{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
887 visninger | Oprettet:

Bil til kæresten. spgm. omkring Van 50/50 afgift. {{forumTopicSubject}}

Min kæreste har fået job i Slagelse som psykolog. Vi bor i Odense. Hun vil gerne have noget mere behageligt at køre i, eftersom hun bruger mange timer af dagen i hendes gamle clio.

Hun er lun på en Capture, og jeg tænker hun får mest for pengene ved at vælge en van. Men nu sidder vi så og snakker samt prøver at finde frem til om hun kan køre halvt privat/erhverv?

Hun bruger bilen frem og tilbage på arbejde men også imellem skoler, samt forældre hjem samtaler mm. Hun er ansat i det offentlige.

Kan nogen afklare hvordan reglerne er?

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bil til kæresten. spgm. omkring Van 50/50 afgift.
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #1   12. apr 2021 Som jeg husker det, så køres den 50/50, så skal der være et firma til at dække erhvervsdelen, og det lyder ikke som om at det er noget der ville blive brugt nogensinde, men det er muligt at køre varebiler som ren privat.. Afgiften er dog den samme som ved 50/50 løsningen, og det er 6250kr oven i den normale vægtafgift = Det begynder sjældent at kunne betale sig for varebiler privat
    Medmindre den er over 3tons i totalvægt, hvilket jeg stærkt tvivler på, for så er det 18xxx ekstra om året..
    Køb den med hvide skilte, medmindre den skal skiftes ud indenfor få år


  • #2   12. apr 2021 https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234520

    Nej. Dog har jeg aldrig hørt om nogen der er blevet taget/spurgt om dette.
    Har kørt med gulplade sådan i ca. 10 år.


  • #3   12. apr 2021 Jeg skal ikke gøre mig klog vedr. vans, men har dog et lille råd vedr. bilvalget.

    Jeg havde engang en Capture som udlejningsbil, og jeg kan sagtens forstå at kæresten er faldet for den. Lille charmerende bil, letkørt med ok komfort.

    Jeg oplevede dog at den er meget vindfølsom, og især på motorvej skal man konstant sidde og korrigere på rattet for at holde kursen. Lidt småkorrektioner er ikke unormalt, men jeg har aldrig oplevet en bil hvor jeg har skullet arbejde så meget med rattet, bare for at få den til at køre ligeud.

    Måske bedre dæk, og evt. andre/større fælge end standard, kan afhjælpe problemet til en vis grad. Det var ikke en bil jeg vil vælge hvis en stor del af den daglige kørsel var på motorvej.

    Men tag ud og prøv den en dag hvor det blæser, og se om det er noget hun kan leve med.


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #4   13. apr 2021 Carsten
    Det var faktisk en vigtig pointe, for storebæltsbroen kan være et rigtig trist sted at være, især når det blæser over 10m/s, og vinden rammer forkert på..


  • #5   13. apr 2021 Nu ved jeg ikke hvilken årgang af Clio hun har nu , men en Capture er jo bare en lidt højere udgave af en Clio .

    Der er kommet en helt ny Capture for et par år siden, så det med sidevindsfølsomhed måske løst, men generelt er mange høje og korte biler (MPV) sidevindsfølsome .

    Køb en bil på hvide plader, biler på papegøjeplader har alt for stort værditab, og er dyre i ejerafgift .


  • #6   13. apr 2021 Vi har en clio IV dci og er glad for den, få problemer og fornuftig økonomi. Dog er den ikke super retningsstabil som tungere biler, og der er en del vindstøj i bilen

    Hvis hun har en ældre clio vil det måske være en god opgradering, og de findes til rimelige priser

    Clio V har jeg lige kørt få km i, og den virker klart som en bedre bil. Udstyr er væsentligt bedre og den virker klart mere gennemført. Den kan findes fra under 150.000 kr alt efter motor og udstyr

    Den nye captur er lige en 40.000-50.000 kr dyrere end clio.

    Med hensyn til gulplade vil i skulle betale fuld privatanvendelses afgift. Så en Van vil være de her 6000 kr om året dyrere end tilsvarende på hvide plader.

    Hvis man selv kan skrue lidt, og er ligeglad med høj ejerafgift så kan en ældre sedan/stationcar i en lidt større klasse have en væsentlig bedre komfort end nyere biler når vi snakker sæder og affjedring. Men omvendt så har moderne biler ret meget mere teknisk udstyr man også kan sætte pris på


  • #7   15. apr 2021 I skal have tusind tak for at belyse de forskellige ting. Det bliver ihvertfald ikke en van så.

    Og hun har klaget over at Clioen var for vindfølsom, så tak Carsten for lige at oplyse om det også.

    Det er helt sikkert noget at have med i overvejelserne.

    Hun vil gerne have en bil med højere siddehøjde, samt mere komfort end i hendes helt skrabede Clio fra 11, med kedelige sæder, men heller ikke være alt for dyr.

    Jeg havde engang en Megane fra 12, som var en af de bedste biler jeg har kørt i komfort mæssigt. Og jeg har haft over 30 biler. Hvilken Renault er højere, og har samme konstruktion som Megane?


  • #8   15. apr 2021 Hvis det skal være Renault kan i kigge nærmere på Kadjar og scenic som begge er højere end megane og større end captur

    Hvis i kun forventer at have bilen i en 3-4 år skal gensalg jo være med i overvejelserne. Og personligt tror jeg, at man skal være påpasselig med diesel biler som ikke går i nærheden af 30 km/l.
    Om få år tror jeg det bliver endnu sværere end i dag at finde folk som er villige til at smide omkring 1000 kr om måneden bare i grøn ejerafgift for en bil, med mindre det er fordi det er det eneste som kan trække deres campingvogn, hestetrailer eller lignende

    Hvis i finder noget i captur størrelsen, kan i få en væsenligt nyere bil og med bedre brændstoføkonomi. Der er flere mindre SUV modeller på markedet, så ud og prøve nogle forskellige og gerne en god lang prøvetur


  • #9   15. apr 2021 Jeg tror at brugtvognsværdien er højere på feks en Nissan Qashqai, som jo i bund og grund er en Renaulr Kadjar ( de bliver samlet på samme fabrik, og deler platform samt teknik ) .

  • #10   15. apr 2021 Tak René og Trolle. Der var en del jeg ikke havde tænkt over. Men det lyder meget plausibelt.

  • #11   16. apr 2021 Trolle-->>
    Hvis man lige hurtigt søger på Bilbasen er prisen på de to biler faktisk ret ens.
    Der er variationer, men ikke mere end det der opleves hvis man søger efter årgang og km

    Jeg kan se Kadjar og scenic har okay forbrug, men eksempelvis kuga som har et forbrug på noget under 20 km/l tror jeg vil være svær at sælge om 3-5 år.


Kommentér på:
Bil til kæresten. spgm. omkring Van 50/50 afgift.

Annonce