk vis kan lade sig selv op?
    Hvad lader den sig selv op med? nååårrh ja, dens brændstof motor...
    Har du solceller? tjaa dem kan du så bruge til fuck-all da din hybrid SKAL brænde benzin for at lade sig selv op


  • #12   12. okt 2019 Kigger man på spritmonitor.de og feks. slår en Auris Hybrid op, så går de i snit 18,5 km/l, min 2ton diesel med 200HK køre længere end det på literen?
    Og du kan sagtens få ren benzinbiler der kan klare mere end det.

    En Prius er 19,6/kml som på ingen på ingen måde er imponerende, når man tænker på at man også får et bovlamt køretøj de ser ud som om det er blevet designet af en på svampe.

    Deres hybrid system opvejer slet ikke den ekstra kompleksitet der er i bilen.

    At de så har nogle fantastiske markedsføring folk der kan få folk til at købe skidtet alligevel er ret imponerende

    Bare lige til sammenligning så er snittet på Opel Ampera på spritmonitor.de 47,85km/l
    altså over det DOBBELTE af en Toyota....


  • #13   12. okt 2019 Ret vildt at "big oil" har haft så meget magt at man har skrinlagt teknologier i så mange år at vi først nu er ved at finde dem frem igen... og ikke engang lige så effektive som dengang...

    Var netop Toyotas sørgelige km/l tal der gjorde jeg fravalgte deres hybrid biler... Selv Kia og Hyundai gav bedre resultater... (Designet på de fleste hybrid biler er dog ikke noget at råbe hurra for, Opel Ampera er jo en øjebæ jo)


  • #14   12. okt 2019 Kender nogen som har Yaris den ny hybrid, de er meget glade for den, men tror også kun det er en god bil hvis man har meget korte ture.
    Kan den overhovedet lades op eksternt ???


  • #15   12. okt 2019 #12 husk spititmonitor er tysk, og de har andre hastighedsgrænser både på landevej og motorvej.
    Auris hybrid kører 20-22 stykker i dk.
    Og vis mig en 140hk nonturbo benzin der kan gøre det samme i den størrelse bil smiley den har samme forbrug som up/aygo/picanto i en meget større bil med meget større motor. Det er sgu meget godt smiley


  • #16   12. okt 2019 #14
    Nej, det er ingen opladningshybrid.


  • #17   12. okt 2019 Husk at spritmonitor har mange forskellige typer kørsel listet op, det giver et meget godt billede af hvilket område den type bil man søger på kan præstere, både lavt og højt, forudsat der er mange nok til at give et retvisende billede af det.

  • Luske *
    Luske * Tilmeldt:
    apr 2007

    Emner: 24 Svar: 1.267
    #18   12. okt 2019 ferdinand porsche var ham der startede hybridbølgen smiley

  • Luske *
    Luske * Tilmeldt:
    apr 2007

    Emner: 24 Svar: 1.267
Kommentér på:
Hybrid biler er ikke noget nyt

Annonce