{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
310 visninger | Oprettet:

Tilspænding: 30 nm +90° + 15°?? {{forumTopicSubject}}

Her er jeg nok stået en lille smule af.

Google google... Jeg får det til, at man spænder først 30 NM, så spænder man låsemøtrikken ved at dreje den 90° plus yderligere 15° (I det her tilfælde er det momentet til en styrekugle, samme rutine på bærearmene).

Da jeg gjorde som ovenstående endte jeg op med omkr 60 newton, det synes jeg er lige rigeligt nok?

Da også noget underligt noget. Før havde astraen iflg manualen 50 nm på den bolt, nu er det opgjort i grader.



Kommentarer på:  Tilspænding: 30 nm +90° + 15°??
  • #1   16. maj Fedt du gå efter moment på sådanne dele..
    Tænker det giver go mening at gøre det på den måde da den skal ned i et konisk hul og pauserne måske giver den tid til at sætte sig.


  • #2   16. maj Hvis det står sådan opgivet, så er det smart at følge. BMW opgiver på samme måde, det er den bedste måde at opgive på, absolut.

  • #3   16. maj Jeg går altid efter moment. Men jeg synes det her er noget forvirrende. For sådan en plastik coated låsemøtrik yder jo modstand i sig selv. Før opgav man alt fra 40 til 70 newton, for samme dele, nu 30 plus grader. Sidder den så fast, eller

    Nabo mekker mente jeg skulle være ligeglad med det moment det sted. Sådan en møtrik skal bare have en god arm - uden at volde den. Hellere spænde over end under sådan et sted


  • Simon S
    Simon S Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 368
    #4   16. maj Gå efter graderne.
    Ruhed i gevind osv. vil påvirke tilspændingsmoment, det eliminere du ved at bruge vinkelmål til tilspænding.
    Om du spænder 90+15 grader over to omgange eller spænder 105 grader på en gang, gør ingen forskel. Det er næsten helt sikkert skrevet på den måde for at minimere risiko for montagefejl.


  • #5   16. maj Ja altså opgivet moment og slutteligt 90+15 grader

  • #6   16. maj Det er opgivet på den måde for at undgå slappe momentnøgler, så man er sikker på at få spændt delene nok. Udfra hvad jeg har oplevet, så er det et tysk fænomen at gøre sådan. Både tyske bil og motorproducenter bruger den procedure med et formoment og tilspænding i grader til sidst.

  • #7   16. maj #6
    Det er lige mig. Jeg har kagearme og slappe momentnøgler i discountklassen. Minus een, hundedyr tysk nøgle, som jeg ikke kan finde


  • #8   16. maj har en kammerat det tog det bogstaveligt og først spændte han topboltene med de mm der var forskrevet og så varmede han motoren op til de 90° og spændte så efter han var så også murer

  • #9   16. maj Hahaha, ja hvorfor ikke...

Kommentér på:
Tilspænding: 30 nm +90° + 15°??