{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.122 visninger | Oprettet:

Opel 2.0 cdti defekt knastleje (Insignia, Zafira C, Astra J) {{forumTopicSubject}}

Hej derude.

Ville høre om der er nogen der har oplevet at knastlejet til indsugningsknasten går i stykker?
Det er sket på min astra j, en A20DTH motor med 218.000 km bag sig.

Lejet der er gået i stykker er det leje der sidder ved de tandhjul der forbinder udstødningsknasten med indsugningsknasten. Lejet på udstødningsknasten fungerer som nyt, selvom det er udstødningsknasten der umiddelbart har den største belastning (forbundet til tandrem og vakuum pumpen. )
Lejerne er ikke tryksmurte, men bliver smurt af stænk og det olie der ellers flyder rundt ved topstykket.

Hvis der er nogen der har kendskab til årsagen og evt. Forebyggelse på problemet så hører jeg meget gerne fra jer.

Mvh Henrik



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opel 2.0 cdti defekt knastleje (Insignia, Zafira C, Astra J)
  • #1   18. jul 2018 Lidt billeder

    profilbillede
  • #2   18. jul 2018

    profilbillede
  • #3   18. jul 2018 Det kan jo være skidt i olie kanaleren i topstykket/knast der er halvt lukket til. Det har jeg set før så kan det kostet lejer og knast. men har din knast ikke også taget skadet ?

  • #4   18. jul 2018 Lejerne er ikke tryksmurte, og som du kan se på billederne så er denne motor usædvanlig ren indeni på trods af at det er en diesel.

    Knasten har ikke taget skade, da det netop er kuglelejer og nålelejer der sidder i forbindelse med akslerne.


  • #5   18. jul 2018 ok så det vel kun det lejer der er færdig så har du vel bare sat et nyt i og så køre den vel godt igen. Det har vel bare givet op.Det kan jo ske.

  • #6   18. jul 2018 Lejer kan ikke fåes løs.

    Så der skal nyt knastleje hus på. Bundkar skal af og rengøres for lejerester osv.
    Men virker bare underligt at et åbent kugleleje kan gå i stykker.


  • #7   18. jul 2018 giver dig ret i det ser mærkelig ud. men har set før kugle lejer give op uden grund. er den anden halvdel af lejer skålen støbt ind i knast akslen. man kan ikke tage det af med en aftrækker ?

  • #8   18. jul 2018 Den kan bare skubbes af med en skruetrækker. Yderringer sidder i knasthuset med en låsering. Men kan desværre ikke købes løs. Desuden er der også små grater i knasthuset, men ikke noget alvorligt.

  • #9   18. jul 2018

    profilbillede
  • #10   18. jul 2018 nåe okay men har før stødt ind i sådan noget,hvor man heller ikke kunne købe lejere løst uden man skulle have meget mere med. så har jeg taget begge lejer skåle ud. og taget op til en traktor reservedel forhandler. de kan få fkf lejer i alle str. og så fået et magen til . sidst var det et lejer til en knast på en motor cykel motor jeg heller ikke kunne få løs. og der fik de det hjem til mig til 80 kr. så vis man kan få det af så kan det godt betale sig at tjekke om man kan få det. men som du selv siger vis huset har taget skade så der ikke så meget anden at gøre end at skiftet det hele.

  • #11   18. jul 2018 Hej
    Skær en rille med vinkelsliber på skrå. Giv den et dunk med en passende mejsel og vupti inderringen popper ud. Ny på og saml skidtet og du er kørende igen. Nu ikke noget med at tæske det nye leje på med samme mukkert - pres på inderringen indtil anlæg.
    Held og lykke med projektet.
    MVH KP


  • #12   18. jul 2018 Ehm joow tak. Tror bar jeg laver reparationen korrekt og køber et nyt knastleje hus. Desuden sidder inderringen ikke fast. Den kan bare skubbes af.

  • #14   18. jul 2018 Jo tak.

    Men det er ikke det der er mit problem. Jeg har en forsikring mod mekanisk defekter i motoren. Og den skulle meget gerne dække, det er mere om nogen kender årsagen til at lejet er gået i stykker. Eller om det bare er en design fejl.


  • #16   18. jul 2018 Har tjekket autofrontal og delphi vti for bulletiner. Der er ingenting.

  • #17   18. jul 2018 Hej
    Pil yderringen af også og aflur lejenummeret.
    Ring til NAP i morgen og du har det nye leje mv. max 2 dage efter bestilling.
    MVH KP
    Obs pudsige slidmærker i det gamle leje iøvrigt?! Det må da have støjet gevaldig


  • #18   18. jul 2018 Jaah den lød ret amputeret inden den blev hentet af Falck.

  • #19   19. jul 2018 Så det er en autoriseret mekaniker der er igang på den nu?

  • #20   19. jul 2018 Ellers kunne der sagtens fræses 1 mm ud og sættes et andet leje i.

  • #21   19. jul 2018 Ja, jeg er mekaniker.
    Motoren bliver lavet for Ca. 13000 kr. Der omfatter nyt knastlejehus, pakninger, bolte, nye flammeskiver til dyser, olie og filter, afmontering og rensning af bundkar.


  • #22   19. jul 2018 Du skrev du hade en forsikring . dækker den også når du selv laver den. eller laver du den bare igennem det firma du er ansat i eller ejer?. Hvad giver du for sådan en forsikring om året ?

  • #23   19. jul 2018 Jeg har tilkøbt en mekanisk forsikring, der dækker motor, turbo og gearkasse i 24 måneder. Den betalte jeg 3800 kr for, da jeg købte bilen i november. Og det var så en engangsbeløb.

    Og ja, så bliver den lavet igennem det værksted hvor jeg er ansat, der så afregner med forsikringen. Så alt det er der styr på.

    Men jeg er stadig nysgerrig efter hvorfor sådan et leje går i stykker, altså om der ligger en dybere grund, eller om det vitterlig bare er en designfejl. For selve motoren er i virkelig god stand. (meget god ved motorolie som bliver skiftet for hver 15000 km, og motoren kører 1200 km mellem hver regenerering)

    Så derfor er jeg ret paf over at der er gået et leje. Men ja, det er nok bare ikke altid at der er en årsag.


  • #24   19. jul 2018 Vil tro det enten er en fejl i lejer eller der ikke er bleven slynget nok olie omkring det . for selv om det er et kugle lejer får det jo stadig det olie der slynger rundt i topdækslet. Det kan også være en fejl i knasten så den er bleven skør og evt lidt skæv . der skal ikke meget til og så har det været det første lejer der har givet op af dem. der er en del muligheder der kan være skyld i det. har du ellers funden jern rester i bundkaret ? og si?

  • #25   19. jul 2018 Ja, det kunne sagtens tænkes at der måske er noget med knasten. Det kan jeg desværre først tjekke når den kommer i det nye lejehus. Om den drejer perfekt rundt.

  • #26   19. jul 2018 Det kan jo også været selve tandhjulet der ikke er 100% rundt og afbalanceret helt. så det har kørt lidt skævt. der skal ikke meget til og over tid slider det også. men dem får du vel også nye af ikke ?

  • #27   19. jul 2018 Nej, tandhjul og knaster bliver genbrugt. Så håber da godt nok ikke at de fejler noget.

  • #28   19. jul 2018 tror jeg nu heller ikke de gør. er aldrig stødt ind i sådan et problem hvor de er skæve. men det var nu også bare de muligheder der kunne være grund til at det lejer gik.men tror nu mere på det er et dårlig lejer eller knast ude af balance. eller det har kørt med for lidt sprøjt fra olie af.men vil da håbe det bare var et dårlig lejer.

  • #29   19. jul 2018 Original lejer er ikke nødvendigvis de bedste.

  • #30   19. jul 2018 Der intet odiøst i at en leje går tidligt.
    Der kan være mange grunde, en skade fejl under monteringen, eller at det bare er det leje som det dårligste i den producerede batch.

    Lejers levetid er kun opgivet som et gennemsnit ved en given belastning, og derfor kan der være vidt forskel på hvor længe det faktiske leje holder.
    Meget firkantet sagt, så kan man stille 100 lejer op, og belaste dem/køre med dem, når de første 10 lejer er færdige, vil det være den gennemsnitlige levetid.
    Er man uheldig får man det leje der går først i stykker, er man heldig får man det der går sidst i stykker.


  • #31   19. jul 2018 Ja, det er jeg også klar over. Der kan sagtens være eksterne faktorer der spiller ind.

    Det er bare lidt underligt at ham gutten fra forsikringsselskabet sagde at det er ikke usædvanligt at netop det leje går i stykker.
    Men jeg har ikke rigtig kunne finde noget på nettet omkring lignende sager. Kun en enkelt fra England, som heller ikke har kunne finde nogen årsag til dette.

    Det er bare ofte sådan, at hvis der er et generelt problem, så er der ofte nogen der har fundet en løsning til at det ikke sker igen. Måske nogen vidste om de nye reservedele der bliver monteret kommer med et kraftigere leje, men det er der ikke noget der tyder på.


  • #32   19. jul 2018 Tja fordi der er et par enkelte biler som har haft samme skade, kunne jo bare være et tegn på at kvalitets kontrollen kunne være højere, eller at der sluppet nogen lejer igennem som ikke var helt af samme standard.

    Noget helt andet er, at banen i din inderring, kunne virke til og have skader, som skyldes statisk elektricitet, men det svært og se på billedet da det ikke er super god kvalitet.


  • #33   19. jul 2018 Jaah, det er desværre kun taget med min firma telefon. Men tænker mere at de skader stammer fra selve lejer mens det har destrueret sig selv. Lejet kan i princippet have tabt nogle kugler for flere tusind km siden.

  • #34   19. jul 2018 Hej
    Få nu det leje skiftet - ikke så meget snak. Ingen kan med sikkerhed sige hvad der har forårsaget havariet. Den med statisk elektrisitet ser helt anderledes ud. Fænomenet ses hyppig på frekvensregulerede asynsynkrone Ac-motorer ved utilsigtede lejestrømme. I disse applikationer anvendes istedet keramiske sporkuglejer.
    MVH KP


  • #35   19. jul 2018 Hehe, der kommer stumper til den imorgen. Så den er snart køreklar igen. Har ved nærmere inspektion ikke kunne finde nogen årsag til det defekt leje. Så må bare regne med at det er ganske enkelt bare er lejet der har givet op.

  • #36   20. jul 2018 Tja nu behøver det jo ingen måde og skyldes statisk elektricitet, og mit ord valg var måske osse forkert, var måske bedre og kalde det skade ved elektrisk udledning eller gennemstrømning.

    Og ja utisigtede lejestrømme kan findes ved frekvens regulering, men sku osse ved en masse andre ting, skrue aksler på skibe, eller rotorer på generatore, eller hvad nu ellers der roterer og laver friktion.
    Og nej man behøver ikke nødvendigvis skifte til keramiske lejer, det fjerner jo ikke problemet med opbygning af statisk elektricitet, og problemet vil bare flytte sig et andet sted hen, f.eks til hvad end motoren nu driver.

    Også vi tilbage ved skift nu bare det leje, ja og hvis der nu er noget der skyldes at lejet gik til, og at det ikke bare vare et dårligt leje.
    Der laves et utal af reps hvor man på ingen måder undersøger hvad der er skyld i problemet.
    I det her tilfælde kunne der jo nemt været monteret en stel på topstykket lige ved siden af knast lejet.


  • #37   20. jul 2018 Nu fandt jeg lige denne her gut fra tyskland.
    Oplevet nøjagtig samme fejl, bortset fra hans er på udstødningsknasten hvor min er indsugningsknasten. Men ja, som sagt kan det være en produkt fejl. Hans bil er også fra 2011.

    Men han oplever samme fejl 10.000 km senere.

    Det er nøjagtig det scenarie jeg gerne vil undgå, inden jeg monterer noget som helst.

    https://www.motor-talk.de/forum/a20dth-bj-2011-keine-kompression-auf-zylinder-4-t5771965.html?page=1


  • #39   21. jul 2018 Nu har jeg ikke lige læst om nogen har nævnt det, men de 2.0 CDTI motorer en designfejl ved oliepumpen.
    Hvor sugerøret til oliepumpen normalt er boltet sammen med oliepumpen så er det på de motorer 2 separate stykker som der kun dannes forbindelse imellem med en pakning.

    Denne pakning har det med at blive dårlig over tid, og så mister motoren olietryk.

    Nogle oplever at bilen ganske kort melder om lav olietryk når man starter bilen fra kold, men det forsvinder hurtigt igen, og så vælger mange at ignorere det.

    Den er også skyld i at mange af de motorer tager deres krumtap- og plejllejer

    Her er en jeg fornyeligt har haft lukket op, der kan man se oliepakningen ved pumpen ude til venstre.

    Det skal så dog nævnes at denne motor døde fordi ejeren havde ignoreret et defekt svinghjul 60.000km


    profilbillede
  • #40   21. jul 2018 Nej den pakning har ikke været nævnt. Men jeg er obs på den, og har også udskiftet den pakning igår, da jeg alligevel havde bundkar af.

  • #41   21. jul 2018 Super, for dit problem kan jo sådan set godt være opstået pga. manglende olietryk

  • #42   21. jul 2018 Det er det næsten med 100% sikkerhed ikke. Da det typisk vil være de tryksmurte lejer i bunden eller turbo der først vil tage skade. Derudover så pakningen egentlig fin ud, og havde nogenlunde fleksibilitet i "læberne"

    Og i og med at det er et stænksmurt kugleleje i toppen der bare bliver smurt af det olie der flyder rundt deroppe, så tror jeg nærmere det er en designfejl.

    Fordi denne løsning med en kombination af nålelejer og kugleleje i toppen er kun modelår 2012 og 2013 der kører med. Det blev monteret da bilerne blev til 165hk istedet for 160 hk og de fik start/stop. Denne løsning gik de så væk fra igen i modelår 2014 og frem.
    Derudover kan man ikke købe et knasthus med nålelejer og kuglelejer længere. Det betyder at min motor skal bygges om til et knasthus med tryksmurte lejer, inkl nye knastaksler.


  • #43   21. jul 2018 Jamen der har du jo selv dit svar smiley

  • #44   21. jul 2018 Der kan stadig være masser af grund til hvorfor lejet er stået af, og hvorfor man er gået væk fra kugle eller nåle lejer.
    Og det er en hel videnskab i sig selv med kuglelejer.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ball_bearing

    Og ja det wiki men giver et ok indtryk af hvad de forskellige ting her af indflydelse på leve tiden.

    Var kuglerne faldt ud af inder/yderring? Inden det blev skilt af?


  • #45   22. jul 2018 Ja, alle kuglerne lå spredt nede omkring ventil fjedre. Lejet var helt tømt og der var ingen kontakt mellem yder og inderringen.

    Jeg er efterhånden mest begyndt at tro at det er en designfejl, eftersom de kun kørte med denne konfiguration i 2 år.


  • #46   22. jul 2018 Tja første spørgsmål er jo så hvad der er sket med ringen der holder afstanden mellem kuglerne?
    Og hvilket materiale er den lavet af? Plast eller metal?

    Om det er en design fejl, tja opel (er det en opel eller Fiat motor?) kan jo have sine grunde til og droppe det, og egentlig nok unødvendig med mindre det gjort for at spare vægt eller lignende.
    Lejet kan jo sagtens have været designet for svagt og derfor står det af forholdsvis tidligt, man har så valgt ikke og lave en opdateret løsning, måske fordi problemet først kommer når garantien er væk eller fordi antallet af motorer bygget er for lille.


  • #47   22. jul 2018 Ringen der holder kuglerne er lavet af metal. Og den er blevet tygget i stykker og ligger som metalpartikler i hele motoren.(over ventiler, i bundkar og i oliefilteret)

    Det er en fiatmotor. Men om opel selv har valgt at lave opdateringen af knastlejer eller om det er Fiat der har designet det, aner jeg ikke. Da motoren gik fra at have 160hk til 165hk i modelår 2012 fik den samtidig start/stop og i den forbindelse blev motoren leveret med kuglelejer og nålelejer til knastakslerne. Årsagen er nok at der er mindre tab i kuglelejer, men åbenbart med levetid som kompromis.


  • #48   22. jul 2018 Hej
    Hvorledes er der etableret det fornødne endeslør på knastakslen?
    Kan der forestilles, at knastakselen har været voldsomt indespændt i lejer grundet pladsmangel ved uens udvidelse som følge af temperatur svingninger?
    Sporkuglelejer kan som hovedregel kun bære 1/5 last aksial i forhold til radial.
    MVH KP


  • #49   22. jul 2018 KP
    Knastakslen sidder med 2 nålelejer (længst væk fra tandhjulene der forbinder knastakslerne) og med 1 enkelt kugleleje der holder knastakslen på plads aksialt, da knasten bare er skubbet ind i nålelejerne.

    Forstår ikke helt dit spørgsmål mht endeslør og indespændt lejer. Kan du formulere det anderledes?


  • #50   22. jul 2018 Han mener om der har været tryk på kuglelejet, altså om noget har prøvet og trykke sideværts på lejet.
    Men siden det er spænd op flydende og fixeret i kuglelejet er det ikke problemet.

    Er lejerne med plast skåle til afstand?


  • #51   22. jul 2018 Jeg kan ikke umiddelbart se at der er noget der vil kunne lægge sideværts pres på kuglelejet. Tandhjulene er med ligeskårene tænder, og ellers er der ikke andet der rører knasten udover camfollowers og lejer.

    Nu står jeg ikke med det her ved mig, men er næsten 100% sikker på at kuglelejet ikke har plastik eller andet end metal indbygget.


  • #52   22. jul 2018 Okay, min tanken var at ligesom med BMW og Fiat, så hvis der havde været brugt en ukurant olie engang, havde gjort afstandsringen sprød og den deraf er smuldret.

  • #53   30. jul 2018 En lille update til fremtidige folk der evt. Har samme problem.

    Symptomer:
    tilfældige udsættere i tomgang. I starten værst når den er kold, men udvikler sig ret hurtigt (300-500 km) til konstante tilfældige udsættere, både når den er kold og varm, og til sidst med skrabende lyde inde fra toppen af motoren.

    Årsag:
    Modelår 2012-2013 er leveret med en kombination af kugleleje og nålelejer til knastakslerne. Det skulle være mere letløbende og brændstofbesparende, og måske bedre egnet til start/stop. Denne konstruktion er umiddelbart ikke nær så slidstærk som tidliger version med tryksmurte glidelejer (modelår 2009, 2010, 2011)
    Det er kuglelejet på enten indsugning eller udstødsningsknasten der simpelthen taber kuglerne.

    Løsning:
    Udskiftning af knastlejehus inkl. Knastaksler, da den fabriksleverede version med kuglelejer og nålelejer er udgået/opdateret. Den nyere version er med tryksmurte glidelejer og knastlejehuset har et lidt anderledes udseende, men er ellers bare plug & play.
    Bundkar afmonteret og rengjort, pakning mellem oliepumpen og oliesi udskiftet. olie og oliefilteret udskiftet.


    Bilen har nu kørt 1000 km. Siden reparation, og den kører fejlfrit. Som sidebemærkning kan jeg nævne at den det seneste halve år har haft en periodisk svingende tomgang Ca (50 rpm)
    Dette er forsvundet fuldstændigt efter denne reparation. Så gad vide om det er længe siden den har tabt de første kugler til knastlejet.

    Mvh Henrik


  • #54   31. jul 2018 Hvor forsvinder de kugler så hen?

  • #55   31. jul 2018 Ligger oppe ved vippetøj, ved ventiler og ellers i bundkar.

  • #56   31. jul 2018 Bare der ikke kommer stumper ind i motoren.

  • #57   12. nov 2018 Spændende. Er igang med en magen til. Har udskiftet lejet og fået knasten svejset og drejet af så den er i mål igen

  • #58   12. nov 2018 Okay. Har du billeder? Jeg endte som sagt med at udskifte det hele til et knasthus med tryksmøring istedet. Den har kørt 12.000km med det nu.

  • #59   13. nov 2018 Kender to som er ved at skifte topstykke i en Corsa 2012, det var også noget bøvl, de fik også købt noget forkert hjem, men det kan vidst sælges videre med fortjeneste.

Kommentér på:
Opel 2.0 cdti defekt knastleje (Insignia, Zafira C, Astra J)

Annonce