Hvad gør man når bilforhandler ikke vil skifte en defekt motor {{forumTopicSubject}}
Hej med jer, jeg står i en dum situation og håber I kan hjælpe. Jeg købte en brugt bil d.28/5 og hentede den d.29/5. I går var jeg ud og kørte med den - den meldte fejl på motoren. Aftalte med bilforhandleren at få en mekaniker til at tjekke bilen nær mit adresse, i stede for jeg skal køre mange kilometer til bilforhandleren. Bilen blev testet af værksted i dag og der viser fejlene i katalysator er defekt, forbrænding er nedsat mv. (se billeder jeg vedhæftet). Værkestedet sagde den eneste måde det kan gøre er at skifte en ny motor. Jeg talte med bilforhandler og han nægtede “det kan bare lappet sammen” - sagde han. Og bilforhandleren mener ikke den værkested jeg har været er dygtigt nok bla bla…. Jeg talte med værkestedet igen, de mener ikke reparation løser problem - det dukker op efter 3-5 dage og efterfølgende indtil garanti udløber. Jeg vil aflevere bilen til bilforhandleren og få min penge tilbage. Så skændtes vi jo i telefon “du har købt og betalt, handleren er overstået. Jeg reparere bil, som jeg lovede!” Sådan sagde bilforhandleren til mig. Så kære kloge folk, hvad skal jeg gøre nu? Er der et sted jeg kan klage? Jeg købte bilen kun 8 dage og der melder fejl på motor for den første køretur….. er dybt chokeret og frustreret, ved ikke hvilken rettigheder jeg har og hvad jeg eller kan gøre. Vil gerne høre jeres råd, tak på forhånd??
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 19 Emner: 32 Svar: 3.155
nov 2005
Følgere: 168 Biler: 6 Emner: 172 Svar: 12.359
Bilen skulle ikke være købt ved en forhandler "nær" den dansk/tyske grænse.
Der er nemlig en forhandler der har det med at skrive, bilen er solgt engros.
Selv til privat folk, som egentlig ikke er lovligt
Når fejlen komme så kort tid efter
Så har forhandler 3 forsøg på at reparere den.
Men det er nok op af bakke, når i nu allerede er uens.
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 19 Emner: 32 Svar: 3.155
Hvad har han ellers opdaget ved motoren, katten er jo nok død på grund af tændingsudsætterne, så en ny kat og en fejlsøgning af tændingssystemet, så burde den da køre fint igen, men den må da have kørt dårligt da du afprøvede bilen.
sep 2023
Svar: 77
Nu mangler der én væsentlig information om bilen og det er årgangen. Men en lang række af de 1.0 VTI'er er kendt for stort olieforbrug, hvilket din motor sikkert også er ramt af.
En membran i PCV-ventilen kan være årsagen til olieforbruget. Den del kan købes uorginalt til nogle få 100 kr. Følgefejl - tilsodet katalysator kan muligvis reddes med rens. Måske nye tændrør som er en standard servicekomponent.
Motoren har tandrem i olie, så særlig fokus på olieskifte, oliekvalitet og kørselsmønster.
At skifte motor baseret alene på de viste fejlkoder er voldsomt.
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 130 Biler: 4 Svar: 1.070
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 642 Annoncer: 2 Emner: 579 Svar: 15.893
Hvis der er fejl på din bil dagen efter du har købt den SKAL sælger udbedre fejlen, uanset hvad bilen har kostet, det er formodningsreglen der gælder her, alle bilhandlere kender den regel.
Hvor i landet har du købt bilen og hvor bor du selv henne?
jun 2025
Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 2
Jeg flyttede bilen til en anden værkested for kigge på den - en anden mekaniker har sagt at skifte nogle dele, så bilen skal nok kun køres igen - men holdbarhed er ganske kort, sagde han.
Nu kan jeg ikke få fat i bilforhandler - han tager ikke telefon, heller ikke svar på e-mail. Den eneste jeg fik at ved var: bilen er solgt og det er udenfor hans hænder. Nu er deres værkested, der tager sig af bilen.
Findes der en rets bistand, som vil/kan kigge på sagen? Hvor kan man ellers søge hjælpe udover at sende en klag til ankernævne?
jun 2025
Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 2
sager, derfor beder jeg om hjælpe til at løse problemet. Tak
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 642 Annoncer: 2 Emner: 579 Svar: 15.893
Formodningsreglen betyder at når noget går i stykker hurtigt, så formodes det at delen var defekt ved købet, og således skal skiftes og sælger skal afholde udgifterne hertil.
Hvad gør man når bilforhandler ikke vil skifte en defekt motor