{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.352 visninger | Oprettet:

Kenneth C
Kenneth C
Online Tilmeldt:
27. apr 2020
Følger: 10 Emner: 2 Svar: 28

Bly {{forumTopicSubject}}

Hey kan de fleste motorer der kører uden bly tåle Bioethanol??? kan man bare klare den ved at tilsætte blyadditiv og så hælde Benzin E5 på??? Og hvor langt frem i tiden eksisterer E5 Benzinen??? Der står om E5 Benzinen at det er 100 Oktan ihvertfald hos Shell men det er vel ikke rigtig bly der er i er det???

Kenneth

Kommentarer på:  Bly
  • #1   3. jun Der er ikke rigtig bly i benzinen, men et additiv der opfører sig som hvis det var bly.
    Det er næsten alle biler i DK der kan køre på E10, på nær 5%

Her er et link til de biler der ikke kan køre på E10

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiw08-X_PvwAhVV5eAKHUl-DKsQFnoECAcQAA&url=https%3A%2F%2Fwww.drivkraftdanmark.dk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F11%2FTjekliste-E10-biler-og-motorcykler.pdf&usg=AOvVaw0GDhAf1SyxI7NuB-HdLAwV

• #2   3. jun Jeg kan ikke helt blive klog på, hvad det egentlig er, du vil køre på. Du starter med at spørge til biler, der kører uden bly, men så vil du hælde blyadditiv i...?

• #3   3. jun Det downloader en PDF fil som du åbner

• #4   3. jun Bioethanol har bly additiv i, men som navnet siger består det af 10% ethanol

• Kenneth C
    Kenneth C Online Tilmeldt:
    apr 2020

#5   3. jun Nå ja jeg mener IKKE kan køre uden bly men hvor lang tid eksisterer E5 Benzinen??? et lille eksempel en Mustang fra 69` eller sådan noget kan man klare den ved at hælde E5 Benzin på og bly additiv???

• Kenneth C
    apr 2020

#6   3. jun Eller kan man slet ikke få E5 Benzin mere?

• Anders
    Anders Online Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 708
    #7   3. jun oktan 100 er der kun 5% ethanol i, E5.

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 23 Følgere: 56 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.302
    #8   3. jun OK, shell og vidst statoil har alle e5 benzin, og forsætter nok med det i et stykke tid, da der er salg i det smiley
    Det er deres oktan100/vpower som kun har 5% i, alm 95 er e10

• Kenneth C
    apr 2020

#9   3. jun Ok men hvis ens bil ikke kan køre på E10 kan den så alligevel køre på det hvis den får tilsat bly additiv??? Altså ved godt jeg er dum men det er sgu lidt kringlet det her synes jeg

Kenneth

• Anders
    Anders Online Tilmeldt:
    mar 2012

#10   3. jun ER du ved at købe en gammel bil`? for så vil jeg da spørge nuværende ejer hvad de køre på

• Kenneth C
    apr 2020

#11   3. jun Nej det er jeg ikke men har en drøm om at komme til at eje en Mustang fra 60`erne og så ville jeg bare tjecke disse ting jeg har skrevet om smiley

Kenneth

• Anders
    Anders Online Tilmeldt:
    mar 2012

#12   3. jun motor kan laves om så den kan køre uden bly, hvilket sådan en gammel bil nemt kan være.

• Kenneth C
    apr 2020

#13   3. jun Hmm ok jeg kommer åbenbart ikke meget længere i denne sag øv

Kenneth

• #14   3. jun Blyadditiv og indholdet af bioethanol har ingenting med hinanden at gøre. En gammel bil som ikke er konverteret til at køre på blyfri benzin skal stadig have tilsat blyerstatning, også selvom du hælder E5 oktan 100 på den.

• #15   4. jun Klippet fra Mustangklubben:

"Mustangs anno 1960´rne er bygget til blyholdig benzin af hensyn til smøring af ventiler og ventilsæder.
    Ventilerne bevæger sig jo op og ned når motoren kører og derved slides ventilstyret hvis der ikke er bly til stede som smøremiddel, men samtidig sker der også det at ventilen roterer og derved slider på ventilsædet hvorfor der også kræves bly-smøring her. Den største slitage sker i praksis på ventilsædet. Derfor er der behov for at bruge et blytilsætningsmiddel ved tankning. Der skal hældes kun ganske lidt i - se etiketten. Hjælper ikke at hælde mere i end nødvendigt.
    Alternativt som nogen skriver kan man renovere sine topstykker og montere ventiler og sæder af hårdmetal type som ikke behøver bly som smøremiddel.
    Kører man kun kortere ture i sin Mustang og ´cruiser´ uden at belaste maskinen voldsomt, kan man køre mange år (mange Km) før end at ventiler og sæder er nedslidte."

Det er længe siden, man har kunnet købe blyholdigt benzin og det har intet med ethanolindhold at gøre, som Simon N også skriver.
    Ethanol kan skade evt. benzinslanger/ pakninger på ældre biler, men de fleste klarer sig fint.

• #16   4. jun Jeg kører på OK Oktan 100, eller Shell V-Power, og tilsætter Lindemann bly-erstatningsadditiv, og det har fungeret fint i snart 20 år. smiley (Der har også været adskillige optankninger med "almindelig" 95 med additiv, uden problemer).

• #17   4. jun 20 år? Det er ikke ret mange år, man i det hele taget har kunnet få 100 oktan herhjemme smiley

Ja ja, jeg ved godt, hvad du mener... smiley

• Kenneth C
    apr 2020

#18   4. jun Hmm jeg tror jeg dropper alt om gamle biler der er ingen fremtid i det jeg synes også jeg har hørt noget om at det på et tidspunkt bliver helt forbudt at køre i dem tror nok det var 2030 eller 2050 eller sådan noget

• #19   4. jun Man skal gøre det, fordi man drømmer om det. Ikke fordi det rent rationel er en god idé eller fordi man ikke må køre i den om 30 år smiley

• #20   4. jun <Bay, nej nej, men tidligere var der noget 98 fra OK og også fra andre.. Det virkede også fint. smiley

Og nej, set udfra et "fornuftigt" synspunkt skal man da nok bare lade være, men sådan er det jo omtrent med alt, der er bare lidt sjovt.. Forbudt, dyrt eller farligt, og ofte lidt af det hele. smiley

• Kenneth C
    apr 2020

#21   4. jun Men er der nogle der ved dette er det ikke noget med at de bliver forbudte at køre i på et tidspunkt? Og hvad med det der partikelfilter halløj jeg hørte en snakke om gælder det også i Sønderjylland eller hvordan???

• #22   4. jun Jeg tvivler meget på, at de bliver forbudte at køre i. Jeg forestiller mig nærmere, det kan blive en realitet inden for en årrække, at det vil blive sværere og sværere at skaffe benzin til dem. Tankstationer bliver der næppe ligefrem flere af, sådan som tendensen er nu.

• Kenneth C
    apr 2020

#23   5. jun MEN Folkens hvis det der E5 Benzin går af markedet KAN man så bruge E10 til en gammel motor der kræver bly hvis blot man tilsætter bly additiv??? Det er sgu en skam verden udvikler sig på den måde den gør personligt synes jeg ikke der er særlig meget over en el bil næ det skal sgu være en god gammeldags og beskidt V6`er eller V8`er måske endda en V12`er synes JEG

Kenneth

• #24   5. jun Du kan fint bruge E10 + blyerstatning på biler uden forarbejdede ventilsæder. Dog har E10 større tindens til at fordampe fra kaburator på de gamle biler.

• Kenneth C
    apr 2020

#25   6. jun Jeg tænker bare over hvor længe vi overhovedet kan blive ved med at købe benzin om det så er E5 eller E10 det er sgu en skam denne verden går i den retning som den gør jeg vil have en V8`er

• #26   6. jun der går nok mange år endnu.

dem der lever af og sælge olie, vil gøre alt for at vi har brug for det, så længe som muligt

• Kenneth C
    apr 2020

#27   6. jun Ok men jeg kan sguda ikke være den eneste der synes elbiler er skod og ønsker mig en god gammeldags V8`er????

• #28   6. jun https://santanderconsumer.dk/magasinet/bil-og-mc/paa-vejen-i-130-aar-elbilens-historie-raekker-helt-tilbage-til-slutningen-af-1800-tallet/

Her er historien om elbiler igennem tiden, synes det er spændende læsning.
    Du har sikkert ikke prøvet en Tesla, så ville du ikke ønske dig en benzin sluger igen.
    Man kan jo også lave en gammel Mustang om til en elbil.

• #29   8. jun Vi skal lige adskille ethanol og bly. Det har intet med hinanden at gøre.
    Bly er ganske rigtigt brugt som smøremiddel til ventilsæderne. Man kan derfor enten bruge blyadditiv eller få renoveret topstykket og få sat hærdede ventilsæder i.
    Ethanol derimod er en sprit, som degenerere nogle bestemte typer plastik/gummi. Derfor er det ikke alle biler, som kan køre med en for stor del ethanol i, da pakninger mm bliver utætte. Her er der primært på brændstofsiden, så som tanke, slanger, regulatorer og pumper som bliver slidte/ødelægges

• Per N.
    Per N. Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 2 Svar: 32
    #30   8. jun Indtil videre kan man ikke tilsætte noget i E 10 brændstof, så en bil der kun må kører med E 5 kan tåle det. Desværre så vi må betale 1 + kr ekstra pr. liter

• #31   8. jun #30:

Det er ikke helt rigtigt, der er to fremgangsmåder.

1. tilsæt nok ren ethanol-fri benzin til E10 til det bliver til E5.
    Dvs. hvis vi regner med at E10 har 10% og E5 har 5% ethanol skal du tilsætte 1 liter ren benzin uden ethanol til 1 liter E10 så svarer det til E5.
    I virkeligheden mener jeg at tolerancerne for mængden af ethanolen gør det lidt sværere at finde ud af præcis hvor meget man skal tilføje for at ramme E5.

2. tilsæt vand til E10 benzin og omryst.
    Ethanolen vil binde sig i vandet og vand/ethanol blandingen vil skilles fra benzinen.
    Benzinen flyder oven på og vand/ethanol ligger sig på bunden.
    Herefter kan man dekantere den ethanol-fri benzin fra vand/ethanol blandingen.
    Hvis man så herefter ønsker at tilføje nok ethanol til benzinen så det svarer til E5 kan man altid destillere vand/ethanol blandingen til man har så ren ethanol som muligt og herefter tilsætte 5% ethanol til benzinen.

Der er ikke nogen som siger det skal være let, men det kan sagtens lade sig gøre smiley

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

Følger: 1 Svar: 27
    #32   8. jun Fortæl os nu lige først, hvilken motor du ejer, som du mener at have problemer med i valg af brændstof.

- Men det klogeste er vel nok altid at rette henvendelse til dit benzinselskab, hvis du er i tvivl om deres produkter..

• #33   8. jun Helt enig med Mads R #29.
    Ved for højt indhold af Ethanol (10% E10) og ved længerevarende påvirkning af bestemte plast- og gummityper er der risiko for at disse pakninger degenererer! Dette forhold er medvirkende til at man anbefaler E5 til div småmaskiner, såsom motorsave, græsslåmaskiner, havefræsere osv osv der ikke bruges så meget f.eks i vinterperioden!

• H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 1 Svar: 33
    #34   9. jun Jeg er 70 år og søn af en mekanikker, der er uddannet med de gamle blykrævende motorer, og siden i mange år har undervist Civilforsvarets værnepligtige mekanikkere.
    Nøglen til problemet er hovedsagelig uhærdede udstødningsventiler og ventilsæder.
    Det bløde bly hæver oktantallet, men sætter sig netop også på de varme udstødningsventiler og ventilsæder og sikrer derved, at varmen overføres fra ventilhovedet, der, hvis ikke det er hærdet, faktisk er porrøst, til topstykket eller, ved sideventilede motorer, blokken, der begge er kølede.
    Hvis ikke ventilhovedet kan slippe af med varmen, falder det simpelthen af ventilstammen og smadrer stemplet. Ja, jeg har oplevet det, og så er den tur slut.
    Så en blykrævende motor skal have bly, eller ombygges med hærdede ventiler og ventilsæder.

• Kenneth C
    apr 2020

#35   9. jun Nå men jeg synes jeg kan udrede af dette at det nok skal gå hvis jeg er så heldig at kommet til at eje en gammel Mustang fra 60`erne og at jeg bare skal hælde enten E5 eller E10 på og så tilsætte blyadditiv mon ikke den går?

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 23 Følgere: 56 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.302
    #36   9. jun Jeg kan sige at vores kunder smider e5 på deres veteraner (Camaro, mustang, cuda osv osv osv) og tilsætningen naturligvis.
    Ulempen ved e10 er at det kan ætse sig hurtigere igennem gummi, plastik og pakninger.
    Så flydere, pakningerne i indsugning, brændstofsslanger osv kan blive opløst med tiden, det er ikke sikkert at det sker, men større operation hvis det sker, så ville holde mig på e5 benzinen + tilsætningen.

Og netop sådan en type bil, kan det vel være lige meget om en tank koster 500 eller 550kr at fylde op? smiley

• Kenneth C
    apr 2020

#37   9. jun Ok godt så hvor er i skønne allesammen tak for jer smiley

KH Kenneth (Drengen med den ømme numse og som ingen pandekager fik)

• #38   10. jun Kenneth, jeg vil som dig også hellere have en V8. Jeg har kørt Tesla mange gange og skal ikke have en. En Tesla er bare kedelig og kønsløs. Og man ligger altså ikke og kører 0-100 på 3 sek med en Tesla ved hvert gadekryds - det er ALT for dyrt i nye dæk.

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

Følger: 1 Svar: 27
    #39   10. jun #38:
    Men hvad har det med gamle motorer og blyholdig benzin at gøre?

Men hvad har det med blybenzin og gamle motorer at gøre????

• #40   11. jun Jeg svarede på Kenneths indlæg #27

Kommentér på:
Bly

x