{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.620 visninger | Oprettet:

Ole Petersen
Ole Petersen
Tilmeldt:
12. jan 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12

Dieselopdatering {{forumTopicSubject}}

Hej derude. Min diesel Skoda Fabia er indkaldt til opdatering. Jeg vil udsætte opdateringen så længe som muligt fordi jeg ved det vil skade min EGR ventil og indsprøjtningsdysser og partikelfiltret. Er det nogle det kender reglerne mht hvor længe man kan udsætte at få opdateringen lavet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dieselopdatering
  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #1   12. jan 2018 Hvis det skader de nævnte dele bliver du vel holdt fri for ansvar, da det er importøren der kalder ind til en opdatering?

  • #2   12. jan 2018 Få det gjort, og kør derefter til en chiptuner, og få ham til at fjerne opdateringen igen.
    Du kunne eventuelt bede ham om at blænde din EGR-ventil af også.


  • #3   12. jan 2018 den kan ikke synes næste gang,
    hvis den ikke har fået lavet opdateringen,

    så du kan vel trække den til inden syn


  • Ole Petersen
    Ole Petersen Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #5   12. jan 2018 Ja jeg har også hørt man kan vente til næste syn. Men så vidt jeg ved kan synshaller ikke måle NOx, de måler CO og opasitet af udstødningsrøgen. Så har synshallerne adgang til en database hvor de kan se og jeg har fået lavet opdateringen?

  • Ole Petersen
    Ole Petersen Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #7   12. jan 2018 Se den her video, husk at slå engelske undertekster til,
    https://m.youtube.com/watch?v=WL1KWWCHsOw


  • #9   12. jan 2018 6 så må du have haft en job der krævede høreværn.


  • Ole Petersen
    Ole Petersen Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #10   12. jan 2018 VW/Skoda/Audi løser NOx udledningen ved at lade meget mere af udstødningsgassen passere igennem EGR-ventilen, er vist kun på 1,2 og 1,6 L motorer. Og derved belastes EGR’en langt mere og vil fejle hurtigere. Og det er reparation til 10-12.000 kr

  • Ole Petersen
    Ole Petersen Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #11   12. jan 2018 #8: ved du det? Det er ellers kun noget de gør på universiteter osv

  • #13   12. jan 2018 Jeg ville også bare få den chippet bagefter smiley

  • Ole Petersen
    Ole Petersen Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #14   12. jan 2018 Jeg skal bare finde en chipper der også kan sørge for at jeg får bilen igennem syn næste gang smiley nogle anbefalinger?

  • #15   12. jan 2018 det stå i systemmet at den mangler opdateringen, og det kan de se til syn,
    også må de ikke syne den


  • Ole Petersen
    Ole Petersen Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #17   12. jan 2018 Spøg til side, jeg er RASENDE på VW/Skoda over det her! I USA fx får bilejerne erstatning for alle følgevirkningerne af opdateringen

  • #19   12. jan 2018 jeps, det er jo vw's skyld
    da de jo har snydt med godkendelserne på nogen af deres diesel motor,

    prøv og google vw snyd/skandale
    og læs

    og det med måling af nox,,så komme det på et tidspunkt,
    at det skal måles til syn,

    Benzin biler/motor, med direkt indsprøjtning, danne også lidt nox,
    pga den måde motoren er bygget.

    der skal:
    højt tryk
    høj varme og
    der skal være ilt overskud i forbrændingen, for og dannes nox

    derfor diesel, har store nox udledning, som så skal bekæmpes med filter


  • Ole Petersen
    Ole Petersen Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #20   12. jan 2018 Ja, jeg tror snart jeg skriver til FDM. Det er dem der burde varetage vores interesser. Problemer er nok at vi ikke har set tilstrækkelig mange følgevirkninger af opdateringerne endnu. Men det kommer vi til..

  • Ole Petersen
    Ole Petersen Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #22   12. jan 2018 Enig Dennis. Og NOx reduceres ved at få temperaturen ned ved at passere udstødningsgassen igennem EGR ventilen og tilbage i forbrændingscylindren. Derved er iltkoncentrationen lavere ved forbrændingen og der dannes mindre NOx

  • #23   12. jan 2018 skulle man går helt efter bogen,
    skulle alle biler der opdateret,
    testes for og se hvor langt de rele jøre pr liter brændstof
    og se hvordan de forurener og hvad de udleder,
    og køre de korte pr liter brændstof,
    bliver de dyre i ejerafgift,

    det er en af de ting, vw er trukket i retten af, i usa
    samt at de har fusker


  • #24   12. jan 2018 Ole Petersen: mine svigerforældre fik opdateret deres Golf 1,6 TDI for snart længe siden, og der er ingen forskel overhovedet. Hverken trækkraft, brændstoføkonomi eller andre ting er forringet. Vi er enige om, at det er noget fusk de har haft gang i, men spis lige brød til :-). En EGR ventil kan jo renses, inden den kokser helt til.

  • #26   12. jan 2018 så er det bare egr ventil nogen gang sidde gemt bag på motor på vw

    så man piller den ikke bare lige af og renser den


  • #27   12. jan 2018 Det er jeg også godt klar over. Men jeg tvivler på ar VW har løst problemet, ved at gøre det værre. Manden er jo nødt til at gøre det før eller siden, inden synsmanden piller hans nummerplader af til næste periodiske syn smiley

  • #28   12. jan 2018 en synsmand kan ikke pille pladerne af,
    han kan give bilen køselsforbud. hvis den ikke er i sikkeheds forsvarlig stand(eller hvordan det udtrykkes)
    og ikke er lovlig og køre i


    det er kun politi der kan tage pladerne, af bilen



  • Ole Petersen
    Ole Petersen Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #29   12. jan 2018 Og ny EGR er kun ET af problemerne der opstår. Partikelfiltret skal regenereres oftere pga mere sod i udstødningen=> filtret skal skiftes tidligere.
    Trykket i dysserne sættes op og det slider dysserne=> dysserne holder kortere tid. 8000 kr pr dysse.
    Så er der brændstoføkonomien: man går fra 23 km/ liter til 18 km/liter
    Og endelig mister man trækkraft.


  • Ole Petersen
    Ole Petersen Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #30   12. jan 2018 #27 Simon: VW har løst problemet med NOx udledning. Det er jo godt for miljøet. Men prisen er høj, og vi bilejer kommer til at betale prisen i form af dyre reparationer

  • #31   12. jan 2018 Jeg kan nævne til orientering, at jeg har været til syn én gang efter den blev kaldt ind, uden de sagde noget til det. Så jeg ved ikke, hvor det er registreret, at min ikke er opdateret - men de opdagede det i hvert fald ikke til syn... smiley

  • Ole Petersen
    Ole Petersen Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #32   12. jan 2018 #31 Bay: tak for info. nyt for mig smiley

  • #33   12. jan 2018 #31

    det burde komme frem, når de slå bilen op,
    Hvornår skulle dun bil opdateres

    for jeg ved det ikke personligt,
    vi har haft om det på skolen, hvor det blev fortalt, at de ikke skulle kunne synes, hvis ikke de er opdateret.

    og det med indkaldels til opdatering stå skat for,(sommjeg husker det)
    da de jonhar kontakt oplysninger på alle de registret ejer,
    det har de forskelllige forhandler ikke.

    så jeg vil da ikke sige at man ikke kan syne dem,
    men det burde ikke kunne lade sig gøre.


  • Finn V
    Finn V Tilmeldt:
    nov 2017

    Følger: 3 Svar: 4
    #34   12. jan 2018 De der kloge ingenører, glemmer vist hvor meget mere lort der kommer ud af udstødningen når bilen bruger 10 procent mere brændstof,
    jeg har før monteret en plade med et 3 mm. hul i på flansen på røret, der går fra udstødning til indsugning, det hjælper både på trækkraft, økonomi og giver mindre sod.


  • #35   13. jan 2018 helt enig den egr ventil burde ikke være der. men det enlig også utroligt med at den forskning der er på området inden for det. at de ikke har fundet en anden måde at kunne forbrænde og lave mindre nox udledning. hvor udstødning gassen ikke skulle igennem motoren igen. men det kan jo også være de har opfundet anden løsning men det måske for dyrt.

  • #36   13. jan 2018 #33
    Det er længe siden, jeg fik min indkaldelse. Det var en af de første biler, der fik det. Jeg har også fået en rykker for måske et halvt år siden samt en indkaldelse til en anden opdatering.

    Jeg har bare ikke gidet at få det ordnet. Skal køre en halv time til nærmeste værksted og sidde og vente 3 timer på, at de laver det. Jeg har vigtigere ting at tage mig til.


  • Ole Petersen
    Ole Petersen Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #37   13. jan 2018 #36 Bay: hvilken bil har du? Jeg ved at VW polo blev indkaldt for ca 1,5 år siden første gang. Min Skoda blev indkaldt til opdatering i juli 2017. Jeg har lige fået en rykker fra Skat i går.

  • Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 113
    #38   13. jan 2018 Uanset hvad så er der oprettet et registrer hvor alle de biler med de motorer det omhandler og ejer har fået besked om og få udskiftet software på godkendt værksted... bliver dette ikke gjort kan bilen ikke synes før det er gjort... kilde... min svigersøn er ham der udskiftet software på hans arbejdes plads... og det forgår på den måde at når der kommer en bil ind som skal ha skiftet software skal han logge ind på en database og hente netop den software som hører til netop den bil i forhold til stelnr og boks nr.... og databases følger med ( overvåger ) at det også bliver gjort og først når alt er ok frigives bilen igen i systemet så den igen er lovlig og kan synes.

  • #39   13. jan 2018 ja det er sikkert en meget god ide på papiret med det egr.. men bestemt ikke i den virkelige verden! dog også nemt at gøre noget ved smiley

  • #40   13. jan 2018 #37
    Jeg har en Audi A4. Den blev også indkaldt for ca. halvandet år siden. Mener det var maj-juni 2016.

    #38
    Det kan godt være, du har et familiemedlem, der siger dét, men som sagt har MIN bil været synet én gang siden indkaldelsen. Så man kan godt slippe igennem - åbenbart.


  • #41   13. jan 2018 Jeg havde en Leon 1.6 TDI 2012.
    Efter opdatering larmede den en del i dyser, samt havde en helt anden motorgang. Om det er tilfældigt ved jeg sgu ikke?


  • #42   13. jan 2018 Jeg regner med at sælge min inden næste gang, den skal synes. Så kan køber selv få lov til at bestemme, om det skal laves eller ej smiley

    Nogen der mangler en A4? smiley


  • #43   13. jan 2018 Jeg har heldigvis endnu ikke oplevet nogle skavanker efter opdateringen og det var i september 2017. Det eneste der er anderledes, det er at gear indikatoren vil have at jeg skifter gear tidligere.

    Det er en Fabia 1.2 fra 2011.


  • #44   15. jan 2018 Jeg ar opdateret min 1,6 tdi, og det havde den virkelig godt af smiley og der er ikke noget at mærke, udover den er blevet mere økonomisk af det... tror ikke du skal være så bange for den opdatering smiley

  • Randi T
    Randi T Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 7 Svar: 8
    #45   16. jan 2018 #41 min larmede også efter opdatering fik 4 nye dyser men det hjalp ikke så nu lever jeg med lyden. Men den kører normalt. Skoda 1.6 tdi.

  • #46   16. jan 2018 #22
    Hvordan er det lige at forbrændingstemperaturen i praksis bringes NED, ved at lede udstødningsgas tilbage ind i indsugningen? Den friske luft burde alt andet lige være noget køligere end udstødningsgassen? Og ja det er fint at udstødningsgassen køles af i EGR køleren, men den køles af motorens kølevand som ved drifttemp er 90* smiley ilt koncentrationen ryger ned ja.. med en dårligere forbrænding, større forbrug og større co udslip til følge. Det er muligt jeg er helt afsporet her, men er nu ret overbevist om at motoren kører bedre på ren frisk luft end på udstødningsgas og røgtætheden er ihvertfald både synligt og målbart væsentligt mindre uden det skrammel til EGR.. smiley


  • #47   16. jan 2018 https://www.youtube.com/watch?v=g2XvVL64hl8

    Simpelt forklaret smiley


  • #48   16. jan 2018 egr er med til at nedsætte dannelsen. af nox,
    og ikke forureningen

    for at der dannes nox, som en en meget skadlig gas,
    skal der være 3 ting til stede i forbrænding, eller efter
    højt kompresionstryk
    høj temperatur og
    ilt overskud,

    så få og miniete nox dannelsen, så bruges egr, til at sende udstødnings gassen tilbage,
    så sænker man ilt oveskudet,
    og er egr med køler, så sænkes temperaturen

    og der ved sænker man dannelsen af nox


  • #49   16. jan 2018 Dennis G - det tror jeg han er med på, bare ikke hvordan udstødningsgassen sænkede temperaturen, det forklarer videoen der ganske nydeligt smiley

  • #50   16. jan 2018 jeps

    benzin motor med direkt indsprøjtning, altså dtse ind i forbrændings kammeret

    danner også en smule nox


  • #51   16. jan 2018 Er som sagt med på at man ved at erstatte frisk luft med udstødningsgas nedsætter ilt mængden, men du kan sgu da aldrig sænke indsugningstemp ved brug af udstødningsgas! smiley er der egr køler bliver den recirkulerede luft koldere end uden egr køler ja, men koldest bliver luften da helt uden egr..
    Høj kompression er jo hele konceptet med diesel, høj temperatur en naturlig følgevirkning og ilt temmelig nødvendig for forbrændingen, så det er jo lidt svært at lave en god løsning på de her nox, men synes EGR er en tåbelig måde at prøve - muligvis mindre nox men større forurening som følge.
    Så er adblue noget bedre fundet på i min verden smiley


  • #52   17. jan 2018 Henrik - eftersom egr er en meget hyppig metode blandt bilfabrikanter, tror jeg egentlig der fungerer meget godt, min egr har ikke brokket sig eller på nogen måde skabt sig tosset, men med alle systemer er der jo ulemper, ad blue inklusiv smiley

  • #53   17. jan 2018 hvis egr. systemmet ikke er sodet til, og motor når og bliver driftsvarm,

    så funger egr systemmet fsktislnret godt,
    men mange når aldrig og køre langt nok i deres diesel, til at motor bliver ordenligt varm

    og at man 1 gang i ugen køre langt nok er nok ikke optimal. for egr systemmet.
    derfor dur diesel ikke til bybil


  • David S
    David S Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 1
    #54   18. jan 2018 Her er en artikel hvor FDM beskriver problematikken.
    https://fdm.dk/node/1240


  • Dennis M
    Dennis M Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Svar: 18
    #55   20. jan 2018 #10
    Hva er det for et værksted som tager 10-12.000kr for at skifte EGR ventil?

    NOx og partikel måler skal nok komme i synshallerne. Og produktet er klar, Bosch har lavet en partikel måler til synshallerne, men de er de eneste som har sådan et produkt og det er nok en af grundene til det ikke lige kommer. Der går min 4-5 år endnu.


  • Line A
    Line A Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #56   29. jan 2018 Er jeg den eneste der har oplevet problemer med elektronikken i bilen efter opdateringen?? ??

  • #57   29. jan 2018 Line A - hvis du har det skal du kontakte den autoriserede forhandler hurtigst muligt, og gerne FDM også smiley

  • Randi T
    Randi T Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 7 Svar: 8
    #59   29. jan 2018 hvad er det du oplever?


  • #61   29. jan 2018 Tvivler på airbaglampen har noget med softwareopdateringen at gøre, men hvis den holder på værksted nu, så snak da med dem omkring en forklaring smiley

Kommentér på:
Dieselopdatering

Annonce