{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
642 visninger | Oprettet:

Ejerlejlighed - Købe bil i pant? eller {{forumTopicSubject}}

Nu må jeg lige høre herinde, folk ved sku så meget smiley

Jeg overvejer at købe mig en mindre lejlighed, så jeg har min egen. Når det er sagt så ved jeg man på en eller anden måde (med hus i hvertfald) kan låne penge i pant eller sådan, til en bil fx.
Kan man også det med en ejerlejlighed?
I såfald er det vel procent af hvad lejligheden er værd, er det korrekt?

På forhånd mange tak.
og fortsat go dag smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ejerlejlighed - Købe bil i pant? eller
  • #1   26. nov 2007 Damn..
    de kloge er nok ikke kommet hjem fra arbejde endnu smiley


  • #2   26. nov 2007 ja du kan sagtens tage pant i lejligheden til en bil...

  • #3   26. nov 2007 Ja hvis der der friværdi i den......

  • #4   26. nov 2007 Altså, sagen er den jeg desværre ikke lige står med 600.000 på hånden så det ville jeg jo skulle låne, som jeg har fået god for fra banken..
    Men hvad vil friværdien sige?
    Er det dét man har betalt tilbage eller?


  • #5   26. nov 2007 Det er det ejendommen er mere værd end det du skylder...

  • #6   26. nov 2007 På den måde, okay..
    Så hvis jeg gik ud og låne til lejligheden og selv kun havde til udbetalingen, ville der ikke være nogen friværdi..
    Skod. Hehe


  • Steffen M
    Steffen M Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 1 Biler: 1 Svar: 3.607
    #7   26. nov 2007 ja medmindre du laver et rigtig godt køb og køber en lejlighed til en værdi af en mil for 600.000

  • #8   26. nov 2007 Hmm..
    På den måde..
    Men så dumme er der vel ingen der er, at få en lejlighed vurderet til lad os sige 800.000 og så sælger den for 600.000 fx?..


  • #9   26. nov 2007 Du kan være heldig og købe en billigt evt pga dårlig stand og så selv sætte den i en lækker stand så den stiger mere end du har ofret på udbedringen.

  • #10   26. nov 2007 Ja okay..
    Men de penge kunne man evt ligeså godt have brugt på bil så smiley hehe..
    men okay, jeg takker smiley


  • #11   26. nov 2007 Bilen stiger ikke i værdi, det gør lejligheden smiley

  • #12   26. nov 2007 Jeg har lavet et forældrekøb på min lejlighed.
    Dvs lejligheden salgspris er 1.050.000.-
    Jeg måtte købe den 15% under den offentlige vurdering, da mine forældre havde ejet den et år.
    Den offentligt vurdering var 690.000kr.
    Derfor kunne jeg, lovligt, købe den for 590.000kr (hvilket jeg så straks benyttede mig af.... ;))))


  • #13   26. nov 2007 du kan belåne en lejlighed med.

    80 % realkredit obligationer med pant i den faste ejendom
    15 % sælger pantebrev, ( som regel igennem bank )
    5 % kontant udbetaling

    Der skal altid tinglyses pant i ejendommen ved belåning, da de kreditorerne er sikker på at få deres gæld dækket ind. Har du så f.eks. 200-300.000 i firværdi, kan du få ejendommen vurderet af f.eks. realkreditinstituttet med henblik på at belåne i din friværdi, og f.eks. købe bil. Så vil realkredit instituttet ikke tage lån i din bil, men blot forhøje deres pant i ejendommen/lejligheden.

    Men har du f.eks. købt en lejlighed til 600.000 kr og kun belåning i lejligheden for 300.000 er der et frirum på de 300.000 hvor du ca. ville kunne låne 250.000 til bil. Dog skal kreditorerne godkende dette.


  • #14   26. nov 2007 Fedt nok.. eller ja, men mange tak for svarene i hvertfald.
    Er det ufornuftigt at gøre? altså, tage pant i lejligheden til bil?


  • #15   26. nov 2007 Lasse J > Det lyder sku ellers helt iorden!
    Mine forældre har bare desværre ikke lige råd til en lejlighed. Hehe


  • #16   26. nov 2007 du skal sørge for at der er nok " frirum " mellem det lånte og din lejligheds værdi. F.eks. du har en lejlighed til 600.000. Gæld i lejligheden samlet på 500.000. Du har så belånt en bil til 75.000 som er indregnet i de 500.000. Så skal du sælge din lejlighed en dag, og ender med at få 500.000 for den, pga. markedet er faldet lidt, og køber ville have lidt afslag. Så skal du betale 60.000 til mægler for salær, tilstandsrapport, ejerskifteforsikring med mere. så er der 440.000 tilbage, hvor bilen så kan sælges for 25.000. Så er der gæld for 500.000 og du har kun 465.000. Så skylder du mere væk end du kan skaffe, og må reelt sælge alt hvad du ejer, og få en gældsernæring. Så er det ikke skide smart, så jeg ville holde de 2 ting adskilt, medmindre du har meget friværdi. Her menes ca. 2-3 gange den værdi af bilen du ville købe.

    Dog skal du tænke på, at det er meget billigere at låne gemmen boligen end bare et alm. håndpant (banklån) hvor der sikkert også skal tinglyses pant i bilen.

    dog snak med din bankrådgiver om det.


Kommentér på:
Ejerlejlighed - Købe bil i pant? eller

Annonce