2.697 visninger
|
Oprettet:
Dyrt el - Elbil landet Norge {{forumTopicSubject}}
Så stiger prisen på el satme
https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/01/17/7489722/sjokkpris-pa-hurtiglading
Godt nok gælder det hele europa, men lidt extra oppe i norge - mener at de rundede10% af privat bilparken som elbiler sidste uge
Citat fra artiklen:
I klartekst: Mye dyrere enn bensin og diesel, slår foreningen fast.
Mon andre følger trop?
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
jan 2006
Følger: 2 Følgere: 17 Emner: 25 Svar: 1.214
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Men af deres samlede privat bilpark udgør elbilerne godt 10%
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/P9Boo6/elbilladerne-fra-ionity-endrer-prismodell-blir-svindyre
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Og det er vel de færreste der bruger disse standere dagligt, man lader naturligvis hjemme hver nat, hvor det er billigt/gratis. Da jeg havde elbil havde jeg aldrig brug for dem - undtagen en enkelt gang hvor jeg tog på bilferie, og selv der ladede jeg gratis.
Elbiler er den ultimative clickbait, for enhver forandring skaber angst i befolkningen, og elbiler repræsenterer forandring.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Selvfølgelig kan abonnementer stige, men det er jo et frit marked, så kan man da bare vælge en anden udbyder, hvis et selskab hæver prisen for meget. Jeg er overbevist om, at det altid vil være billigere at lade, end at tanke.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Jeg ved godt at det ikke er situationen overalt, men efterhånden som elbiler bliver mere udbredt, har ejendomsselskaber ganske enkelt ikke et valg. Hvis de vil udelukke lejere med elbil, begrænser de hvem de kan udleje til. Det kommer også til at være normalen i Danmark.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Dem der producerer strømmen, og dem der tilbyder ladernetværk, vil være mere separerede end olieselskaber og tankstationer er i dag. Og der vil endda være en tredje part i nogle tilfælde - dem der lægger plads til.
I en lejlighed jeg boede i for 6-7 år siden, var der ladere. De krævede godt nok et abonnement, og ejendomsselskabet fik et kickback fra dem der ejede laderne, så de tjente på at beboerne brugte laderne. Tror det er en forretningsmodel vi vil se meget mere. Tesla ejer jo heller ikke den grund deres superladere står på.
I området hvor jeg bor er der også flere gratis ladere på parkeringspladser. De er finansieret af reklamer på laderne.
Jeg tror at vi vil se mange nye forretningsmodeller som ikke eksisterer i dag, eller ihvertfald kun i begrænset omfang.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.217
folk kan bare lade være med at bruge Ionity
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Så simpelt som du skriver - men hvaså hvis der kommer der en bølge af stigninger fra de forskellige aktører, nu er festen jo skudt igang. Tvivler på lonity kommer til at stå alene med prisregulering
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.217
Der er også den mulighed at bruge en hjemmelader, der afregner du direkte med dit el selskab.
så er det til markedspris.
I Danmark er gennemsnit prisen fra elselskaberne kr. 2,25 pr KWh. Så hvad Ionity har gang i Norge det må guderne vide.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.217
Det er ikke el selskaberne der hæver prisen
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Så må jeg bruge Tesla Supercharger i stedet og leve med at det går lidt langsommere.
Men det bliver spændende at se om Plugsurfing kan levere en lavere kWh-pris ved Ionity end hvis man køber direkte ved Ionity uden abonnement.
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
https://youtu.be/08WW9r1pEEo
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Jeg tænker liiige du skal læse det som du selv poster.
Det er en kæde af ladestationer som er blevet opkøbt af Audi, BMW og Porsche og nogle andre, og derfor hæver de prisen for "drop-in chargning" altså for dem der ikke har noget abonnement hos dem.
Det har INTET med elprisen i Norge at gøre
og der er MASSER af alternativer til opladning især i Norge, det er bare én kæde som er blevet ødelagt af de "etableret" bilmærker
Det er bare "de andres" forsøg på at lave et Tesla Supercharger netværk der favo
sååå prøv igen
Desuden er der én ting som en elbil kan som gør den fantastisk, at man kan tanke hjemme til en meget lav takst, og 95% af ens ladning sker alligevel hjemme
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Ionity er i sin tid blevet stiftet af BMW, Daimler (Mercedes), Ford og VAG (VW, Audi, Porsche m.fl.).
De har heller ikke lagt skjul på at de 80kr/€8 var en intro pris for at komme ind på markedet, men tror da ikke der var nogen der havde regnet med at de skulle blive så dyre når de havde så lav en intropris.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Det er jo opdigtet når du skriver at det er en kæde der er blevet opkøbt og at opkøbet er årsagen til stigningen
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
De er selv med til at hæmme overgangen til elbiler.
Men det er kun naturligt eftersom de er ca. 10år bagud
https://en.wikipedia.org/wiki/IONITY
IONITY is a network for high-power-charging (HPC) electric vehicles to facilitate long-distance travel across all Europe.[1] It's a joint venture founded by the BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company and Volkswagen Group with Audi and Porsche
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
At du skriver "så stiger prisen på el satme" er da direkte forkert?
Prisen for at bruge Ionity's ladere stiger, men elprisen i de respektive lande forbliver den samme.
Det ville svare til at F24 som de eneste hæver prisen på diesel til 40kr, pr. liter og ingen andre gør.
Faktum er at varen (strømmen) ikke stiger i pris
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.217
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Jeg tænker liiige du skal læse det som du selv poster.
Det er en kæde af ladestationer som er blevet opkøbt af Audi, BMW og Porsche og nogle andre, og derfor hæver de prisen for "drop-in chargning" altså for dem der ikke har noget abonnement hos dem.
Neeej.. de har ik købt denne kæde, og sætter i prisen op som følge heraf.. de har stiftet kæden - der er en væsentlig forskel ik..
Carsten ville du ha jeg skulle lave overskriften:
Ionity skruer prisen op pr kwh time på deres ladestationer, for folk der benytter disse uden at have et abonnement ???
Satme en lang overskrift ik...
Jeg lagde jo et link lige under overskriften... så er det jo bare at læse artiklen
Prisen på el stiger jo, Ionity takserer jo pr kwh time
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Og ja din foreslået overskrift ville have været væsentligt mere retvisende end det click-bait lårt du og medierne ELSKER at bruge
Jeg kan da også stille en lader op ved mit hus som alle kan bruge, men fordi jeg vil have 50kr. pr. kwh time ændre det jo intet for elmarkedet
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Det ville stadig betyde at prisen på el ville stige for dem der benyttede din lader.
Lige så vel som at prisen på el er højere for de der lejer et sommerhus ved vestkysten, samlignet med hvad de kunne få den til i eget hjem.
Jeg tar ik stilling til om det er elselskabet eller andre der hæver prisen
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Så vil jeg sige at i disse dage er det sq noget mere favorabelt og ikke mindst stabilt at køre elektrisk
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Jeg vil tro at brændstof dårligt har været billigere end nu, i forhold til løn og rådighedsbeløb
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.217
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
You walked right into that one..
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
Men det er klart det koster mere når man ikke er kunde, det gør det også herhjemme
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Du kan ligeså godt glemme og diskutere med Carsten, han har set lyset hos Tesla og i elbiler.
Og ligemeget hvad du kommer med, vil han altid kunne forklare dig hvorfor verden ikke sådan.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Man skulle tro du beskrev dig selv, bare omvendt i forhold til Tesla og elbiler
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Hvis nu du lagde dit Tesla fanboy syn lidt væk, verden er altså ikke sort eller hvid.
Det jo ligemeget hvad folk kommer med, så afviser du alt.
En Tesla eller elbil er jo åbenbart perfekt i alle henseender.
Diskussionen kunne jo være en hel del bedre og få nogen ordentlige facts på bordet, hvis du var ærlig i stedet for at lukke kun halve sandheder ud.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
https://www.danskenergi.dk/udgivelser/analyse-nr-27-elprisscenarier-2020-2035-2017-udgave
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
og man kan endda få penge for at bruge strøm nu om stunder
https://ing.dk/artikel/negative-elpriser-usaedvanligt-laenge-fik-vi-penge-at-bruge-julestroem-191104
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Jeg har absolut ingen besættelse omkring dig.
At du føler dig som så vigtigt en person, fortæller nok mere om din person end min.
Desuden var mit første skriv i din her tråd slet ikke henvendt til dig!
Men du valgte selv og svare på den!
Alt hvad der præsenteres for dig om det økonomi, politik, lobbyisme eller fakta omkring Tesla fornægter du og påstår er usande.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
At du taler "om" mig er det samme som at tale "til" mig
Og selvom du ikke henvender dig til mig, så handlede dit skriv trods alt om mig
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Nej da på ingen måde?
Selvom jeg betalte fuld skrald for mit strøm ville det stadig være billigere end feks. en diesel bil
og havde jeg købt en benzinbil med 500hk til en ½mill så ville driften sq nok være lidt dyrere tænker jeg (selvom det nok egentligt ikke findes)
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Havde du købt den model 3 hvis den kun havde 100 kW?
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Men nu er KW eller hestekræfter heldigvis ikke noget Tesla mangler i nogen af deres modeller
Jeg var oprindeligt efter en Opel Ampera-E som så slet ikke kom til salg i Danmark, den har 150kw
Jeg har også kigget på Nissan Leaf og Hyundai Kona som også har 150kw
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Der er mange (nogle som ikke reelt er på markedet endnu) som har 100kW, bl.a. e-208, Corsa-e, Kona 39kWh, e-Niro 39kWh, Ioniq, Honda e og ID.3 standard range.
Nissan Leaf (ikke e+) og MG ZS er heller ikke ret meget over 100kW.
Så de "sløve" elbiler findes stadig, men fælles for dem er at de heller ikke har så lang rækkevidde.
Så snart fabrikkerne giver dem større batterier giver de dem tilsyneladende også mere motor effekt.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Jeg ville ikke have plads nok osv, i de fleste af dem du nævner
Jeg tænker heller ikke en gut med en BMW M3 ville kunne nøjes med en Aygo, uanset hestekræfter
aug 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 118
Generelt tror jeg priserne er steget pænt gennem årene ifht. løn og købekraft
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Fra morgen til aften kan en liter benzin variere med op til 1kr. i pris
Jeg tænker ikke at en kwh stiger med 50% i løbet af en dag, det har jeg i hvert fald aldrig set
På min Insignia som har 70L tank var det en prisforskel på 70kr. for en tankfuld hvis man kom på det forkerte tidspunkt.
De 70kr. kan jeg så stort set fylde Tesla'en for
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.217
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Skriver herefter: du tænker ik en kwh stiger med 50% i løbet af en dag.
Du samligner 10% udsving med måske 50% udsving??
Sikker på en kwh ik kan svinge 10% pp en dag??
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.217
Tænk hvis du fik 29 % rabat hvis du tanker benzin efter kl 20
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
10 kr både minus og plus, men pga den måde vores leverandør system og elforsyning er bygget op på, er det ikke noget private mennesker nogensinde ligger mærke til.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Så er ladenetværket faktisk opstået som en "bøde" for VW's Dieselgate!
Det er altså ikke et netværk som VW har investeret penge i som sådan, det er et projekt de er blevet pålagt som en straf for diesel gate, lidt ligesom nationer der ikke må have et militær som straf for at de hele tiden vil forsøge at overtage verden!
Der er lidt paralleller der
Så det er faktisk ikke et netværk der skal "tjenes hjem" igen! hele skidtet er betalt for med midler som VW har betalt i bøde!
Men der må jo så have været en snu VAG advokat der liiiige fik sneget en klausul ind i aftalen der gør at de åbenbart må hæve prisen fuldstændigt tåbeligt!
Her er en ret god dækning af sagen
https://youtu.be/TqTXhKVtQbU?t=1055
og ja de nævner fejlagtigt at en E-tron også bliver anfægtet af de høje priser, men det kan vi så se på deres halløj at de ikke gør
Så VW har fået bygget et Supercharger netværk... for penge de skulle betale i BØDE!
De har stort set fået foræret et Supercharger netværk.. som de så nu laver en hostile take-over på og fuldstændigt ødelægger..
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Ligemeget hvor man googler er Ionity et joint venture mellem BMW, Daimler, VAG koncernen, Ford osv.
Og med sidst tilkommende Hyundai og Kia.
Man laver ikke et hostile takeover på et joint venture hvis de andre investorer stadig er med!
Næh til gengæld har man aftalt indbyrdes at nu er det tid til og ændre priserne.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
mere præcist 18:36
Faktum er at netværket eksistere kun fordi det blev pålagt VAG som en straf for deres forsøg på at gasse verden... igen
De er iøvrigt blevet pålagt det samme i USA hvor de har grundlagt Electrify America på samme vilkår
"Volkswagen has created Electrify America with $2 billion in funding as part of its emissions scam settlement with the U.S. and California."
https://www.cnbc.com/2019/05/10/vws-2-billion-penalty-for-diesel-scam-builds-ev-charging-network-across-us.html
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Ja vw blev i usa og Canada, pålagt og lave Electrify America/Canada, med en beløb på 2 milliard dollars.
Electrify America har fortrinsvis til opgave og installere ladestationer, samt oplyse folk om miljømæssig korrekt opførsel.
Men Electrify America har godt nok kontor I samme bygning som vws hovedkontor i us.
Men er ellers et selvstændig selskab, med ovenstående som hovedformål.
Og mej Electrify America er ikke ejet af andre end sig selv.
Vw blev ikke dømt til og det samme i Europa, dels fordi der ikke er tradition for sådan nogen tiltag i Europa.
Og dels nok fordi de forskellige lande i Europa valgte og sagsøge vw, med hvert deres eget søgsmål, samt en række private søgsmål.
Og måske ikke kunne blive enige om at forlange en sådan straf.
Så ionity er og bliver en joint venture selskab, startet af div bilfabrikanter, om at lave et ladeselskab, sikkert fordi ingen af bilfabrikanterne har ladestationer og ladere som en del af deres kerne forretningsstrategi, og de ikke har tænkt sig og konkurrere på andet end biler.
At de så har valgt og sætte prisen op, efter at have fået kunder, eller for at holde andre end deres egne biler ude, tja det der nok en klog pr/reklame mand som har regnet på.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Jeg har endda linket til en video der deler min påstand
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Find en eneste artikel, eller stykke data der omtaler at Ionity er grundlagt pga en bøde vw har fået.
Electrify America er der masser af henvisninger til.
Hvilket stadivæk kun består af de 2 milliard vw smed.
Det ville jo heller ikke være pisse meget straf, at bringe andre investorer ind i selskabet????
Kan du se logikken i det???
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Jeg skal nok se om jeg kan finde noget mere overbevisende bevis til dig hvis det er så vigtigt for dig, ikke at jeg tror du nogensinde vil acceptere hvad end jeg kommer med, det er jo lidt sådan du plejer at operere
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Derudover skal du ikke forvente at to amerikanske YouTubere gider at sætte sig ordenligt ind i de europæiske tilstande, de har bare set hvad VW blev tvunget til i USA mht. Electrify America og har derefter draget deres egen konklusion at det samme måtte gælde Ionity.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Electrify America er ikke noget vw tjener på, det er en fond skabt til og bygge ladestationer, og oplysning til amerikanerne om miljørigtigt opførsel.
Ionity det imod, er noget vw potentielt tjener penge på.
Og er et reelt investerings objekt.
Som alle de deltagende firmaer alle har skudt penge i.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
VW har betalt for mange sjove ting med deres bøder for Dieselgate, blandt andet har de betalt for at bygge elektriske skolebusser i USA.
Men ja det er nok bare Amerikanerne der er bedre til rent faktisk at straffe kriminelle, og få noget ordentligt ud af straffen for samfundet.
Herovre er vi sq nogle pussy's der holder hånden over virksomheder som snyder og bedrager
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Mon ikke de regner med og have nok kunder gennem deres bil salg.
Det sjovt med priser og tings udvikling, hvis du havde sagt for 10-20 år siden, Apple ville sælge en telefon til +10.000kr så ville folk sige det var sindssygt.
Hvis Ionitys tanke er og være størst og tilbyde de største og hurtigste ladere, mon ikke så de vil få noget forretning ene og alene pga folk ikke gider vente eller måske har travlt og firmaers betaler.
Tænker bestemt ikke Ionity gør det træk uden og have tænkte hårdt og længe over det.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Lige den med mobiler og generelt elektronik holder ikke, alting er kun blevet billigere, min første mobil var en B&O BeoCom 9800 der koster 9.000.-
Men næste var min første smart phone en Sony Ericsson P800 som også kostede i underkanten af 10.000
Alt elektronik er blevet meget billigt, vi har bare vænnet os hurtigt til de lave priser og syntes derfor at Apples prisen er helt hen i vejret (hvilket de i øvrigt er)
Uanset hvor travlt du har, så får du ingen mennesker til at tanke diesel til 40-50kr. pr. liter, hvilket det svare til
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Når først det blevet mainstream og almindeligt.
En mobil koster jo intet i nærheden af hvor lidt den gjorde omkring 00erne.
Ja den påstand vil jeg nok mene du skal være varsom med.
Jeg kan sagtens se virksomheder være villigt til det.
Og almindelige mennesker osse, f.eks en tur til Kbh fra Jylland, så bliver det bare en del sf turens udgift, og man er glad for at komme 15-30 min tidligere hjem en fredag.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Så ville sådan den virksomhed have valgt en dieselbil, du får ingen til at betale de priser
2400 for 60 liter diesel?
Jeg kan sige dig at den ansatte der kom hjem til mig med den udgift ville han blive trukket i løn
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Alcatel og hvad de nu ellers hed? Ligesom prestigen i at bygge den mindste osse toppede omkring 2000?
Nu der jo ikke nogen der siger at det skal være hver dag, men en nødvendighed fordi man ikke har tid og vente.
Og ingen siger man skal fylde fuldt op.
Jeg må sku ærligt indrømme jeg tror du lever dit liv en smule ignorant, tid er penge.
Og til tider mange penge.
Hvad tror du det betyder for en virksomhed hvis deres time pris er 1000-2000 kr at manden skal vente 30 min eller længere på at lade sin bil op?
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Og du kan sq da ikke sammenligne en Alcatel telefon med datidens "smartphone"
Det ville svare til at sammenligne en Doro mobil med en Iphone
Du kan få ting i begge ender af skalaen, men det ændre ikke det faktum at langt de fleste køber de dyrere modeller, sådan har det altid været
Men helt ærligt, så lever jeg bare videre i mit ignorante liv med tid og penge.
Jeg gider simpelthen ikke mundhugges med dig mere, det er totalt nytteløst og fuldstændig spild af min tid
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Så du mener simpelhen, at en Nokia der kunne ringe, skrive sms, vibrere og spille snake, var lysår foran de andre telefoner, som stort set kun manglede snake for at have samme festures???
Det var jo ikke ligefrem de store kæmpe forskelle der var på telefoner den gang, udover navnet og designet.
Men ja jeg snakker nok en hel del forbi dig, verden er nok en smule anderledes når man kommer lidt ud, og der er lidt større budgetter inde over, end et olieskift på fru Jensens bil.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Dengang med mobilerne ville man betale en formue for et grafisk display, senere farver osv osv.
Ligesom en mobil med foldbar skærm bare er en almindelig smartphone med foldbar skærm, men den forskel er nok til at mange gerne vil betale store penge for det
Eeey se nu.. Nu spildte jeg mere af min tid..
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Ha ja det sjovt at b&o og ericson telefonerne så ikke lå øverst på salgslisterne?
Men okay det har du sikkert osse en meget klog forklaring på.
Self vil du kunne finde en smart i en fart fyr, som hans diller bliver 2 cm længere af og have så "smart" en telefon, men det gør jo ikke just tingene mainstream.
Du kan jo osse købe en iPhone besat af diamanter osv, men det jo heller ikke lige just dem der langes 1000vis af over disken.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Elbiler har fundet mere energi effektivitet det sidste år end benzinbiler har de sidste 50år...
Men det er jo ligemeget hvad man gør og opnår med elbiler så bliver det jo aldrig godt nok vel?
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det faktum at der er stort set ventelister på alle elbiler der er noget ved betyder jo intet for salgstallene.. vel?
En Kona har man skulle vente op til et år for at få!
Det samme for en Kia versionen.
Tesla løber så stærkt de kan, men kan slet ikke følge med ordrebogen, derfor smider de kæmpe fabrikker op i ét væk.
Du kan ikke sælge biler du ikke kan lave
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
55 nissan leaf
101 teslaer
99 bmw i3
56 renault zoe
Osv. Til salg på bilbasen - mærkeligt når nu de burde være revet væk ik
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Der vil altid være nogle der sætter dem til salg hvis deres behov ændrer sig, og selv om der er rift om nye elbiler er det ikke det samme som at der er storsalg i brugte, slet ikke hvis brugtprisen ikke giver en markant besparelse i forhold til en ny.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Du tar udgangspunkt i, at alle elbiler til salg på bilbasen er brugte - dette er langt fra tilfældet, det er lidt et mix af brugte og fabriksnye..
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Men det store gennemsnit leder måske ik efter den slags bil eller noget i den priskkasse
Så måske er der noget om den undersøgelse.
Selv er jeg uenig i undersøgelsen, jeg kigger mere på behov, anvendelighed, rækkevidde osv.
Dog må man jo anerkende hvad flertallet siger
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
235.000 for en Renault Zoe
255.000 for en Hyundai Ioniq
360.000 for en Model 3
Der er skam biler til alle, og selvom de skulle forestille at være for dyre så kan de stadig ikke følge med til at lave dem hurtigt nok, så hvorfor koncentrere sig om at lave billigere biler?
Elbiler før folk til at smide flere penge for en ny bil end de ellers ville gøre med en ICE bil
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Elbilers energi effektivitet er blevet bedre og bedre, det vidst en sandhed man kan diskutere.
Elmotorer og effektstyringen af dem har ikke vundet synderlige store effektivitets fremskridt de sidste mange mange år, det procenter vi snakker om.
At batterierne har vundet større energi tæthed det er en anden sag, og ja der har du ret at man opnået en hel del med batterier de sidste 10-20 år.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Til sammenligning kan min Model 3 kun klare omkring 5km/kwh under samme omstændigheder.
Og det er ting som varme optimering, varmepumpe teknologi, regenereing osv osv .
Både Jaguar I-Pace og Chervolet Volt har begge fået software opdatering som giver dem længere rækkevidde uden at bruge mere strøm, simpelthen ved at optimere systemerne der allerede er i bilen.
Prøv at forestil dig hvis din Skoda what-ever lige får besked om at den skal lige have en gratis software opdatering så køre du lige 4km længere på literen, uden at miste effekt.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Altså hardware, men softwaren.
At slukke for systemer som brugeren ikke bruger, er der ikke noget revolutionerende i.
Eller at bruge en varmepumpe i stedet for el patron.
Som en lille mente til km/kWh.
Selvom du ruller med øjnene, så koster det jo alligevel 7-7,5kr, for at køre 15 km, med el købt på frit marked.
Og ca 5 kr med en ionic.
Selvom du bliver sur og skriger når man peger på det, så er der altså nu stadig mange og indlysende økonomiske grunde til folk ikke køber en elbil.
Osse selvom du ikke vil indrømme det, ligemeget hvor pænt man siger det.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Så selvom man køber strøm til den dyrest tænkelige takst (hvilket ingen forhåbentligt gør) så er det da stadig billigere?
Plus at det åbner op for muligheden for at få billig strøm, jeg er nede på under 1 krone pr. kwh om natten hvor min bil lader.
Den mulighed har du slet ikke med en brændstof bil, det er betal prisen på tanken eller gå
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Flere diesler formår op til 25-30.
Igen Carsten så glemmer du man skal forrente en hel del flere penge på en elbil.
Selvom du hele tiden påstår andet det, så er den månedlige ydelse oftest det der bestemmer hvad familien Danmark køber.
Og der er elbilen som oftest den dyreste i segmentet/klassen.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Den anden dag var det gratis ?
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Altså den pris jeg betaler forsyningsselskabet for strømmen, men derfor skal jeg stadig betale afgift for strømmen, så den sidste knap en krone er afgift
Og ja du kan da godt få en dieselbil der er opgivet til 30km/l men det kan de aldrig opnå, og slet ikke om vinteren.
Har en makker der køre totalt morfar i en DS3'er den er vidst opgivet til 35km/l og han kan knap få den på 23-25km/l ved at tøffe 80 hver dag når han pendler.
+ at han har en ekstra udgift i form af adblue som alle nye diesler har
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Men det hedder altså at have gratis strøm
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Og da huset havde et ældgammelt oliefyr der kostede 25.000 om året i brændstof, var det en naturlig investering som jeg lavede for flere år siden, længe inden elbil kom på tale.
Og den var tjent hjem inden jeg købte Tesla'en
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Sidst vi diskutere om en elbil var rentabelt, var din strøm gratis om natten.
For et par indlæg siden var det gratis.
Og hov nu koster det en krone.
Jeg fatter simpelhen ikke at du bliver nødt til og ændre på tingene, eller jo det gør jeg.
For ellers så det flotte flotte regnskab på Ellerten helt anderledes ud.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Man kan have en ide om omkostningen/besparrelsen, men hvad alt har kostet for perioden eller pr. Km er svært præcist at sige.
Carsten med teslaen i us - han havde vist et sådant regnestykke... mener ik det var helt gratis
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.217
Men er der ikke politisk opbakning i fremtiden, kan det blive dyrere. (pga. bilafgiften)
Socialakrobaterne vil jo så gerne være grønne.
Nu når vi er igang ANDEN_ hvorfor har du så meget imod elbiler ?
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
Jan Lang, som er analytiker hos Bilbasen, er enig i betragtningerne fra FDM.
»Hvis du køber en elbil fra 2019, 2020 eller 2021, så har du en afskrivning på 25 pct. mindre end en tilsvarende benzinbil. Det, som kan tippe balancen, er, hvis tilskuddet til el forsvinder, og omkostningerne stiger markant, og så koster den det samme at have kørende som en tilsvarende benzinbil,« siger Jan Lang, der peger på, at ældre elbiler, som typisk har mindre batteri og kortere rækkevidde, er dyrere at holde kørende.
Han er også enig i, at plug-in hybrider har en lav afskrivning.
»De dufter lidt af elbil,« siger han.
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.217
I en Tesla Model 3 med en hjemmelader betyder det at 65 kilometers kørsel kommer til stige til kr. 27.50 mod før kr. 17,50. Hvis du lader i den dyreste tid (mellem kl. 17 og 20) I øvrig tid koster 65km kørsel ca kr. 19,- (hvis tilskuddet bortfalder)
Det er stadigvæk billigere end 65km på diesel eller benzin.
Teslaen har heller ingen faste service intervaller, det er helt frivilligt.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Jeg har enda investeret penge i brint - jeg tror på brintbiler blir fremtiden, ikke i år eller næste år... men over tid.
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
https://politiken.dk/forbrugogliv/art7600165/Elbiler-er-har-langt-flere-uheld-end-andre-biler-og-Tesla-topper
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Min havde to små skader, efter to mindre påkørsler. Det var alligevel en reparation til over 100.000 kr. og det tog knap 2 måneder at få det lavet, fordi Tesla ikke producerer reservedele og pladedele til lager. Der bliver oprettet produktionsordre på mange dele, og så kommer man bagerst i køen.
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
https://www.codan.dk/privat/forsikringer/insuremytesla
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Ja det er da godt nok dyrt... Godt jeg ikke betaler så meget for at forsikre min Tesla.
Den er stadig dyr, men jeg betaler kun 7691kr/år.
Hvis jeg sammenligner med hvad jeg giver for min Porsche Boxster er det nok ikke helt i skoven, den giver jeg 6363kr/år for.
Bilerne koster cirka det samme (uden afgift), men Tesla'en har næsten dobbelt så mange hestekræfter.
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
https://vendiaforsikring.dk/
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.217
Det er selv om jeg i dag betaler kr. 4600,- for KIA'en og har alle mine forsikringer i ALKA
samt har kørt skadefri i over 20 år.
De indrømmede også at de ikke var gode til Tesla'er.
Så CODAN er billige i det forhold...
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.838
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-01-27-elbiler-topper-kedelig-statistik-tesla-er-vaerst
https://www.bt.dk/samfund/elbiler-er-involveret-i-langt-flere-uheld-end-andre-biler
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.838
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Det er sgu da også helt forrykt - fx ta Kaskodelen, som er jo mindst lige så dyr som ansvars delen. Denne kasko skal "kun" dække en bil til fx 500.000,- til samligning kan du forsikre et hus til 5mill. For 4000,- årligt. Det er så måske 10% af hele bilen du betaler over 10år bare for at få dækket selve bilen. Tænk hvis du betalte samme 10% af husprisen over 10år. Det er bilens ansvar der dækker mest hvis det helt store uheld er ude. Kasko burde slet ik udgøre ret stort et beløb. Problemet er at procenterne i forhold til bilprisen blir for høje, med disse vandvids kaskopriser mener jeg ( og selvrisiko er ik engang medregnet). Meget godt illustreret af at forsikringsselskaber tjener klart mest på bilforsikringer - de boller folk i røven, fordi folk selv vil det. Der er jo noget galt..
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Selv har vi ganske enkelt værdiforsikret vores biler her i husstanden, ingen km pis, selvrisiko pis, forsikrings præmie i forhold til nyværdi osv.
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Hvis du mener det er for dyrt så kan du jo bare nøjes med ansvar.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Ja.. vi kunne godt nøjes med ansvar, jeg har i øvrigt haft flere biler kun med ansvar.
Det så sagt, så kan alle jo ik nøjes ned ansvar - da en af mine venner købte bil og lånte til det, krævede panthaver sgu kasko til gengæld for lånet
Dyrt el - Elbil landet Norge