{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
314 visninger | Oprettet:

PETER S
PETER S
Tilmeldt:
25. mar 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Historie fra VW Golf 3 capriolet 2.0 årgang 2000, motor AGG {{forumTopicSubject}}

Forslag til at afhjælpe dårlig tomgang og ujævn kørsel.

Der er flere små og billige sensorer og andre smådele, som man kan skifte i fejlsøgning af dårlig tomgang. Bl.a. er der temperatursensorer, som kan være i stykker. Ingen af disse var dog defekte i min bil, men nu er de i hvert fald opdaterede.

Skift af tændrør, tændingskabler og rotor er altid en god ide på en ældre bil. Jeg gjorde det og bilen kunne nu også starte I kraftigt regnvejr. Man skal bare lige huske rækkefølgen af tændrørskablerne ??.

Dårlig tomgang kører lidt op og ned mellem 0 og 1000 omdr/min og går i stå. Det er når bilen er varm, at den går i stå, nogle minutter efter start: Udskift luftmassemåler. Trebens forbindelse. Test med ohmmeter. De to første ben (fra højre mod venstre, når den er monteret, og du står ved højre skærm) skal vise fuld modstand, men kan vise en stigning derefter fald (så er den i stykker). Forbindelsen mellem den sidste pind og den miderste skal vise stigning og derefter fald, så en den ok.

Tomgang ikke mulig, og ujævn kørsel: Rens og/eller evt. skift gasspjæld elektronisk (trottle body), der findes ikke tomgangsventil på denne model. Når det har været frakoblet EL efter fx rensning eller udskiftning. Gøres følgende: Tændingsnøglen drejes til fuld spænding, ikke røre pedalerne, efter min. 30 sekunders ventetid drejes nøglen fuldt ud for at starte bilen uden at røre pedalerne. Der findes lidt forskellige metoder afhængig af årgang. Hvis du har problemer og før du går i gang med de store tiltag, så prøv lige 30 sek metoden, den kan være, at der bare behøves en "nulstilling". Denne metoder virkede fint.

Sommetider anbefales det at batteriet frakobles en times tid. Tilkoble og derefter udføre ovenstående 30 sek metoden.

Her er en anden metode, som kan være anvendelig på nyere modeller (ikke prøvet).
Justering kan variere fra bil til bil, derfor er du nødt til at forhøre dig om det eksakte skridt for lige præcis din bil.
1. Start motoren og lad den køre til den er driftsvarm.
2. Stop den i 10 sekunder.
3. Sæt tænding på i 3 sekunder.
4. Træd på gaspedalen 5 gange hurtigt. Et pres bør tage et sekund.
5. Træd gaspedalen i bund i 7 sekunder, hold den der til lampen ”Check Engine” lyser konstant og hold den så der i 3 sekunder yderligere.
6. Slip gaspedalen og start motoren.

De fleste mekanikere må kende til disse justeringsmetoder.

Sætter bilen ud under kørsel ved lav tankbeholdning kan det være en god ide at skifte benzinfilteret, det sidder under tanken lige foran bagakslen i højre side. Det er ret simpelt at udskifte, der løber ikke benzin fra tanken, kun fra filteret. Er vel fornuftigt at udskifte efter 130.000 km. Findes video på YouTube. Man kan i den forbindelse skifte benzinpumpen, men starter bilen ellers uden problemer, man skal kun kort dreje tændingsnøglen, så er den nok ok.

Det har været noget af en kamp med manglende tomgang, men er nu løst. Håber, at andre kan få lidt ud af denne viden. Tak til alle de forslag fra andre modeller, som har givet inspiration.



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Historie fra VW Golf 3 capriolet 2.0 årgang 2000, motor AGG

x