{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.697 visninger | Oprettet:

Dyrt el - Elbil landet Norge {{forumTopicSubject}}

Så stiger prisen på el satme


https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/01/17/7489722/sjokkpris-pa-hurtiglading



Godt nok gælder det hele europa, men lidt extra oppe i norge - mener at de rundede10% af privat bilparken som elbiler sidste uge

Citat fra artiklen:

I klartekst: Mye dyrere enn bensin og diesel, slår foreningen fast.


Mon andre følger trop?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrt el - Elbil landet Norge
  • #1   17. jan 2020 WTF ! det viser bare vi har ikke nok strøm til elbilerne...

  • #2   17. jan 2020 men så stiger benzin og Diesel vel bare, så det billigt igen i forhold til elbiler smiley det håber jeg sgu ikke de gør

  • #3   17. jan 2020 Det kommer nok an på hvor meget olie der er i forhold til efterspørgslen. Det er markedes reguleret, tilsat statsafgifter

  • #4   17. jan 2020 ja det klart, men staten kan godt finde på at presse folk over til elbilen, om det så kommer til at ske med at hæve priser på brandstof eller på afgiften det ved vi ikke endnu..

  • #5   17. jan 2020 Ofte er nye ting billigere, og penge sættes til i starten.. indtil man har tilpas mange med på vognen, og så kører priserne op. Denne fremgangsmåde bruges inden for mange ting

  • #6   17. jan 2020 I 2019 var elbils salget i Norge næsten 50 % af nybils salget.


  • #7   17. jan 2020 Ja salget for 2019 var godt 50%

    Men af deres samlede privat bilpark udgør elbilerne godt 10%


  • #9   17. jan 2020 De priser er jo kun hvis man ikke har et abonnement, eller gratis opladning gennem producenten. Det er hvis man bare kører hen til laderen, og hiver kreditkortet frem. Hvor mange gør det? Max 5%? 10%?

    Og det er vel de færreste der bruger disse standere dagligt, man lader naturligvis hjemme hver nat, hvor det er billigt/gratis. Da jeg havde elbil havde jeg aldrig brug for dem - undtagen en enkelt gang hvor jeg tog på bilferie, og selv der ladede jeg gratis.

    Elbiler er den ultimative clickbait, for enhver forandring skaber angst i befolkningen, og elbiler repræsenterer forandring.


  • #10   17. jan 2020 Med så mange elbiler i norge er der nok mange i byerne i etageejendomme der ik bare lige har bilen stående ude i garagen til ladning. Abonnementer kan også stige i pris

  • #11   17. jan 2020 Jeg har boet i to lejligheder mens jeg havde Tesla’en, og der havde jeg min egen p-plads med gratis strøm til opladning begge steder...

    Selvfølgelig kan abonnementer stige, men det er jo et frit marked, så kan man da bare vælge en anden udbyder, hvis et selskab hæver prisen for meget. Jeg er overbevist om, at det altid vil være billigere at lade, end at tanke.


  • #12   17. jan 2020 De 2 lejligheder er jo så bare ik et verdensbillede på vilkårene over alt... endvidere behøver strøm ik være gratis fordi du havde det - man bruger jo penge på at producere strømmen, en regning kommer der vel en dag..

  • #13   17. jan 2020 Samtlige lejligheder jeg så på, da jeg flyttede, havde ladere til elbiler.

    Jeg ved godt at det ikke er situationen overalt, men efterhånden som elbiler bliver mere udbredt, har ejendomsselskaber ganske enkelt ikke et valg. Hvis de vil udelukke lejere med elbil, begrænser de hvem de kan udleje til. Det kommer også til at være normalen i Danmark.


  • #14   17. jan 2020 Det kan da tænkes det blir sådan - men det kan samtidig også tænkes at ejendomsselskaberne udlicitere denne ladeboks opgave til andre udbydere - uanset hvad, kommer strømmen ik ind i batteriet gratis. Det blir i givet fald en jungle.. hvor man skal kigge på abonnementer, km forbrug osv. Prismæssigt er der ingen der ved om det ender op med at være dyrere eller billigere for forbrugerne at køre el kontra fossil

  • #15   17. jan 2020 Jeg er i store træk enig, dog tror jeg at der vil blive mere konkurrence på lader markedet end der er på brændstof markedet.

    Dem der producerer strømmen, og dem der tilbyder ladernetværk, vil være mere separerede end olieselskaber og tankstationer er i dag. Og der vil endda være en tredje part i nogle tilfælde - dem der lægger plads til.

    I en lejlighed jeg boede i for 6-7 år siden, var der ladere. De krævede godt nok et abonnement, og ejendomsselskabet fik et kickback fra dem der ejede laderne, så de tjente på at beboerne brugte laderne. Tror det er en forretningsmodel vi vil se meget mere. Tesla ejer jo heller ikke den grund deres superladere står på.

    I området hvor jeg bor er der også flere gratis ladere på parkeringspladser. De er finansieret af reklamer på laderne.

    Jeg tror at vi vil se mange nye forretningsmodeller som ikke eksisterer i dag, eller ihvertfald kun i begrænset omfang.


  • #16   18. jan 2020 Du bor også Californien, hvor mange render rundt med sølvpapirshat og tror de kan redde verden hvis de kører i elbiler og ikke spiser kød smiley Benzinen er jo også næsten dobbelt så dyr som andre stater hvilket gør det mere attraktivt at købe el + 25% af laderne i LA er gratis at bruge, grundet jeres borgmester som selv er EV entusiast

  • #17   18. jan 2020 Det er heldigvis op til folk selv at vælge hvem de vil bruge som udbyder.

    folk kan bare lade være med at bruge Ionity


  • #18   18. jan 2020



    Så simpelt som du skriver - men hvaså hvis der kommer der en bølge af stigninger fra de forskellige aktører, nu er festen jo skudt igang. Tvivler på lonity kommer til at stå alene med prisregulering


  • #19   18. jan 2020 Kender ikke til forholdene i Norge.

    Der er også den mulighed at bruge en hjemmelader, der afregner du direkte med dit el selskab.

    så er det til markedspris.

    I Danmark er gennemsnit prisen fra elselskaberne kr. 2,25 pr KWh. Så hvad Ionity har gang i Norge det må guderne vide.


  • #20   18. jan 2020 Det er ik bare i norge de hæver prisen, det er i hele europa - i norge hæves prisen extra extra

  • #21   18. jan 2020 Det er stadigvæk Ionity's kunders problem..
    Det er ikke el selskaberne der hæver prisen


  • #23   18. jan 2020 Har Ionity ikke også aftale med Porsche? Ved ikke om det er som i US, men her følger der 3 års gratis, ubegrænset opladning med, når man køber en Taycan. Det er dog ved Electrify America, men synes at jeg har hørt, at det er det samme ved Ionity i EU.

  • #24   18. jan 2020 I Danmark stiger prisen til 6,20 kr/kWh hvor Tesla tager 2,90kr/kWh, så jeg vil i hvert fald stoppe med at bruge Ionity når jeg skal hurtiglade min Tesla Model 3.
    Så må jeg bruge Tesla Supercharger i stedet og leve med at det går lidt langsommere.
    Men det bliver spændende at se om Plugsurfing kan levere en lavere kWh-pris ved Ionity end hvis man køber direkte ved Ionity uden abonnement.



  • #25   18. jan 2020 Tesla Bjørn behandler også emnet:
    https://youtu.be/08WW9r1pEEo


  • #26   18. jan 2020 Anden_

    Jeg tænker liiige du skal læse det som du selv poster.
    Det er en kæde af ladestationer som er blevet opkøbt af Audi, BMW og Porsche og nogle andre, og derfor hæver de prisen for "drop-in chargning" altså for dem der ikke har noget abonnement hos dem.

    Det har INTET med elprisen i Norge at gøre
    og der er MASSER af alternativer til opladning især i Norge, det er bare én kæde som er blevet ødelagt af de "etableret" bilmærker

    Det er bare "de andres" forsøg på at lave et Tesla Supercharger netværk der favo

    sååå prøv igen

    Desuden er der én ting som en elbil kan som gør den fantastisk, at man kan tanke hjemme til en meget lav takst, og 95% af ens ladning sker alligevel hjemme


  • #27   19. jan 2020 Carsten, Ionity er IKKE blevet opkøbt af Audi, BMW og Porsche og nogle andre.
    Ionity er i sin tid blevet stiftet af BMW, Daimler (Mercedes), Ford og VAG (VW, Audi, Porsche m.fl.).

    De har heller ikke lagt skjul på at de 80kr/€8 var en intro pris for at komme ind på markedet, men tror da ikke der var nogen der havde regnet med at de skulle blive så dyre når de havde så lav en intropris.


  • #28   19. jan 2020 Carsten læs da for fanden artiklen inden du skriver, det står enda helt øverst hvad mortenJ beskriver - og hvis man ik har abonnenent, så stiger elprisen sgu hvis man vil benytte deres lader.

    Det er jo opdigtet når du skriver at det er en kæde der er blevet opkøbt og at opkøbet er årsagen til stigningen


  • #29   19. jan 2020 De ejer det i hvert fald, og det er dem der sætter dagsordenen.
    De er selv med til at hæmme overgangen til elbiler.
    Men det er kun naturligt eftersom de er ca. 10år bagud

    https://en.wikipedia.org/wiki/IONITY

    IONITY is a network for high-power-charging (HPC) electric vehicles to facilitate long-distance travel across all Europe.[1] It's a joint venture founded by the BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company and Volkswagen Group with Audi and Porsche


  • #30   19. jan 2020 Anden_

    At du skriver "så stiger prisen på el satme" er da direkte forkert?
    Prisen for at bruge Ionity's ladere stiger, men elprisen i de respektive lande forbliver den samme.

    Det ville svare til at F24 som de eneste hæver prisen på diesel til 40kr, pr. liter og ingen andre gør.
    Faktum er at varen (strømmen) ikke stiger i pris


  • #31   19. jan 2020 Carsten..... Lige mine ord


  • #32   19. jan 2020 Citat carsten:
    Jeg tænker liiige du skal læse det som du selv poster. 
    Det er en kæde af ladestationer som er blevet opkøbt af Audi, BMW og Porsche og nogle andre, og derfor hæver de prisen for "drop-in chargning" altså for dem der ikke har noget abonnement hos dem. 

    Neeej.. de har ik købt denne kæde, og sætter i prisen op som følge heraf.. de har stiftet kæden - der er en væsentlig forskel ik..

    Carsten ville du ha jeg skulle lave overskriften:

    Ionity skruer prisen op pr kwh time på deres ladestationer, for folk der benytter disse uden at have et abonnement ???

    Satme en lang overskrift ik...

    Jeg lagde jo et link lige under overskriften... så er det jo bare at læse artiklen

    Prisen på el stiger jo, Ionity takserer jo pr kwh time


  • #33   19. jan 2020 Fair nok, de har ejet det fra starten af smiley

    Og ja din foreslået overskrift ville have været væsentligt mere retvisende end det click-bait lårt du og medierne ELSKER at bruge smiley

    Jeg kan da også stille en lader op ved mit hus som alle kan bruge, men fordi jeg vil have 50kr. pr. kwh time ændre det jo intet for elmarkedet


  • #34   19. jan 2020 Yeees.. jeg får 10kr af bg hver gang nogen klikker på emnet - not..

    Det ville stadig betyde at prisen på el ville stige for dem der benyttede din lader.

    Lige så vel som at prisen på el er højere for de der lejer et sommerhus ved vestkysten, samlignet med hvad de kunne få den til i eget hjem.

    Jeg tar ik stilling til om det er elselskabet eller andre der hæver prisen


  • #35   19. jan 2020 Det ændre ikke på at du gerne vil have overskriften til at reflektere din negativitet imod elbiler, og det er da et godt forsøg smiley

  • #36   19. jan 2020 Men man skulle da tage at kigge lidt på brændstof prisen, for benzin og diesel går kun én vej, og med en lurende krig i mellemøsten måske rundt om hjørnet + at mange ser sig tvunget over på V-power og oktan 100 for at undgå E10.

    Så vil jeg sige at i disse dage er det sq noget mere favorabelt og ikke mindst stabilt at køre elektrisk smiley


  • #37   19. jan 2020 Her er lidt priser fra tideligere år.. bemærk prisen i 1990 hvor golfkrigen rasede og saddam i øvrigt satte ild til kuwaits oliebrønde

    Jeg vil tro at brændstof dårligt har været billigere end nu, i forhold til løn og rådighedsbeløb


    profilbillede
  • #38   19. jan 2020 Prisen under golfkrigen var faktisk laver end de foregående 10år

  • #39   19. jan 2020 men prøv at se priserne nu, fra 2000

    profilbillede
  • #40   19. jan 2020 Det der er hvad en tønde råolie koster... og ik hvad en liter benz koster ved standeren. Det er jo ik sådan at det kostede under halv pris i år2000 at tanke bilen, i forhold til 2019

  • #41   19. jan 2020 Nåååårh ligesom hvad en kwh koster fra elnettet og ikke på ladestanderen? smiley

    You walked right into that one..


  • #42   19. jan 2020 Iran producere ikke benzin/diesel udover til dem selv, dem boykottede man for flere år siden, så tænker ikke "krigen" påvirker brændstof priserne hverken positivt eller negativt smiley

    Men det er klart det koster mere når man ikke er kunde, det gør det også herhjemme


  • #43   19. jan 2020 Anden_

    Du kan ligeså godt glemme og diskutere med Carsten, han har set lyset hos Tesla og i elbiler.
    Og ligemeget hvad du kommer med, vil han altid kunne forklare dig hvorfor verden ikke sådan.


  • #44   19. jan 2020 Kent

    Man skulle tro du beskrev dig selv, bare omvendt i forhold til Tesla og elbiler smiley


  • #45   19. jan 2020 Carsten

    Hvis nu du lagde dit Tesla fanboy syn lidt væk, verden er altså ikke sort eller hvid.

    Det jo ligemeget hvad folk kommer med, så afviser du alt.
    En Tesla eller elbil er jo åbenbart perfekt i alle henseender.

    Diskussionen kunne jo være en hel del bedre og få nogen ordentlige facts på bordet, hvis du var ærlig i stedet for at lukke kun halve sandheder ud.


  • #46   19. jan 2020 Stop dig selv Kent, din besættelse af mig er ved at være pinlig ..

  • #47   19. jan 2020 Her er en analyse fra dansk energi... skal man tro den, så har elpriser nærmest lige så mange variabler som oliepriser

    https://www.danskenergi.dk/udgivelser/analyse-nr-27-elprisscenarier-2020-2035-2017-udgave





  • #48   19. jan 2020 Tjaaa det er sikkert derfor jeg aldrig har betalt mindre for en kwh, og teknisk set har gratis strøm fra 00-06 hver nat smiley

    og man kan endda få penge for at bruge strøm nu om stunder smiley
    https://ing.dk/artikel/negative-elpriser-usaedvanligt-laenge-fik-vi-penge-at-bruge-julestroem-191104


  • #49   19. jan 2020 Carsten

    Jeg har absolut ingen besættelse omkring dig.
    At du føler dig som så vigtigt en person, fortæller nok mere om din person end min.

    Desuden var mit første skriv i din her tråd slet ikke henvendt til dig!
    Men du valgte selv og svare på den!

    Alt hvad der præsenteres for dig om det økonomi, politik, lobbyisme eller fakta omkring Tesla fornægter du og påstår er usande.


  • #50   19. jan 2020 Du har sikkert også en invistering du skal tjene hjem, det ville jo nok blive lidt svært for dig med "normal" elpris

  • #51   19. jan 2020 Kent

    At du taler "om" mig er det samme som at tale "til" mig smiley
    Og selvom du ikke henvender dig til mig, så handlede dit skriv trods alt om mig smiley


  • #52   19. jan 2020 Anden_

    Nej da på ingen måde?
    Selvom jeg betalte fuld skrald for mit strøm ville det stadig være billigere end feks. en diesel bil smiley
    og havde jeg købt en benzinbil med 500hk til en ½mill så ville driften sq nok være lidt dyrere tænker jeg (selvom det nok egentligt ikke findes) smiley


  • #53   19. jan 2020 Carsten

    Havde du købt den model 3 hvis den kun havde 100 kW?


  • #54   19. jan 2020 Det er der stort set ingen elbiler der har? Så svaret er nej

    Men nu er KW eller hestekræfter heldigvis ikke noget Tesla mangler i nogen af deres modeller

    Jeg var oprindeligt efter en Opel Ampera-E som så slet ikke kom til salg i Danmark, den har 150kw
    Jeg har også kigget på Nissan Leaf og Hyundai Kona som også har 150kw


  • #55   20. jan 2020 Renault Zoe er 80kW og de nye VW trillinger bliver 61kW.

    Der er mange (nogle som ikke reelt er på markedet endnu) som har 100kW, bl.a. e-208, Corsa-e, Kona 39kWh, e-Niro 39kWh, Ioniq, Honda e og ID.3 standard range.

    Nissan Leaf (ikke e+) og MG ZS er heller ikke ret meget over 100kW.

    Så de "sløve" elbiler findes stadig, men fælles for dem er at de heller ikke har så lang rækkevidde.
    Så snart fabrikkerne giver dem større batterier giver de dem tilsyneladende også mere motor effekt.


  • #56   20. jan 2020 Nååårh jamen jeg tænkte i samme "klasse" som Model 3
    Jeg ville ikke have plads nok osv, i de fleste af dem du nævner

    Jeg tænker heller ikke en gut med en BMW M3 ville kunne nøjes med en Aygo, uanset hestekræfter


  • #57   20. jan 2020 # 37, Lige et tilbageblik fra før verden gik af lave. Da jeg i 1967 boede hjemme hos mine forældre, kostede 1L oktan 105 1,10 kr, 1kW el 10 øre, og 1000L fyringsolie 300 kr.!!
    Generelt tror jeg priserne er steget pænt gennem årene ifht. løn og købekraft smiley


  • #58   20. jan 2020 Det er der ingen tvivl om, men en kwh er noget mere stabil end en liter brændstof i pris smiley

  • #59   20. jan 2020 Kan du dokumentere at en khw er noget mere stabil end 1 liter brændstof?

  • #60   20. jan 2020 Det er ret nemt.
    Fra morgen til aften kan en liter benzin variere med op til 1kr. i pris
    Jeg tænker ikke at en kwh stiger med 50% i løbet af en dag, det har jeg i hvert fald aldrig set smiley

    På min Insignia som har 70L tank var det en prisforskel på 70kr. for en tankfuld hvis man kom på det forkerte tidspunkt.
    De 70kr. kan jeg så stort set fylde Tesla'en for


  • #61   20. jan 2020 El priserne siden 2015 i Danmark

    profilbillede
  • #62   20. jan 2020 Det må sq siges at være temmelig fucking stabilt det der smiley smiley smiley

  • #63   20. jan 2020 Du nævner prisen på en liter brændstof kan variere 1krone fra morgen til aften = 10% ca.

    Skriver herefter: du tænker ik en kwh stiger med 50% i løbet af en dag.

    Du samligner 10% udsving med måske 50% udsving??

    Sikker på en kwh ik kan svinge 10% pp en dag??


  • #64   20. jan 2020 Det er faktisk kun mellem kl 17 og kl 20 at prisen PT er over kr. 2,- ellers ligger den et stykke under.

    Tænk hvis du fik 29 % rabat hvis du tanker benzin efter kl 20


    profilbillede
  • #65   20. jan 2020 Jeg sammenligner en krone med en krone. Og hvad det betyder for ens optankning smiley

  • #66   20. jan 2020 Nu kan prisen på el hos de store aktører/elbørsen i Europa, sagtens variere op og ned i løbet af en dag, langt mere end brændstof.
    10 kr både minus og plus, men pga den måde vores leverandør system og elforsyning er bygget op på, er det ikke noget private mennesker nogensinde ligger mærke til.


  • #67   20. jan 2020

    profilbillede
  • #68   20. jan 2020 Liiige for at spege den med Ionity lidt mere

    Så er ladenetværket faktisk opstået som en "bøde" for VW's Dieselgate!
    Det er altså ikke et netværk som VW har investeret penge i som sådan, det er et projekt de er blevet pålagt som en straf for diesel gate, lidt ligesom nationer der ikke må have et militær som straf for at de hele tiden vil forsøge at overtage verden!
    Der er lidt paralleller der smiley

    Så det er faktisk ikke et netværk der skal "tjenes hjem" igen! hele skidtet er betalt for med midler som VW har betalt i bøde!

    Men der må jo så have været en snu VAG advokat der liiiige fik sneget en klausul ind i aftalen der gør at de åbenbart må hæve prisen fuldstændigt tåbeligt!

    Her er en ret god dækning af sagen
    https://youtu.be/TqTXhKVtQbU?t=1055

    og ja de nævner fejlagtigt at en E-tron også bliver anfægtet af de høje priser, men det kan vi så se på deres halløj at de ikke gør

    Så VW har fået bygget et Supercharger netværk... for penge de skulle betale i BØDE!
    De har stort set fået foræret et Supercharger netværk.. som de så nu laver en hostile take-over på og fuldstændigt ødelægger..


  • #69   21. jan 2020 På hvilket tidspunkt omtaler de i den video at ladenetværket er startet op med pengene fra VWs bøde?

    Ligemeget hvor man googler er Ionity et joint venture mellem BMW, Daimler, VAG koncernen, Ford osv.
    Og med sidst tilkommende Hyundai og Kia.

    Man laver ikke et hostile takeover på et joint venture hvis de andre investorer stadig er med!
    Næh til gengæld har man aftalt indbyrdes at nu er det tid til og ændre priserne.


  • #70   21. jan 2020 Kent, det gør de ved 17:38 som linket også går direkte til smiley
    mere præcist 18:36

    Faktum er at netværket eksistere kun fordi det blev pålagt VAG som en straf for deres forsøg på at gasse verden... igen smiley

    De er iøvrigt blevet pålagt det samme i USA hvor de har grundlagt Electrify America på samme vilkår

    "Volkswagen has created Electrify America with $2 billion in funding as part of its emissions scam settlement with the U.S. and California."

    https://www.cnbc.com/2019/05/10/vws-2-billion-penalty-for-diesel-scam-builds-ev-charging-network-across-us.html


  • #71   22. jan 2020 Tror du skal læse lidt op på det selv.

    Ja vw blev i usa og Canada, pålagt og lave Electrify America/Canada, med en beløb på 2 milliard dollars.
    Electrify America har fortrinsvis til opgave og installere ladestationer, samt oplyse folk om miljømæssig korrekt opførsel.
    Men Electrify America har godt nok kontor I samme bygning som vws hovedkontor i us.

    Men er ellers et selvstændig selskab, med ovenstående som hovedformål.
    Og mej Electrify America er ikke ejet af andre end sig selv.

    Vw blev ikke dømt til og det samme i Europa, dels fordi der ikke er tradition for sådan nogen tiltag i Europa.
    Og dels nok fordi de forskellige lande i Europa valgte og sagsøge vw, med hvert deres eget søgsmål, samt en række private søgsmål.
    Og måske ikke kunne blive enige om at forlange en sådan straf.

    Så ionity er og bliver en joint venture selskab, startet af div bilfabrikanter, om at lave et ladeselskab, sikkert fordi ingen af bilfabrikanterne har ladestationer og ladere som en del af deres kerne forretningsstrategi, og de ikke har tænkt sig og konkurrere på andet end biler.

    At de så har valgt og sætte prisen op, efter at have fået kunder, eller for at holde andre end deres egne biler ude, tja det der nok en klog pr/reklame mand som har regnet på.


  • #72   22. jan 2020 Det lyder nærmest til at det er påstand mod påstand her smiley

    Jeg har endda linket til en video der deler min påstand smiley


  • #73   22. jan 2020 Carsten at to fedt øre siger i en video at det er sådan, betyder jo ikke det sandt.

    Find en eneste artikel, eller stykke data der omtaler at Ionity er grundlagt pga en bøde vw har fået.

    Electrify America er der masser af henvisninger til.
    Hvilket stadivæk kun består af de 2 milliard vw smed.

    Det ville jo heller ikke være pisse meget straf, at bringe andre investorer ind i selskabet????
    Kan du se logikken i det???


  • #74   22. jan 2020 Det er jo præcist det der er pointen, det er jo ikke en straf, selvom det skulle forestille at være det. Gutterne fra Now You Know plejer nu at være ret skarpe.
    Jeg skal nok se om jeg kan finde noget mere overbevisende bevis til dig hvis det er så vigtigt for dig, ikke at jeg tror du nogensinde vil acceptere hvad end jeg kommer med, det er jo lidt sådan du plejer at operere smiley


  • #75   22. jan 2020 Lige når det kommer til "gutterne" fra Now You Know så vil jeg tage alt hvad de siger med et gran salt... De har et kæmpe Tesla og BEV bias og har sjældent ret meget at have det i som har med virkeligheden at gøre.
    Derudover skal du ikke forvente at to amerikanske YouTubere gider at sætte sig ordenligt ind i de europæiske tilstande, de har bare set hvad VW blev tvunget til i USA mht. Electrify America og har derefter draget deres egen konklusion at det samme måtte gælde Ionity.


  • #76   22. jan 2020 Arg nu det vidst lige dig der en smule blind.

    Electrify America er ikke noget vw tjener på, det er en fond skabt til og bygge ladestationer, og oplysning til amerikanerne om miljørigtigt opførsel.

    Ionity det imod, er noget vw potentielt tjener penge på.
    Og er et reelt investerings objekt.
    Som alle de deltagende firmaer alle har skudt penge i.


  • #77   22. jan 2020 Også selvom det er tilfældet at de har startet Ionity af egen vilje ændre det ikke på at de nu lukker netværket ned for "ikke abonnenter" som der ellers var stillet i udsigt at det ikke ville være tilfældet.

    VW har betalt for mange sjove ting med deres bøder for Dieselgate, blandt andet har de betalt for at bygge elektriske skolebusser i USA.

    Men ja det er nok bare Amerikanerne der er bedre til rent faktisk at straffe kriminelle, og få noget ordentligt ud af straffen for samfundet.
    Herovre er vi sq nogle pussy's der holder hånden over virksomheder som snyder og bedrager


  • #78   23. jan 2020 Igen så det en beslutning taget af alle joint venture selskaberne, ikke kun vw.
    Mon ikke de regner med og have nok kunder gennem deres bil salg.

    Det sjovt med priser og tings udvikling, hvis du havde sagt for 10-20 år siden, Apple ville sælge en telefon til +10.000kr så ville folk sige det var sindssygt.

    Hvis Ionitys tanke er og være størst og tilbyde de største og hurtigste ladere, mon ikke så de vil få noget forretning ene og alene pga folk ikke gider vente eller måske har travlt og firmaers betaler.
    Tænker bestemt ikke Ionity gør det træk uden og have tænkte hårdt og længe over det.


  • #79   23. jan 2020 Kent

    Lige den med mobiler og generelt elektronik holder ikke, alting er kun blevet billigere, min første mobil var en B&O BeoCom 9800 der koster 9.000.-

    Men næste var min første smart phone en Sony Ericsson P800 som også kostede i underkanten af 10.000

    Alt elektronik er blevet meget billigt, vi har bare vænnet os hurtigt til de lave priser og syntes derfor at Apples prisen er helt hen i vejret (hvilket de i øvrigt er)

    Uanset hvor travlt du har, så får du ingen mennesker til at tanke diesel til 40-50kr. pr. liter, hvilket det svare til


  • #80   23. jan 2020 Arg det kommer vidst an på øjnene der ser, alting er jo extremet dyrt når det lanceres.
    Når først det blevet mainstream og almindeligt.
    En mobil koster jo intet i nærheden af hvor lidt den gjorde omkring 00erne.

    Ja den påstand vil jeg nok mene du skal være varsom med.
    Jeg kan sagtens se virksomheder være villigt til det.
    Og almindelige mennesker osse, f.eks en tur til Kbh fra Jylland, så bliver det bare en del sf turens udgift, og man er glad for at komme 15-30 min tidligere hjem en fredag.


  • #81   23. jan 2020 Jeg husker nu mobil priserne noget anderledes, en mobil var en meget dyr ting dengang

    Så ville sådan den virksomhed have valgt en dieselbil, du får ingen til at betale de priser

    2400 for 60 liter diesel?
    Jeg kan sige dig at den ansatte der kom hjem til mig med den udgift ville han blive trukket i løn


  • #82   24. jan 2020 Øhh så mobiler ned til en krone kan du ikke huske?
    Alcatel og hvad de nu ellers hed? Ligesom prestigen i at bygge den mindste osse toppede omkring 2000?

    Nu der jo ikke nogen der siger at det skal være hver dag, men en nødvendighed fordi man ikke har tid og vente.
    Og ingen siger man skal fylde fuldt op.

    Jeg må sku ærligt indrømme jeg tror du lever dit liv en smule ignorant, tid er penge.
    Og til tider mange penge.
    Hvad tror du det betyder for en virksomhed hvis deres time pris er 1000-2000 kr at manden skal vente 30 min eller længere på at lade sin bil op?


  • #83   24. jan 2020 SÅ KØBER DE SQ DA IKKE EN ELBIL FOR POKKER DA, så fat det dog smiley

    Og du kan sq da ikke sammenligne en Alcatel telefon med datidens "smartphone"
    Det ville svare til at sammenligne en Doro mobil med en Iphone

    Du kan få ting i begge ender af skalaen, men det ændre ikke det faktum at langt de fleste køber de dyrere modeller, sådan har det altid været

    Men helt ærligt, så lever jeg bare videre i mit ignorante liv med tid og penge.

    Jeg gider simpelthen ikke mundhugges med dig mere, det er totalt nytteløst og fuldstændig spild af min tid smiley


  • #84   24. jan 2020 Nå jeg troede ellers at elbiler var fremtiden? Eller så smart er en Tesla måske heller ikke ?

    Så du mener simpelhen, at en Nokia der kunne ringe, skrive sms, vibrere og spille snake, var lysår foran de andre telefoner, som stort set kun manglede snake for at have samme festures???
    Det var jo ikke ligefrem de store kæmpe forskelle der var på telefoner den gang, udover navnet og designet.

    Men ja jeg snakker nok en hel del forbi dig, verden er nok en smule anderledes når man kommer lidt ud, og der er lidt større budgetter inde over, end et olieskift på fru Jensens bil.


  • #85   24. jan 2020 Nej Kent, den virkelige verden køre derud af, men din lille verden står fuldstændigt stille smiley

    Dengang med mobilerne ville man betale en formue for et grafisk display, senere farver osv osv.
    Ligesom en mobil med foldbar skærm bare er en almindelig smartphone med foldbar skærm, men den forskel er nok til at mange gerne vil betale store penge for det

    Eeey se nu.. Nu spildte jeg mere af min tid..


  • #86   24. jan 2020 Jeg er meget imponeret over du mener min verden er så lille og fattig, uden du har det mindste kendskab til min gøren og laden.

    Ha ja det sjovt at b&o og ericson telefonerne så ikke lå øverst på salgslisterne?
    Men okay det har du sikkert osse en meget klog forklaring på.
    Self vil du kunne finde en smart i en fart fyr, som hans diller bliver 2 cm længere af og have så "smart" en telefon, men det gør jo ikke just tingene mainstream.

    Du kan jo osse købe en iPhone besat af diamanter osv, men det jo heller ikke lige just dem der langes 1000vis af over disken.


  • #87   24. jan 2020 Jah.nu i alligevel bringer mobiler på banen, så er det et skide godt ex på at batterier bare ik holder strøm længe nok - jo de skal sikkert trække en del mer i dag end på de tidelige nokiaer... men ligeledes skal de på elbiler generer strøm til mer og mer påkrævet sikkerhedsudstyr og pis og lort = rækkevidden blir sikkert ik bedre end nu - det er der i al fald fare for..

  • #88   24. jan 2020 Nååårhh det er sikkert derfor elbiler bliver mere og mere effektive....

    Elbiler har fundet mere energi effektivitet det sidste år end benzinbiler har de sidste 50år...

    Men det er jo ligemeget hvad man gør og opnår med elbiler så bliver det jo aldrig godt nok vel? smiley


  • #89   24. jan 2020 Hvis det var godt nok, så udgjorde elbil salget vel væsentlig mer end de 2,4% det udgjorde i dk for hele 2019

  • #90   24. jan 2020 Nåååårhh ja det er jo fordi folk ikke vil have dem!

    Det faktum at der er stort set ventelister på alle elbiler der er noget ved betyder jo intet for salgstallene.. vel?

    En Kona har man skulle vente op til et år for at få!
    Det samme for en Kia versionen.

    Tesla løber så stærkt de kan, men kan slet ikke følge med ordrebogen, derfor smider de kæmpe fabrikker op i ét væk.

    Du kan ikke sælge biler du ikke kan lave


  • #91   24. jan 2020 Aktuelt er der :
    55 nissan leaf
    101 teslaer
    99 bmw i3
    56 renault zoe

    Osv. Til salg på bilbasen - mærkeligt når nu de burde være revet væk ik


  • #92   24. jan 2020 Anden, hvad der er til salg af elbiler på bilbasen er vel ikke relevant for populariteten.
    Der vil altid være nogle der sætter dem til salg hvis deres behov ændrer sig, og selv om der er rift om nye elbiler er det ikke det samme som at der er storsalg i brugte, slet ikke hvis brugtprisen ikke giver en markant besparelse i forhold til en ny.


  • #93   24. jan 2020 #92#
    Du tar udgangspunkt i, at alle elbiler til salg på bilbasen er brugte - dette er langt fra tilfældet, det er lidt et mix af brugte og fabriksnye..


  • #94   24. jan 2020 Der kom en mini undersøgelse for 5 dage siden - det tyder ik på at det er ventetiden der holder igen på salget..


    profilbillede
  • #95   24. jan 2020 Jo jo... så vil nogle måske sige at en model 3 er møj billig samlignet med en bmw m3

    Men det store gennemsnit leder måske ik efter den slags bil eller noget i den priskkasse

    Så måske er der noget om den undersøgelse.

    Selv er jeg uenig i undersøgelsen, jeg kigger mere på behov, anvendelighed, rækkevidde osv.

    Dog må man jo anerkende hvad flertallet siger


  • #96   24. jan 2020 154.000 for en Citygo eletric

    235.000 for en Renault Zoe

    255.000 for en Hyundai Ioniq

    360.000 for en Model 3

    Der er skam biler til alle, og selvom de skulle forestille at være for dyre så kan de stadig ikke følge med til at lave dem hurtigt nok, så hvorfor koncentrere sig om at lave billigere biler?

    Elbiler før folk til at smide flere penge for en ny bil end de ellers ville gøre med en ICE bil


  • #97   24. jan 2020 Carsten

    Elbilers energi effektivitet er blevet bedre og bedre, det vidst en sandhed man kan diskutere.
    Elmotorer og effektstyringen af dem har ikke vundet synderlige store effektivitets fremskridt de sidste mange mange år, det procenter vi snakker om.

    At batterierne har vundet større energi tæthed det er en anden sag, og ja der har du ret at man opnået en hel del med batterier de sidste 10-20 år.


  • #98   24. jan 2020 En Hyundai Ionic kan køre på motorvej i regnvejr/vinter og køre næsten 8km/kwh og en Kona kan også opnå helt vanvittige effektiviteter.

    Til sammenligning kan min Model 3 kun klare omkring 5km/kwh under samme omstændigheder.

    Og det er ting som varme optimering, varmepumpe teknologi, regenereing osv osv .

    Både Jaguar I-Pace og Chervolet Volt har begge fået software opdatering som giver dem længere rækkevidde uden at bruge mere strøm, simpelthen ved at optimere systemerne der allerede er i bilen.

    Prøv at forestil dig hvis din Skoda what-ever lige får besked om at den skal lige have en gratis software opdatering så køre du lige 4km længere på literen, uden at miste effekt.



  • #99   25. jan 2020 Det har jo som sådan ikke noget med optimering af selve de elektriske systemer.
    Altså hardware, men softwaren.

    At slukke for systemer som brugeren ikke bruger, er der ikke noget revolutionerende i.
    Eller at bruge en varmepumpe i stedet for el patron.

    Som en lille mente til km/kWh.
    Selvom du ruller med øjnene, så koster det jo alligevel 7-7,5kr, for at køre 15 km, med el købt på frit marked.
    Og ca 5 kr med en ionic.

    Selvom du bliver sur og skriger når man peger på det, så er der altså nu stadig mange og indlysende økonomiske grunde til folk ikke køber en elbil.
    Osse selvom du ikke vil indrømme det, ligemeget hvor pænt man siger det.


  • #100   25. jan 2020 Den samme distance ville koste 10kr i en diesel? og mere i en benzin?
    Så selvom man køber strøm til den dyrest tænkelige takst (hvilket ingen forhåbentligt gør) så er det da stadig billigere?

    Plus at det åbner op for muligheden for at få billig strøm, jeg er nede på under 1 krone pr. kwh om natten hvor min bil lader.

    Den mulighed har du slet ikke med en brændstof bil, det er betal prisen på tanken eller gå


  • #101   25. jan 2020 Det kommer vel an på hvilken bil man har.
    Flere diesler formår op til 25-30.

    Igen Carsten så glemmer du man skal forrente en hel del flere penge på en elbil.

    Selvom du hele tiden påstår andet det, så er den månedlige ydelse oftest det der bestemmer hvad familien Danmark køber.
    Og der er elbilen som oftest den dyreste i segmentet/klassen.


  • #102   25. jan 2020 Og nu koster din strøm 1 kr om natten?
    Den anden dag var det gratis ?


  • #103   25. jan 2020 Ja smiley min strøm er gratis om natten

    Altså den pris jeg betaler forsyningsselskabet for strømmen, men derfor skal jeg stadig betale afgift for strømmen, så den sidste knap en krone er afgift

    Og ja du kan da godt få en dieselbil der er opgivet til 30km/l men det kan de aldrig opnå, og slet ikke om vinteren.

    Har en makker der køre totalt morfar i en DS3'er den er vidst opgivet til 35km/l og han kan knap få den på 23-25km/l ved at tøffe 80 hver dag når han pendler.
    + at han har en ekstra udgift i form af adblue som alle nye diesler har


  • #104   25. jan 2020 Det svarer jo til at jeg skriver at jeg tanker diesel til kun 3.20kr literen på tanken - men derfor skal jeg stadig betale moms og afgifter

  • #105   25. jan 2020 Faktum er at jeg betaler knap en krone for en kwh time om natten alt inklusivt, det er vel ligemeget hvad der er afgift og hvad der er strøm?

    Men det hedder altså at have gratis strøm


  • #106   25. jan 2020 For at komme ned på denne krone pr khw time, har du vel også fået foretaget en investering af en art, denne skal jo tjene ind som minimum

  • #107   25. jan 2020 Eneste investering er at mit hus er elopvarmet hvilket giver mig en nedsat afgift på min strøm.
    Og da huset havde et ældgammelt oliefyr der kostede 25.000 om året i brændstof, var det en naturlig investering som jeg lavede for flere år siden, længe inden elbil kom på tale.

    Og den var tjent hjem inden jeg købte Tesla'en


  • #108   25. jan 2020 #107 hvad giver du så nu med El opvarmning pr år ? bare lige nysgerrig

  • #110   25. jan 2020 Ha ha det sjovt Carsten, din historie ændre sig ligesom det passer ind i dit kram.
    Sidst vi diskutere om en elbil var rentabelt, var din strøm gratis om natten.
    For et par indlæg siden var det gratis.
    Og hov nu koster det en krone.

    Jeg fatter simpelhen ikke at du bliver nødt til og ændre på tingene, eller jo det gør jeg.
    For ellers så det flotte flotte regnskab på Ellerten helt anderledes ud.


  • #111   25. jan 2020 Faktum er er at man kan aldrig godtgøre præcis hvad ens bil har haft af omkostninger samlet set, før den dag man har afhændet køretøjet. Hvad har man betalt samlet set i ejerafgift, forsikring, veligehold, evt låneomkostninger, værditab, el/brændstof osv.
    Man kan have en ide om omkostningen/besparrelsen, men hvad alt har kostet for perioden eller pr. Km er svært præcist at sige.

    Carsten med teslaen i us - han havde vist et sådant regnestykke... mener ik det var helt gratis


  • #112   25. jan 2020 Og han havde enda nærmest ægte gratis strøm

  • #113   25. jan 2020 Jeg har før mødt folk der blev ved med at bilde sig noget extra rosenrødt ind, så ofte at de til sidst selv troede på det..

  • #114   25. jan 2020 https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE11891735/fdm-det-er-billigst-at-koere-elbil/

    Men er der ikke politisk opbakning i fremtiden, kan det blive dyrere. (pga. bilafgiften)
    Socialakrobaterne vil jo så gerne være grønne.

    Nu når vi er igang ANDEN_ hvorfor har du så meget imod elbiler ?


  • #115   25. jan 2020 Fra #114 link af

    Jan Lang, som er analytiker hos Bilbasen, er enig i betragtningerne fra FDM.

    »Hvis du køber en elbil fra 2019, 2020 eller 2021, så har du en afskrivning på 25 pct. mindre end en tilsvarende benzinbil. Det, som kan tippe balancen, er, hvis tilskuddet til el forsvinder, og omkostningerne stiger markant, og så koster den det samme at have kørende som en tilsvarende benzinbil,« siger Jan Lang, der peger på, at ældre elbiler, som typisk har mindre batteri og kortere rækkevidde, er dyrere at holde kørende.

    Han er også enig i, at plug-in hybrider har en lav afskrivning.

    »De dufter lidt af elbil,« siger han.


  • #116   25. jan 2020 El tilskuddet er 91 øre pr kWh.

    I en Tesla Model 3 med en hjemmelader betyder det at 65 kilometers kørsel kommer til stige til kr. 27.50 mod før kr. 17,50. Hvis du lader i den dyreste tid (mellem kl. 17 og 20) I øvrig tid koster 65km kørsel ca kr. 19,- (hvis tilskuddet bortfalder)

    Det er stadigvæk billigere end 65km på diesel eller benzin.
    Teslaen har heller ingen faste service intervaller, det er helt frivilligt.


  • #117   25. jan 2020 Jeg har ik noget mod elbiler, pt er de bare ik anvendelige nok for mit vedkomne. Jeg har noget imod at nogle teslaejere, ofte tegner et lige lovligt rosenrødt billede og glemmer at andre har andre behov end lige dem og ik alle kan bruge dem endnu eller få positiv økonomi ud af det det endnu. Men jeg tror de kommer - bare i brint (som også er elbiler)
    Jeg har enda investeret penge i brint - jeg tror på brintbiler blir fremtiden, ikke i år eller næste år... men over tid.


  • #118   25. jan 2020 ja jeg venter også til f.eks toyota kommer med deres soild state batterier kommer

  • #120   26. jan 2020 Selv hvis jeg lokkede alle i tråden her, til at købe aktier i dette brintselskab - så ville det ik påvirke aktiekursen en tøddel. Der skal meget små likvide aktier til at private småsparer kan kurspåvirke... et miliard foretagende som dette, kan alm mand ik rokke kursen et kussehår på

  • #121   26. jan 2020 Nu skal elbil ejere vel snart påregne at forsikringer stiger ?

    https://politiken.dk/forbrugogliv/art7600165/Elbiler-er-har-langt-flere-uheld-end-andre-biler-og-Tesla-topper


  • #122   27. jan 2020 Da jeg skiftede BMW'en ud med Tesla'en, blev min forsikring dobbelt så dyr. Primært fordi Tesla kræver helt urimelige priser for stumper.

    Min havde to små skader, efter to mindre påkørsler. Det var alligevel en reparation til over 100.000 kr. og det tog knap 2 måneder at få det lavet, fordi Tesla ikke producerer reservedele og pladedele til lager. Der bliver oprettet produktionsordre på mange dele, og så kommer man bagerst i køen.


  • #123   27. jan 2020 ja nu du lige snakker om forsikring til en tesla puha de dyre, det er det billigste jeg kunne finde.
    https://www.codan.dk/privat/forsikringer/insuremytesla


  • #124   27. jan 2020 V8 lover,

    Ja det er da godt nok dyrt... Godt jeg ikke betaler så meget for at forsikre min Tesla.
    Den er stadig dyr, men jeg betaler kun 7691kr/år.
    Hvis jeg sammenligner med hvad jeg giver for min Porsche Boxster er det nok ikke helt i skoven, den giver jeg 6363kr/år for.
    Bilerne koster cirka det samme (uden afgift), men Tesla'en har næsten dobbelt så mange hestekræfter.


  • #125   27. jan 2020 okay hvad det for et selskab ? smiley

  • #126   27. jan 2020 Det er igennem Vendia Forsikring agentur, til bilen bruger de så Thisted Forsikring.
    https://vendiaforsikring.dk/


  • #127   27. jan 2020 okay tak smiley

  • #129   27. jan 2020 Uden anciennitet er det billigt, men ejer du fx bilen 10år, betaler du jo hele 20% af bilens nypris, hvis du køber en model 3 preformance. Det kommer nok an på hvad man normal gir for sine bilforsikringer, om 10.000 lyder voldsomt eller ej

  • #130   27. jan 2020 ALKA/Tryg vil have kr. 26.000,- for at forsikre en Tesla Model 3.
    Det er selv om jeg i dag betaler kr. 4600,- for KIA'en og har alle mine forsikringer i ALKA
    samt har kørt skadefri i over 20 år.

    De indrømmede også at de ikke var gode til Tesla'er.

    Så CODAN er billige i det forhold...


  • #131   27. jan 2020 Men Elbilerne står overfor en prisstigning. Ejerne laver alt for mange skader indenfor det første år. Teslaejerne er de væreste med 50% skader.

    https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-01-27-elbiler-topper-kedelig-statistik-tesla-er-vaerst

    https://www.bt.dk/samfund/elbiler-er-involveret-i-langt-flere-uheld-end-andre-biler


  • #132   27. jan 2020 Jeg ved ikke om det er blevet tilgængeligt i DK endnu, men i US kan man forsikre sin Tesla gennem Tesla selv. For nogle er det billigere, jeg tror ikke at jeg kunnet have sparet noget.

  • #133   27. jan 2020 Codan er Teslas forsikringspartner i Danmark

  • #135   28. jan 2020 Og hvad så..

    Det er sgu da også helt forrykt - fx ta Kaskodelen, som er jo mindst lige så dyr som ansvars delen. Denne kasko skal "kun" dække en bil til fx 500.000,- til samligning kan du forsikre et hus til 5mill. For 4000,- årligt. Det er så måske 10% af hele bilen du betaler over 10år bare for at få dækket selve bilen. Tænk hvis du betalte samme 10% af husprisen over 10år. Det er bilens ansvar der dækker mest hvis det helt store uheld er ude. Kasko burde slet ik udgøre ret stort et beløb. Problemet er at procenterne i forhold til bilprisen blir for høje, med disse vandvids kaskopriser mener jeg ( og selvrisiko er ik engang medregnet). Meget godt illustreret af at forsikringsselskaber tjener klart mest på bilforsikringer - de boller folk i røven, fordi folk selv vil det. Der er jo noget galt..


  • #136   28. jan 2020 I øvrigt så falder præmien sjældent i takt ned bilen aldres og falder i gadeværdi.

    Selv har vi ganske enkelt værdiforsikret vores biler her i husstanden, ingen km pis, selvrisiko pis, forsikrings præmie i forhold til nyværdi osv.


  • #137   28. jan 2020 Der er jo heller ikke nogen der tvinger dig til at have kasko på din bil.
    Hvis du mener det er for dyrt så kan du jo bare nøjes med ansvar.


  • #138   29. jan 2020 Vi har ansvar og kasko på begge biler til en go pris.. men det var ikke let at nå der til - det jeg prøver at skrive er at folk generelt betaler for megwt for deres bilforsikring, hvis ik de presser forsikringsselskaberne en hel del.
    Ja.. vi kunne godt nøjes med ansvar, jeg har i øvrigt haft flere biler kun med ansvar.

    Det så sagt, så kan alle jo ik nøjes ned ansvar - da en af mine venner købte bil og lånte til det, krævede panthaver sgu kasko til gengæld for lånet


Kommentér på:
Dyrt el - Elbil landet Norge

Annonce