{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.085 visninger | Oprettet:

Cyklist påkører bil {{forumTopicSubject}}

Hej BG,

Jeg har et spørgsmål da jeg i dag har været ude for en ubehagelig episode i Køge.

Jeg kører på vejen og skal dreje ind ad en port på venstre side. Jeg blinker, ser om der er frit og drejer - jeg har en cyklist et godt stykke bag mig, i højre side af vejen. Jeg drejer derfor da der er frit. Da jeg er næsten på tværs af venstre side af vejen hører jeg et brag og en cyklist er kørt lige ind i siden på mig. Han har valgt at forsøge at overhale mig venstre om med ret høj fart, da jeg kørte ca 8-10 km/t.

Jeg bliver naturligvis forskrækket og får spurgt om han er ok. Han er hurtigt på benene igen og jeg kører lige bilen ind til siden og vil snakke med ham. Han siger så på engelsk "I'm okay" og forsvinder fra stedet.

Ingen vidner til episoden andet end en mand som råber mig op i hovedet hvordan fanden det er jeg kører bil. Egentlig var han heller ikke vidne, for han stod og gloede ind i et butiksvindue da det skete. Han forsvinder også bare fra stedet.

Jeg stod tilbage og var meget forskrækket uden at vide hvem cyklisten var, uden at have vidner på episoden og uden at vide om der var sket noget med manden. Jeg vil da tro han søger hjælp hvis han oplever smerter eller andet her efterfølgende.

Der kom hurtigt et meget venligt par ud fra en lejlighed hvor det skete. De havde hørt braget fra påkørslen. De var også meget forundrede over at cyklisten bare stak af fra stedet. De havde samme tanke som mig omkring skyldsspørgsmålet: han har skylden.

Jeg giver tegn til at dreje til venstre og orienterer mig. Det er først da jeg drejer han trækker ud med venstre og påkører mig. Det forstår jeg simpelthen ikke. Enten skal han da trække højre om eller blive bagved. Det er jo ikke fordi jeg trækker ud i siden på ham - jeg er næsten på tværs af vejen da han kører ind i mig.

Politiet har ikke været kontaktet af følgende grunde:
- ingen har været tilskadekommet så det krævede ambulance
- da der kun stod mig tilbage på stedet vurderede jeg ikke at politiet skulle komme ud, jeg kunne ikke beskrive cyklisten alligevel
- hvis politiet var kommet ud har jeg hørt skrækhistorier om at det altid er bilisten der får skylden og risikere at miste kortet.

Bilen er en død ting, så den får firmaet lavet. Håber manden er ok.

Men. Er det min skyld?

Pft

Kommentarer på:  Cyklist påkører bil
  • #1   13. maj Nu er det ikke beskrevet om der er overhaling forbudt eller andet på stykket, men tag et kig på:
    https://www.if.dk/web/dk/erhverv/ifnyhedsbrev/arkiv/documents/ansvar_ved_sammen.pdf

Som udgangspunkt er det dit ansvar at sikre dig mod bagfrakommende, hvor uretfærdigt det end må lyde i mange tilfælde

• #2   14. maj Tak for linket. Kan se jeg ville stå til 2/3 skyld. Jeg orienterer mig og kan se cyklisten et stykke bagude, men i højre side af vejen. Da der ingen andre trafik er drejer jeg og da jeg er drejet 75-80 grader er det han rammer mig fordi han forsøger at overhale mig idet jeg drejer. Det mest underlige er jo at han stikker af fra stedet

Åååårh jeg synes det lyder uretfærdigt. Jeg kan jo ikke blive ved med at kigge bagud hele tiden, så kan jeg jo ikke se om jeg rammer "hullet" i porten eller væggen

• #3   14. maj Min mor prøvede lidt det samme og så ikke helt alligevel, hun skulle følge vejen rundt til højre og har ubetinget vigepligt hvor hun holder stille, der kommer så en cykel bagfra der kører midt på vejen, fremfor at køre i højre side af vejen? Men de skal begge til højre og cyklisten vælger at køre venstre om bilen og dreje ind foran, min mor ser ikke damen i det hun orientere sig om der kommer nogle fra højre og venstre på den vej hun skal ud på og sætter i gang i det samme som damen kommer rundt om bilen, damen på cyklen bliver tippet over uden der sker hende noget andet end hun kommer ned at ligge og en hudafskrabning på hånden, og bilen får en ridse (der kan poleres væk) på frontskærmen og en fra cykel dækket/fælgen ved tågelygten

Der er en mand der ser det og ringer 112, han forklarede i retten at min mor kørte ud med 20-30 km/t, selvom der var 3 vidner der så hun holdte stille og sammenholdt med de overfladiske ridser og ingen buler giver det jo lidt sig selv at farten ikke var høj, og det bedømmer retten også

I retten får min mor det meste af skylden da hun har ubetinget vigepligt (har cyklen også) men skal ikke betale sagsomkostninger eller svig og smerte samt tøj som cykelister forlangte, men skal selv betale skader på egen bil og får desuden 3 klip (Ny køreprøve) og en bøde for ikke at have overholdt sin vigepligt.
    Vi i familien er selvfølgelig "farvet" og mener at dette er cyklens skyld da hun bare kunne have kørt i højre side af vejen og fulgt vejen rundt i stedet for at vælge at kører udenom bilen for at komme til højre (som bilen og viste den skulle) men retten har talt og sådan er det
    I dag 3,5 år efter har min mor ingen klip i sit kørekort mere men vi føler alle at det kunne have sket for os alle sammen

Desuden måtte min mor kører i de 13 mdr det tog før hun skulle i retten og havde derefter 6 mdr til at generhverve sit kørekort, men havde hun dumpet enten teori eller køreprøve havde hun mistet retten til at føre bil fra det øjeblik hun havde dumpet og til hun havde bestået, hvilket jo også er latterligt at en "farlig" bilist får lov til at kører 19 mdr efter hun havde kørt en ned...

• #4   14. maj #3 - en i familien har oplevet noget af det samme. Skulle til venstre ud på en 4-sporet vej i morgentrafikken. Da hun holder og skal dreje til venstre, kommer der en på cykel, som selvfølgelig holder på højre side af bilen. Hun kører ud og holder ved helleanlæget mellem vejbanerne. Mens hun holder der, kigger hun bagud for at finde et hul i trafikken. Da hun sætter i gang, hører hun et brag, og det er cyklisten der tænkte, at det var smartest at køre venstre om en bil, der skulle til venstre... Hun blev ramt på siden og politi og ambulance kom. I første omgang mente cyklisten + et vidne, der intet havde set, at hun måtte have haft travlt, fordi hun havde god fart på da hun svingede. Det er dog lidt svært at sætte roligt i gang, når man holder mellem 4 vognbaner i en storby...

Politiet kommer derfor frem til, at hun har hele skylden og står til at miste kørekortet for ikke at overholde sin vigepligt. Hun giver dog ikke op så let, da skaden på hendes bil var på bagdøren. Hun forklarede derfor betjentene, at hun jo havde været i gang med at dreje, da cyklisten kørte ind i hende. Det endte derfor med, at hun kun skulle erstatte cyklen og skader på egen bil, ingen klip eller frakendelse.

Kender desværre flere tilfælde, hvor det også helt uforskyldt har betydet frakendelse for bilisten... Dashcam foran og bagved er vel vejen frem? Skal jeg i hvert fald have monteret inden længe med alt det man oplever på vejene...

• #5   14. maj De satans cyklister man blinker da os med bilen er de helt blinde da. Ja man skal se sig over skulderen inden man drejer men alligevel. De køre som de blinde slås . ?

• #6   14. maj Jeg oplever det som de cyklister, der aldrig har fået kortet eller kørt bil, er typisk dem som altid kommer til skade. De har altid svært ved at læse bilisterne... De kan ikke læse bilens fart eller dens blindevinkler. I KBH er det virkelig slemt! Jeg cykler selv meget derinde, og jeg oplever dag for dag at folk ikke har den respekt for de hårde blistier. De cykler over for rødt, zigzagger imellem bilisterne, når de holder for rødt eller tag venstre sving uden at kigge efter traffilen...

• #7   14. maj Ville ønske han var blevet lam fra hoften og ned. Så var der da en idiot mindre.

• #8   14. maj Jeg er næsten 100% sikker på at du vil få skylden.
    At personen kører videre, kan have mange grunde.
    En af dem kunne jo være at personen ikke ønsker at komme i søgelyset.
    Mange opholder sig jo illegalt i Danmark osv.
    Men fakta er at du ændre kørsels retning, og om så cyklisten eller en anden bil faldt ned fra månen, vil du få skylden.
    Og så har bløde trafikanter jo også alt magt på vejene Idag.

• #9   14. maj Mange tak for alle jeres svar. Jeg kan være lykkelig over der ikke skete mere og det nu kun er en forsikringssag, for havde politiet rykket ud havde jeg nok haft et seriøst problem. Håber manden er ok, men det finder jeg jo aldrig ud af. Bilen har en bule på taget, så tror desværre han har banket hovedet ned i taget.

Det der generer mig mest var den mand som stod og råbte mig ind i hovedet hvordan fanden det var jeg kører bil. Han så ikke engang episoden.

Men jeg har dog haft fat i to som kom ud fra en lejlighed, så hvis det skulle være noget efterspil at jeg meldes som flygtbilist kan de jo bevidne at det netop var cyklisten det smuttede og jeg blev på stedet. Man ved sgu aldrig hvad de kan finde på.

Men jeg kan jo ikke orientere mig bagud hele tiden mens jeg svinger, så risikerer jeg jo at påkøre noget foran mig når jeg skal "ramme" ind i porten.

• #10   14. maj https://www.cyklistforbundet.dk/Alt-om-cykling/Love-og-regler/Faerdselsloven. Mener ikke det er din skyld, cyklister skal altid holde til højre

• #11   14. maj Min kammerat "købte" en bil af mig hvor jeg ikke havde fået pengen for den, da han var flad (en bil med et par måneder til syn der sku skrottes).
    En måned efter skal han dreje til venstre på en landevej og der kommer en Patrol bagved der overhaler ham, samtidig med at han drejer, så Patrollen flår siden op på min kammerats bil, da han regnede med han kunne få drejet af landevejen, så Patrollen ku fortsætte på landevejen.
    Det viste sig så at forsikringen ikke ville erstatte bilen, da de mente det var min kammerat der havde hele skylden, fordi han "ikke orienterede sig" og ham i Patrollen fuldt lovligt måtte overhale.

• #12   14. maj En anden grund til at han kører videre er, at han kommer fra et land hvor cyklister næsten ingen rettigheder har - så han vurderede at det ikke var værd at tage en diskussion.

• HomerSimpson
    HomerSimpson Tilmeldt:
    apr 2018

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 121
    #13   14. maj Det er ikke rigtigt som nogle siger her at du altid vil få skylden, men i dette tilfælde har du ubetinget vigepligt og må kun køre hvis det kan lade sig gøre uden at påvirke cyklens fart eller retning og det var så ikke tilfældet.
    Men en billist får ikke bare skylden, eks. hvis du holder stille for rødt og bliver påkørt er en cykellist så har han ansvar også erstatnings ansvar for skader på din bil. Hvis en cykellist stikker af fra sit ansvar i en sådan situation, er det lige så ulovligt og strafbart som var det en billist.

• #14   14. maj Øh nej Lucas han kører sgu da videre fordi han er på vej til polen på den stjålne cykel.

• #15   14. maj Selvfølgelig har bilisten ikke altid skylden men ved tilfælde hvor cykelisten skyld måske ligger på 75% vil biler ofte få skylden

• HomerSimpson
    HomerSimpson Tilmeldt:
    apr 2018

#16   15. maj #15
    Ja, ved delt skyld får bilisten ansvaret fordi han har en lovpligtigt forsikring, det har cyklisten eller fodgængeren ikke. De har måske en familie ansvarsforsikring men den er ikke lovpligtigt, så ved delt ansvar går den til billisten.

• #17   15. maj Folk burde bestå en cykel prøve, det eneste køretøj der må bevæge sig rundt i trafikken,uden at skulle kende færdsel reglerne, og samtidig dem der er involveret i masser af uheld, tænker at samfundet kunne spare masser af penge på hospitalerne ang brækkede arme og ben mm , og forsikring selskaber skulle Ikke betale til buler ,mm. .. og folk skal være hjemme fra job, 3uger med skader. Giv folk et gratis cykel kort.

• #18   15. maj Skolerne har da cyklist prøve.
    Kørekort til bil skal man jo også op til prøve.

Det bliver svært at ændre folks egen opfattelse af hvad der er korrekt osv.
    For i det øjeblik folk kommer ud på vejene, så bliver de egoister og potentielle dræbermaskiner.

• #19   15. maj Du må også køre 30 knallert uden kørekort når du er over 18 er jeg ret sikker på

• #20   15. maj Ok vidste ikke det var lavet om.

Der var da engang noget der hed knallert kørekort, til alle knallerter, men dengang var der nu heller ikke noget der måtte køre mere end 30 Og nummerplader til knallerter var ikke opfundet i dk endnu

• HomerSimpson
    HomerSimpson Tilmeldt:
    apr 2018

#21   15. maj #20
    Knallert kørekort er til dem mellem 15 og 18 år.

ja

#17 / #18
    Ja problemet er reelt ikke at folk ikke ved det eller ikke kender reglerne, men at folk er ligeglade. Når bilister bryder loven er det oftest også bevist og velvidne om reglerne.

Parkeringsreglerne derimod er en anden snak, der kan folk til tider blive overrasket over reglerne.

• #22   15. maj Det er også letter at bryde loven på cykel end bil. Konsekvensen er billigere...

• Hr.Hansen
    Hr.Hansen Tilmeldt:
    sep 2015

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 86
    #23   15. maj #19
    Det afhænger af, hvornår du er født.
    Der blev ændret i reglerne i januar 2013 (d. 9/1 mener jeg), hvilket betyder at hvis du er født før d. 9 januar 1995, må du køre 30 knallert uden kørekort, men hvis du er født efter, som mig, skal man have et kørekort

• HomerSimpson
    HomerSimpson Tilmeldt:
    apr 2018

#24   15. maj #22
    Det er så sandt som det er sagt, de er sværere at målt, få fat i og i København er der så mange der skal kampanger til få fat på dem.

https://www.youtube.com/watch?v=VbrjwMzAD7Y

• #25   15. maj Hr Hansen

Før tiden bla. I 1984 var knallert kørekort indført.
    Havde man ikke det, så vankede der skam en bøde.
    Det er bare underligt at lave reglerne om senere.
    Jeg snakker inden man bliver 18

• #26   15. maj Fra en alder på 15-18 kræver knallert 30 kørekort

• #27   15. maj Som #13 skriver, så hænger cyklen på 100% skyld hvis han påkører en bil der holder stille for rødt.... Har selv prøvet at blive påkørt af en stiv Grønlænder
    Inden jeg nåede ud af bilen var han oppe igen og råbte undskyld og så smuttede han over for rødt 2 gange i samme lyskryds før han kørte ned af en anden vej. Fik fanget ham 400 meter væk ved at spærre cykelstien med bilen og mens vi ventede på politiet kom faldt han i søvn på fortovet
    Han undskyldte mange gange da politiet kom og han vågnede op, og bilen blev lavet via hans indboforsikring/ansvarsdækning så alt i alt en fin afslutning.
    Har så mødt ham et par gange efter og hver gang siger han undskyld og byder på en bajer

• HomerSimpson
    HomerSimpson Tilmeldt:
    apr 2018

#28   16. maj #27
    Det er ok, han er tydeligvis klar over den var gal

Nej, hvis du er 18 år, behøver du ikke knallertkørekort, såfremt du har kørekort til bil eller motorcykel. Dit fødselsår har ingen betydning.

Hvis du hverken har kørekort til bil eller motorcykel, er et gyldigt knallertkørekort påkrævet for have førerretten til en knallert.

Og det kørekort er så opdelt i Knallert 30 og 45.

Men igen alle som har et almindelig kørekort til motorcyklen/bil behøver ikke et knallertkørekort, i modsætning til motorcykel som er et separat kørekort fra bil.

Knallertkørekort er næsten udelukkende i praksis for de 15-18 årringe, har man mistet førerretten i spritkørsel, så omfatter det også knallert så der er reelt ingen brug af knallertkørekort til dem over 18. Men de findes.

Alle motorkøretøjer kræver altså et kørekort efter 1 jan 2013.

• Hr.Hansen
    Hr.Hansen Tilmeldt:
    sep 2015

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 86
    #29   16. maj #28
    Jeg er stort set enig med dig
    Men hvis du blev 18 inden januar 2013 er der ingen krav om kørekort for at føre knallert 30. Som du skriver kan man dog stadig miste førerretten til knallert 30, eks. ved spritkørsel

• HomerSimpson
    HomerSimpson Tilmeldt:
    apr 2018

#30   16. maj #29
    Ja men det er fordi reglerne blev indført der d. 19 jan 2013 og man ikke ønsker at indføre det med tilbagevirkende kraft.
    Dermed bliver det i praksis dem som er fyldt 18 før den dato og efter.

Men reglen er, at man skal have kørekort uanset alder, men undtage herfor er ”kun” dem som var fuldt 18 d. 19 jan 2013.

Det skal her sige at vi i Danmark ikke har nogen forhindring i at lovgive med tilbagevirkende kraft, med undtagelse af de I de internationale menneskerettighedskonventioner nævnte forbud mod skærpende straffelove med tilbagevirkende kraft med undtagelse af helt ekstraordinære tilfælde.

Men politikerne vælger i hovedreglen ikke at gøre det, formentlig fordi de gerne vil genvælges og ved hvor upopulært love med tilbagevirkende kraft er.

Kommentér på:
Cyklist påkører bil