{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.074 visninger | Oprettet:

Opsigelsesvarsel {{forumTopicSubject}}

Hej ville lige hører jer der arbejder inden for landbrug, håndværkere og fabrik hvad i har af opsigelse på jeres job. Skal have lavet en ny kontrakt så vil lige høre hvad der er rimeligt. Har selv 2 mdr nu inden for landbrug, og har prøvet at søge andet job, men de steder jeg har snakket med, mener at 2 mdr er for lang tid.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opsigelsesvarsel
  • #1   18. okt 2019 Er den slags ikke overenskomstbestemt?

    Nu kan jeg ikke huske det helt præcist, men da jeg blev fyret fra mit tidligere job, lød Metals overenskomst på 2 eller 3 ugers opsigelse, indtil 5 års ansættelse. Derefter var det vistnok 7 ugers opsigelse.

    Jeg vil give arbejdsgiverne ret i at 2 måneders opsigelse for en nyansættelse er urimeligt langt.


  • #2   18. okt 2019 Er det opsigelse fra din eller fra arbejdsgivers side du tænker på?

  • #3   18. okt 2019 Det er fra begge parters side af. Har været der i 5 år, så det er en 5 år gammel kontrakt. Men har fået lønforhøjelse igen, så skal have lavet en ny kontrakt. Så vil lige vide hvad der er rimeligt med opsigelsesvarsel. Gider ikke at arbejde med landbrug mere, og det ville jo være skønest at have et job på hånden inden jeg siger op.

  • #4   18. okt 2019 1 uge hvis jeg siger op og 14 dage hvis mester fyre

  • #5   18. okt 2019 Hvis ikke de kan bruge dig, så er 2 mdr jo alt for lang tid at vente på at du er ude.
    Normalt er at give en uge i starten, men der er faktisk kun en dag i starten og så stiger det, men kontakt din fagforening.

    En hvis job jeg overtog havde efter 32 års ansættelse 30 dages opsigelse til firmaet og mindst 6 mdr den anden vej.


  • #6   18. okt 2019 Hvad siger din fagforening?

  • #7   18. okt 2019 funktionær loven siger nedenstående, men den er du jo nok ikke omfattet af i dit tilfælde:

    Du har følgende opsigelsesvarsler ifølge funktionærloven, afhængig af om du har været ansat i:

    under 6 måneder har du 1 måneds opsigelse (Opsigelsen skal være modtaget inden udløbet af den 5. ansættelsesmåned)
    6 måneder til tre år har du 3 måneders opsigelse (Opsigelsen skal være modtaget inden udløbet af 2 år og 9 måneders ansættelse)
    3-6 år har du 4 måneders opsigelse (Opsigelsen skal være modtaget inden udløbet af 5 år og 8 måneders ansættelse)
    6-9 år har du 5 måneders opsigelse (Opsigelsen skal være modtaget inden udløbet af 8 år og 7 måneders ansættelse)
    over 9 år har du 6 måneders opsigelse.


  • #8   18. okt 2019 Hvad står der i din kontrakt? Evt lokal aftale.
    Ring evt til din fagforening og hør dem ad.


  • #9   18. okt 2019 Man skal da ikke have ny kontrakt bare fordi man får en lønforhøjelse. Det kan bare laves som et tillæg til den eksisterende kontrakt

  • #10   18. okt 2019 To måneders opsigelse er lang tid.
    Ved mit sidste arbejde(1½ års ansættelse i metalbranchen), havde virksomheden tre uger og en uge, hvis jeg selv sagde op.



  • #11   18. okt 2019 Jeg er i produktion og har 3 mdr opsigelse hvis jeg bliver fyret og 1 mdr pr 1. Hvis jeg siger op. Har været ansat 1,5 år..

  • #12   18. okt 2019 Har snakket med fagforeningen, og de siger det er det der står i min kontrakt der gælder. Det vil sige 2 mdr opsigelse, varsel senest den sidste ved en måneds udgang. Så det er det der gælder nu.

  • #13   19. okt 2019 @Jesper F - De varsler du nævner, er det ikke arbejdsgiverens varsler til den ansatte, altså hvis arbejdsgiveren vil "af med dig"?

    Jeg har selv for en del år siden haft en ansættelseskontrakt, hvor jeg selv havde 2 måneders opsigelse. Sådan en kontrakt underskriver jeg aldrig igen. Der er ikke særlig mange arbejdsgivere, som gider vente på (måske) op til små 3 måneder - fra jobsamtalen - og til man kan starte i jobbet.


  • #14   20. okt 2019 Nej der står tydeligt at det er fra begge parters side af. Men har tænkt mig at tage en snak med ham om det, ellers må jeg jo sige op.

  • #15   20. okt 2019 @kasper o - Det jeg mente var, at de frister jesper nævnte ovenfor jf. funktionærloven, var de frister som arbejdsgiveren har. Som altovervejende hovedregel kan den ansatte jf. funktionærloven jo opsige sit job med 1 måneds varsel. Men jeg ved godt, at funktionærloven ikke kan bruges i dit tilfælde, det var bare for at gøre opmærksom på, at der i de fleste overenskomster er forskel på den ansattes og på arbejdsgiverens opsigelsesfrister - altså at fristerne er afhængige af, om man bliver fyret eller selv siger op smiley

    Men ja, nok en god ide at tage snakken - og personligt ville jeg som nævnt mene, at jo kortere en opsigelsesfrist man selv har, jo bedre.


  • #16   20. okt 2019 Der er typisk 3-4 gange længere for arbejdsgiveren.

  • #17   20. okt 2019 Da jeg kørte taxa var det en uge fra min side af og 14 dage fra chefens. I mit sidste der var det en måned fra min side af og 3 måneder fra deres.

  • #18   21. okt 2019 #13
    Jo, det er det varsel arbejdes giver hvis de vil af med dig. DE er gældende indenfor funktionærloven. Der er dog 14 gensidig varsel indenfor prøvetiden (de første 3 mdr.)

    Varsel fra arbejdstagers side er 1 måneds varsel, igen funktionær lov.


  • #19   21. okt 2019 Kan godt se, at man skal være tilfreds med 3års løn hvis man bliver fyret, som tjenestemand.

Kommentér på:
Opsigelsesvarsel

Annonce