{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.157 visninger | Oprettet:

Dækstøj {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Jeg har lige skiftet fra vinter til sommerhjul.
Men efter jeg har skiftet er der kommet dækstøj oppe foran.
Der var ingen ting sidste sommer.

Bilen er en Skoda Octavia Combi 2010, hvor dækkene max har kørt 15.000 km. Skal dog lige siges at jeg har byttet om på fordæk og bagdæk. Men kan det virkelig være det der larmer sådan.. Syntes ikke der er noget slør eller rystelser i rattet.

Nogen der har prøvet noget lign?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækstøj
  • #1   9. maj 2012 Den skal vel bare afbalanceres? smiley

  • #2   9. maj 2012 Uden at vide det vil jeg tro din bil skal spores.


  • #3   9. maj 2012 Hvordan vil du beskrive støjen.. ? Det kan nogengange være en hjælp.. ?

  • #4   9. maj 2012 Hvis dækkene har siddet bag på har den måske slidt dem savtakket... Det har jeg prøvet flere gange....

  • #5   9. maj 2012 Du kan prøve at køre hånden let hen over dækket, først den ene vej og så den anden, og hvis de føles savtakket den ene vej, så har du fundet problemet ;-)....

  • #6   9. maj 2012 hvad dæk? mine bagdæk havde rejst sig i mønstret... prøv evt at lave lidt hjulspin

  • #7   9. maj 2012 Mit bud ville være at dækkene er "sprunget" eller at mønstret har rejst sig.
    det ville give meget støj fra hjulene, ubalance i styretøj. Du kan se det ved at glide en hånd hen over mens du drejer det forsigtig rundt, hvis der er ujævnheder så er det helt sikker det smiley


  • #8   10. maj 2012 Tak for de mange svar..

    Dækkene har max kørt 15.000 km

    Kan du forklare savtakket lidt bedre?


  • #9   10. maj 2012 Hvis ser på de individuelle "blokke" af gummi på dækket, så vil et savtakket dæk være højere på den ene side af blokkene end den anden.... Som sagt, hvis du kører hånden let hen over et savtakket dæk vil det føles glat den ene vej, og ru den anden...

  • DJo E
    DJo E Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 247
    #10   10. maj 2012 Jeg har selv prøvet det i min gamle øse. Jeg kørte på lavprofil, og de bageste dæk var blevet "savtakkede" som michael beskriver. Jeg kunne ved at køre hånden over dækket mærke, at dækket ligesom bølgede.
    Jeg fik at vide, at der var flere modeller, som pga hjulenes cambervinkel og støddæmperens vinkel, havde tendens til at få dækket til at rejse sig. Primera'er af ældre årgang (ja som min), og ældre golf'er har problemet.
    Det larmede som en i fanden da jeg satte dem foran. Jeg købte så 2 nye dæk magen til, og støjen var derefter halveret.


  • #11   10. maj 2012 Det er rigtigt som andre skriver "savtakkede". Det er også det man i fagsprog kalder for "hæl og tå". Det ses ofte når man bytter for og bagdæk rundt med for stort km interval. Du kan også få det væk ved at køre til en dækmand og få ham til at raspe møsteret lidt,dette er ikke så hårdt ved bilen som en gang hjulspind.Desuden kan du ikke få dem jævne på samme måde hvis du laver hjulspind. Mvh Mogens

  • #12   10. maj 2012 Kan se i din profil at du har Bridgestone dæk på.. De er så nok også de værste til at give hæl og tå, da de i forvejen er så hårde i dæksiderne, at der ikke er noget der kan give efter, som eksempelvis Continental eller Michelin.
    Du skriver du har byttet rundt på for og bag.. Har du så også byttet rundt på kørselsretningen på hjulene.. Altså på kryds? eks. venstre for til højre bag, højre for til venstre bag, højre bag til
    venstre for og venstre bag ti højre for.
    For så larmer det mere end hvis du bare skiftede hver side for og bag. Altså venstre for til venstre bag osv.


  • #13   14. maj 2012 Nej har kun skiftet for og bag, retningen er rigtig nok.. men kan det ikke slides væk? Eller skal jeg skifte for og bag igen?

Kommentér på:
Dækstøj

Annonce