{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
965 visninger | Oprettet:

Svejse egen kofanger {{forumTopicSubject}}

Hej..
Jeg har erhvervet mig en BMW X5 E53 og vil gerne bygge den til lidt off Road men skal stadigvæk kunne synes...

Har søgt lidt her og på Google og kan ikke rigtigt finde et svar på om man må lave sign egen spil kofanger eller om det er et no go og for den sags skyld om man kan købe en som er godkendt..

Håber der er nogle som kender reglerne og kan uddybe lidt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ny vandlås håndvask 600 kr.
  • Udskiftning af gulvvarmestyring 2.300 kr.
  • Stikkontakt med dæmper 1.250 kr.
  • Fjerne + ny fuge ca 60cm 700 kr.
  • Afmonter kogeplade i køkken 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Svejse egen kofanger
  • #1   8. nov med udgangspunktet i andre 4x4/ offroad biler, er der jo mange der selv har bygget kofangere m/u spil og fået dem synet/ godkendt. så længe det er lavet ordentligt uden skarpe kanter osv, burde det jo ikke være et problem.

du kan jo søge rundt i galleriet af biler herinde f.eks Landcruiser, Landrover, Patrol etc.

• #2   8. nov Ja ved godt at der er mange som for dem synet med det men min synsmand mener at det skal være e mærket men kan finde nået med hvis den er før 01.04.02 men det er safarigitter kan intet finde om regler til kofanger og ville bare være sikker så man ikke ligger en masse tid i nået jeg skal pille af igen

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #3   8. nov Din synsmand har ret, det er ikke tilladt med metal kofanger på en "moderne" bil.. De der bløde billister skal jo ikke komme til skade når de løber ud foran en smiley
    En moderne plastik kofanger er jo en del af sikkerheden på biler.
    Det gik man ikke rigtig op i før start 00érne

• #4   8. nov Ja det jo lige det med moderne biler for min er jo så den første model x5 fra 01 så den er jo umildbart før 02 så jeg er jo i tvivl om man vil kalde den en moderne bil eller ej for tænker da nogle af 90' pickup'erne man har haft sat det på også er født med plastik

• #5   8. nov giver jo ikke helt mening, for er da biler fra S.O.S, Falck, Viking som har spil monteret og er da nye mærker f.eks Vw, Mercer m.m.
    så er jo da muligt at få lavet.

• #6   8. nov Umildbart hvad jeg kan læse mig til så skal det være e mærket hvis det er nyere (moderne) biler

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #7   8. nov Ja hele ideen er at de er godkendte..

Du skal ret sikkert stadig have godkendelse på en 01 model, da typegodkendelsen vil påkræve det, der er jeg dog lidt usikker.
    Der findes moderne trucks osv med metal kofangere, men de er alle sammen godkendte, og det er det ord vi skal huske her

• Luske *
    Luske * Tilmeldt:
    apr 2007

Emner: 24 Svar: 1.314
    #8   8. nov Jacob L. P

uden at være sikker kunne forestille mig at bjærgningskøretøjer er fritaget/dispenseret for nogle af kravne til "almindelige" biler

• #9   8. nov Jeg monterede en Misutonida "bull bar" på min Ford Ranger Raptor for at kunne montere fjernlygter på den.
    Den var selvfølgelig e-mærket og den tjente mit formål ganske fint, men der var ingen tvivl om at det ikke var lige så solid en konstruktion som den giver udtryk for.
    Selve røret skal jeg ikke kunne sige hvor stabilt var, men beslagene var tydeligvis lavet til let at kunne deformere ved kollision, selv med en fodgænger.

Hvis du vil have spil på skal det nok monteres inde bag den oprindelige kofanger hvis der er et sted som er solidt nok til det.
    For jeg tror ikke man får godkendt en udvendig kofanger som er stærk nok til at man kan bruge et spil som er monteret på den.

• #10   9. nov Best of Both Worlds: BMW E53 and E70 X5 Upgrades for Overlanding – ECS Tuning https://share.google/6KjBfDuvGmQcx4xNu

• #11   9. nov ved godt, det ikke er en bmw, men var også ideen til en selvdesignet udgave jeg tænkte på.

profilbillede
  • #12   9. nov Hvis du selv designer den, kan du måske være lidt fræk og tænke i delvist demonterbar.
    Så noget med et par store bolte der kan holde den på plads, men samtidigt giver mulighed for at demontere og køre til syn
    Kender desværre ikke til reglerne, men tænker at du risikere at møde argumentet at kofanger er en del af den crashtest bilen har gennemgået og derfor skal synes med den.
    Men på den anden side slipper folk jo afsted med kåbesæt.... og det er vel lidt i samme boldgade. Givet at skarpe kanter er et nogo og nok noget der kan vække politiet op.

• #13   12. nov Thomas. Jeg er lidt over i den bold gade for magter ikke diskutere det med synsmanden så jeg må sku nok bare afmontere hvert anden år men ja hvis man laver det på en god måde så man ikke skal bruge flere timer så tænker jeg det er overkommeligt

• John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 8 Emner: 1 Svar: 94
    #14   12. nov Har du demonterbart træk øje på bilen kunne du jo lave noget til at skrue i det hul og så montere spil derpå!

• #15   13. nov Lav et ordentlig beslag/ befæstningspunkt, for er store kræfter på spil når du bruger det.

Så 'trækøjemontering' kan ikke holde da det ikke er centreret (sidder jo i højre eller venstre vange) og er kun konstrureret til bugsering.

Her er lidt formler og anden nyttig info, ang belastning.

https://share.google/yerDKs6U7OTFkoigL

(linket står på Engelsk, men tryk på Danebrogsflaget i toppen, og så er det på dansk).

Kommentér på:
Svejse egen kofanger

Annonce