{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.161 visninger | Oprettet:

Fart tavler motorvej {{forumTopicSubject}}

I går aftes kørte jeg motorvej 130kmt, hvor der så bliver skiltet ned til først 110kmt -> 80kmt -> 50kmt og så er der vejarbejde 1km, hvorefter der så kommer et hvidt rundt skilt, hvor der står "50" med en grå streg over.
Det skete både nord for Fredericia og syd for Brande.

Er det mig der bør aflevere mit kørekort, eller betyder det ikke, at efter skiltet, så er hastighedsgrænsen 80kmt, da der ikke har været nogen skilte der ophørte den forrige grænse på 80kmt?

I min verden er det forkert skiltning, det skulle have været et hvidt skilt, med grå streg i UDEN nogen hastigheds angivelse, da det ophæver ALLE tidligere hastigheds restriktioner.
Hvilket passede med at vejarbejdet var ophørt.

Resultatet var at folk kørte med stor forskel i hastighed, over mange kilometer i mørke på motorvejen.
Da en part mener det er 80kmt der er gældende jf skiltningen.
Og andre mener det er de 130kmt der gælder igen.

Kommentarer på:  Fart tavler motorvej
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 57 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.482
    #1   13. nov Betyder at midlertidig fartbegrænsning ophøre, (i dit eksempel 50km/t, da det er sidst skiltede fart), og du nu må køre hvad vejen normalt tillader.
    Så motorvej 130, medmindre andet er skiltet
    Grunden til at de går 110, 80 og 50 er pga folk ikke skal lave en 130-50 opbremsning på motorvejen, og for at alle er med på at farten nedsættes

• #2   13. nov Du bør afleverer dit kort med det samme.

• #3   13. nov hastighed før skiltning af vejarbejde derefter når den ophører ryger du tilbage til før vejarbejde eller hvad de skilter med kort efter vejarbejde

• #4   13. nov Nu er det en 130kmt motorvej, så der er ikke nogen hastigheds skilte.

Men er det ikke en fejl, at der står "50" i skiltet?
    Så tænker jeg jo, at det kun er hastigheden på 50kmt der ophører. Og at det så er 80kmt der gælder.
    Jeg ville jo syntes at det bare skulle være det skilt, som er hvidt med en grå streg, fordi det ophæver alt.
    I teorien er vejarbejdet heller ikke ophørt, da det ikke er skiltet.

• Bjerggaards

#5   13. nov Nej 50km/t er den sidst skiltede fart, og derfor den fart som ophøre...

• #6   13. nov det er jo den fart 50 kmt der ophører , som var den sidste og laveste, så op på farten igen før vejarbejdet

• #7   13. nov Hvis det er den sidste fart der ophører, så kan man vel også argumentere for, at det er farten før de 50kmt der gælder, og der var 80kmt.
    Der var heller ingen "vejarbejde slutter" skilt.

• Bjerggaards

#8   13. nov Nej for alle fartbegrænsingerne var midlertidige, de "ophørte" i det sek at farten blev sat længere ned

• #9   13. nov Hmmm, det er ikke noget dårligt argument =)

• #10   13. nov det er lige ud af landevejen ??

• #11   13. nov Kunne måske være en idé

https://rutinekoersel.dk/

• #12   13. nov Er på linje med trådstarter her!
    Et hvidt skilt med grå streger over uden tal, havde givet mere mening for mig også, når der står de "50" kan man komme i tvivl, logisk for mig skulle være at køre de 80..

• #13   13. nov Det ville vel også ophæve zonen med vejarbejde.
    Eftersom der ikke var noget skilt om ophør af vejarbejde, og 4-5km til næste motorvejs tilkørsel. Så ville man i teorien være underlagt skærpet straf i zone vejarbejde på strækningen.

• #14   13. nov man kan vel os se om vej arbejdet er ophørt , mere se sig lidt omkring at der ikke er mere vejarbejde at det rent faktisk ophørt. tror vi koger suppe på en lille ting nu he he
    #popcorn

• #15   13. nov Selvom man kan se der fysisk ikke er mere vejarbejde, så er det vel stadig skiltningen der bestemmer.
    Det er næppe op til hver enkelt bilist, bare at køre efter hvad han selv vurdere...

• #16   13. nov man skal gå efter skiltning

• #17   13. nov Det taler bare lidt imod det du skriver i #14

• #18   13. nov det jeg siger er brug den sunde fornuft slut her fra ellers tag den med en køre lære, det simpelt i sig selv og let at forstå

• #19   13. nov Når 50 grænsen ophører, er der 130 fordi det er motorvej.

Det mest korrekte er at der bare står et hvidt skilt med grå streger på skrå, så ALT ophæves.

• #20   13. nov Det skilt er også det jeg oftest har set, efter vejarbejde.

• #21   13. nov Det hvide skilt med streg ophæver alle forbud undtagen parkering- og standsning, så det skilt skal normalt ikke bruges til at ophæve en hastighedsbegrænsning. Hvis al øvrig skiltning ophørte samtidig med, så vil jeg mene man ville bruge den. Den seneste tavle med hastighed er den gældende og øvrige er ophævet, så når der kommer en med hastigheden og streg over, så gælder den normale hastighed for strækningen og det vil være 130 på motorvej, andet der skiltes med andet.

• #22   14. nov Dilemmaet er, at hvis hastigheden går fra 110 til 80 til 50, og man så ophæver 50kmt, så er den seneste hastighed før de 50kmt jo de 80kmt.

• #23   14. nov Tril du afsted med de 80kmt, det må du også godt, bare du ikke er til gene for andre kørende. Så kan der vist ikke koges mere supper på de ben. smiley

• #24   15. nov # 19
    Hvidt skilt med skrå grå streger ophævet ALT !
    Vil det så sige at nu er hastigheden fri da de 130 jo også er ophævet i fgl. det du skriver

• John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 4 Emner: 1 Svar: 58
    #25   15. nov Vil da holde med trådstarter - men vi ved da godt hvad der menes af den vejarbejder, som nok skulle op til fornyet køreprøve.

• #26   15. nov Hvidt med grå streger ophæver ganske rigtigt alt. Det kunne være overhaling forbudt eller andre forbudsskilte (også hastighed)
    Hvid med grå streger over fartbegrænsning ophæver kun fartbegrænsningen. Dvs hastigheden så enten er 50 (by), 80 (landevej) eller 130 (motorvej).
    Ser tit på motorvej dette skilt på 110km strækninger, men det betyder faktisk du må køre 130 indtil næste 110 begrænsningsskilt.

Ved vejarbejde er der regler om maks hastighedsnedsættelse (fx 130 - 110 - 80 - 50) og længden mellem skiltningen.

• Rasmus W
    Rasmus W Tilmeldt:
    jun 2009

Følger: 1 Svar: 52
    #27   17. nov Trådstarter har ret!
    Vilde kommentarer nogle af jer kommer med ??

• #28   17. nov #27 - Vild kommentar du kommer med. Hvad baserer du det på?

• #29   18. nov Jeg kan udmærket følge tråd starter, et hvidt 50 skilt, med streger over:
    (C 56: Ophør af hastigheds- lokal hastighedsbegrænsning . begrænsning.), bør ikke befinde sig på motorvejen, de burde være et almen.

Hvidt med streger over:
    (C 59: Ophør af forbud. Tavlen ophæver alle forbudstavler på den forudgående vejstrækning bortset fra standsnings- og parkeringsforbud.)

I store træk, betyde de jo det samme på en motorvej, men kan godt se hvordan de kan ses forskelligt, da man jo ikke må standse eller parkere på motorvejen i forvejen.

• #30   18. nov Hvad betyder dette skilt?

profilbillede
  • #31   18. nov At modkørende skal holde tilbage for dig.

De står normalt ved chikaner eller vejarbejde med kun et enkelt spor.

• #32   18. nov #31 det er ikke rigtigt.
    #32 tavlen vender på hovedet.
    Det er en forbudstavle (hvid rund tavle med rød kant). Det er at du skal holde tilbage for modkørende. Fx på en bro. På den anden side er en blå tavle, som viser modkørende har tilbageholdelsespligt.

• #33   18. nov #32 - Ja jeg så godt den vendte på hovedet, længe efter jeg skrev... smiley

Du har helt ret.

• #34   18. nov #32 #33
    Godt set, der er steder hvor vejarbejdere ikke har styr på tavlerne, desværre.
    Det var med vilje at jeg vendte den på hovedet, men det bliver det jo ikke til en påbudstavle af

• #35   21. nov Den ophørs tavle er helt korrekt efter bogen om skiltning. jeg har selv lige taget kurset vejen som arbejds plads.
    Som Bjerggaards også svarer. man neddrosler farten fra 130km til 110km og så til 80km og så til de 50km som er den ønskede fart, og når man så skilter at de 50km ophører så gælder den normale tilladte hastighed igen. så skiltningen er helt efter reglerne.

Kommentér på:
Fart tavler motorvej

x