{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
716 visninger | Oprettet:

Frederik B
Frederik B
Tilmeldt:
24. aug 2021
Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 16

Problemer med første gear i ny bil - forhandler vil ikke gøre noget {{forumTopicSubject}}

Jeg har for blot 3 måneder siden erhververet mig en ny Peugeot 208 2021 model, desværre er jeg ikke helt tilfreds.

Jeg har lige fra starten af oplevet problemer med at den ikke altid vil sætte i første gear - jeg kan stoppe bilen for rødt, og når der så bliver grønt vil den ikke sætte i første gear (Den blokere halvejs) Her bliver jeg nødt til at hurtigt smide den i anden gear og herefter går den i første gear.

Her har jeg kontaktet forhandleren og har blot fået fortalt at det er meget normalt og de ikke kan gøren oget eller finde frem til det. Jeg har læst frem til at det har noget med "synchronizers" og at mange manuelle biler generalt gør dette. Jeg synes dog at det sker rimlig ofte for mig og er for at sige det lige ud pisse irriterende. Det er bare en ekstra ting at være opmærksom på.. Hvad ville I mene at jeg kan gøre her?

Jeg har et lille bonus spørgsmål; Bilen kan ikke kører mindre end 12km/t i anden gear uden at bilen begynder at "hoppe" op og ned meget hurtigt. Det har af og til gjort det svært at lave bestemte sving fordi at jeg i stedet for bliver nødt til at tage den i første gear når svinget er under 12km/t eller generelt bare kører i denne hastighed. Ville I mene at dette er normalt, for jeg har aldrig rigtig oplevet det i nogen biler.


Kommentarer på:  Problemer med første gear i ny bil - forhandler vil ikke gøre noget
  • #1   7. jan Hvordan gik efter sidste gang du oprettede en tråd omkring dette?

  • Frederik B
    Frederik B Tilmeldt:
    aug 2021

    Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 16
    #2   7. jan #1:
    På det tidspunkt kendte jeg ikke til fejlen og troede at det var mig selv at der var skyld i problemet - det har det så efterfølgende vist sig ikke at være.


  • #3   7. jan var det mig så var jeg kørt til en anden autoriseret peugeot forhandler og fået deres mening om sagen

  • #4   7. jan Den bil skal bare laves. Hverken det ene eller det andet problem er normalt . Som en anden nævnte så prøv et andet pug værksted. Ellers gå til fdm.

  • #5   7. jan Man sætter kun bilen i første gear når hjulene står stille, eller ruller måske max 5 km/t

    Det er da meget normalt at en bil ikke kan rulle langsommere end 12 km/t i 2 gear, det du mærker er vel den gasser op for at opret holde tomgang så den ikke går ud, det er jo en lille 3 cylinderen motor smiley Men hastigheden fra 5-15 km/t variere du jo med venstre fod på koblingen, og i mange små benziner bliver man nødt til at give en my gas, så motoren ikke går ud smiley


  • Dennis Gsi
    Dennis Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 145 Biler: 4 Emner: 167 Svar: 10.784
    #6   7. jan vil give #5 ret
    mange af de små biler med små motor.
    der skal man køre som en koblings rytter, for og holde den igang.

    jeg syntes tit, det er svært og finde et rigtig koblings punkt,
    altså, man slippe kobling, til det punkt den begynder og flytte sig.
    også give man lidt gas slippe koblingen helt.(gør man i normale biler)
    men gør man det i de små biler, går motoren ud.

    syntes tit det er sådan med mange af de kunde biler vi har.
    og det er gældende inden for alle bilmærker.


  • #7   7. jan Begge dele lyder meget normal.

    12kmt i anden gear er os meget lavt. din motor er bare ikke stærk nok til slæbe køre laver hastighed i 2 gear.


  • #8   8. jan For mig lyder det som om at det største problem sidder bag rattet ?

    1. Gear er noget man bruger når man har holdt helt stille og skal sætte bilen i gang .

    Man gearer aldrig ned fra 2. gear og ned i 1. Gear mens hjulene ruller !!!!

    Tag evt et par rutine timer hos en kørerlærer, for det lyder som om det er det du har brug for ?

    Jeg har ikke kørt den nye 208 model, men en af grundende til at den gamle model blev valgt fra var det noget slaskede gearskifte , som jeg oplevede i flere af de 208'ere jeg prøvekørte .


  • Frederik B
    Frederik B Tilmeldt:
    aug 2021

    Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 16
    #9   8. jan #8: Man kan jo så blive nødt til at gå i 1. gear hvis man skal under 12km/t - du er da helt oppe i det røde felt! smiley

    #7:
    Tak for svaret, Benjamin! smiley

    #6:
    Også mange tak til dig! Helt enig, det kan godt være svært en gang i mellem!

    3 & 4: Jeg må lige hører en anden forhandler om de vil tage et kig på det med gear! Tak for det! smiley

    ¤5
    Og også mange gange tak til dig for forklaringen! smiley


  • #10   8. jan Ikke altid at jeg vil give Trolle ret, men her gør jeg altså.
    Der er et eller andet helt basisk ved betjeningen af din bil du har misforstået.
    Bilens gearkasse er som den er, så må du lære at sætte den rigtigt i det 1. gear. Vil vædde min sommerhat på at en anden sagtens kan.
    Du må bare acceptere at den så ikke kan køre 12 kmt. i anden gear, så må du koble ud og få drejet, eller hvad det er du laver.
    Har også været udfordret lidt med diverse discount minibiler, her har også skulle nørkles med både gearstang og kobling - men tvivler på det her er andet end betjeningsfejl.

    Men få da et andet værksted eller person til at testkøre din bil, eventuelt blot en erfaren bilist.


  • #11   8. jan Evt er EAT8 gearkassen en fantastisk gearkasse, og så har du kun 2 pedaler at betjene smiley

  • #12   8. jan Man kan jo så blive nødt til at gå i 1. gear hvis man skal under 12km/t - du er da helt oppe i det røde felt!

    Jeg er ikke oppe i det røde felt, jeg tror bare jeg i modsætning til dig rent faktisk kan køre bil ?

    Hvad er det med de der 12 km/t , og hvor ofte kører du så langsomt ?

    Når jeg holder helt stille for rødt og skal til højre, smider jeg bilen i første gear, holder naturligvis øje med gående og cyklister, men inden jeg er kommet ud af svinget i første gear kører jeg da mere end de famøse 12 km/t ?

    Er der grønt lys , og ingen trafik til højre kan højresvinget da nemt tages med (meget) mere end de 12 km/t ?

    Første gear er kun noget man bruger til at sætte bilen i gang med når man har holdt helt stille .

    Jeg tror altså stadig du skulle have taget en ekstra time, eller to hos din kørelærer ?

    Har du afprøvet din kørestil i en anden bil, for hvis problemet er det samme er det jo nok bag rattet det største problem findes ?



  • K T
    K T Tilmeldt:
    jun 2015

    Følgere: 10 Emner: 4 Svar: 1.267
    #13   8. jan @8
    "Man gearer aldrig ned fra 2. gear og ned i 1. Gear mens hjulene ruller"

    Og hvad så hvis du render ind i køkørsel og 2´ gear er for højt, holder du så helt stille og sinker dem bagved inden du gearer ned i 1. gear


  • #14   8. jan Frederik jeg bliver lige nødt til at spørge, hvor længe har du haft kørekort?

    Det virker som et problem det du siger som ikke burde være der, men på samme tid virker det også som en fejl man godt kan have hvis man er nybilist

    Nye biler kan have mere "modstand" ved skifte til gear der ikke er optimale til hastigheden fordi at syncro og andet er nyt og ikke slidt som ældre biler


  • #15   8. jan #13

    Jeg kører ihvertfald ikke ind i ham der kører foran , og er det ikke lige meget om du bruger 2 sekunder mere, når du holder i kø ?
    Jeg har aldrig i de snart 40 år jeg har haft bil haft problemer med at rulle med lav fart i 2. Gear - faktisk har jeg med en manglende skiftearm på en gammel Citroen AX med 60 hestekræfter kørt hjem i 2. gear. Hvis man filer lidt på koblingen, og giver bilen lidt omdrejninger sagtens starte bilen i 2. Gear - det er dog ikke en fremgangsmåde der anbefales at bruge !

    Du er nødt til at ændre din måde at køre bil på .


  • K T
    K T Tilmeldt:
    jun 2015

    Følgere: 10 Emner: 4 Svar: 1.267
    #16   8. jan @ 15
    Kø /trafik kan flytte sig med ret forskellig hastighed, også mellem stilstand og 30km/t.

    Jeg har aldrig haft problemer med at veksle mellem 1 og 2gear i kø kørsel hvor hastigheden skifter uafbrudt hvor 1gear er lidt for lavt (flere omdrejninger) eller 2 er for højt til at komme frem i tomgang/forhøjet tomgang.
    Der er masser af situationer hvor man er i 2.g og lige må ned i 1, men ifølge dig så er man man nød til at bremse helt op inden man gearer ned i 1, eller file den rundt på koblingen i 2 gear ? Det er da en underlig måde at køre bil på.
    Jeg har aldrig slidt en gearkasse op (jeg har sprunget den i luften flere gange, men det er en anden historie og en hel anden type kørsel)

    Ældre Toyota og Mercedes (sikkert også nye, dem kender jeg dog ikke meget til) klikker problemløst op og ned mellem gearene uanset hastighed, også fra 2 til 1

    Manuelle gearkasser med robotskifte gearer lystig op og ned hvis hastigheden ikke lige passer til hvad den er programmeret til, de har ikke behov for at holde stille inden der skites fra 2 til 1, hvorfor skulle de, det er ikke anderledes end skifte fra 5 til 4 eller ned i 3de.

    Peugeot har bare et underligt gearskifte der er lige så elendigt som en Fiat 127, det vænner man sig til.




  • Frederik B
    Frederik B Tilmeldt:
    aug 2021

    Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 16
    #17   8. jan #10 & #14:
    Mht. til at den ikke vil gå i første gear, så nej, det er ikke mig der betjener bilen forkert. Så ville det jo ske hele tiden. Den blokere halvvejs for at vil skifte gear - her kan man så hurtigt smide den i 2. gear og derefter går den smooth i. Det sker altså når man holder HELT STILLE. (Det sker kun ved 1. gear)


  • K T
    K T Tilmeldt:
    jun 2015

    Følgere: 10 Emner: 4 Svar: 1.267
    #18   8. jan Når den gør det igen, så prøv lige hurtigt at trække den i frigear, slip koblingen, kobl ud igen og sæt den i 1ste igen. Hvis den nu går i 1ste uden besvær tyder det på synkromeshringene ikke helt fanger gearhjulene i rette stilling hver gang.

  • Frederik B
    Frederik B Tilmeldt:
    aug 2021

    Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 16
    #19   8. jan #18:
    Det som du nævner virker også! smiley Det fik jeg læst mig frem til på internettet. Igen, forhandleren mener at det er normalt og er bare en del af den gearbox..


  • #20   8. jan Hej
    Prøv øvelsen dobbelt udkobling!
    Hermed er det også muligt at skifte til bak under drift som på en BobCat.
    MVH KP


  • #21   9. jan Seriøs. Det er jo en lås der sidder i gearkassen. Så du ikke kan ta den fra 5 og lige i første gear. Sådan er det i mange biler. 2 og så første.

  • #22   9. jan aehhh.... automatgear....

  • #23   13. jan Der er ikke noget galt med din bil. Begge dele er normalt.

    Mht. at gear ned til første mens man kører, så kan man også sagtens det, uanset hastighed (op til begrænseren) man skal bare huske at rev. matche, man kan sågar skifte gear uden brug af kobling uden at det får nogle konsekvenser så længe man tilpasser motorens omdrejninger til gearkassen omdrejninger... jeg har kørt sådan i hundredevis af km da jeg var ung og skulle bruge bilen i et par uger inden jeg havde tid til at skifte kobling, drivlinjen var stadig original da jeg solgte bilen ved 400.000km


  • #24   13. jan gearer man med, får speeder naturligvis et let tryk samtidig, gør den ikk' ??

Kommentér på:
Problemer med første gear i ny bil - forhandler vil ikke gøre noget

x