{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Læreplads [Autoriseret vs uautoriseret]
  • #1   5. nov 2019 er hos uautoriseret, og får lov til at lave ALT. og så er der også en del kundekontakt da værkstedet ikke er så stort.

    har en kammerat som var hos autoriseret værksted han fik ikke lov til at lave ret meget, og da han var udlært efter 4 år havde han kun skiftet 1 tandrem. han sagde hans job op, og laver nu noget andet. smiley

    men skal ikke kunne sige om alle autoriseret er sådan.


  • #2   5. nov 2019 dem jeg kender som har været på.mærke bestemt værksteder.
    større vinhuse osv.
    de lavede meget det samme arbejde.

    Jeg er udlært i 2017.
    gik de første 3 år i sko
    da jeg skulle i voksen lære. Og her nede var der ikke mange der gad det.

    Jeg fik lære plads det sidste år, på et mindre værksted med 2 svede og mig som lærling og en værkfører.

    vi lavede alle mærker. Og vi lavede alt, der kunne komme ind i værkstedet.

    Jeg troede også det var bedst ved et større vinhuse eller sådan noget.

    men fandt ud af det var sjovere på mindre ikke mærke bestemt værksted.
    i dag arbejder jeg på et lille værksted med chefen og mig.
    vi laver alle mærker. Og alt der har med køretøjer og gøre


  • #3   5. nov 2019 #1 Var selv hos Ford i praktik. De havde en 3 års elev(hvis det hedder det) men hun sagde hun også kun lavede service, klargøring. Og meget sjældent rigtige reparationer. Så der ville jeg i ihvertfald ikke ned. men også derfor jeg ville spørge herinde inden da jeg helst ikke vil stå som din ven efter mange år og ikke ha lavet en skid,

  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 529
    #4   5. nov 2019 Udlært hos uautoriseret, og har arbejdet både hos autoriseret og uautoriseret, det er mest varieret ved uautoriseret skruede i alt fra Fiat til Mercedes

  • #5   5. nov 2019 #2 kan godt hører jeg nok er mere over i at søge hos uautoriseret så. smiley indtil videre

  • #6   5. nov 2019 #3
    tror også problemet er at det er meget på fast tid hos de autoriseret, og der ikke er "tid" til at lære en lærling det. og så bliver det bare mest til service dækskift osv da det er nemt og hurtigt at lære.
    men igen, så er der jo også nogle som bare elsker at lave sådan noget arbejde. smiley


  • #7   5. nov 2019 Det er et rigtig godt spørgsmål. Det vil nok også være godt at være et sted, der arbejder med elbiler, da det jo stiger, og det vil være værdifuldt at kende. Men hos uautoriseret er det jo nok en del mere blandet hvad man får lov til. Det gælder nok om at tale med nogle forskellige, for at få en ide om hvad man kan forvente.
    Enten uautoriseret eller VW, med deres satsning i elbiler og hybrid. Det ville nok være mit foretrukne valg, sådan lige umiddelbart. Men der er meget, der spiller ind. Det kunne også være fedt at arbejde med klassiske biler, det var også en mulighed. Eks. en Porsche specialist..


  • #8   5. nov 2019 #6 Det er jo lige det. Men vil gerne kunne efter de 4 år kunne rent faktisk lave biler smiley


    #7 Det er også en af de grunde jeg har haft i hoved som ville være et plus hos autoriseret. Faktisk tænkte jeg nemlig også vw fordi deres sats på netop el og hybrid smiley


  • #10   5. nov 2019 Er selv udlært og arbejder på et autoriseret værksted, Alt hvad jeg har lavet har 70% af det nok været service, så 10% hjul og de sidste 20% lidt af hvert.
    Så vil du gerne skrue så søg uautoriseret


  • #11   5. nov 2019 Det vil også afhænge meget af mester. Jeg er i en anden branche, og der er stor forskel. Det er ikke så meget typen af virksomhed der er vigtig, som det er chefens indstilling til lærlinge. Er de der for at lære, eller er de billig arbejdskraft, eller hvorhenne imellem de 2.

    Det er fedt at være alsidig, men det er også fedt at være specialist i noget der efterspørges.


  • Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

    Følgere: 4 Svar: 197
    #12   5. nov 2019 Jeg har været både på aut og uaut værksteder, og fordelingen er nok nogenlunde som Anders beskriver..
    Ulempen ved at det er aut. værksted, er at de biler som kommer ind, sjældent er særlig gamle, og derfor fejler de heller ikke noget. Og så bliver det normalt kun til service, og normal udskiftning af dele.. Der kan indimellem komme en "sjov" opgave ind, som lærlingen måske må få, men det kommer an på mesteren, og de andre svende.

    Hvor jeg var, der flygtede mekanikerne næsten når der kom en kobling ind, og det blev så smidt over til den unge lærling, som så kunne bruge en dag eller 5 på at skille og samle igen.

    Jeg var der i omkring 6mdr, og kan tælle på en hånd, hvor mange andre opgaver jeg fik end service og dæk.. Det var simpelthen for kedeligt for mig, så fandt hurtigt et "bedre" sted.
    Fordelen er dog, at man lære det bilmærke at kende så godt som det nu teknisk er muligt, eftersom de sjældent fejler noget, men alle biler har jo deres skævheder, og der kan lidt ekstra kendskab til netop det mærke være en fordel.

    Jeg kender 4 fra nogenlunde samme årgang som jeg selv, som har taget uddannelsen på aut værksted. 3 af dem er hoppet ud på u aut, da det andet blev for ensformigt (Efter endt uddannelse) Den sidste har videreuddannet sig, og er stadig i koncernen, bare på en "vigtigere" stilling end svend..

    Kender dog også en masse uddannede, som aldrig har været andre steder end aut værksteder, og i samme koncern for at det ikke skal være løgn, og de er helt tilfredse med hvordan det er. Og de kan sagtens finde ud af at lave biler, så et eller andet lære man jo stadig smiley

    Om man lære mere om hybrid og el biler, ja det er da en mulighed, men ved ikke hvor meget man faktisk lære som lærling.. Da jeg var igang, der var lærlinge ikke noget man sendte på kursus til at klare tingene (Er vidst krævet pga de høje spændinger der kan være) Det er dog efterhånden også så mange år siden, at prius knapt nok var fremme..

    Brint som også måske kommer, kræver også et ekstra kursus, da det måske ikke er det mest sikre at rode med.
    Men hvis man som lærling kan få de kursuser i læreperioden, så er der nok større chance for at få dem på aut værksted, end uden aut. Da det er dem som har bilerne inde pga alderen, og garantien som følger batteriet især

    Fordelen ved at være ved ikke aut værksted, er at man får lov til at lave alt, og service delen er en mindre del af hverdagen. Ulempen er så, at man får alt muligt gammel rustnet lort ind, som bare ikke vil fra hinanden. Gerne smurt ind i alt muligt godt fra vejene.

    Begge dele har sine fordele og ulemper. Så det er mest op til en selv hvad man vil, jeg har aldrig sagt at jeg ikke gad aut. Og efter at have været ved en, der blev jeg bekræftet i dette. Ikke at det ikke var en fin oplevelse, men det var bare ikke nok for mig.

    Så i sidste ende, så er det mest op til dig selv, hvordan du ser dig selv som mekaniker.
    Clean og helt efter bogen, eller sort fra top til tå (Meget groft sat op, men nok det tætteste på virkeligheden)

    At finde en læreplads hos en specialist er svært, som i rigtig svært.. Kræver faktisk at man kender en, som allerede er ansat, og de ved at de mangler en, eller man er i familie med dem smiley


  • #13   5. nov 2019 Uautoriseret!!!
    Får du Job ved f. eks VW eller Toyota, så kommer du kun til at skifte olie og pollenfiltre uge efter uge uden andre større opgaver, og det lærer man IKKE en skid af.

    Jeg blev ihvertfald rigtig god til at rense bremse og skifte pærer da jeg var ved Toyota.
    Skulle der skiftes en kobling eller noget andet, så var det altid dem der var hurtige fordi mærkeværksteder er skide dyre.


Kommentér på:
Læreplads [Autoriseret vs uautoriseret]

Annonce