{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
895 visninger | Oprettet:

Den Danske BilPark ! ? {{forumTopicSubject}}

Bil alder:

Jeg troede bilerne i DK havde en relativ høj alder pga. den høje afgift.
Danske bilers gennemsnitslige alder:
8,9 år
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=27492
EU gennemsnit:
10,7 År
http://www.aut.fi/en/statistics/international_statistics/average_age_of_passenger_cars_in_some_european_countries?sort_column=1&sort_direction=0
På ovenståene liste ligger DK altså nr. 4 i EU over at have nyeste biler.

Kan du lokkes til at give en kommentar på hvad det skyldes?
Altså hvorfor har vi en ret ung bilpark selvom vi har en jævn høj afgift? - Er det fordi vi har relativt høje lønninger? - Er det fordi der er blevet solgt mange minibiler de sidste år?
Andet?
Skyd smiley


Kommentarer på:  Den Danske BilPark ! ?
  • #1   27. nov Tænker salget af microbiler under 100.000,- de seneste 5-7år har ændret billedet

  • #2   27. nov Jeg tænker også at leasing har meget at skulle have sagt? Det er jo ret populært, og mange bliver måske solgt i andre lande efter endt leasing?

  • #3   27. nov Jeg tror også på at Danskernes hang til små micro kasser har ændret det billede en hel del. Før de kom til var det helt anderledes og biler var i snit meget ældre

  • #4   27. nov den danske vognpark er muligvis nyere end i andre lande, men dælme osse dårligere vedligeholdt.
    rigtig mange af de biler der triller rundt på vores veje er leaset. men det er de så osse i andre lande, især tyskland bugner af leasingbiler.
    de danske lønninger er så osse ret høje i forhold til andre lande og måske osse lidt for høje. for det er jo samtiddig ret dyre biler der kører rundt på vores veje, hver 3 bil er jo enten bmw, audi el mercedes


  • #5   27. nov jeg trækker gennemsnittet modsat.
    min bil er lige blevet 35år


  • #6   27. nov Dennis min er 2 måneder smiley

  • #7   27. nov Min er 18 år og den kører fint og koster næsten intet at have kørende, skal dog siges at jeg gerne vil købe en ny bil, men er lidt afventende da der nærmest er et paradigmeskifte på vej med nye biler og ny teknologi, så regner med ca. 1 år

  • #8   27. nov Jeg tror det skyldes de vanvittige grønneafgifter og prisen på en ny minispand.
    Når vi kører til Frankrig så ligger man hurtigt mærke til at der ikke kører microkasser på samme måde som i DK.
    Cactus, C1, polo, up osv kører der meget få af!
    De fleste er fra c3, 308, golf og op.
    De andre findes men der er langt imellem dem i forhold til Danmark hvor du ikke kan nå ned til bilen uden at se en C1 eller cactus.
    Den lave pris og nærmest 0kr i grønafgift gør at mange kan spare mange penge på at kører på arbejde i en C1 frem for en BMW 330d.
    Hvis lønnen var “for høj” ville vi se en nyere bil park med større biler og mere luksuriøse biler og en små spande.
    Kostede biler det samme tror jeg alle der pendlede ville foretrække en bil i 5serie Mondeo Passat C5 klasse.
    Jeg tror omvendt at alt er så dyrt at mange spare så meget de kan for at få penge til andre ting.
    Jeg har næsten lige købt “nu” 11 år gammel bil.
    Jeg ville gerne ha købt en ny men så var alternativet blevet en C3 og det ville jeg være ked af så jeg valgte at købe godt brugt.


  • #9   27. nov Det danske klima er jo også hårdt ved biler, så der er jo ikke noget at sige til at de bliver skrottet efter små 18 år. Jeg kan også gætte på at vi ofte pendler langt, jeg ved ikke om man gør det meget i andre lande? Det spoler jo hurtigt km på bilerne. Og så tænker jeg også at man i nogle lande har flere biler at fordele sine km på.

  • #10   27. nov Micro og mini biler der gør det muligt at afbetale med 1000-1500kr om måneden og køre længere på literen. Gør et indhug. Eks kan jeg afbetale på en sprit ny bil med 1000kr om måneden. Jeg kan finde de første 725kr af dem alene i besparelse af ejerafgiften. Og så kan jeg halvere mit brændstof budget ud over så totalt spare jeg 1325kr/mdr. ved at købe en ny Fiat Panda.

    Der ud over er leasing vundet frem. Mange har mulighed for at få en firma bil og de er ofte lasede. Mange håndværkere leader bilerne og mange private har brændt nallerne på en familie bil før finanskrisen hvor folk stod med dyre biler med dyre reparationer. De ved at det kan de undgå ved leasing. Gå lortet i stykker så det selvskabes problem og ikke deres.

    Samtid køre staten jo en hjernevask kampange mod folket og den har virket
    Selv unge nu om dage er blevet ligeglade med biler og knallerter hvilket jeg ser en meget trist udvikling i da bil fabrikanterne i forvejen ikke producere noget passioneret. Men bare en transportkasse med en tablet i midten


  • #11   27. nov Som tidligere nævn har salget af de mindre biler helt klar en del af skylden.
    Som også er nævnt vores klima nok en stor synder, samtidig med at vi bader vores biler i salt, fordi vi tror det gør veje sikre, men smadre vores miljø til gengæld. Så meget for en grøn omstilling.

    Desuden er mekanikere dyre. Når en bil bliver ældre, kommer der skavanker. En mekaniker til 600 i timen, kan hurtigt give koldsved, når man tænker på hvor lang tid det også tager at reparere på biler, fordi alt er komprimeret ned, og skal skilles ad for at komme til små sensorere.
    Rigtigt mange biler får nyt liv i østeuropa. Når man kan reparere dem for 40 kroner i timen, og reservedelene er billigere (eller stjålet i danske biler smiley )


  • #12   27. nov For en del år siden var kun bilparken i Grækenland ældre end i Danmark.

  • #14   27. nov #3
    nu ved jeg, jo du har også en gammel bil holdende smiley


  • #15   27. nov Det er ganske vist cirka 20 år siden at periodisk syn blev indført,. Før periodisk syn blev indført var der jo langt mere salg i skarringsdele end der er i dag. Føt periodesyn blev indført blev bilerne virkelig lappet sammen og det livsforlængende dem nok med et par år eller fire, men gjorde absolut intet godt for trafiksikkerheden.. Nyere biler har teknologi, som er dyrt at reparere eller som kræver speialværktøj eller speciale testere og som kræver en uddannet mekanikker for at betjene gør det ofte urentabelt at få udbedret på en bil der har en del år på hjulene.

    Desuden kører vi også længere i vores biler, det er jo ikke unormalt at køre 100.000 km i en bil på 3-4 år. Mine forældre brugte jo kun deres bil i weekenden, og kun i yderst sjældent i hverdagene. I dag bruger vi jo bilen konstant og hele tiden.



  • #16   27. nov Det har jeg sagt i årevis og skrevet om flere gange her på BG, og ja det kan godt være det er mikrobiler, men det er fanme ikke mikro biler hele bundet, der kører store mercedeser og bmwer rundt på de danske motorveje i stor stil.. når man ser vognparken i tyskland og sverige, så skulle man umiddelbart ikke tro at der er 0% afgift der.. vi har bare flere pengene mellem hænderne og hurra for det, nogen de klynker bare for meget..

  • #17   27. nov #16 jeg tror det handler meget om hvor i landet man bor.
    Her hvor jeg bor er det klart micro biler og økoslæder der dominere markedet!
    Sammenligner jeg med min familie i Frankrig eller det område vi kommer i er det en noget dyrere bilpark med større og mere uøkonomiske biler!!
    Der er ingen tvivl om at min danske side af familien virker som fattige østeuropæere i forhold til dem!
    Som jeg tidligere har skrevet ser vi på ingen måde C1’ere og andre økoslæder i samme grad som herhjemme!
    Alle i min DK familie kører økoslæde ds3, C1, captur, 2008 og 208 bortset fra mig da jeg gerne vil ha noget der kører godt.



  • #18   27. nov Jeg tror at leasing har en del at sige når det kommer til de større biler. Det man betaler i leasing på en luksusbil er alligevel noget mindre end man skal betale hvis man finansiere.

    Selvom jeg har finansieret til superlav rente, betaler jeg alligevel knap det dobbelte ift. leasing af samme bil, selvom det bare er en alm. familiebil.


  • #19   27. nov #15 de nyere biler er meget elektroniske og fejlsøgning kræver virkelig stor viden. Det lagt sammen med at folk ikke længere gider skrue selv (grundet special værktøj, komplexitet og manglende interesse) før at en ellers okey bil ryger til skrot... Lad os se om denstatestik holder ved eller om alderen stiger igen før den taget et pludseligt dyk.

  • #20   27. nov Det siger sig selv at man skal tænke sig om inden man ofrer tid og penge på en +10 år gammel Suzuki Swift 1,3 med defekt gearkasse, en Swift 1,5 eller Mitsubishi Colt med defekt tandstang ( mærketypiske fejl ) .

    Mange moderne biler kører med elektroniske håndbremser og/eller bremsecalipre bag, som kræver special udstyr ved udskiftning, jeg tænker det er ting som dette der gør det urentabelt at reparere på, når bilerne bliver ældre, og er med til at forkorte levetiden på den danske bilpark .


  • #21   27. nov Jeg trækker i hvert fald gennemsnittet ned. 20år og 45år år gamle biler i min vognpark smiley


  • Nicklas M
    Nicklas M Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #22   28. nov Jeg synes det er ærgerligt, at staten nærmest tvinger folk til at købe mikrobiler, både pga. registreringsafgiften, men også grøn ejerafgift. Min kommende kone og børn skal i hvert fald ikke køre gå på kompromis med sikkerheden, og køre rundt i sådan en lille spand ..

  • #23   28. nov Man kan sige rigtig meget om vores afgiftssystem men der er noget positivt ved det, synes jeg.

    Hvis der ikke var afgift, ville der være flere biler, og større biler fylder mere når de skal parkeres. Det ville være et endnu større helvede, end det er nu. Jeg bestemmer selv min arbejdstid, ud over at jeg helst skal være på arbejde mellem 9 og 14. Det er ikke et krav, men det er bedst af hensyn til møder og sager. Jeg møder kl. 6, så undgår jeg trafik. Og når jeg kører hjem kl. 14, undgår jeg også det værste. Jeg har lidt ondt af folk, der er nødt til at køre mellem 7 og 9, og mellem 15 og 17..


  • #24   29. nov som andre skriver, micro klassen har helt sikkert udgjort den stigning af nyere biler, i den danske bilpark men tror skam også at leasing har en stor betydning i de tal.
    forstår man også godt, de tilbud div. bilhuse kommer med mht. deres micro biler er ret billige eller overkommelige for de fleste.


  • #25   29. nov Mikrobilerne gør rigtigt nok, at flere bliver bilejere så der kommer flere nyere biler til end tidligere

    Men om en årrække vil mikrobilerne faktisk nok trække gennemsnittet op, simpelthen fordi bilerne køres indtil de er kørt ned. Derudover er en del af dem helt sikkert finansieret over 7-8 år til de her 1000 kr om mdr, og derved vil et salg efter 5-6 år oftest betyde at ejeren skal indbetale et restbeløb

    Så selvom mikrobilerne er skidt for meget, så tror jeg faktisk netop leasing faktisk er værre til at trække gennemsnittet ned. Det er biler folk jo fra start har en udløbsdato på


  • #26   29. nov Jeg tror også at mikrobilerne har fået en del husstande til at købe en ekstra bil. Jeg kender flere som altid kun har haft en bil, men efter at mikrobilerne blev populære, har de valgt at købe sådan en som bil nr. 2.

  • #27   29. nov Carsten J: Ja præcis.
    Jeg har flere kollegaer Som kun har haft en bil i hustanden men så har købt en microbil så søn/datter kan bruge den så de ikke skal på knallerten er offentlig transport!
    Jeg tror rigtig mange i de større byer har købt/leaset sådan én da de er så billige er koster nærmest intet at ha til at stå da bla. grønafgift er alt for lav!


  • #28   29. nov Det er helt sikkert rigtigt nok, at mange nu har to i stedet for kun en bil

    Men netop de små mikrobiler ser man ikke mange af som skrottes i en tidlig alder, og der er ingen ide i at sælge dem til export. Så de fleste kører dem også helt ned og har dem måske faktisk længere end en mellemklasse som man sælger mens der er lidt gensalgsværdi

    Dog kører mange af de mellemklasse rundt med nye ejere

    Leasing bilerne kan jo som de eneste ret nemt sælges i hele Europa uden problemer og døjen med at hente afgiften retur, i alt fald så længe det er finansiel leasing


  • #29   30. nov Ang ejerafgiften, så er den jo ufattelig lav på min nyere Octavia, kr 544,- halvårligt, og med en købspris som en mikrobil med fuldt udstyr, så er der ingen undskyldning for at købe en mikrobil mere. (måske lige årgangen)

Kommentér på:
Den Danske BilPark ! ?

x