{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.446 visninger | Oprettet:

Kim E
Kim E
Tilmeldt:
13. sep 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Må et værksted begynde på arbejde som kunden skal betale for uden at advisere kunden om dette først? {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har en tvist som jeg håber at I kan give mig et råd i forhold til .

For nylig fik jeg skiftet fra vinterhjul til sommerhjul. Dette foregår via en ordning inkluderet i min forsikring hos Tryg. Jeg har brugt det samme værksted de sidste mange gange da de også opbevarer hjulene, der ikke er i brug.

Efter at have ventet i lang tid fik jeg at vide at de havde lidt problemer med at få en låsebolt af.
De nævnte ikke noget om at det var noget jeg skulle betale for.
Da de blev færdige og jeg skulle betale for hjulopbevaringen spurgte jeg om de mente at jeg skulle betale for og på dette tidspunkt efter arbejdet var udført svarede han at Tryg ikke betalte for det.
Det sandsynlige scenarie er at mekanikeren ved et uheld har ødelagt bolten for dels går den ikke bare i stykke, dels bliver den ikke brugt ret ofte og dels er det dem selv, der skruer den af og på så hvis den var slidt burde de have gjort opmærksom på dette tidligere.

Jeg fik en regning for dette på 1825 kr herunder 1,5 times faktureret arbejde.
Jeg mener som minimum at jeg idet de påbebyndte arbejde som de ville fakturere mig for skulle advisere mig om dette så jeg kunne tage stilling til om de ville fortsætte eller om jeg ville få det gjort et andet sted hvilket jeg uden tvivl ville have valgt hvis jeg havde fået valget.

Hvad mener I?

Skal jeg bare bide i det sure æble og acceptere at værkstedet uden konsekvenser kan agere som de gør?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må et værksted begynde på arbejde som kunden skal betale for uden at advisere kunden om dette først?
  • #1   19. maj 2020 Det er vel ikke deres skyld at du vil have låsebolte på, og de har nok ikke ødelagt dem.
    Det er og bliver noget lort med de bolte.


  • Johnny P
    Johnny P Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 112
    #3   19. maj 2020 Som Buggi skriver er de bolte ofte problematiske.
    Men rent principielt må de ikke lave noget i den retning uden at afstemme det med kunden. Mange værksteder har igennem tiden måtte bøde for det. Mercedes i Herlev lavede engang for 17000 + moms på min bil, uden vi havde aftalt det. De fik ikke en krone, og jeg fik medhold i retten.. Måske kan du sige til dem at du vil betale, f.eks det halve, og ellers må de tage den i fogedretten.


  • Johnny P
    Johnny P Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 112
    #6   19. maj 2020 Ja, Martin, det er jo den retsinstans der tager sig af økonomiske tvister... smiley

  • #7   19. maj 2020 Problemet er vel at hvor lang skal man gå med gratis kunde service.
    Hvis noget går i stykker, så skal man få fat i kunden.
    Hvis kunden er på job og der går 3 timer før man får kontakt.
    Skal man bare lade bilen stå på liften, til man får svar.?
    Skal man køre bilen ud og flytte dæk tilbage uden beregning.
    Hvis der er aftalt en pris, eller som her at tryg betaler det alm. arbejde, og ikke vil betale for problemet.
    Skal værkstedet så bare ligge sig fladt ned og gøre tingene gratis, selv om det måske ikke er deres skyld.
    En anden ting er jo at man ofte ikke kan se at en låsebolt knækker eller kammer over.
    Mange vil gerne beskytte deres fælge og køber låsebolte af billig eller dårlig kvalitet og oprindelse.
    Er det så værkstedets skyld.
    Måske det var en anden sag hvis værkstedet havde leveret låseboltene, og de kunne reklamere overfor deres leverandør, og at udgiften blev dækket derigennem.
    Historier og opdigtede ting er der jo nok af, men ros til værkstedet eller mekanikker er der aldrig så meget af.??


  • Johnny P
    Johnny P Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 112
    #8   19. maj 2020 Jeg er sådan set enig, men det tager ikke 1,5 time at fjerne 4 låsebolte, medmindre selvfølgelig at et værksted der opbevarer hjul, montere dæk mv. ikke har valgt at investere i noget relativt billigt værktøj til afmontering af låsebolte. Det er ikke kundens problem at det har taget den enkelte medarbejder længere tid end det burde have gjort. Det var også derfor at jeg skrev at man kunne tilbyde det halve. Generelt er mekanikere gode til at lave biler, men er ofte ikke skarpe på kundeservice. Jeg syntes egentlig dette er et udmærket eksempel..

  • #9   19. maj 2020 Sku mekanikeren betale for din top knækker til låse boltene ? Ja man kan købe special værktøj til at skrue dem af med. Men det heller ik alle bolte der kan skrues af med de special topper man kan få til låsebolte

  • Kim E
    Kim E Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #10   19. maj 2020 Tak for al responsen smiley
    #1 jeg mener at de har ødelagt dem men tvisten går i mindre grad på om de har ødelagt dem end på om de må fakturere mig 1,5 timer uden at spørge mig først.
    Hvis låseboltene var slidte som de sagde ville jeg mene at de burde have nævnt det sidst de skiftede hjul.
    Låsebolten så ikke slidt ud sidst jeg så på den og er en original BMW låsebolt så den burde være ok.

    #2 korrekt, jeg fik ikke den ødelagte låsebolt.

    #3 Præcis. Problemet er at bare at værkstedet vil lyve og sige at jeg var klar over det.

    #4 + #5 Nej, jeg har ikke tænkte mig at tage den til forgedretten.
    De kunne jo have sat de to hjul de godt kunne få på igen og så kunne jeg få det ordnet et andet sted. Jeg er ret sikker på at andre kunne gøre det på mindre end 1,5 timer. Værkstedet sagde i øvrigt at de havde være meget flinke og kun faktureret mig for den halve tid så det skulle altså have taget 3 timer at få to bolte af smiley

    #7 Jeg sad på værkstedet og ventede på bilen. Det eneste, der skulle foretages var at skifte fra vinterhjul til sommerhjul så det var ret nemt at få fat på mig smiley

    #8 Jeg er helt enig, det burde ikke tage 1,5 timer (og slet ikke 3 timer som de påstod)
    Jeg havde en forventning om at de magtede opgaven men det skal dog nævnes at jeg allerede inden dette hjulskift burde have tænkt mig om en ekstra gang.
    Kort tid efter de sidst skiftede til sommerhjul fik jeg bilen serviceret i Tyskland. Kort tid efter jeg var kørt fra værkstedet i en anden bil ringer de og siger til mig at jeg ikke får lov til at køre videre på de dæk, der sidder på da de er helt færdige, dvs på kanterne af bagsækket som man ikke kan se når de er monteret stikker der mange tråde ud så dækkene er farlige at køre med.
    Dette havde værkstedet ikke følt behov for at oplyse mig om da de skiftede dem.


  • Kim E
    Kim E Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #11   19. maj 2020 #9 Det jeg primært spørger om er jo om det er i orden at de påbegynder arbejde som jeg skal betale for uden at spørge mig først.

    Om det er så er dem, der har ødelagt noget og hvem, der skal betale for det, er en anden sag.


  • #12   19. maj 2020 Værkstedet må vel antage du vil ha skiftet dine hjul om da det er derfor du kom med bilen. Har også prøvet at ødelægge original bmw låsebolte. Mener ganske bestemt der sidder en ring udvendig på bolten som drejer rundt. Dvs de special toppe man banker ind over ikke kan bruges på en bmw. Nok derfor det har taget lidt tid at få dem af.

  • Kim E
    Kim E Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #13   19. maj 2020 #12 Der skal ikke bankes noget på, det er utrolig simpelt. Jeg har tidligere skiftet hjulene selv, det var ikke raketvidenskab og jeg har ikke været i nærheden af at ødelægge en bolt.
    Jeg valgte at få det gjort på værkstedet dels fordi det er inkluderet i min forsikring og jeg er doven og dels fordi jeg så også kan få dækkene opbevaret på værkstedet.

    Men uanset om de forventer at jeg gerne vil have bilen med hjem vil jeg da mener at de bør fortælle mig at jeg kommer til at betale for det.

    På mit arbejde screener vi sagerne når de kommer ind og bruger op til to timer på dem som kunden ikke betaler for.
    Inden de to timer er gået vurderer vi om kunden skal betale for arbejdet og hvis det er tilfældet spørger vi om kunden vil betale for at vi går videre inden vi foretager os yderligere.


  • #14   19. maj 2020 #13

    Jeg har en tendens til at hælde til #12 kommentar.
    De sidste låsebolte jeg skulle have af til en BMW der drejede ringen rundt, og hvis de havde haft en univeersal top der skal bankes ind over så er der ikke plads Så man er nødt til at lave noget andet.
    Så tror du misforstår hvad han skrev.
    Man vil jo heller ikke ødelægge folks fælge.
    Men selvfølgelig kunne værkstedet være lidt "large" og hørt dig om du havde den ekstra top der var gået til, eller lånt en et sted imod betaling, når du nu har brugt dem mange gange, men nu har du jo også fået skiftet dine dæk i Tyskland og lavet service der, så kunne de jo havde ødelagt toppen, men det er måske selv samme værksted vi snakker om.


  • Kim E
    Kim E Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #15   19. maj 2020 #14
    Nu har jeg af gode grunde ikke et billede af den ødelagte låsebolt men ved bare at det ikke krævede specialværktøj da jeg kunne gøre det selv uden problemer.

    Sidste gang låseboltene var af var da jeg fik skiftet til vinterdæk på det samme værksted i Rødovre som plejer at skifte hjulene.
    Jeg bruger kun værkstedet i Rødovre til hjulskift da de ikke er et autoriseret BMW værksted.
    Hvis Jens Winther i Roskilde var med i Trygs hjulskifte ordning ville jeg helt klart bruge dem da de er et fremragende autoriseret BMW værksted.
    Jeg kan ikke forestille mig at værkstedet i Tyskland ville ødelægge en stump uden at fortælle mig det.


  • #16   19. maj 2020 Noget må der jo være sket, dernede, eller da du fik vinterdæk på.
    Havde du ikke en ekstra top du kunne smide et billede op af.
    Eller en bolt


  • Kim E
    Kim E Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #17   19. maj 2020 De har måske strammet boltene for meget da de satte vinterhjulene på og stødte derfor på problemet nu de skulle have dem af ?
    Hvis problemet opstod da vinterhjulene blev sat på taler det så netop ikke værkstedets sag da det er det samme værksted som som har sat vinterhjul og sommerhjul på.

    Desværre beholdt værkstedet både boltene og top'en og jeg har ikke tænkt på at tage billeder af det.



  • Kim E
    Kim E Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #18   19. maj 2020 Det har svaret til dette sæt: https://bmwshoponline.dk/laseboltesaet

  • #19   19. maj 2020 De skulle helt sikkert spørge dig først. Så skulle du selv tage stilling til, om du vil bruge så mange penge på et hjulskift. Nu er det ikke fordi bilen ikke kunne køre derfra. Det er svineri af værste skuffe.

  • #20   19. maj 2020 Du skriver at du sad på værkstedet og ventede , så må du jo også vide hvor længe det tog. Du skriver værkstedet ville have for 3 timer men fakturerede for 1,5.

  • #21   19. maj 2020 I den sag, er værkstedet sku nogle svin smiley

  • #22   19. maj 2020 Da jeg arbejde som mekaniker kom der også af og til kunde biler med låse bolte. Ofte havde kunde glemt at få toppen med. Men det ingen problem. En kort 1/2" for længer og to gode slag med en mukket på bolten. Så kunne 9 ud af 10 skrues af med en spids tang. hvis ikke fik den lige en slag mere og de kunne skrues af.
    Så ringet vi til kunden og sagde at de lige skulle tag toppen med når de hentet bilen så vi kunne spænde hjulet efter med moment.


  • #23   19. maj 2020 #22

    Da min far arbejdede som mekaniker, lavede han bare et flot flyvespark på hvert hjul, så røg alle boltene af med det samme. Bagefter sparkede han til boltene, så røg de ind igen. Så sluttede han bare af med momentoverarmen. Men i dag, er der kun amatører tilbage på værkstederne.


  • #25   20. maj 2020 Det værksted jeg bruger, ringer hvis der skulle opstå problemer,

  • #26   20. maj 2020 #25

    Så du siger, at de skulle have ringet til ham? smiley


  • #27   20. maj 2020 De skal vel ikke ringe når han skriver han var på værkstedet.


  • #30   20. maj 2020 #26.. Næ, jeg siger at det værksted jeg bruger, de ringer, hvis noget bliver dyrere end aftalt. smiley

  • #31   20. maj 2020 Tror ik helt folk fatter hvordan låse boltene ser ud på nogen Bmw’er smiley smiley

  • #32   22. maj 2020 Mon ikke værkstedet har været så prof at de har brugt en luftnøgle til afmonteringen.
    Og derved ødelagt strålerne i bolthovedet.

    Jeg havde ikke betalt en eneste rød reje, at værkstedet ikke informere når man sidder der, er der deres egen problem.
    Der har været så mange sager hvor værkstedet ikke informere kunden, når arbejdet griber om sig.

    De må lære på den hårde måde, at man må lade kunden bestemme.


  • #33   22. maj 2020 #29
    Det er der så åbenbart mange der gør..
    Jeg havde selv min bil hos en “kammerat” (havde gået på tec med ham)
    Som gjorde det samme, dog ikke kun med hjulbolte...
    Det var både bundkar, bundkars proppen, udstødningssystemet og sikkert også alt det andet han ellers havde lavet...
    Utroligt at den ikke var utæt.
    Ham ser jeg sku nok ikke igen smiley


Kommentér på:
Må et værksted begynde på arbejde som kunden skal betale for uden at advisere kunden om dette først?

Annonce