{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
579 visninger | Oprettet:

Ulrich H
Ulrich H
Følger: 3 Emner: 3 Svar: 34

Toppakning. {{forumTopicSubject}}

Toppakning

Vi taler om en motor 1,8 t golf 4 20v
Nå, den startede med at ryge lidt fra motorrummet tirsdag aften efter bilvasken... ?

Der er vand, kølervæske og olie og alt på den. Ingen slanger itu.
Mekanikeren siger nu at toppakningen er gået og det kan bedre betale sig at købe ny motor (eller helt ny bil) i stedet for at reparere den, som ville koste 6-7000kr. Jeg er meget afhængig af bilen til arbejde , med barn til skole osv. Hver dag.

Hvad mener I?? (og prisen)

Mvh Ulrich Hagelquist

Kommentarer på:  Toppakning.
  • #1   10. mar Hvordan opfører den sig. Bruger den vand eller olie eller kører dårligt, eller kørte du den til mekaniker fordi det røg fra motorrum.
    Mht pris kan du jo spørge en anden mekaniker.

• #2   10. mar Så den røg fra motorrummet, efter at du havde smidt vand på bilen.. Mon ikke det bare er vand som er røget ind på motoren under vask, og det så er fordampet da du startede motoren.. At den skulle smide en toppakning pga en vask lyder nærmest umuligt (Nu ved jeg ik hvordan du vasker bil, så vil ikke sige at det er helt umuligt)

• Ulrich H
    Ulrich H Tilmeldt:
    okt 2015

#3   10. mar Motor kørt 200000km
    Går godt i motor når den er helt kold Men
    Den kåger og trykket for stort til at holde kølerslangerne.

• #4   10. mar Har du åbent luftfilter og er der kommet vand der ind, ja så kan du nok lige så godt køre bilen til skrot....!!

• Ulrich H
    Ulrich H Tilmeldt:
    okt 2015

#5   10. mar Lukket for luftfilter.

• Ulrich H
    Ulrich H Tilmeldt:
    okt 2015

#6   10. mar Mener lukket luftfiltersystem

• Ulrich H
    Ulrich H Tilmeldt:
    okt 2015

#7   10. mar Den bruger ikke olie

Men bruger vand ...

• Ulrich H
    Ulrich H Tilmeldt:
    okt 2015

#8   10. mar En der er kvik ..på fingrene til at skifte en toppakning...

• #9   10. mar Det kan desværre også være at topstykket er revnet mellem ventilerne.
    Hvis motor kun har gået 200000km. tror jeg at jeg ville få den rep. Jeg har jo ikke set bilen så jeg ved self. ikke hvordan den ellers er.

• #10   10. mar Koster det seriøst 6000-7000 kr at skifte en toppakning på sådan en bil? Det lyder HELT vildt. Hvis vi antager at en ny pakning koster 500 kr, så er der arbejdsløn for 6000 kr. Lad os endvidere antage en timeløn på 500 kr, dvs det tager 12 stive timer at skifte sådan en pakning - 2 dage??? Eller er det bare verdens mest komplicerede motor?

• Ulrich H
    Ulrich H Tilmeldt:
    okt 2015

#11   10. mar Det er vist noget med at topstykket skal af og planes. Og det koster også.
    Men det håber jeg ikke jeg skal.

• Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    feb 2015

Følger: 3 Svar: 12
    #12   10. mar Koster det ikke cirka 500 kroner at få topstykket planslibet på specialværksted?

• #13   10. mar Og der skal også ny tandrem, vandpumpe og strækbolte til.. Det lyder meget korrekt at et værksted vil have omkring 7500kr for den operation..
    Og værkstedet køber næppe thansen toppakning, eller hvad i ellers kan finde på tyske sider hvor prisen er lavere

• #14   10. mar Thansen sælger nu også reinz og elring toppakninger. Det er oe kvalitet.

• #15   10. mar DisCon
    Ja de sælger nogen fine dele ind imellem, men mekanikere tør ikke bruge de dele, nok mest i frygt for hvad kunderne vil tænke..

Alene thansens opkøb af mekonomen har jo gjort at flere værksteder har meldt sig ud af mekonomen navnet

• #16   10. mar Thansen har kæmpet meget med et dårligt ry, specielt hvad angår kundeservice og hjælp i butikkerne. Set i forhold til for 10 år siden, så er der sket en hel del, blandt andet hvad angår kvaliteten på reservedelene de sælger. Det fik et seriøst løft da de købte høyer autodele og endnu et løft da de købte mekonomens danske afdeling. De har OE dele, men ikke på samme måde og mængde som fx ftz, auto-g, au2parts osv. Samtidigt er priserne også helt anderledes.

• Ulrich H
    Ulrich H Tilmeldt:
    okt 2015

#17   10. mar Det kan være jeg har hørt forkert- det i snakker om der er mere sandsynligt også ifølge mig.

• #18   10. mar Ja thansen er på vej op, og de er vel efterhånden også noget af det største, men ændre ikke på hvad kundernes syn stadig er.. Thansen = Anden sorteringsdele eller direkte kina import..
    Som mekaniker lever du af godt omdømme, og hvis det kommer ud, at man samler alt med thansen vare, så går det desværre galt.
    Selv om deres dele sagtens kan være mindst lige så godt, og det kun ville være godt for kunderne og deres priser

• Ulrich H
    Ulrich H Tilmeldt:
    okt 2015

#19   10. mar Hvor ville I vælge at købe toppakningen?

• #20   10. mar Hvis du selv skal lave det, så står det dig frit for, bare køb en af anerkendt mærke. Det samme med alt det andet som der kræves

• #21   10. mar Jeg vil påstå det er næsten ligegyldigt hvor du køber den, hvis du kan få en Elring pakning er det top dollar, det er i hvert fald kanon kvalitet. Er sikker på der er en der kan skifte den for dig for færre penge. Det kan aldrig nogen sinde gå at putte hverken 6 eller 7,5k i motoren for en toppakning.

• Ulrich H
    Ulrich H Tilmeldt:
    okt 2015

#22   10. mar Korrekt --det vil jeg heller ikke gøre

• #23   10. mar Hov,,,, Jeg troede alle den med fordomme mod T hansen var døde....

Ulrich H

Hvis din mekanker kan give dig en fast pris på reperationen, så burde du nok vælge dette, da det jo bliver lavet med garanti.

Jeg kan nemlig ikke lige se fordelen i at få ham til at lave et mortorskift.
    Hverken for ham eller dig...

Du har ikke skrevet hvad motorskiftet vil koste.
    Men motorer er jo ikke billige ved ophuggerne hvis du også skal have garanti på reperationen.
    Det indebærer også at du alligevel skal have skiftet tandrem, vandpumpe og diverse hjul, ligeledes olieskift og filter, og der skal også bruges nyt frisk kølevæske.
    Så der er ingen forskel på disse ting, om du skifter motor eller får den anden repareret.
    Hvis den skal repareres skal du jo oveni disse ting jo også have nye tændrør, toppakning og planslibning, ventildækselpakninger osv.

Så jeg syntes nu prisen du har fået på reperationen altså de 6-7000,-kr er meget rimelig., og så har du en motor du ved hvad stand den er i.

At din mekaniker har fortalt dig at der er gået en toppakning er jo en ting, men denne undersøgelse har du vel også givet noget mønt for. (kompressionstest og trykprøvning,) som jo nok også er nødvendig ved et toppakningsskift og evt. planslibning. (på den motor du har)

Så alt efter værdien på din bil i en handel og hvad du evt. har givet for den, så kunne det jo tyde på at bilen ikke er det værd, derfor nok mekanikerens kommentar.
    Han kan jo tjene penge, enten ved at lave den for dig, eller sælge dig en anden bil....
    Ja bare en tanke...

Hvad angår køb af reservedele, skal du jo nok ikke bekymre dig om, hvis du lader en mekaniker lave den.
    Hvis du selv skal lave den, så køb reservedelene lige hvor du lyster.
    Alt det T Hansen vrøvl der florerer herinde ind imellem, er ligegyldigt, de har fåret deres rygte fordi dem der køber reservedele der, til selv at reparere med, jo også er folk der er forfulgt at massevis af fejl 40
    Eller at de forventer at andre skal vide 100% hvad stumper de skal bruge, og disse handle fejl laver faktisk alle reservedels indkøbere, man skal selv tjekke sine stumper.
    Og som almindelig dødelig vil det nemmeste faktisk være at handle i bla. T Hansen, da man kan få byttet forkerte dele hurtigt, hvis du tager folk der roser FTZ osv. er jo fordi de handler der via et firma, eller bare igennem deres job.
    Jeg handler også ved ftz, og andre, og det er ikke ukendt at hvis ftz er i tvivl om hvad du skal bruge som mekaniker, så sender de bare det udvalg de har, og så kan man bare få afhentet de dele man ikke skal bruge..
    Det kan man sjovt nok også gøre i T Hansen, jo selvfølgelig henter de ikke for dig, men du kan få det bragt ud, og endda gratis hvis dine vare koster over 200,-kr.

Så resten er jo et valg du selv står overfor.

• #24   11. mar Buggi Boy: Du skriver:

"Hvis din mekanker kan give dig en fast pris på reperationen, så burde du nok vælge dette, da det jo bliver lavet med garanti."

So vidt jeg ved er der aldrig noget som hedder fast pris hos en mekaniker. Hvad nu hvis ½ delen af strækboltene knækker nede i alublokken og skal bores ud. Eventuelt lave Helicoil eller hvad ved jeg. Opgaven tager pludselig 1 dag mere. Hvem skal betale for det, selvom prisen oprindeligt var fast?

• #25   11. mar Lucas J

Det er jo mekanikerens problem.

Og jo mange giver tilbud på arbejdet, og hvis boltene knække når de skal af, så har man drejet den forkerte vej.

• #27   11. mar "og hvis boltene knække når de skal af, så har man drejet den forkerte vej. "

Du er ikke så kendt med korrosion er du Buggi Boy ?

• Ulrich H
    Ulrich H Tilmeldt:
    okt 2015

#28   11. mar Tænker om det kan være andet der gør at den springer slanger af????

• #29   11. mar Jo jo, men har nu aldrig knækket en topbolt endnu, men måske jeg bare har gjort det korrekt hver gang.
    Og jeg har nu skiftet utallige topoakninger.

• #30   11. mar Nu ved jeg godt det ikke er det samme. Men jeg er bådmekaniker til daglig og det er squ tit du skal have rester af en bolt ud

• #31   11. mar Bådmotor der er omgivet at saltvand og korrosion er jo en helt anden ting.

Ulrich
    Jo mangel på cirkulation.
    Hvis det skulle være toppakningen så kan du tit se det ved at når bilen er kold tager du dækslet af til kølvand, og så burde der komme vand op og luft, når du starter bilen, og så kan man snakke toppakning eller topstykke.
    Men gik ud fra at din mekanikker som det mindste har tjekket det.

Kommentér på:
Toppakning.