{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
662 visninger | Oprettet:

HVAD BETYDER DET? Automat gear {{forumTopicSubject}}

Hej

Vil gerne spørge hvad det betyder den der ikon med + og - (se venligst billede)

Under kørsel kom jeg til at ramme den og min bil brummede meget. Det var meget kort tid. Tager bilen skade af det?

Kun seriøse henvendelser omkring spørgsmålet da jeg blokerer for useriøse svar

Kommentarer på:  HVAD BETYDER DET? Automat gear
  • #1   9. sep Uden at skulle være helt sikker, men er det ikke der hvor du kan selv skifte op og ned i gear, mange biler med automatgear har den mulighed, så enten skubber man lige gearskifter ud til en af siderne og så kan den næsten bruges som manuel gear, en slags manuel gear.

• #2   9. sep Jeg kan bekræfte, hvad #1 siger. Skub gearet i D, herefter til højre, og så kan du skifte gear op og ned ved at rykke stangen frem eller tilbage.

• #3   9. sep ja det er så dit manuelle skift af automat gearkassen. du sætter den i D. og evt skubber gear stangen til højre eller venstre?? så går den i manuel mode. der burde du kunne se dit gear du er i. inden ved dit speedometer. så nu kan du skubbe gearstangen op eller ned. for at skifte gear op eller ned smiley og alt hvad du skal er bare at sætte den i 1st. giv gas. også skifter du bare selv i gear når du mener det er tid. ligesom i en manuel gearkasse.

så grunden til din bil brummede meget var nok fordi du var i meget høj gear. og kørte langsomt. så kunne motor ikke trække det højre gear.... det tager bilen skade af hvis du køre med det i meget lang tid. da du presser motor for hårdt. men kort nej. smiley

• #4   9. sep #1:

Mange tak for din besked og tid. Det anede jeg ikke jeg havde. Har købt en bil med automatgear så vidste ikke biler med automatgear havde denne mulighed smiley tak for det og håber ikke min motor tog skade for den brummede meget og det første jeg selvfølgelig gør er at se på gearstangen og opdager den har forskubbet sig til højre hvor denne ikon lyser

• #5   9. sep #2: ….også mange tak til dig. En dag vil jeg prøve den af for anede ikke man kunne det. Fik det ikke af vide da jeg købte den. De fortæller åbenbart ikke alt ved køb

• #6   9. sep #3: Også stor tak til dig fordi du gav dig tid og ville hjælpe med info. Okay det giver mening det du siger og kan måske godt passe jeg var i høj gear- men da jeg kører med automat gear ved jeg ikke hvilken gear jeg var i men kan huske det var en strækning hvor jeg kørte 45-50 km- håber vitterlig ikke min motor tog skade - det varede Max 3-4 sekunder så opdager jeg det og skubber den over på D hvor den så holdte op med at brumme

• #7   9. sep helt sikkert ingen problem. hvis det kun var få sek. sker der helt klart ikke noget. men det kunne fx være du kørte 30km/t og var i 6 gear? det er der ikke mange biler der kan lide. man presser motor for meget. til at trække de høje gear rundt. så længe du ikke har kørt flere kilometer sådan så er ingen skade sket. det er ihvertfald ikke sundt. for motor. eller gearkasse. måske sker der ikke noget måske gør der. smiley men lad være med at teste det igen hehe ??
    men prøv en dag at sætte den i 1st og prøv at køre. og kigge i speedometer. der brude komme en gear indikator der viser dig hvilket gear du er i. det er ligesom at køre manuel gear bare uden kobling smiley

• Michael C
    Michael C Tilmeldt:
    nov 2015

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #8   9. sep Jeg antager at det ikke er muligt at ødelægge motoren. Har en lignende gearkasse i min Passat, og den skifter selv når du kommer for lang op eller ned i omdrejninger, selv når du kører med manuel skift.
    Hvis du kører i D og trækker gearstangen en tand ned, så skifter den til sportsmode, hvor automatgearkassen skifter mere sportslig (ved højere omdrejninger)

• #9   9. sep #8 når okay. nu har jeg kun prøvet gamle biler med automatgear. ved ikke hvor fin følsome de nye er. smiley og det er vist lidt forskelligt fra bil mærke med sports mode. hvor den er mest arrig. andre er der knapper. nogle biler har en extra extra sports mode. som indebærer flere trin.

• #10   9. sep + / - er til når man skifter til manuel gearskift i en bil som ellers normalt har automatgear.

• #11   9. sep Hvis du aldrig har hørt din motor tage omdrejninger, så kører du godt nok meget bedstefar-agtigt. Du risikerer mere at køre bilen død, end noget andet. Giv den nogle tæsk indimellem, det er godt for både motor og sjæl smiley

Normalt vil gearkassen beskytte motoren, og aldrig gå i lavere gear end motoren kan lide. Hvis du eks. kører 130 km/t vil gearkassen nægte at gå i 1. gear.

• #12   9. sep Nu er jeg meget forvirret og i tvivl om jeg overhovedet kører på den rigtige mode?

I min bil har jeg mulighed for at køre ECO, sport (SE VENLIGT BILLEDE) jeg kører i indre by med hastigheder op til 50 og det hænder jeg engang imellem er på motorveje. Hvilke MODE har min bil bedst af at køre på indre veje og samtidig spare på benzinen?

profilbillede
  • #13   9. sep #11: Carsten J:

Har bare altid fået af vide at bilen helst ikke skal brumme når man kører med automat gear? Burde automat gear ikke skifte helt af sig selv og på en lydløs måde?

Synes bare jeg fik det af vide på denne måde

• #14   9. sep De forskellige modes har forskellige programmer, som tilpasser gearskifte til det mode du har valgt. I eco skifter gearkassen så du sparer på benzinen, hvilket vil sige at du nok sjældent kommer over 2.500 omdr/min. før der skiftes gear, og det høje gear holdes, indtil omdrejningerne er for lave, og et lavere gear er nødvendigt. I eco kan motoren også opleves sløv.

I normal, hvilket nok er det du kører i som standard, er gearskiftet et kompromis mellem brændstof forbrug og oplevelsen af en kvikkere bil, som gerne tager omdrejninger, hvis du trykker lidt hårdere på speederen. I normal skifter gearkassen typisk også til næste gear ved relativt lave omdrejninger, men med mulighed for at køre motoren lidt længere ud.

I sport holder gearkassen gearet længere, og du kan køre motoren helt ud til det røde felt på omdrejningstælleren (nogle biler vil tillade dig at gå i omdrejningsbegrænseren). Gearkassen skifter typisk også fra et gear til et andet hurtigere, hvilket kan give mere hårde og kontante skifte, istedet for de bløde skifte man oplever i eco og normal. Sport er det mode hvor du kan få det maksimale ud af bilen, men det er ikke kun anvendelig til sportslig kørsel, det kan også være praktisk ved eks. bjergkørsel, hvor man i sport typisk motorbremser mere, og undgår at bremserne bliver for varme.

Endelig er der individuel, og her har du mulighed for selv at vælge hvordan motor/gearkasse skal opføre sig. Det er den indstilling jeg som regel bruger, men det kræver at man ved hvad man kan lide, for at sætte det korrekt op. Til hverdagsbrug vil jeg eks. have kvik speeder response, men en mellemindstilling af gearkassen. Det giver mig en bedre kombination af sport og komfort, end normalt typisk giver. Eco driver mig til vanvid...

Afhængig af hvilken bil du har, kan modes også ændre motor, undervogn, udstødning og meget andet. Men det er mest i mere sportslige biler.

Hvilken mode du skal vælge er op til dit temperament, kørestil og kørselsmønster. Typisk er normal fint, men kører du mange km, og overhaler du sjældent, og vil bare følge trafikken, er eco måske også fint. Men bilen føles sløvere i det mode, men kan også give en øget oplevelse af komfort og glidende kørsel.

At en motor ikke skal brumme når bilen har aut. gear er noget vrøvl. Motoren er ligeglad om der er en alm. eller aut. gearkasse bagved. Mange sportslige biler kan i dag kun fås med aut. gear fordi det er hurtigere og bedre til aggressiv kørsel. Aut. gear plejede at være noget man valgte for komfortens skyld, men i dag er det ligeså meget noget man vælger for det sportslige.

• #15   10. sep #8 enig.. Min Octavia fra 08 med dsg skifter også selv hvis man rammer begrænseren for meget eller køre med alt for lavt hastighed..

• #16   10. sep #13 er der lavet dsg/gear service på den bil? Hvis den slår ved gear skift altså den brummen du snakker om så er det ikke normalt..

Kommentér på:
HVAD BETYDER DET? Automat gear

x