{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
551 visninger | Oprettet:

Hvad må jeg køre af campingvogne? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg står jeg er sgu ikke sikker på hvad jeg må trække og hvordan jeg regner ud med at trække efter bilen.
Jeg har taget mit kørekort for 17 år siden (anden regel indenfor det men er ikke sikker)

Jeg ved jeg må have et vogntog på max 3500 kg.
Hvad skal jeg gå ud fra med bilens vægt.
Den må trække 2000 kg med bremser.

Vh Kim Pedersen
Den forvirrende mand ??

Kommentarer på:  Hvad må jeg køre af campingvogne?
  • #1   9. aug Så er det 3500KG - din bils TOTALVÆGT = Hvad anhænger maks må have som TOTALVÆGT (forudsat at din bil så må trække de KG)

BIL TOTALVÆGT
    +
    TRAILER TOTALVÆGT
    =
    MAKS 3500KG

• #2   9. aug Hmm jeg har læst lidt at man godt må tage efter CV's egen vægt og lade vær at læsse den

• #3   9. aug ikke på B - kun BE

• #4   9. aug http://www.hænger.dk/

• #5   9. aug Ok.
    Jeg har så ikke forstået rigtigt med om man har taget kørekort før 2009 (mener jeg) og efter der er forskel på det?

• #6   9. aug Før 2009 kører du efter totalvægt du vejer, efter 2009 er det hvad bil + trailer har af totalvægt også uden læs

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 2 Følgere: 3 Svar: 751
    #7   9. aug Det gør nemlig forskellen, du ikke tvunget af totalvægten med så gammelt kort.
    Eneste problem er når du samlet når over 3.5t i egenvægt på hele vogntoget

• #8   9. aug Bilen vejer 2430 total vægt
    Har set på en CV der vejer 1400 kg total vægt
    egen vægt 1025 kg
    Det er lovligt ik?

• #9   9. aug Jo den skulle kunne gå an hvis dit kørekort er fra før 2009 (:

• Simon S
    Simon S Tilmeldt:
    aug 2008

Følger: 1 Emner: 23 Svar: 386
    #10   9. aug Brug FDM's beregner, den giver et rigtigt svar.
    Jeg er ikke 100 % sikker på præcis hvordan reglerne er med "gammelt kort"(før midt 2009), men jeg ved med sikkerhed at flere af de ovenstående svar er forkerte.

• #11   9. aug tag be kørekort til 4000kr også må du træk 3,5 trailer og 3,5t bil =7 tons

tog selv mit som 18 årig gav 3880kr

• #12   9. aug så kan du ikke køre det lovligt med et B kørekort , det bilens totalvægt plus trailers totalvægt , i dit tilfælde 3.840 kg , og skal derfor have BE kørekort . Jeg køre selv med autotrailer en gang i mellem , og der overstiger jeg vægtgrænse på 3.500 kg .

• #13   9. aug PoloOle, ikke korrekt. Hans kørekort er fra før 2009, hvis ikke at han vejer mere end de 3500kg er det tilladt, lige meget hvad tilladt totalvægt siger

• #15   9. aug Ja, og jeg tog mit for 33 år siden , og kan stadig væk ikke køre lovligt med en bil totalvægt 2.160 kg og en autotrailer totalvægt 1.400 kg

• #16   9. aug Så længde man ikke har be kørekort går man efter totalvægt på anhænger og bil. uanset om den er fra før eller efter. be går man efter faktisk vægt

alm b fra efter 2009 er kun 750kg Max anhænger

altså ved be må jeg gerne smide 3,5 tons trailer på min Avensis. bare trailer faktiske vægt ikke kommer over 1300kg som den må træk.

• #17   9. aug Så er det jo mig der er idioten her, jeg undskylder mine ikke korrekte svar.. Jeg har be + det løse, nok derfra jeg husker det så (:

• #18   9. aug Du må køre med en ældre campingvogn op til omkring 420 cm. De har totalvægt omkring 1000 kg

Ellers skal der nok trailerkort til

Bemærk også at det jo er de færreste campingvogne der kan komme ned på den køreklare vægt. I alt fald ikke hvis i skal på ferie i vognen. Fortelt, stole, vand, møbler, sengetøj og tøj. Faktisk har de fleste svært ved og holde totalvægten, særligt ikke dem hvor man kun må læsse 200 kg i

Særreglerne lyder som følger

Hvis dit B-kørekort er erhvervet før maj 2009, gælder der særlige regler. Her gælder i stedet følgende: Overstiger summen af den tilladte totalvægt ifølge bilens og trailerens registreringsattester 3.500 kg, og overstiger trailerens tilladte totalvægt samtidig 750 kg, skal du se på, hvad der er anført på bilens registreringsattest under "Påhængskøretøj med bremser". Er denne vægtgrænse lavere end trailerens tilladte totalvægt, bruger man den og lægger den sammen med bilens totalvægt. Overstiger den sammenlagte vægt ikke 3.500 kg, kan du lovligt køre bilen med traileren med dit B-kørekort.

• #19   10. aug før 2009: "Overstiger bilens tilladte totalvægt og koblingsvægt ikke 3.500 kg tilsammen, må din anhænger gerne have en højere tilladt totalvægt end 750 kg. Så længe anhængerens faktiske totalvægt ikke overstiger bilens tilladte koblingsvægt.
    Denne lempelse gælder kun i Danmark"
    Hvis din bil vejer 2000kg og må trække 1500kg, så gør du bare det så længe campingvognen holder sig inden for 1500kg, eksempelvis.

du skal kun tage hensyn til om din bil må trække campingvognen og at du ikke overstiger 3500kg.

OT: ved kort erhvervet efter 09 skrives der til gengæld "Har din anhænger en tilladt totalvægt på mere end 750 kg, må den samlede totalvægt på bil og anhænger ikke overstige 3.500 kg." er det mig der er dårlig til at forstå det, eller er det så ikke også lovligt at trække fx campingvogn el hestetrailer på over 750kg såfrem bilen kan trække det? eksempelvis audi a6 - 1800kg totalvægt, 1600kg koblingsvægt??

• Søren H
    Søren H Tilmeldt:
    okt 2015

Følger: 12 Emner: 5 Svar: 241
    #20   10. aug Det må du gerne Rune.. Som jeg forstår reglerne ihvertfald.. Før 2009 er aktuel vægt, og ikke tilladte totalvægt der bruges.. Samt hvis bilen vejer 3500kg, må du stadig hænge en 750kg trailer på, så du samlet vejer 4250kg..

Jeg hentede for mange år siden en Mini med en autotrailer, men pga det var en let bil, på en let alu trailer var vægten kun 3300kg, hvilket jeg gerne måtte ifølge reglerne.. Havde printet dem ud, hvis jeg nu skulle blive stoppet..

• #21   10. aug Som jeg forstår reglerne

Avensis tilladt totalvægt 1820 kg
    Maksimum påhængsvægt 1300 kg

Trailer tilladt totalvægt 2000 kg

Kørekort før 2009
    3120 kg og må køres ud be kort

Kørekort efter 2009
    3820 kg og kræver be kørekort

Men kan være jeg bare ikke forstår det

• #22   10. aug Ved ikke om det er rigtigt, men man må ikke køre med et vogntog der vejer mere end 3500 kg, med alm. Kørekort uanset hvornår man har taget sit kørekort.
    Der skal der trailer kort til

Ts. Må ikke køre med det har skriver.

• #23   10. aug derfor er jeg rigtig glad for mit be kørekort 4x4 og 3,5 maskinetralier så er det bare der ud ad. med 4-5 kmL ??

• #24   10. aug Er der nogen som kan linke til 2009-reglen?

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 2 Følgere: 3 Svar: 751
  • #26   10. aug Hvis din bils tilladte totalvægt + tilladte koblingsvægt er mere end 3500 kg, så er du ikke anderledes stillet med et alm B kørekort fra før 2009, end med et fra i dag.
    Men med det gamle B kort fra før 09 og en bil hvor tilladt totalvægt + tilladt koblingsvægt er højst 3500 kg, må du trække en hvilken som helst trailer, så længe den faktiske totalvægt for vogntoget højst er 3500 kg.

Med alm B kort efter 2009, må bilens og trailerens samlede tilladte totalvægt ikke overstige 3500 kg.

Du må dog ALTID trække 750 kg tilladt totalvægt og kan på den måde lovligt køre med 4250 kg samlet tilladt totalvægt, med en bil på 3500 kg og en trailer på 750 kg (tilladt total)

Så hvis din bil har en tilladt totalvægt på højst 1500 kg, så må du trække det hele så længe du kan holde den faktiske totalvægt på hele vogntoget indenfor 3500 kg.
    Hvis din bil derimod har en tilladt totalvægt på mere end 1500 kg, så må du højst trække en trailer/campingvogn på 3500 kg - din bils tilladte totalvægt.

• #27   10. aug #8
    Da din bils tilladte totalvægt + tilladte koblingsvægt er over 3500 kg (3830 kg) er du nød til at gå efter tilladt totalvægt på både bil og anhænger, derfor må du kun køre med en anhænger med tilladt totalvægt på højst 1070 kg med et alm B kørekort og det er uanset hvornår du tog kørekort.

eneste muligheder du har for at køre med den campingvogn der, er enten

at tage B/E kørekort eller
    at finde en bil med tilladt total vægt på højst 2100, der må trække mindst 1400 kg, eller
    at finde en bil hvor tilladt totalvægt + tilladt koblingsvægt er højst 3500 kg og som må trække mindst 1025 kg

Kommentér på:
Hvad må jeg køre af campingvogne?