{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.468 visninger | Oprettet:

matias K
matias K
Tilmeldt:
26. mar 2015
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 3

Hvad skal jeg tage i timen {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har længe tænkt over hvad andre vognmænd tager i timen for chauffør samt bil (3500 kg Alu-liftbil)

Jeg har ikke heldet med at finde kunder, men har nogle faste hvor jeg tager 450 i timen ex moms. er det for meget eller for lidt?

Matias


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal jeg tage i timen
  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #1   11. feb 2018 Det kommer da helt an paa hvad dine kunder vil give.
    Om vi saa sidder her og bliver enige om 4 milliarder i timen saa faar du stadig kun hvad dine kunder vil betale smiley
    Eller holder stille smiley


  • #2   11. feb 2018 Det nok meget for meget. Man kan sende en pakke fra kæbe han til Skagen for mindre end det og det de færreste der har brug for en hel vogn til at køre rundt. Og hvis de har vil de nok selv havde en bil til det da de så kan nøjes med at betale 150kr/t til en mand der køre den... Er ikke inde i transport branchen men syntes, 450i timen for transport er meget.

  • #3   11. feb 2018 "Er ikke inde i transport branchen men syntes, 450i timen for transport er meget. "

    Nu er der jo udgifter til meget andet end løn i sådan et setup. Moms, Bil, brændstof, forsikring, vedligehold osv osv.

    De 450 er jo ikke henvendt til et privat segment der skal sende et par Nike Sko fra Vejle til Slagelse.


  • #4   11. feb 2018 Min Fiat Ducato kassevogn koster bare i forsikringer og grøn ejerafgift 24.000 om året og så kommer der service og dæk osv så er der for de fleste også revisor hvis man ikke selv kan lave sine regnskaber.
    Så alt i alt så koster det mig 3,80 kr plus moms at køre 1 km så 1 time på motorvejen med 110 km/t koster mig 418 kr plus moms og så skulle jeg også gerne have lidt til husleje og mad.

    Og på en alukasse bil ligger udgifterne nok lidt over mine da den kører der halve på en liter diesel.

    Men TS nu er der jo også forskel på om du kører i København eller Jylland.


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #5   11. feb 2018 Findes der ikke stadig aftenkurser hvor man kan laere lidt mht opstart af virksomhed og regnskab ?

  • #6   11. feb 2018 Tror mest det er henvendt til over 3500 kg biler de kurser

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #8   11. feb 2018 #6
    Skulle et kursus hvor de underviser i opstart af virksomhed vaere henvendt til over 3500kg ?
    Hvorfor skulle det overhovedet vaere henvendt til en bestemt branche ?

    #7
    Ja det var heller ikke en branche jeg skulle ind i,har en kammerat der forsoegte for en 7-8 aar siden.Medmindre han kunne leve med en loen omkring de 130-140kr i timen saa var der ingen kunder.Han solgte bilen efter 4 mdr...


  • #10   11. feb 2018 #6:
    uanset totalvægt og kørselsform, skal du have et vognmandskursus, såfremt du kører for fremmed regning.
    om 450 + m, er for meget, må han jo undersøge hvad tilsvarende vognmænd tager og så regne på om det kan rende rundt for ham..
    personligt, vil jeg da håbe han kan få 450, men tvivler på at han kan pga den hårde konkurrence i transportbranchen..
    desværre, men that's a fact.
    pøj pøj til trådstarter ?


  • #11   11. feb 2018 Jeg tror man skal finde en niche hvis man vil det der som privat vognmand. Kan man forestille sig noget hvor man kun kører om natten? Det giver jo bla fordele i form af minimal trafik.

  • #12   12. feb 2018 #10
    Vognmandskursus er kun hvis du har biler på over 3500 kg og så kræver det også tilladelse til hver bil du har kørende.
    Der er snak om at reglerne for UNDER 3500 kg skal laves om således der skal være en form for vognmandstilladelse - men det er IKKE vedtaget endnu.

    #7 tror du skal læse mit indlæg igen smiley
    en time PÅ MOTORVEJEN koster mig kr 418;
    110 km x 3.80 pr km = 418
    Men JA min bil koster mig kr. 3,80 plus moms i udgifter pr km jeg kører - i de 3,80 kr er alle mine faste udgifter indberegnet såsom;
    Forsikringer
    Leasing af bil
    Grøn afgift
    Service
    Dæk
    Telefon
    Div vask og væsker
    Regnskabsudgifter
    Altså ALT hvad der har med min transportvirksomhed at gøre for at holde bilen og firmaet i gang.

    #8
    Læste forkert i dit indlæg #5 - så det som opstart af transportvirksomhed... her er de fleste henvendt til over 3500 kg hvor der er helt andre regler smiley


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #13   12. feb 2018 #12
    Ja ok,saa kan jeg godt se hvad du mener.Det jeg mente var et helt almindeligt kursus hvor man laerer det helt basale mht opstart af egen virksomhed.
    Samtlige steder min kammerat opsoegte blev der bare sagt hvad de ville betale og det var det.Ingen forhandling og slet ingen "det her tager jeg i timen".

    Til TS,det eneste der betyder noget er hvad jeg skrev i foerste linje i #1,den pris du bliver enig med dine potentielle kunder om er den eneste du kan bruge til noget.
    Hvad du,eller os herinde,kunne fantasere om er irrelevant smiley


  • #14   12. feb 2018 #12

    Så må du da bare køre flere km, så falder din km pris smiley

    Ellers kan du jo regne dig frem til en kilometerpris på 100.000,- hvis du har faste udgifter for 100.000,- om året og kun kørte 1 kilometer på den tid smiley


    De eneste udgifter du har, som stiger i takt med indkørte km, er brændstof, dæk og service.

    Din telefonregning stiger nok ikke med et par millioner bare fordi du kører en milliard km ekstra om måneden... smiley


  • #15   12. feb 2018 #14
    Helt enig, flere km giver laver km pris.
    men med det som jeg kører, så er det sådan min km pris ser ud - heldigvis er der ikke mange ture til jylland som jeg siger ja til, så jeg kan holde min km pris oppe smiley smiley

    Men nu er det sådan at de fleste af de kunder jeg kører for ligger inden for stor københavn, så det er også med til at hive km prisen op.
    Min bil er fra 24. november 2014 og har kun kørt omkring 120.000 km hvilket må siges at være i den lave ende for en transportbil - dog skal det med at jeg har været ude af spillet i omkring 5 måneder samlet i perioden grundet sygdom, så det hjælper heller ikke på km prisen da de fleste omkostninger stadig er der selvom bilen holder stille.

    og nu er det heller ikke telefonen der vælter det hele smiley den koster mig 39 kr om måneden og er der KUN pga skattereglerne med at man skal beskattes med 2.700-2.800 for fri telefon og internet.
    mine samlede udgifter til 2 x tlf og internet ligger årligt på ca 1500 kr da jeg ikke betaler for internet der hvor jeg bor smiley


  • #16   12. feb 2018 # Mic B
    wtf? Det er da mange timer. Er det, det værd? Jeg har arbejdet hos Danske Fragtmænd i årevis og jeg så chauffører arbejde over 65 timer ugentligt. Det er sgu for mig lortearbejde. Jeg prioriterer andre ting end arbejde og penge.


  • #17   12. feb 2018 De vognmænd jeg kender, som har pakkebiler, får omkring 340 pr time, plus moms og evt diesel tillæg.
    Så de 450 lyder helt vanvittigt.
    Og cirka 430 for en trækker med egen trailer efter.


  • #19   12. feb 2018 #18
    Det har nu virket fint for mig med den udregningsmodel siden 1997 hvor jeg startede med at køre transport.
    At udgiften pr km er afhængig af om man kører mange eller få km det er jo som det nu engang er. Men jeg kunne ikke drømme om at køre på langtur hvis der ikke er nok kmpenge i turen til både at betale mine km udgifter HVER vej samt noget mønt til mig den ene vej - den tomme vej skal jeg ikke have mønt for, men km udgiften skal jeg have dækket.


  • #21   12. feb 2018 Jeg tænker...

    Faste udgifter skal regnes i kr/måned eller kr/time.
    Variable driftsudgifter på bilen skal regnes i kr/km.

    Og så skal man lave en kombi udregning, som tager hensyn til begge dele?


  • #22   12. feb 2018 HMM hvor blev Mic B af - og hans indlæg???
    Nu er der jo huller i suppen smiley smiley

    #21
    Nu er stort set alle mine udgifter variable, jo jo grøn afgift og forsikring er ens et år ad gangen, men ellers er de andre skiftende måned til måned - brændstof er dag til dag.

    At lave en udregning pr time eller pr dag er heller ikke lige til... der er ikke lige mange arbejdsdage pr måned og det samme med timerne - det er ikke alle i transportbranchen der kun kører 8-16 hver dag.

    Men som jeg skrev, så er det nemmeste for MIG at kende min udgift pr kørt km da det er til at forholde sig til for MIT vedkommende
    Mener dog stadig at andre også kan bruge samme model med at regne sine udgifter pr km når man kun er sig selv... er der mere end en bil og så chauffør på også vil modellen 99% sikkert falde til jorden.


  • #23   12. feb 2018 Hvor blev trådstarter af i denne tråd.?

  • #24   12. feb 2018 hvad ligger lastbilschaufførernes månedlig løn ca. på?

  • #25   12. feb 2018 #24
    Timeløn er omkring 138 kr./time + evt. aften eller nattillæg i følge overenskomst. Månedsløn afhænger af timer, der findes ikke mange chauffører, der nøjes med 37 timer.


  • #26   13. feb 2018 138 kr i timen er sgu ikke særlig høj i forhold til ansvar og stress

  • #27   13. feb 2018 "138 kr i timen er sgu ikke særlig høj i forhold til ansvar og stress "

    Ah - nu skal vi heller ikke gøre jobbet til mere end det er. Du skal køre, overholde en tidsplan så godt som du kan. Det er det.. Jeg kan ikke se det stressende og ansvarsområde der skal give mere i løn. smiley


  • #28   13. feb 2018 Thomas. nu holder du lige smiley
    spøgs til side. da jeg arbejdede ude på lageret havde chaufførerne stress på. de skulle læsse og losse vognen, køre ud til kunderne med varerne og bare de små forsinkelser betyder væsentligt meget for overholdelse af planen. vi er jo ikke alle ens men til den timeløn er der sgu ikke mange der vil arbejde for.


  • #29   13. feb 2018 Hvis vi er ude i at køre kurer indebærer stort ansvar og stressfaktor - så er vi på to helt forskellige sider af søen. smiley
    Der er masser af mennesker der vil arbejde til 138 Kr. i timen plus aften/helligdagstillæg. Det er jo i bund og grund ufaglært sådan en stilling, udover at du har et kørekort som 90% af dine medmennesker også har. Hvis i bliver stresset over at køre lastbil eller kurer, så er jeg glad for i "blot" er endt med at være der.

    -Jeg erkender at det kan være frustrerende at sidde i kø, når man skal nå at aflevere noget til et vist tidspunkt - men det er nu engang en situation i hverkan kan gøre for eller gøre ved. Men stress - aaaah! smiley


  • #30   13. feb 2018 Thomas du er helt skæv på den
    For at køre lastbil som et køretøj over 3500 kg hedder, så er det ikke bare at tage eet kørekort... Det kræver diverse kursus osv.
    Og hvis du seriøst mener 138 er en fed løn for at slæbe kundekøb for Jysk, Ikea og hvem der nu ellers er med mange og ofte tunge vare, så skal du da se at få dig et job på en lastbil som kører slæbevare.

    Og i en kurér bil kan man også blive stresset i sær hvis man har vare i bilen som man ved at der f.eks står et komplet fotoshoot og bare venter på det du sidder fast i trafikken med.


    Og ja både i lastbilen og i kurér bilen er der også ture som er det rene barnemad


  • #31   13. feb 2018 #29
    Den holdning havde jeg også til transportbranchen, at det var et hyggejob at køre lastbil, indtil jeg prøvede det en kort periode.
    Mængden af stressramte chauffører er stor og jeg vil våge at påstå at det ikke kun er jobbet, mentaliteten ved de fleste vognmænd og distributionsfirmaer er meget anderledes(læs ringere) end ved en tilsvarende produktionsvirksomhed og med til at skabe et stressfyldt og dårligt arbejdsmiljø.


  • #32   13. feb 2018 Thomas M. du ved simpelthen ikke hvad lastbilchauffører laver. og 138 kr i timen er absolut en lav løn. Jeg får meget mere end det og når jeg så sammenligner mit job med lastbilchauffører så har jeg sgu ondt af dem. godt nok har jeg en udd på bachelorgrad men det er stadig ikke fair

  • #33   13. feb 2018 Det kan squ godt være presset til tider. Køre køkkener.

    profilbillede
  • #34   13. feb 2018 #33

    Ja, det ville være presset, hvis den Mercer havde pedaltræk istedet for en motor?

    Eller tror du, at chaufføren løfter hele køkkenet på én gang på sine spinkle skuldre?


  • #35   13. feb 2018 Jeg tager det jeg kan på en sækkevogn, den har el motor så den kan løfte op af trapper ved etage leveringer hvis forholdene tilllader det smiley

    Det heller ikke altid man lige kan komme helt hen til døren med sådan en bette bil.


  • #36   13. feb 2018 #34 (og sådan set også Thomas #29)
    et almindeligt køkken fra IKEA fylder let 70 - 100 pakker i forskellige størrelser, lige fra en pose hængsler og op til 60 kg og 2.4 meter lange skabe.

    Når så kunden bor på 4. sal i det indre København UDEN elevator og med elendige p-forhold, og de ""flinke"" p-vagter som gerne giver en seddel i forruden til en pris af 500 - 750 kr drøner rundt, ja så kan du nemt blive stresset og så lige tage lidt ekstra med på nakken for at det skal gå hurtigere....

    Sådan en el-sækkevogn er heller ikke lynhurtig på en trappe, alt efter model så kan det tage op til 4 minutter at komme EN etage op...... og så er der s langt til 4. sal


    Eller den stakkels 3x34 mand jeg mødte på strøget i sidste uge klokken 11:30 (man må ikke holde på strøget efter klokken 11:00) han skulle op med 2 hele paller kildevand i 0,5 L flasker fordelt på 2. + 3. + 4. sal og her kan der ikke bruges sækkevogn eller anden hjælpemiddel såsom elevator da der heller ikke her er elevator. Trappen her går op til 1. sal uden nogen repos og drejer samtidig, så for at sige det pænt så er det en lorte trappe.
    1 palle kildevand = 1.560 stk. 0,5L vand fordelt på 78 kolli med 20 vand i hver med en vægt på ca. 12 kg/stk.


  • #37   13. feb 2018 #34
    Alting er nemt for ham, som ikke selv skal lave det smiley

    Det gælder nok også for de fleste andre fag smiley


  • #38   13. feb 2018 De chauffører, jeg har mødt på min vej, læsser til kantstenen og kører deres vej. At slæbe et køkken op på 4. sal er ikke chaufførjob, men flyttemand - helt anden timepris.

  • #39   13. feb 2018 "Thomas du er helt skæv på den
    For at køre lastbil som et køretøj over 3500 kg hedder, så er det ikke bare at tage eet kørekort... Det kræver diverse kursus osv.
    Og hvis du seriøst mener 138 er en fed løn for at slæbe kundekøb for Jysk, Ikea og hvem der nu ellers er med mange og ofte tunge vare, så skal du da se at få dig et job på en lastbil som kører slæbevare. "

    Hvis vi skal til at gøre føren af lastbil til raketvidenskab fordi det kræver kursus så trækker jeg mig. Jeg har aldrig sagt at det er en FED løn, men jeg mener at det er en fair løn. Hvis i "slæber" disse kasser ind og ud som beskrevet så har i kun jer selv at bebrejde. Nu får vi da leveret en del ting hvor jeg er, og jeg har da endnu ikke set en chauffør uden en palleløfter eller hvor tingene er pakket på hjul.
    -Så nej, jeg holder mig til det job jeg har hvor stress kan forekomme når man har ansvaret for at en omsætning på XX millioner kr. bliver opnået, at de 40 ansatte møder ind og kan deres ting og man når at lave løn, budget, indberetninger til det offentlige osv osv. Men som skrevet - stress forekommer også her, men jeg ville ikke bytte det for noget til de 250+ i timen. Jeg har ansvaret for at hele den enhed arbejde for at komme i mål og det er MIG der står på jobcenteret hvis det ikke lykkedes. Ingen fagforening til at beskytte, ingen tillæg når jeg har 70 timer på en uge, eller når jeg må afsted 28 ud af 30 dage på en måned for liiiiige at være sikker på at fungerer. Sidst jeg holdte decideret ferie var i 2016 - den første ferie på mere end 1 uge sammenhængende siden jeg kan huske. Men igen, det er mit valg og jeg elsker mit arbejde og min frihed.


    Summa summarum er bare at hvis man bliver stresset af at køre lastbil, så er jeg glad for at man har "valgt" det.
    138 Kr. i timen plus tillæg er en fin løn. Der findes folk der gør rent og ødelægger sig selv mindst lige så meget til 120 i timen.

    Hvis man vælger at køre 400 pakker ud i måneden til 2. sal osv. for 138 Kr. i timen - så har man kun sig selv at bebrejde. Jeg gad det bestemt ikke - men det må der være nogen der gider og det har jeg fuld respekt for. Man skal bare ikke brokke sig over et job man selv har valgt.


  • #40   14. feb 2018 #38
    Det er chauffør og på nogle biler en medhjælper der slæber dit køkken op hvis du f.eks. køber det i Ikea.

    Tit så kommer man som kurér også ud til en hel masse flyttekasser fra en revisor eller et advokatfirma som skal transporteres.


  • #41   14. feb 2018 #40

    Aha, så står der også noget andet i kontrakten, end bare chauffør...
    Og hvis der kun står chauffør og man bliver bedt af arbejdsgiveren om at slæbe et køkken op på 4. sal, så takker man pænt nej. Og gør man det alligevel, så er man vel lettere retarderet? Eller bare synes godt om at blive udnyttet i hoved og rof?

    Taxichauffører slæber heller ikke bagagen op i folks lejligheder...


  • #42   14. feb 2018 Det svarer lidt til en luder, som brokker sig over at det er ret stressende at skulle sutte 100 pikke om dagen til en krone stykket...? smiley

  • #43   14. feb 2018 #39
    Nej det er ikke raketvidenskab at køre en bil, men det kræver noget mere at køre lastbil end bare et kørekort, du skal bl.a. have et EU kvalifikation bevis.

    At der på din arbejdsplads er nemme adgangsforhold og alt er pakket på palle til levering betyder jo ikke at det er sådan alle andre steder i verden.

    Det er nu heller ikke alle som selv vælger at kaste sig ind i en bil for at slæbe sig halvt ihjel for en elendig løn på 138 kr i timen, nogle kører på akkord og kan lave en bedre timeløn og andre igen vælger slæberiet fordi de kan lide det.

    Alt i alt så, som du selv siger, så vælger 99 ud af 100 selv hvad de vil have af job og er man helt utilfreds må man selv gøre noget for at få et andet job som man hellere vil have.

    Ellers må man til spåkone og få de 5+2 tal til på fredag i Eurojackpot smiley


  • #44   14. feb 2018 #41

    Taxichauffører slæber heller ikke bagagen op i folks lejligheder...
    Det skal man som taxichauffør og det koster 20 kr i tillæg hvis det ikke er blevet justeret siden sidst jeg kørte taxi.

    Tror I har et helt forkert billede af hvad en chauffør er for en fisk... En chauffør på en ølbil slæber også varene helt ind på kundens lager enten med sækkevogn eller håndkraft.
    En chauffør kan også komme i en limousine.
    Der er også en chauffør i en gul bus.


  • #45   14. feb 2018 Time pris? Alt for dyrt for kunden, stop priser derimod er vejen frem ( kræver dog en del kunder )
    Da jeg selv kørte 8 pallers skulle jeg tjene minimum 2700 kr dagligt ellers var det ikke særlig sjovt.
    Men generelt er der ikke penge i distributions/ kurer kørsel og slet ikke som selvstændig.


  • #46   14. feb 2018 "En chauffør på en ølbil slæber også varene helt ind på kundens lager enten med sækkevogn eller håndkraft. "

    Det har jeg nu ikke set i de sidste 8 år. Der har de eldrevne palleløftere, og pallen det er pakket på bliver leveret på vores lager. Det eneste "løft" chaufføren laver her i huset er når han vipper en tom palle ned som han kan tage i bytte. Og de står i lav højde grundet regler - fornuftige regler i øvrigt.

    Det er svært at tage argumenterne seriøst når man selv som modtager ugentligt ikke kan relatere til det du skriver. Dermed ikke sagt at det ikke forholder sig sådan nogle steder, men igen - det er et job en person har valgt. Der er ikke blevet holdt en pistol for hovedet.


  • #47   14. feb 2018 #46
    Jeg tror du skal komme ind til København en dag og så se hvordan ølbilerne leverer vare til kunderne.... Du får ikke en palle ned af trappen til et kælderlager i Nyhavn med vare på.

    Hvis du vil gøre det rigtigt godt for de chauffører der skal have en tom retur palle med, så har man et palletårn som man bare kører den tomme palle ud fra med sin palleløfter og det samme når man skal af med den tomme palle, så løfter tårnet hele stakken med tomme paller.


  • #48   14. feb 2018 "Jeg tror du skal komme ind til København en dag og så se hvordan ølbilerne leverer vare til kunderne.... Du får ikke en palle ned af trappen til et kælderlager i Nyhavn med vare på. "
    Nej, men hvis man gør det i København til 138 Kr. i timen, så er man sgu også selv uden om det. Sorry. Jeg kan skaffe dig et job i København indendørs i en kontorstilling hvor din største egenskab er at tage en telefon, betjene ordre og have en smule overblik til 150 i timen.
    -Derudover er jeg træt af at alt i Danmark skal sammenlignes med København. Der findes andet end den by.

    Chaufførerne der kommer her har fine forhold, de behøver ikke mere. Hvis man ikke kan vippe en palle ned som står på højkant så skal man søge nærmeste plejehjem. Det er en tude mentalitet i landet efterhånden.


  • #49   14. feb 2018 #44

    Haha, du er ikke inde i det taxa halløj der, kan jeg høre...

    NEJ, de SKAL ikke slæbe noget som helst - kun tage bagagen ind og ud af bilen. Kunder kan ikke kræve at chaufføren hjælper dem med deres kufferter - selvom de gerne vil betale for det.
    Dog er de fleste taxaselskaber tilbyder det som ekstra service og kun på bestilling. I så fald skal kunden gøre bestillingskontoret opmærksom på, at assistancen ønskes, så de kan finde en chauffør, som gider det.
    Også alle ture fra Kbh lufthavn bliver kørt af chauffører, som skal bære mod ekstra betaling. Og det koster enten 20,- eller, hvis chaufføren vurderer det til at være mere rentabelt, med tændt taxameter...

    Men summa summarum... Det vil altid koste ekstra, hvis der bliver lavet noget udover de sædvanlige rammer.

    Så står der i kontrakten, at man bare skal køre fra A til B, så indebærer det ikke aflæsning til 5. sal. Vil vognmanden have, at hans chauffører skal slæbe, skal der forhandles løn og ændres i kontrakten.


  • #50   14. feb 2018 #49 nu har jeg kørt taxi under 4x35 de sidste 6 år, så jo jeg er fint inde i det der taxi halløj.

    Hvis kunden beder dig om at hjælpe med at bære bagage - kuffert og taske IKKE papkasser - op så skal man hjælpe hvis det er fysisk muligt, altså ikke en kuffert på 50 kg som kunden ikke engang selv kan løfte.

    Og ja som du skriver så må chaufføren selv om det skal være som 20 kr tillæg eller efter taxameterudvisning.
    http://www.taxa.dk/priser-og-takster/





    Så står der i kontrakten, at man bare skal køre fra A til B, så indebærer det ikke aflæsning til 5. sal. Vil vognmanden have, at hans chauffører skal slæbe, skal der forhandles løn og ændres i kontrakten.

    Når du får job på en bil som f.eks. leverer vare fra IKEA så ved du allerede der hvad du går ind til, så nej det er ikke sikkert det står i kontrakten at du skal bære vare op til kunden.

    Men kan så også se at du mener at ALT skal stå i kontrakten af hvad man kan tænkes at komme ud for....
    Nej chef der står ikke i min kontrakt at jeg skal trække palleløfteren ud af bilen selv....
    Hmm mon ikke det ligger lidt i kortene at man som chauffør selv står for at læsse og losse sin bil man er ansat på smiley smiley smiley


  • #51   14. feb 2018 Apropos flyttemænd og chauffører så høre vi under samme overenskomst smiley eneste forskel er et tillæg på 4kr som flyttemand.

  • #52   14. feb 2018 Kim B

    Det er IKKE rigtigt. Man SKAL ikke bære noget som helst. Der er simpelthen ikke noget, chaufføren skal. Det står ingen steder, at man skal. Hvordan kan du påstå noget, som ikke står nogen steder?

    Du SKAL bestille en chauffør, som overfor centralen har indviljet at han gerne vil yde den slags assistance. Alle gadeture (uden bestilling) kan nægte at bære ting for dig. Og det er 100% lovligt.

    De må ikke nægte at tage en cykel med. Men de må gerne nægte at bære for dig.

    Please, lad være med at udtale dig om noget, du tilsyneladende ikke har forstand på...


  • #53   14. feb 2018 Og ja, alle arbejdsopgaver skal stå i kontrakten. Skal man læse af til fortovskant - skal det står der. Skal man læse hen til opgangsdøren - skal det stå der. Skal køkkenet sættes op og tilsluttes - skal det stå der. Meget simpelt.

    Og nej, de behøver ikke at skrive, at man skal trække palleløfteren ud - det indgår i ordet "aflæsning". Men de kan godt beskrive de redskaber, man skal bruge under aflæsningen. Det er et godt ansætelsesskik. Og sparer arbejdsgiveren en masse hovedpine bagefter. At du så aldrig har set en ordenlig kontrakt, kan jeg ikke gøre så meget ved...


  • #54   15. feb 2018 #52 nu gider jeg ikke splitte hele kælderen af for at finde mine gamle papirer fra da jeg tog mit taxi kort men både på taxi uddannelsen og til den interne uddannelse hos 4x35 blev det fortalt at man skal hjælpe med at bære bagage op for kunden, det samme hvis en dårlig gående behøver hjælp til at komme sikkert op til sit bestemmelsessted.


    #53
    Tror du lever i en drømmeverden hvis du seriøst mener at ALLE arbejdsopgaver skal være nedfældet i din kontrakt for du kan ""tvinges"" til at arbejde inden for dit område... Så når en kundeservice medarbejder skal betjene kunder skal arbejdsgiveren have forudset ALLE tænkelige OG utænkelige situationer og nedfældet dem i kontrakten - Nej vel.

    Vi kan blive enige om at de overordnede rammer skal være nedfældet og så kan der være opgaver som kræver mere specifikt nedfælding af opgaven.

    Og yep har set mange forskellige kontrakter gennem tiden, både nogen som var til at skide i og så andre der var gennemført så man ikke var i tvivl om hvem-hvad-hvor


  • #55   15. feb 2018 #54

    Nu blander du sammen hvad man BØR gøre, som en servicemindet taxachauffør og hvad man SKAL gøre ifølge regelsættet. Og ja, du har ret, man får at vide, at man skal være så vidt muligt behjælpelig osv. Men man SKAL ikke bære kundernes bagage op.
    Der står faktisk, at man SKAL lufte vognen ud efter hver enkel tur. Der står, at man IKKE MÅ indlede en samtale med passageren under kørslen... Men der står ikke, at man SKAL bære folks lort. Punktum.

    Den sidste fragtmand, som kom med en 500 kg maskine til mig, tog den ned med palleløfter, rullede den hen til indkørslen og stoppede på fortovet. Selvom jeg spurgte ham, om ikke han gad lige at rulle sølle 10 meter ind ad indkørslen, sagde han nej tak.
    Og ved du, hvad hans forklaring var? Du gætter det aldrig...
    "Det står ikke i vores kontrakt og derfor må vi faktisk ikke gøre det, da hvis der skulle ske noget, så gælder vores forsikring ikke..."

    Så... hvem lever i drømmeverden? smiley


  • #56   15. feb 2018 Og den med "gider ikke ned i kælderen efter gamle papirer"... Ja, den er go' med dig...
    Vi lever i 2018. ALT findes på nettet kan jeg fortælle dig smiley


  • #57   15. feb 2018 #55 vi bliver ikke enige omkring taxien smiley

    At din fragtmand siger at hans forsikringer ikke dækker er ikke rigtigt - men en ofte brugt forklaring for at slippe nemmere.
    Hvis han er lønansat chauffør så er det lovpligtigt at han er arbejdsskade forsikret som dækker ham i hele sin arbejdstid.

    Er han selvstændig så er der ikke nogle regler eller lovgivning som beskytter ham mod at gøre som han vil.

    Godset er også forsikret via hans fragtførerforsikring.

    At han begynder at pive med sin kontrakt gør ham til en dårlig medarbejder som giver et dårligt indtryk af firmaet han kører for.


  • #58   15. feb 2018 #56
    Tja de ting jeg fik udleveret på taxi uddannelsen i 2012 har jeg ikke liggende på nettet....


  • #59   15. feb 2018 Hvis en chauffør brækker ryggen oppe på 15. sal og i hans kontrakt står der, at han kun skal læsse af til hoveddøren, er der ingen erstatning.

    Hvis en lastbilschauffør får en rygskade imens han ordner en polsk luder inde i sovekabinen, får han heller ikke en erstatning.

    Hvis du tror på, at arbejdsskadeforsikring dækker de skader, man pådrager sig ved at lave noget helt andet, end det man er ansat til, så har vi ikke mere at snakke om... smiley


  • #60   15. feb 2018 Og du ved udmærket godt, at vi ikke taler om selvstændige vognmand. Han snakker om timeløn...? smiley

  • #61   15. feb 2018 Have så hvis man snubler og brækker benet mens man vasker gulvet i værkstedet? Ingen erstatning for man er jo mekaniker, ikke rengørings person?

  • #62   15. feb 2018 Det kommer an på hvad der står i forsikringsaftalen med dette pågældende værksted.

    Men jeg beskriver f.eks . i kontrakten til mine ansatte mekanikere, at de skal bl.a. feje gulvet, tømme skraldespande og servicere kaffemaskinen.
    Så umiddelbart, at vaske gulvet, kunne sagtens være en del af arbejdsopgaver for den mekaniker?


  • #63   15. feb 2018 #58

    Det må være noget i denne stil, du har fået udleveret:

    http://taxinaevn.dk/regler/

    "være behjælpelig med at anbringe bagage"


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #64   15. feb 2018 438 har dine ansatte kontrakter når de arbejder “sort” ?

  • #65   15. feb 2018 Ja, selvfølgelig. Der findes kontrakter, som er skrevet sort på hvidt og kontrakter, som er skrevet hvidt på sort.

Kommentér på:
Hvad skal jeg tage i timen

Annonce