{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.399 visninger | Oprettet:

Fia A
Fia A
Tilmeldt:
26. nov 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Har du købt en bil, hvor der er blevet "fusket" med kilometertælleren? {{forumTopicSubject}}

Vi er to journaliststuderende fra journalisthøjskolen i Aarhus, der er ved at skrive en artikel om fusk med kilometertællere.
Som det ser ud nu er det 100% lovligt for fimaer og privatpersoner at justere på kilometertælleren, og derfor kan man riskiere at blive snydt, når man køber eller leaser en bil, der i virkeligheden har kørt længere, end den viser på kilometertælleren.
Vi leder efter en, der kan fortælle os om sin oplevelse med dette, eller som kan sætte os i kontakt med en eller flere, der har kendskab til det. I er velkomne til at ringe eller skrive en mail til fimabran@mail.dmjx.dk
På forhånd mange tak!
Bedste hilsner, Fia og Jeppe, journaliststuderende på DMJX.
Telefon: 50705213


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har du købt en bil, hvor der er blevet "fusket" med kilometertælleren?
  • #2   26. nov 2019 Det er jo vanvittigt! Heldigvis kan man da tjekke gennem nummerpladen, og det ser jo mærkeligt ud, hvis der pludseligt er ændrede tal. Men bekymrende, at det er lovligt.

  • #4   26. nov 2019 Marc j: problemet er at det ikke er en garanti!!
    Hvis jeg køber en bil med 100000km på bagen nysynet og kører 30000 km om året så spoler jeg den tilbage til feks 120000km næste syn og 138000km 4 år efter!!
    Så ser det ud som om jeg kører ca 10000km om året men i virkeligheden har bilen kørt langt mere!!!
    Så der er langt mere man skal være obs på end km ved syn! Det sortere bare de åbenlyse tilfælde fra.
    At man kan/må er noget svineri


  • #5   26. nov 2019 #4 Helt enig, det er absolut en risiko. Og sikkert især med leasingbiler, hvor det jo koster kassen at overskride km tal. Så er det meget nemmere at skrue tælleren tilbage engang imellem. Tror dog at mange kan tages ved at tjekke syn, da jeg formoder at det oftest gøres ved salg for at få den til at fremstå bedre. Men det er kun en formodning.

  • #6   26. nov 2019 #5 jeg tror bare at det ved salg er så brugt nu og at folk er meget bevidste om værditab at flere planlægger sig ud af det.
    Koster det feks 1000kr pr gang er det 3000kr på en 6 årig periode (er den ny er det 2000kr)og kører man 30-50000km om året er det sparet hjem mange gange i værditab på de 6 år.
    Det er bare frygteligt at det kan betale sig at spekulere i.
    Men der er forskel på prisen på en bil med 300000km og en med 125000km


  • #7   26. nov 2019 "jeg synes det er imponerende at det er lovligt,"

    Selvfølgelig er det lovligt og det skal det være. Staten skal ikke bestemme mere over borgerens ejendom fordi nogle snyder. Der er rigeligt med forebyggende love i DK der går ud over flertallet - herunder det at man knap nok kan bruge 1000 Kr. i en butik uden at skal have taget billede i baglokalet, vise kørekort og oplyse adresse samt årlig indkomst for at få lov. -Overdrivelse fremmer forståelse.

    Der er sorte får overalt hvor der handles - sådan er det. Garder dig bedst muligt, og lad være med at falde til statspatten.


  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #8   26. nov 2019 Ved import af brugt bil fra udland, er der nogle der skruen km frem så er den billigere at registere..

  • Fia A
    Fia A Tilmeldt:
    nov 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #9   26. nov 2019 Hvis nogen er klar på at fortælle om deres oplevelse med emnet, er I mere end velkomne til at ringe eller skrive!

  • #10   26. nov 2019 Ja det var måske smart i starten, og nogle fik solgt Deres brugte bil godt, men nu står de samme fusker, selv og er nervøse ved at handle brugt bil.. Sådan er vi mennesker jo så kloge..

  • #11   26. nov 2019 Det er ikke ulovligt at ændre på kilometerstanden på speedometeret.

    Men sælger man en bil, hvor kilometertælleren er spolet, og undlader at oplyse det, er det bedrageri.

    Straffeloven §279:

    For bedrageri straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde, bestyrke eller udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling eller undladelse, hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et formuetab.


  • #12   26. nov 2019 Hvis man køber en nyere bil med servicebog, er man ret godt stillet. Den skal jo gerne til service ret ofte.
    Men mon ikke der i mange af nutidens computere i biler, ligger en lille skjult logfil der fortæller alt hvad der har foregået?


  • #13   26. nov 2019 #12 det er jo nemt at lave uautoriseret service og så lige stille på tælleren. Det er jo billigere

  • #14   26. nov 2019 Nu har jeg selv kigget på hyundai, og hvis man gerne vil have garantien dækker i de 5 år, kræver det jo service på et godkendt værksted.
    Hvis alle service er holdt på et originalt værksted, så er der nok ingen ko på isen.

    Ydermere, tror jeg heller ikke det er nyere biler der fuskes mest med.
    Min egen 12 år gamle bil har kørt 147000. Det er jo ikke så meget. på den tid kunne den jo godt have kørt 500.000, det ville nok være lidt mere aktuelt at få 40.000 for den hvis man kunne det, end skrotpræmien.

    Så længe der findes uærlige mennesker, så vil der altid blive fusket.
    Jeg ser dem tit, en håndværker der kommer ind med en skruemaskine der ikke virker fordi borepatronen er knækket og den har ihvertfald IKKE været tabt. Den stoppede bare med at virke. Og hvis den samtidig er over 12 måneder gammel, finder de da også bare en faktura på en identisk maskine der er under 12 måneder.

    Som bilkøber kan jeg heller ikke gøre så meget andet end at kontrollere hvor service er holdt, og kigge efter i bilen, om den slidtage der nu er, er retsvisende iforhold til hvor mange km bilen har kørt. Generelt bruger jeg ine sunde fornuft. Om jeg nogensinde er blevet snydt ved jeg ikke, men de biler jeg har haft, har jeg ikke haft større problemer med.


  • #15   26. nov 2019 #14

    Ingen mærker kan nægte garanti ved service på uautoriserede værksteder, så længe at de følger deres forskrifter og bruger OEM dele..

    Det er bare dig som kunde der skal have beviserne i orden. Det er her mange bedre kan lide trygheden ved at lade det autoriserede klare det, for så skal de ikke bevise noget smiley

    --

    Det er også en ting man skal være obs på ved køb af bil fra f.eks. Tyskland, for de er meget kendt for at pille lidt ved km inden salg smiley Her er der ingen muligheder for at kontrollere.


  • #16   26. nov 2019 Mente selvfølgelig OE dele smiley

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #17   26. nov 2019 Der findes desværre også visse forhandlere som gør det ,for at tjene et par tusinde ekstra..
    Mine forældre købte sig i sin tid en ny chevrolet med 0km, da de solgte den 7år efter, havde den rundet 250, stempler og alt hvad der ellers hørte til sådan en bil..
    Sjovt nok fandt vi salgsannoncen hvor den stod til 215 (Samme antal km, som ved seneste syn) Det var en forhandler, som levede af at sælge engro biler


  • #18   26. nov 2019 obd på bilen og se om der er blevet fusket smiley

  • #19   26. nov 2019 det er bare at sætte en ordentlig tester på bilen ved køb, flere af bilen moduler gemmer det"rigtige" km tal.
    Der ud over burde det være ulovligt at spole i km, der er et helt særligt sted i helvede til sådanne tumper..


  • #20   26. nov 2019 FDM kunne på en udvalgt bil ikke se der var spolet, men det var der. Set i tv.

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #21   26. nov 2019 Det er desværre alle biler som gemmer km i ecu, eller andre moduler. Så den med OBD tester er en 50/50 i bedste fald..

    Allan
    De testede vidst på en c-max, ik?


    Det er fint at man må justere km, HVIS der er en grund til det.. (Nyt speedometer)
    Det folk gør idag, det skulle være forbudt, hvilket det tildels er, hvis det ikke bliver oplyst.. Men det er teknisk set umuligt at bevise.. Ville dog gerne have haft muligheden for at sige det til køberen af min forældres bil.. Forhandleren blokerede bare mit nr, da jeg ville have en forklaring (3 gang jeg ringede og spurgte)


  • #22   27. nov 2019 Ja der er et særligt sted til den slags menesker der spoler, købte selv en mercedes her i tyskland med en defekt motor fandt jeg ud af efterfølgende, hvor km ikke passede med synsrapporten og jeg var for godtroende til at servicebogen var online hos mercedes, af skade bliver man klog, sjældent rig..... købte derefter en volvo med fuld service hæfte der bare kører pissegodt, der ser km tæller da i det mindste plausibelt ud.

  • #23   27. nov 2019 Hej
    Nej men har solgt en del
    MVHKP


  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #24   28. nov 2019 det sker da

    profilbillede
  • #25   28. nov 2019 # 24 smiley smiley smiley

Kommentér på:
Har du købt en bil, hvor der er blevet "fusket" med kilometertælleren?

Annonce