{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.891 visninger | Oprettet:

Holde til højre på motorvej {{forumTopicSubject}}

Lige et spørgsmål mht. at holde til højre på motorvej.

Jeg er begyndt at køre langt på arbejde og kører så dagligt på motorvej.

Og gang på gang kommer man til en række lastbiler hvor der så er en LAAAANG række biler i venstre vognbane og kører 95 km/t og hørje vognbane er fri helt op til lastbilerne (2-300 meter nogengange) Jeg plejer at holde til højre så meget jeg kan og når jeg møder sådan et vogntog holder jeg min bane (højre spor) sagter farten til ca. 100 km/t og "overhaler" bilerne i venstre spor til jeg kommer op til lastbilerne og blinker så ud og venter til jeg har plads og overhaler lastbilerne.

hvad vil de hvide med blink på taget sige til det.
Er vi alle skyldige.

Jeg mener jo bare jeg holder min bane som jeg skal.

Hva mener i.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Holde til højre på motorvej
  • #1   30. aug 2013 Jeg pendler også dagligt 180 km, og jeg gør nøjagtigt som du gør. Folk tror fejlagtigt, at det danske motorvejsnet består af to spor. Det gør det ikke, det består af ét spor, samt et overhalingsspor.

  • #3   30. aug 2013 Det er overhaling indenom. Det giver bøde på 2000 kr og klip.

  • #4   30. aug 2013 simon det er det så ikke medmuindre han trækker fra venstre, ind i højre og ud igen efter en række biler smiley

  • #5   30. aug 2013 Jeg vil næsten gå så langt at vove at påstå at trafikken gled bedre før lastbilerne fik forbud for at overhale på nogle strækninger.

  • #6   30. aug 2013 der er jo forskel på overhaling og forbikørsel,

    § 24, stk. 1. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse.

    Men tror ikke din kørsel er helt korrekt.

    Jeg håber da du venter til der er plads, INDEN du blinker ud. Det er der desværrer ikke mange der gør.


  • #7   30. aug 2013 Din hastighed er ikke bestemt af forankørende og det er derfor en overhaling indenom, hvilket giver et klip i kortet.


  • #8   30. aug 2013 Man burde lave en "SÅ PIS DA IND I INDERBANEN - KÆLLING!!!" kampagne..... Der er satme snart for mange kællinger, der ikke kan finde ud af at fedte ind i inderbanen igen, efter de har overhalet eller er drejet ind på en 2 sporet vej!

  • #9   30. aug 2013 Rune C

    Jeg venter til der er plads og blinker så ud.


  • #10   30. aug 2013 Overhaler også jævnligt indenom, da folk ikke fatter at holde til højre.

    Ang. dit spørgsmål, så er jeg overbevist om at de hvide med blink på taget, vil anse din manøvre som en overhaling højre om. Så det vil give bøde og klip.


  • #11   30. aug 2013 Det har intet at gøre med om du trækker fra venstre til højre. Du kan fint lave en ulovlig overhaling højre om selvom du har kørt i højre side de sidste 200 km.

    Du kan lave en forbikørsel hvis der er kø på motorvejen. Fordi der bliver kørt 95 km/t betyder det ikke der er kø og man må overhale højreom.

    Jeg vil godt se dig overhale en betjent højre om for så at trække over i venstre spor efter. smiley


  • #12   30. aug 2013 Det kan godt være i tror jeg bare spiller hellig, men jeg prøver efter bedste evne aldrig at være til gene for andre.

    Det vil sige holde til højre når der er plads og kun overhale hvis jeg kan se jeg ikke bliver til gene for evt. bagved kørende.
    jeg kan godt trække ud foran en der kører hurtigere end mig men ikke uden at gasse op og skynde mig at komme forbi.


  • #13   30. aug 2013 Simon H.N .

    Hvis jeg overhaler ham indenom så har han jo heller ikke holdt til højre så skal han også have en bøde :o)


  • #14   30. aug 2013 Selvom du tager hensyn til de andre bilister, så er det stadig en overhaling. For der er jo ikke tæt trafik i højre spor.
    Men jeg gør nu også jævnligt som du gør. Nogen gange har man jo nærmest flere kilometer fri motorvej i højre spor, fordi folk absolut skal ligge ude i venstre vognbane.


  • #15   30. aug 2013 Fordi en anden gør noget ulovligt betyder ikke at du også må.

    Så ja han kunne nok hive jer begge ind hvis han havde lyst. smiley


  • #16   30. aug 2013 Simon H.N .

    Det var nu betjenten jeg mente :o)


  • #17   30. aug 2013 Men jeg kan ligesom fornemme at jeg må bide i det sure æble og blive i slipvinden i højre bane op til lastbilerne og så mase mig ud ;oP



  • #18   30. aug 2013 Du må heller ikke være til gene for den øvrige trafik, så ligger du i yderbanen på motorvejen med 90km/t og er grund til tæt trafik bag dig, kan det faktisk også udløse en bøde og klip!

  • #19   30. aug 2013 Plejer at blinke 3 gange med det lange lys og blinke til venstre.... Hvis så folk ikke fatter hentydningen må man jo køre forbi dem på højre side indtil lastbilerne kommer.

    Jeg fatter seriøst ikke deres kørsel, men folk er vel bange for at de ikke bliver lukket ud i venstre bane hvis de kører helt op til lastbilerne. Det er i hvert fald min teori.
    Politiet burde holde en razzia og alle biler efter nummer 3 i rækken skulle bare ind til siden og have en hilsen + klipning :o)

    Specielt når hele rækken ikke køre mere end 100!


  • #20   30. aug 2013 Madbasse's eksempel viser fint hvordan en idiot kører i trafikken. Han har jo ikke fattet et kuk af hvad der sker omkring ham.

    Problemet er jo ikke dem lige foran dig men
    - den forreste tumpe der sikkert hasarderet har trukket ud foran en hurtigere bil i venstre vognbane for at "nå udenom før man selv skulle sætte farten ned et øjeblik", og derfor skaber en kø.
    - dem der så efterfølgende forsætter med uændret fart i højre vognbane helt op til lastbilerne og så skaber ekstra lang kø ved at presse sig ind i venstre vognbane!

    Dem der ligger i køen i den venstre vognbane er jo dem der har overblik og forsøger at få trafikken afviklet fornuftig (de fleste og tålmodigste af dem) smiley




    Og til trådstarter: Nej, du må ikke overhale højre om. Og det er ikke en forbikørsel!


  • #21   30. aug 2013 kan kun give onkel per ret,

    det er nemlig, lige hvad der sker på motorvejen,

    hvis man ellers kan finde ud af og se, hvad der sker når man køre.


  • #23   30. aug 2013 Onkel Per

    Jeg vidste nok godt inderst inde at det er en overhaling, men jeg presser mig IKKE ind i venstre bane, der er altid en der ikke følger med og lader store huller være åbne.

    Men er med på det ikke er lovligt det jeg laver :o)


  • #24   30. aug 2013 _ ..::Acerbis::.. _

    Det er ikke helt i henhold til lovens bogstav nej, men vist en af de ting politiet ser lidt gennem fingerne med, når det udføres på den måde du beskriver.

    smiley


  • #25   30. aug 2013 Onkel Per:
    Vi har højrekørsel i DK. Hvis du ligger som bil nummer 20 i rækken kan du jo sagtens køre samme hastighed i højrespor da du har et pænt stykke op til lastbilen! Trafikken glider ikke bedre af at der kører 4 lastbiler i højrespor og 100 biler i venstre!

    Om du tager min måde eller Acerbis giver det samme! Jeg kører ikke hurtigere indenom end Acerbis, for det kunne jo ske en af dem pludselig ville ind i højre vognbane. Jeg er bare utilfreds med at de laver "kigge kø". Selvom der er 300 meter mellem 2 lastbiler kan man jo sagtens trække ind til højre så dem bagved kan komme forbi, hvis de ikke skal køre mere end 110 på en 130 strækning. Lastbilen kører immervæk ca 90 så der er tid nok til manøvren.

    Men hvis alle kørte i højre side indtil de kom op til lastbilen ville trafikken glide noget hurtigere. Det er jo ikke et problem i Tyskland hvor der er fri hastighed på de 2 sporede veje, som f.eks. lige syd for grænsen.

    Hver gang biler kører i kø på den måde i Tyskland er det i 9 ud af 10 tilfælde et par stykker med DANSKE plader der agere fortrop!


  • #26   30. aug 2013 Jamen, det er jo kun den sidste/næste der kommer bagfra der tror at alle de andre foran kun er der for at lave "kikke kø".
    Faktisk er de alle der af samme årsag som den næste der kommer bagfra og ikke kan komme forbi.



    Og glem nu den gamle historie med at "9 af 10 tilfælde" af køer i Tyskland skyldes danske billister. Så mange biler har vi slet ikke.
    Tyskerne af idag køre ikke meget bedre end vi andre!


  • #27   30. aug 2013 Jeg køre da også på motorvej hverdag til og fra arbejdet, og ser sjovt nok også problemet hver dag, og de køer jeg oplever er ofte skabt af dem som aldrig mener de skal ind i højrespor da de mener de køre hurtigere end de andre.

    Gør de måske også men så hurtigt kommer de altså ikke frem, når der er mere end rigelig plads til at komme ind, men Nææ nej, jeg køre hele 5 km i timen stærkere, så jeg bliver her ude...

    Jeg ser mange på den strækning jeg køre som overhovedet ikke er inde i højre sport over strækninger på 20 km... Men det er der jo ikke nogen af som kunne finde på i denne tråd smiley


  • #28   31. aug 2013 Ken P, jo vi er skam et par stykker der bruger højre spor, dog nok ikke helt lovligt, men vi gør det da smiley

  • #29   31. aug 2013 *griner* det var så ikke til at overhale inden om jeg mente smiley

  • #30   31. aug 2013 Hehe, ved jeg godt smiley men det er jo snart det eneste man kan bruge det til smiley

  • #31   1. sep 2013 Jeg forsøger som regel altid give dem, som ellers ville være kommet i klemme bag f.eks en lastbil, en chance for at komme ud i overhalingssporet, ved at holde lidt ekstra afstand til forankørende. På den måde håber jeg at flere vil trække ind i højresporet igen, fremfor at blive liggende ude i overhalingssporet, netop fordi de er bange for at komme i klemme igen.
    Men gider absolut ikke give plads til dem, der ikke forstår at speede op, komme hurtigt forbi og evt. ind igen. Eller dem som til fare for trafiksikkerheden ligger og sakser frem og tilbage fra det ene spor til det andet, fordi de gerne vil belære os andre om at være mere lovlydige.
    Selv bliver jeg som regel liggende og følger trafikken i overhalingssporet, så længe der ikke er fri forude - bagfrakommende, kan jo ikke presse ham, der ligger foran mig osv. - kun den forreste i rækken kan være så venlig at sætte farten op og/eller trække ind til højre, hvis det er fornuftigt.


  • #32   1. sep 2013 Kørte en tur i Tyskland fornylig - først nord for Hamburg, var det ligesom om folk blev liggende ude i overhalingssporet og trafikken gled langsommere og langsommere, jo nærmere vi kom til grænsen - og det var endda en søndag. Så husk det danskere, vær rar at give plads, så folk kan komme ud i overhalingssporet - så er der større chance for de hurtigt trækker ind igen.

  • #33   1. sep 2013 Ole B du er så en af dem jeg snakker om, hvorfor fedter du ikke selv ind til højre, der er jo plads..

  • #34   3. sep 2013 Hej Ken P, Hvorfor skulle jeg fedte ind til højre, når der ikke er fri forude - hverken i højre eller venstre spor for at du, som ligger bag mig kan komme hurtigere frem?

  • #35   3. sep 2013 Synes nu ikke der er nogen grund til og kalde Ken p for en idiot. Vi har tydeligvis forskellige meninger om hvordan man skal køre. Sikkert lige så mange som vi er bilister. Så vi bliver nok ikke enige.

    Men jeg oplever nu også jævnligt "kø" i venstre spor, imens højre sådan set er helt fri. Det er dog kun når der er forholdsvis tæt trafik. Og tænker lidt, at hvis folk nu kunne finde ud af også og bruge højre spor ind imellem, så burde trafikken da glide bedre ? Eller er det bare mig. Jeg kommer d i hvert fald hurtigere frem ved også at bruge højre spor, dog med liv og lemmer på spil, da det jo er sindssygt ulovligt og giver dødsstraf hvis det bliver opdaget xD


  • #36   3. sep 2013 Er fuldstændig enig med Ken P.

    Der er ingen grund til at ligge i kø i venstre spor for at skal overhale lastbiler i højre spor. Ind i højre spor og træk ud til overhaling når afstanden kommer under 2 sekunder. Så længe der er mere end 2 sekunder, så er det bare at blive i højre vejbane.


  • #37   3. sep 2013 Ole B -> hvis du nu var en hensynsfuld billist, så ville der jo aldrig være problemer med at komme ind og ud, for man holder naturligvis øje med om der er nogle fra højre spor som gerne vil ud eller?

    Hvis ham bag ved mig vil hurtigere frem, hvorfor skal han ikke det? hvorfor skal du lege betjent smiley med at blive ude fordi at han ikke må overhale dig!

    Jeg har prøvet at køre på min måde, hvor der var en som kørte og blev ude i venstre spor hele vejen, han nåede 3 biler frem på en strækning på 20 km... så hvorfor ikke bare fedte ind og lade trafikken flyde.

    Der er da også dage hvor jeg har holdt mig i højrespor hele vejen og er kommet frem før alle dem som absolut vil blive i venstre, og jo det er ved tæt/kødannelse hvor hastighed har været mellem 60 og 80 men alle skal uden om lastbilen, som så kan holde sin fart hele vejen, så kommer man hurtigere frem i myldretiden.


  • #38   23. sep 2013 Hej Ken P, tag lige og læs mit indlæg igen - du har jo tydeligvis ikke forstået hvad jeg mener. Jeg forsøger ikke at lege betjent, udover at jeg ikke vil lukke dem ud i overhalingssporet, som ligger og sakser frem og tilbage, da det er dem der forårsager alle uheldene og er skyld i at motorvejene bliver spærret i flere timer.
    Og det er absolut ikke at lege betjent, ikke at lade dig komme foran i køen - du kan jo alligevel ikke komme forbi ham der ligger foran mig. Ham der skaber køen er klaphatten der ligger allerforrest og ikke gør sin overhaling færdig i en fart - og det kan jeg, som f.eks. nr. 20 og du som nr. 21 i rækken ikke gøre ret meget ved - og det giver da slet ingen mening at vi bytter plads i køen.


Kommentér på:
Holde til højre på motorvej

Annonce