{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
437 visninger | Oprettet:

Jan S
Jan S
Tilmeldt:
15. sep
Følgere: 7 Emner: 7 Svar: 12

PHEV - hvorfor lade batteriet med benzin? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg så i en video, at en tester ladede batteriet på en PHEV undervejs aktivt vha. benzin, altså ikke blot passivt under nedbremsning.

Ud over måske at ville køre på el inde i byen af miljøhensyn, er der så en praktisk grund til at ville gøre det fremfor blot at gøre almindeligt på benzinen?

Tak for info smiley


Kommentarer på:  PHEV - hvorfor lade batteriet med benzin?
  • #1   15. sep Alle hybrid biler lader jo på batteriet når de køre på brændstof. Så hvad er det du mener der er galt i det?

  • #2   15. sep Det gør min bil også, selv om det ikke er en hybrid men ganske almindelig benziner smiley

  • #3   15. sep Så vidt jeg har forstået, er der tre forskellige typer PHEV. En type er hvor der kun er elmotorer til fremdrift, der fungerer benzinmotoren kun som generator til opladning af bilen. Så er der en type hvor både benzinmotor og elmotor er forbundet til de drivende hjul, men kun en af dem kan bruges ad gangen. Og endelig er der en type som kan bruge både elmotor og benzinmotor til fremdrift på samme tid.

    Det der lades under nedbremsning er næsten ingen ting.


  • #4   15. sep #3 det er helt rigtigt. Det er de forskellige køremåde du kan vælge imellem smiley og om den lader ved nedbremsning og motorbremse kan man selv bestemme. Personligt synes jeg efter lort med ladning ved motorbremse.

  • #5   15. sep #4
    Nej, det er forskellige måder bilen er lavet på, den mekaniske konstruktion. Nogle hybridbiler lader dig dog vælge mode, men det kan kun ske ud fra den mekaniske konstruktion. Eks. en bil der kun drives frem af elmotorer, kan ikke kun køre på benzin.

    Jeg synes at ladning ved bremsning fungerer fint, i biler med kraftig regenerering kan man stort set nøjes med at bruge én pedal. I Tesla'en brugte jeg ikke bremserne meget, jeg lod den som regel bremse ned selv bare ved at bruge regenerering. Det giver bare ikke alverden i opladning. Det højeste jeg har opnået er vist at tilføje ca. 10 km i range ved nedkørsel på et bjerg. Og jeg brugte nok 15-20 km ekstra i range på at køre op.


  • #6   15. sep Prøv at Google seriel hybrid. Parallel hybrid og ecvt (Toyota) det er 3 forskellige måder at gøre det på.
    Vi bruger "charge" på vores når vi trækker campingvogn for at have batteriet som "buffer" til når der er behov for ekstra kræfter og det fungerer fuldstændig fantastisk.
    Vores gamle Volvo med 420nm var ellers ikke en dårlig campingtrækker, men PHEV som vi kører i nu gør det væsentlig bedre.


  • Kuga
    Kuga Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 33
    #7   16. sep Når jeg kører som nu, i kombineret mode, altså EL+Brændstof, så ligger den på ca. 18-19km på en liter, der er altid 0km på batteri, så intet gemmes men bruges aktivt under kørsel. Rapporten man altid får, når bilen slukker, viser en 5.1 - 6.2ltr/100km , det afhænger jo af ens kørsel og hvor meget man sidder og hviler på speederen.

    Så der må være meget fornuft bag HEV og PHEV modeller, når de ikke udnytter ren elkørsel men oplader undervejs, især når jeg slipper speederen og ruller, så er motor slået fra, og batteri tager over, så fornuftigt nok.

    Påstanden er jo, at kørte jeg på ren brændstof, så var den på 12-13km/literen, det er jo standard kuga tal på brændstof, som 1.5 EcoBoost kører.


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 7 Emner: 7 Svar: 12
    #8   16. sep #6 Tak, det giver god mening at bruge "charge" på den måde.

  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 2.928
    #9   16. sep kan køre lang smiley

    profilbillede
Kommentér på:
PHEV - hvorfor lade batteriet med benzin?

x