{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.630 visninger | Oprettet:

tub
tub
Emner: 1 Svar: 8

første bil {{forumTopicSubject}}

Nu hvor man skal over har sin første bil og har tænkt mig at købe brugt men hvor langt må en bil have kørt har kigget på en der har kørt 253.000 og tænker det pænt meget men igen så den fra 2004 så det jo heller ikke så skidt igen ?? smiley smiley

Kommentarer på:  første bil
  • #1   27. jul Det kommer da helt an på hvad det er for en bil, og hvordan bilen er blevet kørt og generelt behandlet ?

En så gammel bil kan jo fejle alt, og det er altid en rigtig god ide at få en uvildig mekanikker til at gennemgå bilen inden du køber den .

• #2   27. jul Ville nok personligt vælge en lidt nyere model, helst fra 2010 og opefter, kilometer tal er svært, hvis den har kørt mange kilometer på motorvej har motoren været varm og ikke haft så mange koldstarter som slider mere, men kilometer er lig med slid trods alt, så ville nok kigge efter noget der har gået under 200 000km, og så alliere dig med en der har forstand på biler, for skal bilen ud og have lavet bremser og andre ting ryger prisen hurtigt der op af.

• tub
    tub Tilmeldt:
    jul 2021

#3   27. jul #1 #2 det er en bmw 520i jeg har kigget på her er et link https://www.dba.dk/bmw-520i-22-aut-benzin-aut/id-505696704/

• #4   27. jul Den ser jo fin ud, men hvis det er din første bil ville jeg nok lige undersøge hvad det koster at forsikre sådan en - jeg gætter på det ikke er helt billigt ?

https://www.dba.dk/bmw-520i-22-aut-benzin-aut/id-505696704/billeder/1/ Ser den ikke lidt tofarvet ud ( Forskærm/fordør) ? Er det bare lyset eller .......? Okay bilen er ikke ny, så der kan være kommet en ny forskærm på , men om det skyldes at den tidligere har været rusten eller om den har været skadet , det skal undersøges, og viser det sig at den har været skadet så er det forhandlerens pligt at oplyse om det . Samtidig så skal pasformen på den nye skærm undersøges , er den ikke perfekt er det sikkert uoriginal , og dårlig pasform tyder også på en skærm af dårlig kvalitet der formentlig hurtig vil ruste igen .

Ja- ja ....Kald mig bare den sure gamle mand , men når man køber en brugt bil skal man være mistænksom og grundig inden man skriver under, ellers ender man med at købe et sminket lig, og det kan blive dyrt !!!!

• #5   27. jul Du kommer til at give det samme i forsikring som bilen koster. Og den kan og vil fejle alt mellem kofangerne....Og den er dyr i ejerafgift og benzin....

• tub
    tub Tilmeldt:
    jul 2021

#6   27. jul okay tak for svar men lige et sidste spørgsmål hvad er bedst benzin eller Diesel fordi der er os den samme bare lidt mere dyr men den er fra 2007 og ser lidt bedre ud og har kørt Mindre https://www.dba.dk/bmw-525d-25-steptr-diesel/id-505670000/

• #7   27. jul Det er ihvertfald en af den slags biler hvor man konstant skal have en "buffer" på 10.000 kroner til service, vedligehold og reperationer .

Når de 10.000 kroner er brugt , så er det rart at have sparet 10 nye op .

Det ville godt nok være synd at køre med de fælge i sne og slud , så man skal lige ud og finde et sæt vinterdæk og fælge, skal det være godt ( og pænt ) får 6.000 kroner hurtigt ben at på på , eller hjul at rulle på smiley ....

• #8   27. jul Diesel du'r ikke til småture, er dyrere at reparere, og koster med garanti mere i ejerafgift end benzineren og sikkert også i forsikring .....

Det virker dog ikke som om det er noget der bekymrer dig ?

• #9   27. jul Diesel eller benzin?? Budget? Km pr år.

• tub
    tub Tilmeldt:
    jul 2021

#10   27. jul jo det jo derfor jeg spørger (:

• tub
    tub Tilmeldt:
    jul 2021

#11   27. jul Men hvad for en bil sku jeg så kig hvis jeg ikke gider over og bruge så mange penge på tænker jo at det bliver mere dyrt jo mere jeg gå op hvis jeg vil gå over og se på noget BMW 535d

• #12   27. jul EN BMW535 er nok lidt "ambitiøst" som første bil - og du kommer til at betale "kassen" for forsikring, reparationer og ejerafgift.
    Lidt mere fornuftige biler som første bil kunne være følgende:
    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/fiesta/10-scti-100-titanium-5d/5041141
    Den har godt nok et relativt højt km-tal, men hvis den er passet ordentligt, så er det nok OK. Den koster 660 i ejerafgift om året og er sikkert relativt billig i forsikring.

En anden med lavt km-tal kunne være denne, som også kun koster 660 helårligt i ejerafgift. Kender dog ikke kvaliteten på denne bilmodel.
    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mitsubishi/space-star/10-inform-5d/5043079

Det er helt sikkert begge biler der er LANGT billigere at holde kørende end de BMW'er du drømmer om.
    MEN hvis det er BMW du vil have, så er det BMW du skal købe - du skal bare være klar over at det koster at "køre på første klasse" smiley

• tub
    tub Tilmeldt:
    jul 2021

#13   27. jul er der ikke nogen steder man kan se hvor meget man kommer til at giver eller skal man snakke med dem man købe dem af ?

• #14   28. jul Først og fremmest skal du være realistisk om dit budget, en ting er de 50.000-70.000 kr du skal give for en bil, men det vigtigste er nok det månedlige budget

For at lave et budget skal du være realistisk om dit brug af bilen, er det en bil der skal køres i hver eneste dag til og fra læreplads/skole/job eller bare en bil du kan gå og hygge dig med og køre i en enkelt gang om ugen på en lille tur. Altså snakker vi 500 eller 3000 km om måneden. Derefter kan du også overveje om det skal være benzin eller diesel du skal købe

kan du selv lave noget på bilen, eller har du adgang til en lift hvor du sammen med vennerne kan lave noget af vedligeholdet. Eller skal alt laves ude i byen på regning, det har ret meget og sige især på lidt ældre biler

Hvor mange penge forventer du at bilen må koste om måneden, 3000 kr, 5000 kr, 10.000 kr?

de her lidt ældre bmw, audi og mercedes kan i indkøb se særdeles attraktive ud. Men det er altså biler der fra dyre har været ret nye, og der kan og må forventes en vis form for udgifter til at holde dem kørende.

Forsikring der kan kun du selv få oplyst en pris, og det kan oftest kun gøres ved at kontakte selskaberne telefonisk. For en nybegynder bilist og med et godt postnummer starter prisen for en lille aygo oftest omkring 800-900 kr om måneden alt efter selvrisiko, et dyrt postnummer og bmw 535d så hedder den nok mere end 2000 kr om måneden i ren ansvarsforsikring

de her bmw du har kigget på må du forvente, at de faste udgifter til ejerafgift og forsikring er i omegnen af 3000 kr om måneden. Dertil kommer så alle de variable omkostninger til brændstof og vedligeholdelse, så regn med en ældre bmw 520i eller 525d vil koste en 5000-7000 kr om måneden alt efter hvor meget du kører og hvor meget der går i stykker

• #16   28. jul Her er et forsigtigt budget for hvad bilen du linker til i dit oprindelige indlæg kan forvente at koste dig om året :

Ejerafgift 6.800,-
    Forsikring ( kasko) 20.000,-
    Vedlighold /service 12.000,-
    Brændstof /15.000 km20.000,-
    -----------------------------------------------------
    ALT : 58.800,-

I dette budget er så ikke medtaget evt afdrag hvis bilen købes på afbetaling .

Jeg kender ikke dine indkomstforhold men du skal tjene op imod 100.000 kroner om året før skat bare for at have til udgifterne på sådan en bil, og det er trods alt de færreste 18 årige der har råd til det .

Der skal godt nok en god lærlingeløn eller nogle fede SU lån ( som skal betales tilbage med renter ) til for at holde sådan en bil kørende .

• tub
    tub Tilmeldt:
    jul 2021

#17   28. jul ja okay så bliver det nok ikke sådan en sku surt at det skal være så dyrt smiley

• #18   28. jul Jeg ved godt du ønsker dig en BMW , men de fleste 18 årige må lade det blive ved drømmen .

For 60.000 kroner får du en 10 år nyere Ford Fiesta, Kia Rio, Hyundai i20, Opel Corsa og selv om de ikke har 200 hestekræfter har de fleste lige så meget udstyr som en 10 år ældre BMW for udviklingen på udstyrssiden går stærkt og det der var luxus i en BMW i 2004 er mere eller mindre standard udstyr i en Fiesta fra 2014 !

Nogle af de biler jeg nævner koster 700 kroner om året i vægtafgift, kan sikkert forsikres for under 10.000 om året for en 18 årig, kører dobbelt så langt på en liter brændstof som en BMW og reparationer og service er også mere venlig ved dit Visa Electron smiley .

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/kia/rio/12-cvvt-world-cup-5d/5169154

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/fiesta/10-scti-100-titanium-5d/5149023

• tub
    tub Tilmeldt:
    jul 2021

#20   28. jul Er golf lige så dyrt some BMW eller ?

• #21   28. jul Nu er der stor forskel på en golf 1,6 og en golf r(32)

så hvis du køber en golf V 1,6 vil ejerafgift og forsikring være billigere end BMW, service er en joker, men golf bør være billigere og den går også længere på literen

hvad må bilen koste dig om måneden alt inklusiv, og kan din økonomi klare en 10.000 kr's regning for en ny motor.

hvad er dit behov, altså hvor langt forventer du bilen kommer til at køre om måneden

• tub
    tub Tilmeldt:
    jul 2021

#23   28. jul Kør på arbejde og køre med venner nok 20km måske mindre ved ikke helt (:

• #24   28. jul Du er altså nødt til at blive så voksen at du kan sætte dig ned og finde ud af hvilket kørselsbehov du har , hvor mange penge du har råd til med alle udgifter indberegnet pr. måned - herunder også udgifter til reparationer og almindelig service .

Husk som 18 årig skal det hele budgettet ikke gå til bilen, der skal også være til "bajere & bom " ....

Derefter kan du så begynde at udvælge nogle bilmodeller som er inden for dit budget .

Måske var det bedre at finde en micro/mini bil til 20-30.000 og beholde den i 3-4 år indtil indtægten måske bliver lidt højere og forsikringspræmien lidt mindre ?

Vi kan godt vejlede dig et stykke hen af vejen , men du må ud af din curlingtilværelse og selv i gang med at lave et stykke arbejde, og hvis det er for besværligt må du spørge nogle voksne i din omgangskreds .

God fornøjelse med din biljagt smiley

• #25   29. jul De gamle mænd (er jeg iøvrigt selv) på BG har nogle gode pointer. Det lyder kedeligt at vælge en fornuftig bil når man har frisk blæk på kørekortet, men der er andet i livet end at have en "fed" bil når man er ung.

Been there, done that - couldn't afford the t-shirt.

Jeg købte en alt for dyr bil som 19-årig og studerende. Jeg havde to fritidsjob for at kunne betale bil og en lille 1-værelses lejlighed, og jeg skulle arbejde hver weekend når kammeraterne gik på druk. Jeg havde sommetider heller ikke råd til at købe alle bøgerne som skulle bruges ved semesterstart, for det passede som regel med at bilen lige røg en tur på værksted ugen inden. Turene til Ibiza og lign. var der hverken tid eller råd til. Og en date blev på et skrabet budget.

Der er rig mulighed for at købe en federe bil når man er færdig med uddannelsen. Så lev livet mens det stadig er ret fri for forpligtelser.

Start med at lægge et budget, find ud af hvad du kan/vil undvære hver måned, og led så efter noget der ligger indenfor det budget.

PS: Jeg nød dog at have en lidt speciel bil, men der var visse afsavn forbundet med det. Ville ikke have gjort det igen.

• #26   30. jul Pro tip:

Hvis du er 18 år som der står i din profil, så tag et råd fra én som ikke fik samme rådgivning. Jeg havde penge mellem hænderne som 20 årig. Jeg smed ikke om mig med dem, men var rimelig fornuftig. De har bl.a. hjulpet mig til ikke at have en SU-gæld eller banklån i vores hus. Der var dog plads til biler. Det var ikke de vilde biler, men trods alt biler jeg gik op i og smed penge efter.

Spol tiden 15 år frem, så har jeg fået et andet syn på verden og livet. Havde jeg sat pengene i en passiv indeksfond som i snit stiger 7 % om året, så ville jeg som minimum have ca. 8.000.000 før skat, når jeg skal på pension. Det siger ikke én noget som 18 årig, men det gør det senere i livet.

Så, hvis jeg skulle gøre noget om, så ville jeg sætte ALT hvad jeg kunne i en passiv indeksfond (jeg har p.t. "Danske Inv Global Indeks, kl DKK d", men det kunne også være så meget andet).

Gå med en Fiesta som foreslået længere oppe. Ja, BMW'en vil garanteret være sjovere og givere "respekt" blandt drengene. Men når du senere i livet kan se dine investeringer blive til mere og mere, så kan den BMW være fuldstændig lige meget. Og du kom frem og tilbage alligevel.

• #27   3. aug Køb nyt... Alt det med brugte gamle udkørte biler, er sjovt - ikke at eje. Nyyyytnytnyt...

En gammel spand æder sig op i hjullejer, koblinger, støddæmper, fjedre, bærearme, ekstremt dyr vægtafgift, forsikring, kører det halve på literen..
    Du kan få en så fin "polo/Rio" størrelse bil til under 2000kr i måneden på afbestilling. Der er du sikret minimum 4 år uden en eneste reperation, udover service...

Har selv været ung. Er det stadig smiley men det er så meget dyrer at købe noget ældre "billigt" end bare få købt noget nyt med det samme.... Spare dig tid, penge, bøvl, frustration osv...

Nyyyyyt nytnytnyt

• #28   3. aug Min søn har lige købt en peugeot 208.
    Den er ret billig i forsikring og koster 660kr i ejerafgift.
    Han valgte benzin udgaven pga flest små ture.
    1,2 modellen pga lidt mere motorkraft
    Allure sky med en del “luksus” som glastag, navigation, touch screen, klima.m.m
    Incl nysynet, undervognsbehandling og service 58.000kr
    Måske er det noget lignende du skal bruge.

F.eks noget ala denne https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/208/12-vti-active/5173120?utm_source=share&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_share_listing

• #29   3. aug Aldrig køb en peugeot med en 1,2 motor.....Den er så dårlig at peugeot har trukket deres motor garanti tilbage på dem....De ville simpelthen gå konkurs fordi de allesammen æder sig selv op indefra og bruger mere og mere olie til de dør....

• #30   3. aug Det er desværre rigtigt hvad #29 skriver om Peugeot motoren : Det er en ulykke der venter på at ske .

• Per T
    Per T Tilmeldt:
    aug 2016

Svar: 19
    #31   3. aug Hvis det skal være en BMW, så køb en 1-serie fra 2007 til 2010. Benzin passer bedst til dit kørselsbehov og ikke en 135i
    Jeg var rigtig glad for min, da det er super kvalitet og billigere at reparere end de store BMW'er

• Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    nov 2019

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 14
    #32   3. aug Angående vægtafgift kan du gå ind på skat motor og under fremsøg køretøj finde den aktuelle bil og se hvornår den sidst er synet, hvornår den først er indregistreret, om den har træk og hvad den koster i ejerafgift. Angående forsikring er du nødt til at få tilbud fra nogle forsikringsselskaber.
    Du bør undersøge hvad kasko koster for dig, det kan vise sig at du kan spare prisen på en brugt bil hvert andet år, ved kun at have lovpligtig ansvarsforsikring, derfor kan en ældre brugt bil (uden kasko) være et rigtig godt alternativ indtil du har optjent noget anciennitet og kan få kaskoforsikringen til en rimelig pris.
    Selv har jeg i weekenden købt en Peugeot 407SW for 5000 som jeg regner med at have i endnu 2-4 år, min kasko koster jo ikke meget på grund af mange års anciennitet, og jeg syner den selv.

• #33   3. aug #32
    Har du kasko på en bil til 5000 kr?

#29+30
    Den findes jo næsten kun med 1.2 motoren, er det alle årgange der er dårlige?

• #34   3. aug Altså jeg ville melde min kasko af på min gamle bil , indtil jeg fandt ud af at besparelsen var 45 kroner om måneden !

Kasko behøver ikke koste en formue .

Ja, Peugeot kæmper videre 1,2 liters motoren , der er ikke tegn på at problemerne er løst !

• #35   3. aug #33 Ja, det er dem alle....Man skal kun købe en peugeot hvis man vælger en diesel motor....

• #36   3. aug I forhold til forsikring så forhør dig hos tryg, jeg er 19 år, har en skade på forsikringen og betaler Ca 700 kr om måneden for ren ansvarsforsikring på min Golf IV 2,8 vr6 4MOTION. Jeg har endnu ikke fundet er saksen der kan matche den pris.
    PS: du kan vælge mellem en selvrisiko på 7 eller 11 tusinde

• #37   3. aug Min første bil var en baghjulstrukket - så jeg lærte på den hårde måde flere gange at de trækkende hjul helst vil være forrest og sidste gang med en tur på hovedet - så vil bestemt fraråde dig at købe en baghjulstrukken bil - køb hellere en VW, Opel eller Audi, hvis det skal være en tysker.

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 164
    #38   3. aug #26 Det forudsætter jo så også du bliver så gammel ik, det er vi mange der ikke gør og så er pengene og alt det fede man kunne havde lavet i sit liv spildt. smiley

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#39   3. aug #37 vrøvl forhjulstrækkere er lort, men billigere for bilproducent, og med elektronik kan man styre at det ikke går helt galt. Baghjulstræk er det mest fornuftige og rigtigt nemt at styre.

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#40   3. aug Hvis du ikke er automekaniker eller har flair for mekanik, vil jeg anbefale dig at købe så nyt som muligt. Bil der har gået 250 + er biler der er slidt ned og slidting begynder at gå. Det bliver dejligt for baggårdsværkstederne men for dig et mareridt. Tro mig mange har været der smiley

• #41   4. aug Hvis det skal være biler i den dyre klasse så vælg en brugt Mercedes (ikke de helt gamle, de ruster...) 2013 og opefter, frem for VW. Det vil koste dig kassen, når tandremmen skal skiftes på en VW, eller fejl på deres DSG gearkasserne for den sags skyld.

Men først og fremmest, så overvej om det er den høje vægtafgift værd. Som de andre skriver, så ville jeg (hvis jeg havde haft pengene dengang) også have startet med en mindre bil. Jeg fik dog mine forældres gamle Toyota fra 2001, hvilket er en dejlig og rummelig bil, men eftersom den er en gammel sag, har der været en del reparationer på den efterhånden og 4200kr i årlig vægtafgift er skam heller ikke småting når man er studerende. Når jeg flytter til en storby, så skifter jeg til tuk tuk. Det er godt nok ikke en *****-magnet, men det er nok den billigste måde, at komme til og fra et indkøbscenter i tørvejr, eller ind til strøget haha. Ingen vægtafgift, og heller ingen bekymring om parkering.

• #42   12. aug #38

Lad os sige du investerer 1000,- i måneden, fra du er 18 til du er 45. Hvis du virkelig ikke regner med at blive gammel kan du jo hæve "gevinsten" dér. I det eksempel jeg nævner, med en passiv indeksfond som stiger de historiske 7 % om året, så vil du - i en alder af 45 år - have investeret 325.000,-. Men pga. rentes rente effekten, vil det være vokset til 900.000,-.

Hvis vi derimod regner med at leve til vores pension, så vil du - nu over 47 år - have investeret 565.000,-, men det vil være vokset til ca. 3.974.000,-.

Men altså, hvis du synes dit liv bliver vildt meget federe for 1000,- i måneden, så be my guest smiley

• #43   12. aug Christoffer k. Og i een tuk tuk Blir man heller ikk handicappet , man dør bare, hvis man er med i een ulykke.

• Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    nov 2019

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 14
    #44   12. aug Man kan jo overveje Christoffer K's egentlig ganske fornuftige ræsonnement, at det i tilfælde af en ulykke går hårdest ud over den mindste, så du bør nok købe en god brugt leopardkampvogn, der er du ret godt beskyttet, i den kan du sagtens køre over en Toyota Ejgo med forældre på forsædet og børn på bagsædet uden at du selv kommer til skade. Den er måske lidt dyr i drift og lidt grov ved klimaet, men din personlige sikkerhed er i top.

• #45   12. aug Der er 2 valgmuligheder...
    Købe en nysynet Toyota Starlet fra 96-98....

Eller en helt ny hyundai /Kia med lang garanti...

Kommentér på:
første bil

x