{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.253 visninger | Oprettet:

Cykellist regler, til jer der også bliver pist! {{forumTopicSubject}}

Særlige regler for cykler

§ 49. Cykel må ikke føres ved siden af andet køretøj. Hvor der er tilstrækkelig plads hertil, må to cyklister dog køre ved siden af hinanden, hvis dette kan ske uden fare eller unødig ulempe. Gives der signal til overhaling, må cyklister ikke køre ved siden af hinanden, medmindre færdselsforholdene tillader eller nødvendiggør dette. Cykel med tre eller flere hjul må dog aldrig føres ved siden af anden cykel.

Stk. 2. Cyklist skal altid holde til højre på den vognbane, der er beliggende yderst til højre i færdselsretningen. Vognbanen ved siden af kan dog om nødvendigt anvendes under overhaling, såfremt denne ikke kan ske til højre.

Stk. 3. Før vejkryds skal cyklist, der skal lige ud eller svinge til venstre, uanset § 16, stk. 1 og 3, fortsat holde til højre på vejen. Såfremt en eller flere vognbaner ved afmærkning er forbeholdt de kørende, der skal svinge til højre, er det dog tilladt cyklisten at placere sig ved linjen mellem den nærmeste vognbane, som ikke er forbeholdt de højresvingende, og højresvingsbanen. Cyklist, der ønsker at svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side og må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel. Dette gælder uanset afmærkning, medmindre det fremgår af denne, at den gælder for cyklister. 1.- 4. pkt. gælder også ved kørsel over eller bort fra kørebanen uden for vejkryds.

Stk. 4. Cyklist skal under kørslen have begge fødder på pedalerne og mindst den ene hånd på styret.

Stk. 5. Det er forbudt at cykle på fortov eller gangsti, medmindre andet følger af de regler, der fastsættes af justitsministeren efter § 14, stk. 4. Cyklist kan dog køre over fortov og gangsti.

Stk. 6. Cyklist må ikke under kørslen holde fast i andet køretøj eller i fører af eller passager på andet køretøj.

Stk. 7. Cykel, der henstilles, skal holdes aflåst, medmindre henstillingen er ganske kortvarig.

§ 50. Barn under 6 år må ikke cykle uden at være under ledsagelse og kontrol af en person, der er fyldt 15 år.

Stk. 2. På en cykel må ikke befordres flere personer, end den er beregnet til. Transportministeren kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om transport af børn på cykel og personer i påhængsvogn (cykelanhænger) eller sidevogn, herunder regler om indretning af passagerers siddeplads og om cyklistens alder.

Stk. 3. På cykel må ikke medføres genstande, der er mere end 3 m lange eller 1 m brede. Genstande, der medføres, må ikke hindre cyklisten i at have fuldt herredømme over cyklen eller i behørig tegngivning. Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om største længde, bredde, højde og vægt for genstande, som befordres på cykler, der er særligt indrettet til varetransport, samt på påhængskøretøj og sidevogn til cykel.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cykellist regler, til jer der også bliver pist!
  • #1   19. apr 2012 haha yiiir right..

    det skal være sjovt at cykle ikke det der "begge fødder på pedalerne og mindst den ene hånd på styret" pis c")


  • #2   19. apr 2012 Cykellister der ikke overholder reglerne, burde køres ned smiley

  • #3   19. apr 2012 Stefan H:

    - Og efterfølgende puttes i en flishugger. Bum.


  • #4   19. apr 2012 "til jer der også bliver pist!"

    Mener du ikk pissed ?


  • #5   19. apr 2012 Og billister der tror de ejer hele vejen burde skydes med nakkeskud, Stefan?

    Sorry, men vejen er til både kørende, cykelister samt gående - vi må deles om dem, og tage hensyn til hinanden, specielt billister da de slår noget så hårdt på de bløde trafikanter. Der ér plads til os alle!

    Men derfor skal alle parter stadig overholde de regler og love der er fastsat..


  • #6   19. apr 2012 Cyklister der ikke køre ordenligt ender altid som vejfyld...

  • #7   19. apr 2012 - Neffi | Tilbyder photosessions @ Aalborg

    Og det er jo problemet - det gør de ikke.. De ved, at de kan slippe af sted med alt.


  • #8   19. apr 2012 De der "team easy on"-idioter skal bare pisse ind til siden, ellers bliver de skubbet i grøften!

  • #9   19. apr 2012 Et smart lille hurtigt fif:
    Det kræver en medpasseger og en fluesmækker...
    Du kører en dejlig tur på strandvejen, pludselig, som var det en lyn fra en klar himmen ligger hele feltet af "tour de dk" og fylder hele vejen.. Du tænker: årh det går nok, de giver jo plads til en bil... menn så fatter du at det er cyklister, og de er jo vejens bløde purke, og derfor har 100% ret til at køre som det passer dem....
    Dytter du får du fingeren, for hvor vover du af ville forbi..
    Gasser du op så de kan høre der er en bil bag dem, får du fingeren..
    Nu er du nået til det punkt hvor ligegyldigt hvad du gør år du fingeren og hvorfor så ikke få noget ud af det...
    Det er her din ven kommer ind i billedet (kæresten/konen gider ikke, da det jo er syndt) Men din ven har det på samme måde som dig..
    SÅ, ned med vinduet ud med armen og fluesmækkeren i saddelhøjde...
    KLASK! ! ! ! ! Du kan roligt forvente at resten af feltet flytter sig, og som altid får du fingeren !

    Blot et lille sommerfif...


  • #12   19. apr 2012 Mr. Jørgensen - Haha hell yeah! så har jeg endeligt fundet ud af noget at bruge den lorte strømtingest til smiley

    Men ja nu bor jeg et sted, hvor det er ret populært for cykelklubber at køre, og de kører seriøst som om de ejer vejen g jeg bliver lige sur hver gang, fordi de bare ikke kan fatte at de ikke må ligge 3, 4 eller 5 cykler ved siden af hinanden, er til at blive idiot af!


  • #13   19. apr 2012 Jeg har den mening at folk der cykler på landevejen fint nok! men ligeså snart de tror de køre tour de fis og tror de har ret til at fylde hele vejen så bliver jeg sur!


    og jo jeg mente Pissed men der var ikke flere bogstaver til overskriften ! smiley

    Ps: 10 point pr smæk med fluesmækker


  • #14   19. apr 2012 Cykling er kun for små tynde bøsser der barbere ben smiley
    - De burde forvises til den allerede forpestede ø, Sjælland !


  • #15   19. apr 2012 Genialt, tror jeg vil prøve det med fluesmækker smiley

  • #16   19. apr 2012 Skriv det her i stedet for:

    http://www.cykelgalleri.dk/


  • #18   19. apr 2012 Hmm, med den tydeligvise udbredte opfattelse af at det er helt i orden at chikanere cykellister på vejen, ja at det nærmest er ens pligt at køre / presse cykellisten ud i grøften, overvejer jeg kraftigt at montere et diskret kamera på cyklen. Så har jeg i det mindste altid et bevis samt registreringsnummeret på billisten <i>når</i> jeg bliver kørt ned - så kan man jo se hvad politiet mener som sådan en opførsel...


  • #19   19. apr 2012 Redneck racing, så skulle du måske have nøjedes med at skrive cyklistregler, og spare de tre ekstra tegn du brugte på at skrive "cykellist regler." Så ville du have haft rigeligt med plads. smiley

  • #21   19. apr 2012 man ka altid være bagklog smiley

  • #23   19. apr 2012 Ud over det, vil jeg altså gerne have lov til at tage os, der godt kan finde ud af at køre pænt på vores cykler i forsvar. Jeg vil helst ikke slås i hartkorn med Bjarne Riss og hans kumpaner der gør vejene usikre for alle omkring sig. Præcis ligesom jer med de voldelige tendenser ikke bryder sig om at blive slået i hartkorn med Brian, Frank, Ronni og Tonni der drøner rundt i en gammel lortespand uden bremser med nedslidte dæk og gør trafikken usikker for os andre.

  • #24   19. apr 2012 Daniel H : Det er det mest geniale fif længe smiley kæft jeg grinede da jeg læste det

  • #25   19. apr 2012 Selvfølgelig er der nogle der ikke følger reglerne ude på vejen, men det gælder for alle partnere. Både cykellister samt billister. Jeg indrømmer da gerne jeg har taget et rødt lys eller to på cykel en søndag morgen kl 06, eller kørt med en meters penge ud til kanten af vejen hvis der vel at mærke ikke er til at køre ude i siden på forsvarlig vis. Husk på at hvis vejen er i dårlig stand må cykellister gerne trække ud for at kunne undgå huller og ødelagt belægning.

    Men jeg ved bare at jeg ikke vil finde mig i at blive presset ud i grøften, kørt ned, blive slået med en fluesmækker og hvad der ellers er blevet foreslået heri denne tråd. Det er ikke en acceptabel opførsel på vejen. Og sker det kan du være sikker på at jeg vil gå videre med det.


  • #26   19. apr 2012 Neffi
    Vi må bare ramme dig hårdt nok, så kameraet også går i stykker smiley


  • #27   19. apr 2012 Selvfølgelig, så kan du også få lov til at erstatte det - der er trods alt kommet en model nyere på markedet smiley

    (ps, hukommelseskort er ret pålidelige nu om dage - så smadre du kameraet er chancen for at kortet overlever ret så stort)


  • #28   19. apr 2012 vandpistoler smiley


  • #29   19. apr 2012 Der er påkørselspligt til alle bjarnerne i dykkerdragt der skal sætte en god mellemtid!

  • #30   19. apr 2012 neffi, nu er det ikke enkelte cykelister jeg snakkede om. Men de der bjarne ris grupper der fylder en eller 2 vejbaner og bare ikke gider flytte sig!

  • #31   19. apr 2012 Jeg har en strækning på den tur jeg kører hver dag til ail og fra arbejde. Der er cykelsti i begge sider af vejen, men mindst en gang om ugen i sommerperioden der møder jeg de "cykelhold", og de ligger gudhjælpemig ude midt på vejen. SÅ PIS DOG IND PÅ CYKELSTIEN!

  • #32   19. apr 2012 slåfejl er da vist gratis i dag ;oD

  • #33   19. apr 2012 Har ikke noget imod at cyklister fylder hele vejen så de kan cykle og snakke. De skal bare trække ind til siden når der kommer en bil.

    Desværre er der bare rigtig mange der tror de ejer hele verden når de trækker deres stramme kluns på og sætter sig på racercyklen..

    Og når man er ved at køre dem ned fordi de cykler uden at give tegn og kigge sig for, så flipper de ud som jeg ved ikke hvad.. Det er desværre dem der ødelægger det for mange af os andre..

    Når jeg cykler, så følger jeg heller ikke loven, jeg cykler gerne på gangstier, fortov og andet. Men gør altid plads til andre fodgængere eller billister. Skal dog siges at jeg selv skulle lære det på den hårde måde, ved at blive påkørt. Men tilgengæld lærte jeg da noget af det smiley



  • #34   19. apr 2012 . Jørgensen .

    Jamen på tv kører de jo også på vejen? smiley

    Giver dig helt ret, når man kommer som billist, så bliver man så irriteret over det. Der hvor jeg boede før, er der også seperat cykelsti ved siden af vejen. Men både cyk,lister og fodgængere bruger vejen? Ret underligt..


  • #37   19. apr 2012 jeg har lige bestilt mig et kompressorhorn smiley mon ikke de 2 hjulede halvhjerner i spandex bliver hurtigere træt af det end jeg gør? især når jeg monterer i grillen smiley

Kommentér på:
Cykellist regler, til jer der også bliver pist!

Annonce