{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
734 visninger | Oprettet:

Arbejde i USA? {{forumTopicSubject}}

Hej BG.
Jeg går med en drøm om at komme væk fra Danmark og arbejde i USA.
Er der nogen af jer som har prøvet det? Hvordan fungere det og kan man få arbejde som ufaglært mekaniker fx?
Ja har prøvet at google, men ikke fundet noget som umiddelbart gør mig klogere..
hvis nogle af jer har prøvet det eller ved hvordan det fungere, så må i meget gerne give jeres viden videre

Mvh Mads.

Kommentarer på:  Arbejde i USA?
  • #1   5. feb Du kan ikke en skid, hvis du er ufaglært.
    For er du det, så stjæler du et arbejde fra en amerikaner.
    Du skal kunne noget, som de ikke selv kan, eller hvor at der slet ingen ledighed er.

Jeg har en fætter som har en lang shippinguddannelse fra en stor dansk shipping virksomhed.
    Der var svært for ham, at få forlænget sin opholdstilladelse, selvom at han har en uddannelse der praktisk talt slet ikke findes i USA.

• #2   5. feb Tak for hurtigt svar!
    Det var nemlig det jeg tænkte.
    Hvad med sådan almindelig uddannelse? Eksempelvis College eller sådan noget, er det noget som kan lade sig gøre? Hvis du ved det selvfølgelig

• #3   5. feb Der er selvfølgelig Greencard Lotto ordningen, hvor de udlodder 50.000 greencards hvert år.
    Men det vil Trump have lukket, så undersøg det selv.

• Morten C
    Morten C Online Tilmeldt:
    feb 2010

Følgere: 272 Biler: 8 Emner: 49 Svar: 6.165
    #4   5. feb prøv at snak lidt med carsten her : https://www.bilgalleri.dk/bruger/311369-carsten_j

han har boet der i mange år og er utrolig hjælpsom.

• #5   5. feb Tak Morten!

• Morten C
    feb 2010

#6   5. feb usa er lidt tricky, da man skal ha et job og skal kunne forsørge sig selv før man få lov til at bo derovre. men er der ikke hjemmesider med jobs i usa ? det er selvfølgelig svært hvis du ikke har en uddannelse

• #7   5. feb Altså er i lære som mekaniker men har bare fået nok du ved. Vil gerne videre hehe

• Morten C
    feb 2010

#8   5. feb tror det er bedst du færdiggør din mekaniker uddannelse, så har du en reel mulighed for at finde arbejde derovre og flytte derover

• #9   5. feb Jeg vil også anbefale, at du snakker med Carsten.

• #10   5. feb Det er blevet vanskeligt at få opholds- og arbejdstilladelse til USA.

Man skal som udgangspunkt have nogle kompetencer, som amerikanske virksomheder har svært ved at finde blandt folk som allerede er bosat i USA. I praksis betyder det som minimum en akademisk uddannelse. Og det er virksomheden som skal søge tilladelserne, hvilket vil sige at man skal have fået et job først. Det er en dyr process, så mange virksomheder vil ikke tilbyde det. Og der er kun et begrænset antal tilladelser til rådighed hvert år.

Der er dog et par muligheder ud over den traditionelle vej. Den ene er greencard lotteriet, som allerede er nævnt. En anden mulighed er at blive ansat i en dansk virksomhed, som har en amerikansk afdeling, og så kan man søge om at blive udstationeret. Min erfaring er dog, at det minimum kræver et job på lederniveau før den vej kan bruges. Og så er der den lette vej - nemlig at studere i USA. Et studievisum er nok det nemmeste at få.

Vejen til USA kan være lang og besværlig, og det er ikke blevet nemmere.

• #11   5. feb Det store spørgsmål er så om det overhoved er det værd?
    Du kommer derover og ender med at skrue på biler til en håbløst lav løn.
    Og så kan du ellers se reklamer for alt det du ikke har råd til, fordi du har et lavtlønnet job.
    Og folk der kan skrue biler, hvilket du intet bevis har for at kunne, dem har de nok af.
    Og skal du studere derovre, så er den nok også ret den at gå på eller for tidlig.
    For sent til highschool og for tidlig til universitetet, da du ingen gymnasial uddannelse har.

Så hvad er det i bund og grund at du vil derovre?
    Over og vise hvad du kan og gøre lykken?
    Lykken bliver kort, hvis du intet kan.
    Hvis du skulle noget, som måske gav mening, så skulle du have været uddannet hos Mercedes, BMW eller Audi med de mærker som speciale og så søge over hos en autoriseret forhandler, da du så ville være uddannet i netop de biler.
    Men efter at du havde fået svendebeviset.....

Har du penge nok, din familie har penge nok eller dit forhold til banken er mere end bare godt, så tag uddannelsen til kommerciel pilot.
    Meeen, sidst jeg tjekkede, der var det 800.000kr for pilot til fragt og 400.000kr oveni for at flyve med passagerer.

Ellers så find ud af hvad de har hårdt brug for derovre og gå den vej.
    Som sagt, så var det virksomheden der søgte for min fætter og de skrev i ansøgningen af han stod i position til at blive vicedirektør.
    Det er måske at pynte lidt på det, men det var nødvendigt.
    Han stod så til at skulle giftes med direktørens datter, så helt umuligt var det dog ikke.
    Nu er han gift og bor fast derovre og kommer ikke hjem på ferie.

Det er som Carsten siger.
    En akademisk uddannelse og helst til en stilling på chef niveau.
    Eller lotteriet.

• Morten C
    feb 2010

#12   5. feb eller flyv til sydamerika og blive smuglet over grænsen af tvivlsomme latino typer. men det kræver vist forudbetaling

• #13   5. feb Jeg kender ikke helt reglerne for Canada, men det er vist nemmere at komme ind der. Og Canada minder på mange måder om USA. Jeg har rejst lidt i landet ifm. arbejde sidste år, og synes også at det er et fedt land.

• Morten C
    feb 2010

#14   5. feb har de ikke også bedre health benefits i canada ? synes jeg man hører om

• #15   5. feb Det er måske mere ens. Der er meget stor forskel på hvilke benefits amerikanske virksomheder giver sine medarbejdere. Mine er eks. så gode, at det danske sundhedssystem ville være en voldsom nedgradering for mig. Men ved også fra familiemedlemmer, at det kan være meget svingende i USA.

• #16   5. feb Noget som faktisk er rigtigt godt betalt i USA, er at være brandmand. God løn og virkelig gode benefits. Politi kan også være rigtigt godt betalt.

• Morten C
    feb 2010

#17   5. feb det kunne måske være en mulighed at søge ind derovre som politimand eller brandmand. der er jo også mange danskere derovre i disse jobs. så må være til at komme ind. men hvor nemt det er ved jeg selvfølgelig ikke.

• #18   5. feb Sidst jeg tjekkede havde man som udgangspunkt 2 ugers ferie og ikke 6 uger som herhjemme. Dertil er der ikke noget med barns første sygedag, man kan heller ikke selv melde sig syg og få løn, er man syg så spiser man af sin ferie. Måske Carsten kan uddybe.

• #19   5. feb Lucas,
    Der er ikke fælles regler for alle. Det er noget der forhandles individuelt mellem medarbejder og virksomhed, eller fagforening og virksomhed.

2 uger er minimum, men en del tilbyder mere. Det er meget populært med ubegrænset ferie i min branche, dog primært i mindre virksomheder. Jeg har haft ubegrænset ferie i et job jeg har haft.

Det er så nogle "helligdage", personlige dage, fridage til frivilligt arbejde og meget mere. Men igen, det er individuelt fra virksomhed til virksomhed.

Nogle virksomheder har ubegrænset sygedage med løn, andre har begrænsede antal dage hvor man kan være syg med løn.

Barnets første sygedag tror jeg ikke eksisterer, der tager man fri og bruger af egne sygedage eller feriedage, hvis man vil have løn de dage.

Jeg oplever reelt ikke at være ringere stillet i USA end jeg var i DK. Men det kan variere fra branche til branche.

Personligt har jeg enorm fordel af at være lønmodtager i USA, ift. i Danmark.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 32 Svar: 2.445
    #20   5. feb "har bare fået nok"
    hm du er en knægt på 20 år så hvis du har fået nok nu skal du nok ikke satse på at det er biler du skal leve af ja kan være du er et skod sted men du har en læreplads noget som mange vil give sin højre arm for
    undskyld mit fransk men tag dig sammen du lyder som en curling unge og tror du nogen der ovre vil have en der ikke kan fuldføre det som han er i gang med
    BØVS

• #21   5. feb #20
    Han kan også finde en anden læreplads.
    Det gjorde jeg i 2006, da jeg havde været i lære i et år, som elektriker.
    Firmaet var startet i 70erne og blev drevet på samme ultra konservative måde.
    Jeg har aldrig nogensinde fortrudt at jeg skiftede læreplads.

Så umiddelbart, så er dette vejen, som han skal gå.

• #22   5. feb Shot the hole and know your role!
    Bid tænderne sammen og færdiggør en uddannelse her, ellers er du lost i udlandet.
    Elektriker er en god uddannelse, den kan bruges i hele verden, bedre end mekaniker.

• #23   5. feb #22
    Så hellere køletekniker.
    Det er det samme i hele verden.

Der er forskellige volt og måder at gøre tingende på inden for EL faget.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 32 Svar: 2.445
    #24   5. feb husk nissen flytter altid med
    der er idioter alle vegne og i USA er dælme mange af dem

• henning o
    henning o Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 24
    #25   6. feb hej, jeg har arbejdet i Calif. for mange år siden,dog ikke som mekaniker,men med fødevarer,slagteri supermarked, du skal have et visum ,du skal have et arbejde ventende på dig,din arbejdsgiver skal evt. stille kaution,du må ikke koste samfundet penge, du må ikke tage arbejdet fra de indfødte,du kan få 1 års ophold med mulighed for forlængelse,sådan var betingelserne dengang ganske vist sidst i 50erne,men mon ikke det er nogenlunde det samme idag.

• #26   6. feb Henning, det har ændret sig meget på de ca. 60 år

Det er blevet vanskeligere, da reglerne er blevet strammet en del, og de visumtyper der findes i dag, er vist også anderledes.

Politikere varsler konstant stramninger i disse år. Så jeg vil til at søge amerikansk statsborgerskab for at være på den sikre side.

• #27   7. feb Hvad arbejder du med derovre, Carsten?

• #28   7. feb Til dem som har noget positivt, tak!
    Jeg kan sagtens finde ud af at rode i biler.
    Curling unge? Lyder som om du selv har børn
    Jeg kunne sagtens færdiggøre min uddannelse, men nogle gange har man brug for noget andet.

Uddannelse har jeg også tænkt meget over, og overvejer det kraftigt.

Carsten må jeg skrive privat?

Alle jer tastaturkrigere, om i synes det er en god ide eller ej, det behøver jeg ikke vide, kan i komme godt hjem.

• Morten C
    feb 2010

#29   7. feb held og lykke med det mads. det er en god tidspunkt at gøre noget på mens du er så ung. kunne være den bedste mulighed at komme ind derovre hvis du tager en uddannelse der også.

• #30   7. feb Tusind tak Morten!! Ja det lidt det. Elsker at rode i biler og vil altid men savner på en måde skolebænken og USA ville være en rigtig fed oplevelse, måske så god en oplevelse at man kunne tænke sig at blive?
    Men tusind tak for indlæg i tråden

• #31   7. feb 69Mach1
    Jeg har arbejdet som softwareudvikler, men har det sidste 1.5 år arbejdet som Developer Evangelist/Advocate

• #32   7. feb Mads P,
    Du er velkommen til at skrive.

Kommentér på:
Arbejde i USA?