{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.514 visninger | Oprettet:

Kompressor Knud
Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Tilmeldt:
22. aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.874

Kia vs VAG {{forumTopicSubject}}

Skal man vælge en kia eller en VAG som brugt bil....Linket siger vel det hele....Eneste en kia fejler er stenslag i lakken....

https://www.biltorvet.dk/artikler/guides/det-koreanske-autobahn-missil---brugttest-af-kia-stinger/3701?fbclid=IwAR2_dhgxPqUghaHPRc0oel261YwQM5SBXhl907zOIXtlvgVBahb0NCiVXo8


Kommentarer på:  Kia vs VAG
  • #1   9. jan 2021 Den har det hele - på nær det rigtige logo i fronten. Uanset hvor fed, den end er, vil det altid være en Kia...

  • #3   9. jan 2021 Tag Kia'en ene og alene pga. kommentere som den ovenfor smiley

    Og så også for at have noget specielt, der er jo intet specielt i af have en VW, SEAT, Skoda eller Audi


  • #4   9. jan 2021 Uanset hvor speciel, den er, vil det altid være en Kia. Her ryger al prestige og wow i hvert fald ud af vinduet. Hvis man er ligeglad med dét, så fint fint. Det er en fed bil, hvis man ser bort fra logoet.

    Giver det mening? Måske ikke for alle. Det behøver det heller ikke smiley


  • #5   9. jan 2021 de er da i det mindste driftsikre. har en kia clarus fra 00 still going strong, og en picanto fra 12 som pendlerbil ( 200 km dagligt)

    ja det er kia. men der findes værre biler ....dacia og chrysler f.eks


  • #6   9. jan 2021 Hvor mange har de solgt herhjemme af den model? Har aldrig set en.

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.587
    #7   9. jan 2021 Martin
    Hvis man søger den på nrplade, så er der omkring 20-25 registerede, dem som er "oprettet" som jeg ikke ved hvad betyder, og de afmeldte..


  • #8   9. jan 2021 Wow-effekt på en VAG? Findes det? Hvad fejler Dacia? Det eneste problem der skulle være i at vælge en Kia eller Dacia osv. er at man skal høre på fjolser, der køre rundt i tyske mærker og tror de har prestige og udstråler wow-effekt.

  • #9   10. jan 2021 Der er i hvert fald flere af VAGs mærker, der har væsentligt mere wow-effekt over sig end Kia. Sidstnævnte har jo nærmere en discount-effekt smiley

  • #11   10. jan 2021 Hverken VAG eller Kia har nogle wow effekt smiley (for mig i hvertfald)

  • #12   10. jan 2021 Nej, jeg kunne sagtens forestille mig, at hverken Bentley, Bugatti, Lamborghini eller Porsche sagde jer det mindste smiley

    Audi har også lidt wow effekt hos mange, men fair nok - ikke hos alle. Men trods alt heller ikke discount.


  • #13   10. jan 2021 Nu sammenligner de fleste ikke VAG end andre som Audi, VW, Skoda & Seat smiley - Fiat og ferrari bliver jo heller ikke sammenlignet.

    Audi wow effekt? Ja måske en R8 - ellers er en A4 / A5 osv sku da ligeså kedelige som en kia rio smiley


  • #14   10. jan 2021 og er wow effekten ikke pis hamrende ligemeget. ikke alle har en bil for at kunne vise sig frem. tror de fleste af os har en bil for at den kan bringe os fra a-z og om det hedder vw, audi , kia, renault el andet er osse ligemeget, for idag låner og køber fabrikanterne dele og konstruktioner hos hinanden i stor stil. der hvor de forskellige bilmodeller skilder sig ud er i designet og køreegenskaberne. jeg har kørt røvsyge tyske biler og spændende og sjove koreanere. og helt ærlig skulle jeg vælge imellem en kia stinger og en tilsvarende audi a6 el bmw 5 serie ville jeg til hver en tid vælge stinger, alene på grund af prisen, for så meget bedre tror jeg ikke en audi el bmw er.

  • #15   10. jan 2021 Når jeg ser den 38. sorte Audi hvor jeg ikke kan kendeforskel på modellerne fordi de alle sammen er ens, tænker jeg ikke ligefrem "wow" smiley smiley

  • #16   10. jan 2021 Jamen jeg anerkender skam, at det ikke er ALLE, der tænker wow, når de ser en Audi. Men nogle gør - i hvert fald mere end gennemsnittet for en bil. Der er en vis prestige forbundet med ringene - og til dels også VW. Nok ikke så meget Seat og Skoda til gengæld.

    Derimod kender jeg ingen - som i INGEN - der siger det samme om Kia.

    Hvis wow-effekt var underordnet, ville der slet ikke være basis for langt størstedelen af bilparken i dag. For mange handler det om at have en flot, lækker og velkørende bil. Herunder også en vis wow-effekt.

    Men det er heller ikke meningen, vi skal sidde alle sammen og blive enige om, hvilken bil, der er fedest. Det kan vi ikke. Man kunne selvfølgeligt begynde at læse markedsundersøgelser osv., men så langt er jeg slet ikke interesseret i at føre diskussionen. Jeg er dog overbevist om, at de ville konkludere langt større prestige forbundet med VAG, end ved Kia.


  • #17   10. jan 2021 Bay - Jeg tror du har ret.

    Kender mange som "desværre" mener at Audi og VW er toppen af prestige og et premium mærke.. smiley


  • #18   10. jan 2021 Jeg forstår godt folk. Også selv om jeg ikke har én længere. Jeg synes, deres biler er et stykke over gennemsnittet. Men dét er jo så en subjektiv holdning og ikke noget, vi nødvendigvis skal være enige om.

    Og ovenstående er sagt, selv om jeg ikke engang har én (længere) smiley


  • #19   10. jan 2021 Du får ihvertfald en "WOW" effekt af pris tabet den dag KIAen skal sælges igen smiley

  • #20   10. jan 2021 Eneste wow-effekt VAG har er når de skal på værksted.. WOW ER DEN ALLEREDE GÅET I STYKKER IGEN !!! smiley :D smiley
    Og husk at V på tysk udtales med f lyd, altså bliver det til FAG smiley smiley


  • #21   10. jan 2021 Jeg køber ikke bil for at få en reaktion fra andre. Det er udelukkende baseret på mine egne behov, hvad der appellerer til mig, og had jeg personligt oplever som en god kvalitet.

  • #22   10. jan 2021 Og det gør alle andre der ikke køber en Audi sjovt nok også smiley

  • #23   10. jan 2021 Det er meget få mennesker, der går bare en smule op i prestige og/eller biler, som ikke tænker på, hvad andre synes om de biler, man køber. Tesla er absolut ingen undtagelse hvad det angår.

  • #24   10. jan 2021 Der var ingen der snakkede om Tesla? smiley

  • #25   10. jan 2021 Jo - det gjorde jeg.

  • #26   10. jan 2021 Nååååh, undskyld det er bare fordi jeg får på puklen hvis jeg bringer mærket på bagen, men det gælder jo ikke dig smiley
    Men nu er det Lige VAG og Kia vi snakker her smiley


  • #27   10. jan 2021 Jeg forstår ikke lige, hvad du mener. Du skrev, det gjaldt alle mærker som svar på Sørens besked. Det skrev jeg så, jeg mente, var en modifikation af sandheden, fordi mange mærker er ramt af en vis prestige/signalværdi. Her må Tesla jo (blandt "alle mærker", som du nævnte) om nogen være iblandt.

    Det er der så til gengæld ikke det mindste i vejen med. Det var bare en konstatering. Så det der med at give og få på puklen forstår jeg ikke noget af.


  • #28   10. jan 2021 Nej nej der er ingen prestige i at eje en Tesla, alle ved jo at det er en spand der er samlet med en skovl og skal have skiftet batterier hele tiden, det er i hvert fald det eneste jeg får at vide, især fra folk der har VAG biler smiley smiley

  • #29   10. jan 2021 Altså, jeg ved ikke helt, hvordan processen omkring tolkning foregår i dit hoved. Jeg skrev næsten bogstaveligt talt det modsatte - at der var stor prestige forbundet med køb af Tesla...

  • #30   10. jan 2021 Bay

    Og jeg retter dig og siger at jeg ejer en, og bliver altid mindet om hvor lidt status bilen har, og hvor dårlig den er der hvor jeg kommer frem og især herinde da smiley
    Så det må jo være den generelle opfattelse at der ikke er høj status forbundet med den?


  • Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
    #31   10. jan 2021 Carsten T

    Du læser overhovedet ikke hvad det er Bay skriver.. Det ryger lige hen over hovedet på dig.


  • #32   10. jan 2021 Nej, det er absolut ikke den generelle opfattelse. Nogle hader Tesla. Nogle lader som om, de hader Tesla, fordi de er misundelige. Og nogle er ligeglade. Men de fleste forbinder en Tesla med stor prestige. Jeg har aldrig sagt andet, så jeg ved slet ikke, hvor denne del af diskussionen kommer fra.

  • #33   10. jan 2021 Jeg synes Kia og andre mærker er pæne biler, og sandsynligvis kører de glimrende og er stabile mm.

    De siger bare ikke mig noget, og det er vel det som tæller når man køber bil.

    Fuldstændigt ligesom mange andre ikke føler at en VW eller Audi appellerer til dem, og de derfor ikke vælger dem, men vælger en bil som tiltaler dem og som har de egenskaber som betyder noget for dem.


  • #34   10. jan 2021 Den del af diskussionen kommer fra Carstens forskruede hjerne smiley

    Men for at vende tilbage til emnet.
    Jeg havde selv overvejet Kia Stinger for et par år siden, på papiret virker det jo som et rigtig godt valg, specielt når man tager garantien med i overvejelserne.
    Men der skulle ikke mere til end at jeg sad i en for at jeg droppede den tanke.
    Kvaliteten af kabinen afspejler efter min mening ikke prisen.


  • #35   10. jan 2021 Nu er Tesla lige pludseligt prestige og hvad ved jeg... nu har jeg sq hørt det med
    Ja Morten det er helt klart min hjerne det er galt med smiley smiley

    Men det vil jeg da huske i andre sammenhænge smiley

    Tilbage til emnet, jeg ville stadig tage Kia'en smiley


  • #36   10. jan 2021 Jeg har aldrig haft det store imod Tesla, ud over - som jeg siger - at de ikke laver en bil, der er egnet til 3 små børn. Den dag, de laver dét, vil jeg overveje at købe én.

    Men uanset hvad jeg ønsker og tænker og tror om Tesla, så er der ingen tvivl om, at der er en generel tendens blandt folk til at forbinde det med prestige. Det er jo bare sådan, det er.

    Men du ser en diskussion, hvor der ingen er. Jeg roste - nærmere end kritiserede - nærmest din bil.


  • #37   10. jan 2021 Kan kun beklage, jeg har aldrig oplevet at Tesla har fået ros her på sitet før, jeg tror bare det kom bag på mig smiley

  • #38   10. jan 2021 Det passer faktisk ikke. Jeg har før sagt til dig, at jeg godt kunne se mig selv i en Tesla, men at de bare ikke opfyldte vores behov i øjeblikket. Det udviklede sig så til en diskussion om, hvorvidt en X'er er stor nok - hvilket den ikke er smiley

  • #39   10. jan 2021 VAG er prestige? Ja sådan en SKODA oser af prestige jo... Eller en Seat... Nøj det er biler der bare oser af penge og prestige... Altså sådan en Skoda Fabia er jo også en ren kussemagnet.... Hold da kæft... VW er der sgu da heller ikke noget prestige i... VW står for "FOLKEVOGN" Meget prestigefyldt navn jo...

    Sådan en Kia Stinger får du sgu langt mere bil for pengene i... og tro mig, enhver der ved lidt om biler, vil se mere prestige i den end i Bovlam passat nr 8000 man ser på vejen...

    Det kan fanme da også være ligegyldigt hvad andre synes... Jeg købte min Honda Civic, fordi JEG kunne lide den... Jeg er da ligeglad med andres mening... Ja den er lidt dyr i drift, ja dens design er meget "hate it or love it" Og ja der er nogle fejl ved den... Men JEG kan lide den... Så er jeg sgu ligeglad med "Prestige"... Hvor dårlig selvtillid og lavt selvværd skal du dog have for at bilmærkets "prestige" har betydning? Sgu da kun mænd med mikrodiller, eller potensproblemer der går op i det...


  • #40   10. jan 2021 Det kan godt være, den er lille og kort. Men den er hurtig!

  • #41   11. jan 2021 Har et bundt venner der er kæmpe VAG fanboys.
    Den ene har nu skiftet til Kia fordi han var træt i af at skrue fra kl 20 og frem til efter midnat i hver dagene, for at konen kunne komme på job. Han regnede sammen hvad den havde kostet i reparationer og vedligehold inden periode han har ejet den. Knap 6000kr om måneden var resultatet.

    Han måtte også erkende at det var et dumt køb da vores anden ven også havde smidt kæmpe summer efter sin VW og vores 3. Ven har sagt han overvejer at købe samme model bare for at forstå hvor fantastisk den bil må være sidden man vil smide så mange penge efter dem..

    Den nye bil skal forhåbentligt bare til service og om 5år kan den sælges med lidt garanti til overs og stadig et fornuftigt km tal.

    VAG er pisse gode til at få billige materialer til at føles som luksus vare og køre alle andre naboer VW så vil man jo nødigt skilde sig ud og købe en Kia,





  • #42   11. jan 2021 Ja det er også lidt min opfattelse af VAG folk, de vil ikke helt indrømme hvor meget der egentligt skal skrues i bilerne, og spørg man dem så har de ALDRIG fejlet noget...
    Men sjovt nok dem jeg kender står også ret ofte på hovedet i deres smiley



    profilbillede
  • #43   11. jan 2021 Jeg kan oprigtigt sige, at mine VAG biler aldrig rigtigt har fejlet noget ud over lidt små sliddele osv., som man vil forvente med selv en Kia. Men jeg ynder ikke at bruge det i diskussioner, fordi det ikke giver nogen mening at danne statistik på baggrund af ens egne erfaringer alene.

    Jeg har i det hele taget aldrig prøvet at få en stor bilregning. Hverken på VAG, Opel, Ford eller Toyota - som er de mærker, jeg har haft flest biler fra.


  • #44   11. jan 2021 Jeg har haft meget Opel før Tesla'en og dem skal man da skrue lidt i ny og næ, især når man snakker biler på 10+ år. Men sådan tror jeg nu det er med det meste.

  • #45   11. jan 2021 Nu bliver der nævnt VAG, så det er jo ikke kun VW.

    Altså så'en Superb er jeg lidt lun på, hvis jeg skifter fra Ford.
    I KIA-verdenen har jeg kun prøvet den Cee'd jeg købte i '08 - den var jeg superglad for.
    Ville bestemt ikke afskrive en KIA med det samme, hvis jeg skulle købe anden vogn uden for Ford-regi.

    Omvendt, så - som det er lige pt - så ville jeg slet ikke søge på f.eks. Passat.
    En golf MÅSKE, kun grundet nem gensalg - dem er der nok tosser til smiley


  • #46   11. jan 2021 Mine VAG biler har sq heller ikke fejlet noget som hindrer driften, men det hjælper selvfølgelig hvis man køber dem som fabriksnye biler og skifter dem ud inden alt for mange år.

    Men det er uden tvivl rigtigt at hvis man skulle købe biler mere ud fra fornuft end følelser så var Kia/Hyundai et oplagt valg.
    Jeg synes så at vi i DK/EU mangler en ret interessant del af deres modelprogrammer, specifikt mellemstore og store sedan'er og specielt også Genesis modellerne som nu er et separat brand.
    Jeg ved selvfølgelig godt at de ikke sælger voldsomt godt, men det var da klart noget man ville overveje hvis prisen var rigtig og man kan også godt forestille sig at de kan tilføje lidt prestige til mærkerne.


  • #47   11. jan 2021 Her er High On Cars der ser lidt på Stinger

    https://www.youtube.com/watch?v=6-_PyKMQUtQ&ab_channel=HighonCars-danskbil-tv


  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #48   12. jan 2021 En af mine kolleger har kørt autohjælp tidligere - vi snakkede på et tidspunkt om hvilke mærker de så mest og mindst. Mindst var Hyundai, Kia og Suzuki..... Mest var VW, Audi og PSA-dieseler...
    Tysk kvalitet????
    I øvrigt nævnte han osse Honda - den eneste Honda han på 8 år i autohjælp havde haft på ladvognen var punkteret...


  • #49   13. jan 2021 Peter

    der skal nok være noget om snakken, men antallet af biler har også helt klart noget at sige.
    der er ikke ret mange Hondaer på Danske veje, så det er klart at der også vil være væsentligt færre tilfælde


  • #50   13. jan 2021 #49

    Ja det er antallet af biler der gør at VAG slet ikke er på denne liste?

    https://www.autoexpress.co.uk/best-cars/driver-power/64280/most-reliable-cars-to-buy-in-2020

    Eller kun er repræsenteret 4 gange i listen over de 16 mest pålidelige brugte biler i 2020: https://motorway.co.uk/guides/most-reliable-cars (Bemærk Honda er der 3 gange på trods af der jo kører meget færre af dem)

    Ja de surveys er meget subjektive og kan ændre sig lidt afhængig af antal spurgte osv... Men giver stadig et ret godt billede af hvordan tingene ser ud...

    Så tysk kvalitet mig i røven... Jeg kommer nok aldrig til at køre tysk igen... Ikke efter jeg har prøvet pålideligheden og bare generelt hvor meget bedre japanske biler er...


  • Dennis M
    Dennis M Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Svar: 18
    #51   13. jan 2021 Kia burde tiltales for drab... fordi man dør af kedsomhed af og køre i dem??

  • #52   13. jan 2021 yay, bedste MPV... Ford C-Max mk2 smiley
    Høhø

    Er fa'me også glad for min!


  • #53   13. jan 2021 #51
    Dennis, du har stavet Toyota forkert...


  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #54   13. jan 2021 Jeg har kørt i mange forskellige mærker, både privat og som blandt andet taxichauffør - og det jeg har kørt i der skulle mest på værksted igennem årene har været..... VW og Mercedes.... Altid en lampe der lyste, en sensor der var i stykker, nødprogram eller en anden irriterende småfejl.

    De seneste år har jeg primært kørt japansk : Mazda, Suzuki og min nuværende Corolla fra 2002 der har kørt knap 300.000 og kører som et urværk smiley
    Jeg kommer aldrig til at køre VW eller Audi - jeg synes det er lækre biler, men prestigen kan jeg ikke bruge til en skid, når jeg skal kigge på lamper der lyser når de ikke skal og skal på værksted på jævnlig basis.
    Min næste bil bliver Toyota eller Honda diesel - formentlig en CR-V, da jeg ikke har meget tillid til BMW-dieselerne i nyere Toyotaer.


  • #55   13. jan 2021 #53 Går ikke ud fra du har kørt i en GT86?

    Mht. diskussionen om, hvilke mærker der er prestige og giver opmærksomhed, så er det rigtigt at mange folk synes at Audi/Mercedes/BMW er flotte .. Personligt synes jeg dog VW er meget kedelig ..

    Men efter selv at have eget en Toyota GT86, Hyundai i10, Citroen C4, Audi A4 B8.5 og Tesla Model 3, så var det Toyota'en som gav mest opmærksomhed og "prestige" blandt de fleste i befolkningen. Der er altid nogle som synes de dyrere tyske mærker er bedre, og det er de også mht. komfort og køreglæde. Der er dog intet der har slået min Tesla ift. performance, teknologi og økonomi, men det er ikke den flotteste bil.

    Citroën C4 gik helt klart mest i stykker og var den dårligste bil (og grimmest), så holder mig fra PSA fremadrettet.
    Audi A4 var klart dyrest ift. driftsomkostninger (service, små reparationer, afgift mm), men var meget komfortable og kørte godt.
    Toyota GT86 var sjovest mht. køreglæde, billig i drift, men relativt upraktisk.
    Hyundai i10 kørte som smurt, billig og god. Det eneste drawback var motorstørrelse og kabinestørrelse.
    Tesla Model 3, klart den bedste til dags dato på alle punkter.

    Anyway, tror som udgangspunkt den Kia vil være helt fin og få mere opmærksomhed end en Audi A4/A6 i samme prisklasse.


  • #56   13. jan 2021 Jeg vil også sige, at en af de biler, jeg har ejet, der gav mest opmærksomhed, var en Toyota Supra. Den er kun overgået af min Mustang hvad angår opmærksomhed - og i øvrigt også "fun factor".

  • #57   13. jan 2021 #55 vis det er en nyere gt86 du har haft så vil jeg sige at det ikke er meget med en Toyota at gøre. Det det er en Subaru med Toyota skilte :-). #56 men ja en supra kan godt give lidt opmærksomhed men det kommer lidt an på hvad årgang det er. plus den nye de har lavet er bygget på en bmw, der syns jeg de ældre rigtig Toyota supra er fine. men det igen smag og behag

  • #58   13. jan 2021 men må sige jeg kommer aldrig til at køre Hyundai og Kia, ikke fordi de nyere ikke køre ok det bare selvet mærket jeg ikke bryder mig om. Og så kan jeg huske Kia i de ældre årgange og der var det en forfærdelig bil lige som Hyundai også kunne være der, men de nyere er bleven bedre så de har ikke altid være gode bil mærker. der er det lidt omvendt med vag de har lavet rigtig gode biler og de sidste 10 eller 15 år er det bare gået ned af bakke. jeg kan lide de ældre vag og syns de nyere ser flotte ud ang design, men skulle bare ikke have en. for de kan få mange fejl men syns nu mange mærker nyere biler med meget udstyr og divs filter kan få det.

  • #59   13. jan 2021 #57
    Min var en MKIV, den som du kan se i min profil. Mange vil måske mene, det er den forkerte motor, men den gav en kæmpe opmærksomhed under alle omstændigheder. Og var bestemt ikke kedelig at køre i.


  • #60   13. jan 2021 syns nu den er flot den supra og er lidt lige glad hvad motor der lægger i den hade jeg sådan en var det ikke for at køre race i den. mere for at køre en søndag tur eller vise den til traf

  • #61   13. jan 2021 #55
    Nej, det har jeg ikke.
    Har haft en Corolla fra 1993. Min sjæl er stadig ikke helet... smiley

    Men alle(ca.) har jo en sjov model du kan trække ud af ærmet? Nu mente jeg alm. modeller, som du ellers også ridser op, A4, C4, i10 - hvor en GT86 er helt ude af proportioner i forhold til. A4'eren kan dog nærme sig, HK mæssigt.


  • #62   13. jan 2021 Ok.. Kia og Hyundai laver kedelige biler? Og dårlige biler? Jeg sidder her og tænker på om folk bare lukker øjnene for biler som Kia Stinger med 370 HK... (lyder godt nok kedeligt ja) Eller Hyundai Veloster N... Super kedelige biler jo... smiley

  • #63   13. jan 2021 Det er svært at lukke øjnene for Kia Stinger, når det er netop dén, indlægget omhandler smiley

  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    nov 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 21
    #64   13. jan 2021 Der er vist en del som ikke vil ha' Kiaen, fordi de syntes der er for lidt potensforlænger i den. Men hvis de så bruger et halvt hundrede tusinde som de har sparet, på viagra, mon de så ikke kommer et lille stykke alligevel? smiley

  • #65   13. jan 2021 er godt nok ligeglad med om det ikke er en potens forlænger,eller om det er det til forhold andre bil mærker. jeg køber hvad jeg kan lide af biler/mærker og der er Kia/Hyundai bare ikke en af dem jeg vil have.men syns da en stinger har et pæn design men selv om det ville jeg stadig ikke købe sådan en,så der andre mærker/modeller jeg heller ville have til de penge og det nu heller ikke en ny vag/vw jeg ville have.

  • #66   14. jan 2021 #65
    Er det en logisk grund? Eller er det bare fordi det er Kia/Hyundai?


  • #67   15. jan 2021 Ja der er har også skruet en del på de mærker og så fri for fejl er de nu ikke som folk beskriver dem til at være. der er også en grund til at ophugger sælger rigtig mange Kia og Hyundai dele og har mange til at stå af dem lige som de har mange vag/tyske biler også. men nu bliver der ballade nu når jeg skriver det,for de fejler jo aldrig noget smiley :-) .

  • #68   15. jan 2021 Det er vel også fair nok og en "logisk grund", hvis man bare synes, bilerne i bedste fald er småkedelige.

  • #69   15. jan 2021 skulle jeg op og give de penge som en stinger koster. Så ville jeg da heller sætte dem i en mustang eller anden bil i den stil. men igen der er vi alle så forskellige på de områder. Og det ville da også være en kedelig ting vis vi alle ville køre den samme bil og model.

  • #70   15. jan 2021 Ja det ville jeg i sagens natur også - eftersom jeg har gjort det smiley Den har også et par cylindre mere og en langt federe lyd, hvis man går op i sådan noget...

  • #71   15. jan 2021 Jeg syntes at nyere biler lyder tamme uanset hvor mange cylindre de har..
    Og så pumper de falsk lyd ind i kabinen for ellers virker potensforlængeren ikke smiley


  • #72   15. jan 2021

    profilbillede
  • #73   15. jan 2021 Der er ingen falsk lyd over min Mustang. Den brøler skønt, især efter den har fået Borla catback på smiley Det er selvfølgeligt individuelt, om man synes, det er en fed lyd, men jeg kan i hvert fald konstatere, at mange synes det. Jeg kan ikke køre en tur gennem byen, uden jeg møder 2-3 stykker, der lige ruller vinduet ned i lyskrydset for at lytte med.

    Men det er da generelt for mange andre nye biler, at motorlyden er dæmpet voldsomt og erstattet af højttalerlyd. Det har du helt ret i.


  • #74   15. jan 2021 Audi har kørt med det i overraskende mange år faktisk..
    og kunne se at mange af de store Amrikanske pickups også får en del tæsk for at lave "V8" lyd i kabinen selvom det er en R4 eller V6 der ligger ude foran

    Hvor gammel er din Mustang? smiley


  • #75   15. jan 2021 Ja, Audi har jo dieselbiler, der lyder som V8 benzinbiler. Prøv bare fx at høre en SQ5. Og det er ikke bare i kabinen - det er en form for højttaler i selve udstødningen, som man kan høre udvendigt.

  • #76   15. jan 2021 I did not know that smiley

  • #78   15. jan 2021 Jeg er heller ikke fan. Det lyder godt, jovist. Men det er jo fake. En fake Ægget-stol er jo heller ikke fed, selv om den er magen til...

  • #79   15. jan 2021 Præcis.. det er jo bare en dyr version af en T-Hansen turbofløjte.. smiley

    Det er omtrent lige så lamt som dem der sætter falsk udstødning på Tesla'er...



    profilbillede
  • #80   15. jan 2021 Hey du skal ikke tale ondt om en T-Hansen turbofløjte smiley

    Sådan en kørte jeg med på min Carina E... Dog som en ironisk statement smiley

    Men man forstår godt at producenterne laver falsk lyd i kabinen.
    Kunderne vil have mere og mere komfort og dermed også lyddæmpning, hvilket gør det svært at høre den rigtige lyd inde i kabinen.
    Specielt når krav til støj uden for bilen samtidig strammes.

    Så kan man selvfølgelig argumentere for at man bare kan undvære falsk lyd i kabinen, men for rigtig mange er lyden i kabinen med til at underbygge følelsen af at køre bil.

    Personligt synes jeg ikke det er så galt med falsk lyd i kabinen, så længe det ikke er åbenlyst falsk, f.eks. en 4 cylindret som lyder som en V8 eller et overdrevet højt lydvolumen.
    I nogle biler bliver bilens naturlige lyd underbygget ret anonymt, jeg har selv prøvet biler hvor jeg med kodning eller andre metoder har prøvet at slå lyden til og fra for at se om jeg har kunne høre forskel, hvor det har været svært at sætte finger på hvad forskellen reelt var.

    Men når det kommer til falsk lyd uden for bilen så må det jo høre under færdselslovens §38.


  • #81   15. jan 2021 Alle biler falder ind under § 38. Ikke kun dem med falsk lyd smiley

    Den handler ikke om den lyd, bilen afgiver som standard, men om, at man ikke må gasse unødigt op og lignende med støjgener til følge. Det handler ikke om, hvorvidt bilen afgiver "unødig støj" som standard.


  • #82   15. jan 2021 Vi er enige i at alle biler er underlagt §38.
    Men det jeg mener er at brugen af et apparat hvis eneste formål er at skabe mere støj må betragtes som et brud på §38.

    Støj for støjens skyld må i færdselslovens henseende være unødig, det er ikke som lyden fra en rigtig udstødning hvor lyden er en produkt af driften af motoren og derfor ikke unødig.


  • #83   15. jan 2021 Nej, for § 38 omhandler ikke apparater i bilen, som er monteret. Den handler omhandler brugen af bilen. Og apparatet, der skaber "støj", er jo godkendt til bilen, og er derfor heller ikke i karambolage med Færdselsstyrelsens retningslinjer.

  • #84   15. jan 2021 Vi kan vel godt blive enige om at støjen fra apparatet i bilen er unødig?
    Definitionen i den Danske netordbog for ordet unødig er "som der ikke er et absolut behov, en forudsætning eller en betingelse for, og som derfor kan undværes".

    Dette beskriver vel ret godt den støj som kommer fra det apparat.

    Jeg formoder ikke at man i en SQ7 eller andre med samme type apparat har mulighed for at deaktivere lyden (uden at skulle have gang i kodning).

    Derfor kan man man ikke betjene køretøjet uden at bryde essensen i §38, uagtet at bilen er typegodkendt med apparatet.

    Man kan også få en bøde for at høre høj musik i bilen på baggrund af §38 til trods for at bilen er typegodkendt med radioen.


  • #85   15. jan 2021 Det er vi helt enige om. Det er bare ikke det, § 38 handler om. Den handler om betjening af køretøjet. Unødige accelerationer, gassen op i frigear osv.

  • #86   15. jan 2021 Det er ikke det der står i den.
    Man skal læse hvad der står og ikke gætte sig til hvad der er ment eller vide hvordan paragraffen normalt benyttes.

    Jeg er ikke i tvivl om at paragraffen er lavet så tilpas bred i definitionen for at den kan finde anvendelse til alle typer unødig støj i forbindelse med kørslen uagtet hvordan paragraffen normalt benyttes af betjentene.


  • #87   15. jan 2021 Det er det da. Der står "betjening".

  • #88   15. jan 2021 Kan du betjene en Audi SQ7 eller lignende bil med nævnte apparat på en måde så der ikke kommer unødig støj?

  • #89   15. jan 2021 Jeps. Men man kan ikke SKABE unødig støj ved betjening af det, for bilen er jo godkendt med det. Hvis det var unødig støj ved aktivering, så ville den ikke blive godkendt. Derfor kan det ikke have noget med § 38 at gøre.

  • #90   15. jan 2021 Ja bilen er typegodkendt i EU og derfor også Danmark.
    Jeg kan ikke forstille mig at der er taget højde for §38 i den danske færdselslov i denne godkendelses process (eller enkelte paragraffer i andre EU landes nationale færdselslovgivning).
    Så vidt jeg ved skelner man ikke ved typegodkendelse af et køretøj mellem om en støj er unødig eller ej, blot at det lovgivne støjniveau overholdes.
    I Danmark har vi så en lov der specifik forbyder unødig støj.

    En lyd "som der ikke er et absolut behov, en forudsætning eller en betingelse for, og som derfor kan undværes" er per definition unødig.
    Jeg kan ikke finde en mere passende beskrivelse af den kunstige lyd som f.eks. en SQ7 udsender uden for bilen.

    Man kan så diskutere om typegodkendelsesprocessen har været tilstrækkelig grundig når man kan godkende et køretøj som per definition umuligt kan overholde en givet paragraf i et medlemslands færdselslovgivning.

    Og det samme kan i øvrigt diskuteres om de køretøjer som herhjemme synes og godkendes til trods for at der er fejl, mangler eller ændringer som enten ikke opdages eller bevidst overses, her plejer konklusionen dog at være klar (på nær blandt visse her på BG) at bare fordi bilen er synet og godkendt er ikke det samme som at den er lovlig.


Kommentér på:
Kia vs VAG

Annonce