Holde til højre på motorvej {{forumTopicSubject}}
Lige et spørgsmål mht. at holde til højre på motorvej.
Jeg er begyndt at køre langt på arbejde og kører så dagligt på motorvej.
Og gang på gang kommer man til en række lastbiler hvor der så er en LAAAANG række biler i venstre vognbane og kører 95 km/t og hørje vognbane er fri helt op til lastbilerne (2-300 meter nogengange) Jeg plejer at holde til højre så meget jeg kan og når jeg møder sådan et vogntog holder jeg min bane (højre spor) sagter farten til ca. 100 km/t og "overhaler" bilerne i venstre spor til jeg kommer op til lastbilerne og blinker så ud og venter til jeg har plads og overhaler lastbilerne.
hvad vil de hvide med blink på taget sige til det.
Er vi alle skyldige.
Jeg mener jo bare jeg holder min bane som jeg skal.
Hva mener i.
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 511
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.336
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 54 Biler: 14 Emner: 116 Svar: 825
apr 2003
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 371 Svar: 1.474
mar 2006
Følger: 3 Følgere: 1 Biler: 4 Emner: 41 Svar: 312
§ 24, stk. 1. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse.
Men tror ikke din kørsel er helt korrekt.
Jeg håber da du venter til der er plads, INDEN du blinker ud. Det er der desværrer ikke mange der gør.
sep 2005
Følger: 61 Følgere: 60 Biler: 5 Emner: 214 Svar: 2.267
feb 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 7 Svar: 3.845
apr 2003
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 371 Svar: 1.474
Jeg venter til der er plads og blinker så ud.
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 489
Ang. dit spørgsmål, så er jeg overbevist om at de hvide med blink på taget, vil anse din manøvre som en overhaling højre om. Så det vil give bøde og klip.
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.336
Du kan lave en forbikørsel hvis der er kø på motorvejen. Fordi der bliver kørt 95 km/t betyder det ikke der er kø og man må overhale højreom.
Jeg vil godt se dig overhale en betjent højre om for så at trække over i venstre spor efter.
apr 2003
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 371 Svar: 1.474
Det vil sige holde til højre når der er plads og kun overhale hvis jeg kan se jeg ikke bliver til gene for evt. bagved kørende.
jeg kan godt trække ud foran en der kører hurtigere end mig men ikke uden at gasse op og skynde mig at komme forbi.
apr 2003
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 371 Svar: 1.474
Hvis jeg overhaler ham indenom så har han jo heller ikke holdt til højre så skal han også have en bøde :o)
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 489
Men jeg gør nu også jævnligt som du gør. Nogen gange har man jo nærmest flere kilometer fri motorvej i højre spor, fordi folk absolut skal ligge ude i venstre vognbane.
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.336
Så ja han kunne nok hive jer begge ind hvis han havde lyst.
apr 2003
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 371 Svar: 1.474
Det var nu betjenten jeg mente :o)
apr 2003
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 371 Svar: 1.474
feb 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 7 Svar: 3.845
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 180 Svar: 994
Jeg fatter seriøst ikke deres kørsel, men folk er vel bange for at de ikke bliver lukket ud i venstre bane hvis de kører helt op til lastbilerne. Det er i hvert fald min teori.
Politiet burde holde en razzia og alle biler efter nummer 3 i rækken skulle bare ind til siden og have en hilsen + klipning :o)
Specielt når hele rækken ikke køre mere end 100!
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Problemet er jo ikke dem lige foran dig men
- den forreste tumpe der sikkert hasarderet har trukket ud foran en hurtigere bil i venstre vognbane for at "nå udenom før man selv skulle sætte farten ned et øjeblik", og derfor skaber en kø.
- dem der så efterfølgende forsætter med uændret fart i højre vognbane helt op til lastbilerne og så skaber ekstra lang kø ved at presse sig ind i venstre vognbane!
Dem der ligger i køen i den venstre vognbane er jo dem der har overblik og forsøger at få trafikken afviklet fornuftig (de fleste og tålmodigste af dem)
Og til trådstarter: Nej, du må ikke overhale højre om. Og det er ikke en forbikørsel!
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.825
det er nemlig, lige hvad der sker på motorvejen,
hvis man ellers kan finde ud af og se, hvad der sker når man køre.
apr 2003
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 371 Svar: 1.474
Jeg vidste nok godt inderst inde at det er en overhaling, men jeg presser mig IKKE ind i venstre bane, der er altid en der ikke følger med og lader store huller være åbne.
Men er med på det ikke er lovligt det jeg laver :o)
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Det er ikke helt i henhold til lovens bogstav nej, men vist en af de ting politiet ser lidt gennem fingerne med, når det udføres på den måde du beskriver.
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 180 Svar: 994
Vi har højrekørsel i DK. Hvis du ligger som bil nummer 20 i rækken kan du jo sagtens køre samme hastighed i højrespor da du har et pænt stykke op til lastbilen! Trafikken glider ikke bedre af at der kører 4 lastbiler i højrespor og 100 biler i venstre!
Om du tager min måde eller Acerbis giver det samme! Jeg kører ikke hurtigere indenom end Acerbis, for det kunne jo ske en af dem pludselig ville ind i højre vognbane. Jeg er bare utilfreds med at de laver "kigge kø". Selvom der er 300 meter mellem 2 lastbiler kan man jo sagtens trække ind til højre så dem bagved kan komme forbi, hvis de ikke skal køre mere end 110 på en 130 strækning. Lastbilen kører immervæk ca 90 så der er tid nok til manøvren.
Men hvis alle kørte i højre side indtil de kom op til lastbilen ville trafikken glide noget hurtigere. Det er jo ikke et problem i Tyskland hvor der er fri hastighed på de 2 sporede veje, som f.eks. lige syd for grænsen.
Hver gang biler kører i kø på den måde i Tyskland er det i 9 ud af 10 tilfælde et par stykker med DANSKE plader der agere fortrop!
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Faktisk er de alle der af samme årsag som den næste der kommer bagfra og ikke kan komme forbi.
Og glem nu den gamle historie med at "9 af 10 tilfælde" af køer i Tyskland skyldes danske billister. Så mange biler har vi slet ikke.
Tyskerne af idag køre ikke meget bedre end vi andre!
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.519
Gør de måske også men så hurtigt kommer de altså ikke frem, når der er mere end rigelig plads til at komme ind, men Nææ nej, jeg køre hele 5 km i timen stærkere, så jeg bliver her ude...
Jeg ser mange på den strækning jeg køre som overhovedet ikke er inde i højre sport over strækninger på 20 km... Men det er der jo ikke nogen af som kunne finde på i denne tråd
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 489
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.519
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 489
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.943
Men gider absolut ikke give plads til dem, der ikke forstår at speede op, komme hurtigt forbi og evt. ind igen. Eller dem som til fare for trafiksikkerheden ligger og sakser frem og tilbage fra det ene spor til det andet, fordi de gerne vil belære os andre om at være mere lovlydige.
Selv bliver jeg som regel liggende og følger trafikken i overhalingssporet, så længe der ikke er fri forude - bagfrakommende, kan jo ikke presse ham, der ligger foran mig osv. - kun den forreste i rækken kan være så venlig at sætte farten op og/eller trække ind til højre, hvis det er fornuftigt.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.943
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.519
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.943
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 489
Men jeg oplever nu også jævnligt "kø" i venstre spor, imens højre sådan set er helt fri. Det er dog kun når der er forholdsvis tæt trafik. Og tænker lidt, at hvis folk nu kunne finde ud af også og bruge højre spor ind imellem, så burde trafikken da glide bedre ? Eller er det bare mig. Jeg kommer d i hvert fald hurtigere frem ved også at bruge højre spor, dog med liv og lemmer på spil, da det jo er sindssygt ulovligt og giver dødsstraf hvis det bliver opdaget xD
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 180 Svar: 994
Der er ingen grund til at ligge i kø i venstre spor for at skal overhale lastbiler i højre spor. Ind i højre spor og træk ud til overhaling når afstanden kommer under 2 sekunder. Så længe der er mere end 2 sekunder, så er det bare at blive i højre vejbane.
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.519
Hvis ham bag ved mig vil hurtigere frem, hvorfor skal han ikke det? hvorfor skal du lege betjent med at blive ude fordi at han ikke må overhale dig!
Jeg har prøvet at køre på min måde, hvor der var en som kørte og blev ude i venstre spor hele vejen, han nåede 3 biler frem på en strækning på 20 km... så hvorfor ikke bare fedte ind og lade trafikken flyde.
Der er da også dage hvor jeg har holdt mig i højrespor hele vejen og er kommet frem før alle dem som absolut vil blive i venstre, og jo det er ved tæt/kødannelse hvor hastighed har været mellem 60 og 80 men alle skal uden om lastbilen, som så kan holde sin fart hele vejen, så kommer man hurtigere frem i myldretiden.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.943
Og det er absolut ikke at lege betjent, ikke at lade dig komme foran i køen - du kan jo alligevel ikke komme forbi ham der ligger foran mig. Ham der skaber køen er klaphatten der ligger allerforrest og ikke gør sin overhaling færdig i en fart - og det kan jeg, som f.eks. nr. 20 og du som nr. 21 i rækken ikke gøre ret meget ved - og det giver da slet ingen mening at vi bytter plads i køen.
Holde til højre på motorvej