{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
697 visninger | Oprettet:

Stefan J
Stefan J
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2

Mazda MX-5 NB 1,8i {{forumTopicSubject}}

Hej alle:)

Jeg overvejer at købe en ældre Mazda fra start 00'erne.

Jeg skal bruge den som daily driver, dvs. at den skal køre både vinter og sommer. Jeg kører dog ikke så meget i hverdagen. Men den skal gerne kunne starte og køre og selvfølgelig ikke bryde sammen og koste alverden i rep. (Nemmere sagt end gjort, I know)

Mazda har jo lidt rust-ry og på trods af, at det er blevet bedre med årene, så kunne jeg godt frygte at det blev en dyr affære.

Har I nogle erfaringer eller råd til mig?

Den Mazda jeg pt. kigger på, har angiveligt lidt rust ved højre fordør, men det kan jeg selvfølgelig få udbedret.

Kommentarer på:  Mazda MX-5 NB 1,8i
  • #1   25. nov En ældre bil er kun attraktivt hvis man kan reparere ting selv.
    Eller man er så passioneret omkring mærket/modellen at man er ligeglad hvad det koster.
    Ellers vil jeg anbefale at lease eller købe en billig bil og få en kontrol af FDM eller lign.

• #2   26. nov Har du prøvet en mx-5?

Hvis ikke så tag og prøv en tur før du overhovedet beslutter dig for den model, den er meget lille i kabinen og man skal helst ikke være meget over 176-178cm før den kan blive for træls

generelt er rust nok det værste, men mange af dem har ikke kørt vinter. Gennemgå den godt og betal det et godt eksemplar koster, ved gensalg er en original nok at foretrække

mener der er noget med vand i vanger, men er vist kun på NA modellen

Der er en mx-5 klub, som jeg tænker har ret godt styr på de steder rusten normalt fremkommer, så tag og se om du kan finde dem på Facebook eller en hjemmeside før køb

• Stefan J
    Stefan J Tilmeldt:
    nov 2022

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
    #3   27. nov Hej i to.

Jeg leaser pt. bil i forvejen. Det render op i små 50k for et år. Mazdaen jeg har kigget på koster omkring det samme. På den måde er det “tjent hjem”, hvis den kører uden problemer i et år.

Den jeg har kigget på er ligeledes i god stand på trods af rusten ved fordøren. Den har kørt vinter før flere gange og har angiveligt aldrig været et problem.

Ift. gensalg tænker jeg også at Mazdaen vil holde værdi bedre end hvis man købte en ældre Suzuki eller lign med samme km. Du får alligevel ikke ret meget for 50k på brugtmarkedet. Man kan få en nyere Peugeot 108, men mit bilelsker hjerte skriger efter kørselsoplevelsen en Mazda vil give i forhold til.

Jeg har prøvekørt en mx og det passede fint med højden.

Men jeg tjekker lige de klubber ud. Tak:)

• #4   28. nov Hvis du giver 50.000 kr i leasing for et år, så har bilen vel forhåbentlig også en højere værdi en 50.000 kr hvis du havde købt den i første omgang

Med hensyn til rust er det ikke så meget det synlige rust jeg er bange for, det er mere alt det du ikke kan se. Regn med det kan blive dyrt og få lavet ordentligt og lakeret efterfølgende. Måske det kan svare sig at give det mere for en uden rust, hvis ikke du selv kan udbedre det og lakere

Gensalgs værdien for en mx-5 er sikkert bedre end andre mere standard biler, men det kræver også du er mere over den i forhold til at holde den i god stand. De rigtig gode eksempler skal også nok holde sin værdi eller måske stige, men det kræver sikkert den står i meget god stand, med rimeligt km tal og fuld dokumentation

Du kan dog også få meget andet for 50.000 kr hvis vi snakker biler med op til 25 år på bagen

• Per T
    Per T Tilmeldt:
    aug 2016

Svar: 32
    #5   29. nov Hvis ikke man er mekaniker, koster en ny og ældre bil stort set det samme at have. Hvad man ikke taber i afskrivning, taber man på reparationer. Med hensyn til MX-5 er det en fin bil, hvor jeg har haft en 1997 model fra ny i et par år. Hvad der overraskede mig ved bilen, var dens ringe vejbeliggenhed i sidevind. Havde ofte brug for at køre over Storebæltsbroen, hvor jeg skulle ned på 80 km/t og bruge begge vejbaner, når det blæste.

Kommentér på:
Mazda MX-5 NB 1,8i

x