{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
560 visninger | Oprettet:

Ventilation af hus? {{forumTopicSubject}}

Hej. Total off topic
Men sidder der en haj der ude som ved lidt omkring de der ventilator som man bore hul til igennem væggen, som så suger/blæser skiftevis hver 70 sekunder....
Vi ejer et ældre hus, men nu er det proppet med 3 lags glas vinduer/døre og dampspærre i alle lofter.
Så det er sku blevet helt tæt alligevel smiley

Derfor er jeg interesseret i om nogen har erfaring med dem i soveværelser osv? Larm? Godt klima?

Billed illustrere hvilket jeg snakker om
God aften til jer smiley

Kommentarer på:  Ventilation af hus?
  • #1   1. dec mine forældre har et ældre hus
    hvor de havde problemer med fugt bag sengen i soveværelset.
    selv om de.luftede ud.

min far har så monteret sådan en udsugning/indblæsning.

det virker rigtig godt. og noget med den har varmelegeme i,
    så den ikke puster kold luft ind.
    (som jeg har forstået)

de har ikke.længer problemer med fugt i soveværelset.

så nu har min far planer om.og sætte en i de festende 3 rum
    ja de bor i et lille hus.

• #2   1. dec Okay. Det lyder jo fornuftigt.. Kan du huske hvilken model? Oføg hvordan den styres? Samt kan de sove for den om natten?

• #3   1. dec Eventuelt de der duko pro 50???
    Nogen med erfaring?

• #4   1. dec Jeg har Duka One Pro 50 i to af mine lejligheder. Lejerne er rigtigt glade for dem. De havde samme problem som dig før med, at det var for tæt og at det dermed blev for fugtigt, men det er i væsentlig grad blevet afhjulpet af sådan en.

Den larmer ikke væsentligt. Man kan i hvert fald sætte den i nogle indstillinger, så den måske ikke arbejder så effektivt, som den KAN, men så den alligevel gør et godt stykke arbejde. Og så kan den jo programmernes til at køre anderledes, når det ikke gør nær så meget med lyden.

• #5   1. dec Bay
    Tak for respons. Er de tilfældigvis monteret i et soveværelse i nogle af lejlighederne?
    Det var min plan her hjemme nemlig.... Og det ville da være æv, hvis det så larmer/irritere tilstrækkeligt til at man enten sælger huset eller konen smiley smiley

• #6   1. dec Nej, det er godt nok i stue/alrum, de er monteret. Men hvis huset er tæt nok, er det også til dels nok til, at den kan trække luft fra fx en passiv ventil i soveværelset. Det fungerer glimrende i en 100 m2 lejlighed med bare én af dem.

Jeg har så ikke selv boet i lejlighederne, så jeg kan kun sige videre, hvad jeg får at vide af lejerne smiley

• #7   1. dec Okay. Ja vi har 206 kvm hytte. Men en ventilator i soveværelset, og en på begge børneværelser.. Burde jo være luxus... Et genvex anlæg er jo fuldstændig urealistisk dyrt... Altså som i hul i hovedet

• #8   1. dec Hvis du har mulighed for at installere varmegenindvinding mht. rørføring osv., så SKAL du gøre det! Jeg skal aldrig have et hus uden igen. Altid optimalt indeklima.

Såååå dyrt er det vel heller ikke, er det?

• #9   1. dec Det eneste rigtige er et genvex anlæg hvis du har et 100% tæt hus. Hvad er urealistisk dyrt? Har selv købt et komplet anlæg sidste år og syntes da ik det var så dyrt.

• #10   1. dec Den billigste motor/anlæg til vores størrelse koster 15.000kr.. Den billigste smiley
    Der til kommer alle rør og fittings, dæmpere. En skud i tågen. 10.000kr? 15.000kr? Og så skal man selv montere det hele... Og en prof ud at indregulere...

Altså det er bare en sølle motor i en billig kineser kasse med en sølle styring og filtre... Kan ikke begribe det skal være så dyrt.. Men det skal det åbenbart.. smiley

• #11   1. dec Ok, jeg kan godt se, at hvis du synes, dét er helt urealistisk dyrt, så er der lang vej...

Men spørger du mig, så er der kun halve og kvarte løsninger ved siden af. Det er alle pengene værd.

Man får det naturligvis også monteret pga. lavere varmeregning. Men selv hvis det ikke havde været tilfældet, ville jeg få det monteret alligevel - alene pga. indeklima.

• #12   1. dec 30.000 kroner for et sundt indeklima hele året rundt er peanuts, hvis du spørger mig.

Bor selv i lejlighed med ventilation, og vil ikke undvære det. Vi har aldrig så meget som en dråbe kondens i vinduerne.

Vi har gulvvarme i gangen og på badeværelset og radiatorer i de andre rum med indblæsning under hver af dem, både i stuen og på førstesalen. Har ikke selv reguleret anlægget ind, så jeg ved ikke hvor stor en del af luften den genbruger, mit gæt er 70%.

• #13   1. dec Altså nej 30.000kr kan man nok finde i pantflasker eller lignende smiley
    Men jeg er enig, indeklima er vigtigt. Det eneste bøvl der dog er her i huset er en smule kondens i vinduet i vores soveværelse om vinteren. Ikke andet. Og der bliver man jo jyde og næring smiley

• #14   1. dec Du tænker måske, der ikke er problemer med indeklimaet nu. Men hvis du prøvede at bo i et sammenligneligt hus med optimal ventilation et stykke tid, hvorefter du flyttede tilbage igen, så ville du finde ud af, hvor ringe et indeklima uden rent faktisk er.

• #15   1. dec Hvis man tænker i gensalgsværdi når huset engang skal sælges, så tror jeg også godt at det kan svare sig. Måske kan det endda give huset en bedre energimærkning?

• #16   1. dec Du har ret ja... Måske man skulle plyndre en politiker. Omend hvis deres bortforklaringer kunne veksles til penge, havde vi alle været millionærer.

• #17   1. dec Men et selve kassen koster fra 10.000lr til 50.000kr for et almindeligt parcelhus størrelse er sygt... Fordi så fancy raket videnskab er det dog heller ikke... Men den der kerne må jo være dyr samt styringen?

• #18   1. dec Tja... Det er ikke billigt i den forstand, og fx Danfoss tjener da også anstændige penge. Men der er afgjort value for money, uanset om man kan forstå det eller ej.

Vores anlæg blev monteret for 7 år siden, men jeg kan se, det kan fås endnu. Vi har et Danfoss Air A2 anlæg. Det fungerer fint.

• #19   1. dec Duka's topmodel er heller ikke helt billig, og skal du så have 3 af dem, så løber det også op.
    Jeg har selv været i samme dilemma, og kom aldrig videre smiley
    Efter at have skiftet døre og vinduer, så er kondensen flyttet ud på ydersiden af vinduerne, hvilket jo er godt nok.

Der var en der anbefalede disse: https://blaubergventilatoren.de/en/series/vento-expert-a50-1-w
    De ser spændende ud.

• #21   1. dec Jeg tømmer jævnligt vores affugtere for vand, tænker 6 liter i døgnet, og de kører 7 timer hver, på skift.

• chris c
    chris c Online Tilmeldt:
    jul 2008

Følger: 4 Følgere: 15 Emner: 1 Svar: 3.295
    #23   2. dec Husk at kigge på den samlede økonomi og ik kun enhedsprisen

• #24   2. dec Hvad tænker du på da smiley en til 30.000kr holder jo ikke 3 gange så lang tid

• #25   2. dec 30.000 er også for et sæt inkl. alle rør, styring, samlinger, ventiler osv. Selve enheden koster 15.000 kr. Altså hvis du tager en magen til min.

Herudover er der forhold som energieffektivitet osv.

• #26   2. dec Vi skal lige om lidt have installeret anlæg i huset fra DanThern 45.000 kr. monteret for 160 m2

• chris c
    chris c Online Tilmeldt:
    jul 2008

Følger: 4 Følgere: 15 Emner: 1 Svar: 3.295
    #27   2. dec Totaløkonomi..feks hvad er strømforbruget på den enhed du sætter op.. det kører i msnge Timer og kan ofte godt betale sig st regne lidt på dyrere model med højere genvinding og lavere strømforbrug .. osv osv

• #28   2. dec Prøv at få et bud herfra:
    https://www.billigventilation.dk/shop/frontpage.html

Og nej, har intet med siden at gøre. Fandt den blot da jeg selv overvejer at få det lavet.

• #29   3. dec Jeg har hverken lyst eller råd til at få et dansk /
    Nogen som helst firma, til at lave noget her hjemme... De timepriser i alle former for håndværk, er jo rablende vanvittige... Og jeg tror på at en hver mand med lidt hjælp fra Google kan montere genindvinding i sit eget hjem.
    Dog er der en ting jeg ikke forstår (eller flere smiley ;)...)

Hvorfor skal et sådan anlæg "indreguleres"?
    Den suger vel fuldstændig samme mængde ud som den puster ind?
    Skulle det ikke være korrekt er jeg interesseret i en forståelig forklaring... smiley

45.000kr...... Det lyder helt hen i vejret.... Men sådan er det jo desværre i dagens Danmark... Der er mangel på håndværkere = prisen på det udførte arbejde stiger... Som i helt hen i vejret.. Desværre... Det kan jo så være at i dit tilfælde skal hele huset skilles ad for at montere det. Hvem ved. Men jeg Sys det lyder vanvittigt

• #30   3. dec Der er altså lang vej i mål fra du køber det der i Harald til du har det hele, meget langt.
    I de 45 er der anlæg for 30 og arbejdsløn for 15.
    Det er da der ikke noget hen i vejret over, tvivler på du selv arbejder gratis.
    Opsætning og ordentlig rørføring, afløb, taghætter, isolering, betjenings panel osv. det er ikke bare en søndag formiddag vi snakker.
    Men regnede du med en enkelt væg ventilator kunne klare opgaven, ja så forstår jeg chokket.
    Vores situation er et renoveret 60’er hus, træ alu vinduer, hulmurs efter isoleret, loft efter isoleret. Vi døjer med dug og har generelt alt for fugtigt indeklima.
    Det får vi styr på og er sikker på både helbred og velvære får noget af et løft.

• #31   3. dec #30
    Du kan roligt glæde dig. I bliver rigtigt glade for det. Ingen tvivl om det.

• #32   3. dec 30.000. Kr i materialer lyder også af meget da i har et lille hus =lille pumpe og få rør.
    Men det har jeg nok ikke forstand på.
    15.000kr løn er okay. For mon ikke det tager en hel dag for 2 mand. smiley

• #33   3. dec Der er også en anden væsentlig detalje.
    Et firma giver garanti, både på produkterne. Men vigtigst, på installationen, en forkert installation kan give fugt/skimmel skadet, som længe overstiger prisen på et anlæg inkl montering.

• #34   3. dec Husk at i dette tilfælde er det ikke kun penge der er på spil, det er også familiens sundhed.
    Du kan sikkert sagtens gøre det selv, man skal bare have eventuelle konsekvenser med i beregningerne.

profilbillede
  • #35   3. dec Phillip er bange for du ikke lige aner omfanget på det du taler om.
    Det kunne måske gøres ved smide rundt med et par flex slanger og så vupti Carlos men det er altså ikke tilfældet i virkeligheden.

• #36   3. dec Det virker jo til at du tilsyneladende har forstand på det Carlo, siden du kan fortælle mig at jeg ikke har.
    Så forklar mig lige hvorfor det hele er så "vigtigt" at det bliver justeret ordentligt? Samt hvordan justeres det? For som jeg skrev tidligere, så suger et genvex anlæg akkurat lige så meget som den puster ind? Det kan vel ikke gi over eller undertryk?
    Ret mig hvis det er forkert?

Og Martin, fugt og skimmel? Hvor skulle det helt præcist komme fra?

• #37   3. dec #36
    Jeg retter dig hermed. Fx kører et anlæg i vinterperioden med undertryk for at modvirke, at der skabes kondens i maskinen, som kan fryse til pga. indsugningsluft ved minusgrader. Det kan intelligente anlægs styring selv regulere - og måske de billige også kan i dag - men jeg har set billigere anlæg, hvor man selv skal sørge for at regulere det.

Herudover skal man jo sørge for, at trykket bliver fordelt optimalt ud i rummene det nytter jo ikke noget, at der bliver gennemtræk mellem dit kontor og udsugningen i det ene badeværelse, mens de andre næsten står passive. Lufttryk søger jo udligning via den nemmeste vej, så det er vigtigt, der er balance i systemet.

Jeg har ikke selv meget forstand på det. Men ovenstående er blot nogle af de forhold, man skal have forstand på, når man kaster sig ud i det. Det kan sagtens være, man nemt kan læse op på det, det skal jeg ikke kunne sige.

Men effektiviteten i anlægget er du nødt til at holde øje med, som der bliver skrevet længere oppe. Du skal jo gerne have valgt den løsning, der bliver billigst for dig set over fx 10 år eller 20 år - og ikke den, der bare bliver billigst i 2020.

• #38   3. dec Se det var da en forklaring der kunne bruges smiley
    Det klart at ventiler skal justeres passende fra rum til rum. Men anede ikke at anlægget gjorde det der om vinteren?

Var på besøg i et sprit nyt hus i går og jeg Sys indblæsning virkede meget kold da jeg mærkede omkring ventilen?
    Ved du om anlægget holder nogle pause nogen gange om vinteren for at afrigme inde i selve maskinen eller om det foregår løbende?

• #39   3. dec I vores er der ingen afrimning pga. det undertryk, den kører med - så vidt, jeg ved. Men jeg kender kun vores egen maskine, og så en kollegas Nilan, der netop ikke laver det undertryk, jeg snakker om. Han har nemlig problemer med, at det fryser til i maskinen, hvis han ikke selv sørger for at køre med undertryk i vinterperioden.

Man kan få forvarmer på, så den varmer udblæsningsluften i ventilerne op. Det kan fås både med el (billigere i indkøb, dyrere i brug) og med opkobling på fjernvarme. Det koster nogle tusinde ekstra. For mig er det ikke pengene værd. Vi har ingen problemer med træk eller lignende, selv om de kører hele tiden.

Den skal også gerne kunne lave automatisk bypass om sommeren, dvs. hvor den trækker luften direkte udefra og ind uden genindvinding af varme. Det virker let afkølende. Det er også praktisk nok, at den selv kan finde ud af det.

Herudover skal den jo kunne sådan noget som automatisk at sætte boost på, når man er i bad og lignende. Det kan de fleste sikkert også, men det er værd at undersøge.

• casper n
    casper n Online Tilmeldt:
    maj 2006

Følger: 16 Følgere: 62 Biler: 2 Svar: 4.007
    #40   3. dec Sådan et anlæg, indreguleres efter hvor mange indblæsninger og udsugninger du har, og hvilken rør dimensioner der er brugt, samt hvilke ventiler, alt det har betydning for løftgennemstrømningen, og så justeres maskinen og ventilerne så det passer ud fra dette.
    der er ikke kun én blæser, men to stk, en til udsugning og en til indblæsning. Så du kan justere over/undertryk.
    Hvis man ikke vil/kan sætte sig ind i hvordan, så er det en god idé at få en fagmand til det, så det køre mest effektivt, og du har størst effekt kontra mindst varmetab.

Det skal så siges at der også er "professionelle" i det fag som ikke formår at indregulere rigtigt. Men Sådan er det jo nok i alle fag.

Har selv monteret ét system hos os for år tilbage, og det er noget af det bedste vi har gjort.
    Mener det blev omkring 21000, for alt. Og det er et danfoss air a2 og huset er ca. 140kvm hus. 3 udsugninger og 5 indblæsninger.

Sådan et system skal ikke slukkes med køre konstant. Da der ellers kan dannes bakterier i rør systemet.

Kommentér på:
Ventilation af hus?

x