Opel 2.0 cdti defekt knastleje (Insignia, Zafira C, Astra J) {{forumTopicSubject}}
Hej derude.
Ville høre om der er nogen der har oplevet at knastlejet til indsugningsknasten går i stykker?
Det er sket på min astra j, en A20DTH motor med 218.000 km bag sig.
Lejet der er gået i stykker er det leje der sidder ved de tandhjul der forbinder udstødningsknasten med indsugningsknasten. Lejet på udstødningsknasten fungerer som nyt, selvom det er udstødningsknasten der umiddelbart har den største belastning (forbundet til tandrem og vakuum pumpen. )
Lejerne er ikke tryksmurte, men bliver smurt af stænk og det olie der ellers flyder rundt ved topstykket.
Hvis der er nogen der har kendskab til årsagen og evt. Forebyggelse på problemet så hører jeg meget gerne fra jer.
Mvh Henrik
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
Knasten har ikke taget skade, da det netop er kuglelejer og nålelejer der sidder i forbindelse med akslerne.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
Så der skal nyt knastleje hus på. Bundkar skal af og rengøres for lejerester osv.
Men virker bare underligt at et åbent kugleleje kan gå i stykker.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.195
Skær en rille med vinkelsliber på skrå. Giv den et dunk med en passende mejsel og vupti inderringen popper ud. Ny på og saml skidtet og du er kørende igen. Nu ikke noget med at tæske det nye leje på med samme mukkert - pres på inderringen indtil anlæg.
Held og lykke med projektet.
MVH KP
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
Men det er ikke det der er mit problem. Jeg har en forsikring mod mekanisk defekter i motoren. Og den skulle meget gerne dække, det er mere om nogen kender årsagen til at lejet er gået i stykker. Eller om det bare er en design fejl.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.195
Pil yderringen af også og aflur lejenummeret.
Ring til NAP i morgen og du har det nye leje mv. max 2 dage efter bestilling.
MVH KP
Obs pudsige slidmærker i det gamle leje iøvrigt?! Det må da have støjet gevaldig
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.592
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.592
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
Motoren bliver lavet for Ca. 13000 kr. Der omfatter nyt knastlejehus, pakninger, bolte, nye flammeskiver til dyser, olie og filter, afmontering og rensning af bundkar.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
Og ja, så bliver den lavet igennem det værksted hvor jeg er ansat, der så afregner med forsikringen. Så alt det er der styr på.
Men jeg er stadig nysgerrig efter hvorfor sådan et leje går i stykker, altså om der ligger en dybere grund, eller om det vitterlig bare er en designfejl. For selve motoren er i virkelig god stand. (meget god ved motorolie som bliver skiftet for hver 15000 km, og motoren kører 1200 km mellem hver regenerering)
Så derfor er jeg ret paf over at der er gået et leje. Men ja, det er nok bare ikke altid at der er en årsag.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.592
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Der kan være mange grunde, en skade fejl under monteringen, eller at det bare er det leje som det dårligste i den producerede batch.
Lejers levetid er kun opgivet som et gennemsnit ved en given belastning, og derfor kan der være vidt forskel på hvor længe det faktiske leje holder.
Meget firkantet sagt, så kan man stille 100 lejer op, og belaste dem/køre med dem, når de første 10 lejer er færdige, vil det være den gennemsnitlige levetid.
Er man uheldig får man det leje der går først i stykker, er man heldig får man det der går sidst i stykker.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
Det er bare lidt underligt at ham gutten fra forsikringsselskabet sagde at det er ikke usædvanligt at netop det leje går i stykker.
Men jeg har ikke rigtig kunne finde noget på nettet omkring lignende sager. Kun en enkelt fra England, som heller ikke har kunne finde nogen årsag til dette.
Det er bare ofte sådan, at hvis der er et generelt problem, så er der ofte nogen der har fundet en løsning til at det ikke sker igen. Måske nogen vidste om de nye reservedele der bliver monteret kommer med et kraftigere leje, men det er der ikke noget der tyder på.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Noget helt andet er, at banen i din inderring, kunne virke til og have skader, som skyldes statisk elektricitet, men det svært og se på billedet da det ikke er super god kvalitet.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.195
Få nu det leje skiftet - ikke så meget snak. Ingen kan med sikkerhed sige hvad der har forårsaget havariet. Den med statisk elektrisitet ser helt anderledes ud. Fænomenet ses hyppig på frekvensregulerede asynsynkrone Ac-motorer ved utilsigtede lejestrømme. I disse applikationer anvendes istedet keramiske sporkuglejer.
MVH KP
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Og ja utisigtede lejestrømme kan findes ved frekvens regulering, men sku osse ved en masse andre ting, skrue aksler på skibe, eller rotorer på generatore, eller hvad nu ellers der roterer og laver friktion.
Og nej man behøver ikke nødvendigvis skifte til keramiske lejer, det fjerner jo ikke problemet med opbygning af statisk elektricitet, og problemet vil bare flytte sig et andet sted hen, f.eks til hvad end motoren nu driver.
Også vi tilbage ved skift nu bare det leje, ja og hvis der nu er noget der skyldes at lejet gik til, og at det ikke bare vare et dårligt leje.
Der laves et utal af reps hvor man på ingen måder undersøger hvad der er skyld i problemet.
I det her tilfælde kunne der jo nemt været monteret en stel på topstykket lige ved siden af knast lejet.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
Oplevet nøjagtig samme fejl, bortset fra hans er på udstødningsknasten hvor min er indsugningsknasten. Men ja, som sagt kan det være en produkt fejl. Hans bil er også fra 2011.
Men han oplever samme fejl 10.000 km senere.
Det er nøjagtig det scenarie jeg gerne vil undgå, inden jeg monterer noget som helst.
https://www.motor-talk.de/forum/a20dth-bj-2011-keine-kompression-auf-zylinder-4-t5771965.html?page=1
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Hvor sugerøret til oliepumpen normalt er boltet sammen med oliepumpen så er det på de motorer 2 separate stykker som der kun dannes forbindelse imellem med en pakning.
Denne pakning har det med at blive dårlig over tid, og så mister motoren olietryk.
Nogle oplever at bilen ganske kort melder om lav olietryk når man starter bilen fra kold, men det forsvinder hurtigt igen, og så vælger mange at ignorere det.
Den er også skyld i at mange af de motorer tager deres krumtap- og plejllejer
Her er en jeg fornyeligt har haft lukket op, der kan man se oliepakningen ved pumpen ude til venstre.
Det skal så dog nævnes at denne motor døde fordi ejeren havde ignoreret et defekt svinghjul 60.000km
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
Og i og med at det er et stænksmurt kugleleje i toppen der bare bliver smurt af det olie der flyder rundt deroppe, så tror jeg nærmere det er en designfejl.
Fordi denne løsning med en kombination af nålelejer og kugleleje i toppen er kun modelår 2012 og 2013 der kører med. Det blev monteret da bilerne blev til 165hk istedet for 160 hk og de fik start/stop. Denne løsning gik de så væk fra igen i modelår 2014 og frem.
Derudover kan man ikke købe et knasthus med nålelejer og kuglelejer længere. Det betyder at min motor skal bygges om til et knasthus med tryksmurte lejer, inkl nye knastaksler.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Og det er en hel videnskab i sig selv med kuglelejer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ball_bearing
Og ja det wiki men giver et ok indtryk af hvad de forskellige ting her af indflydelse på leve tiden.
Var kuglerne faldt ud af inder/yderring? Inden det blev skilt af?
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
Jeg er efterhånden mest begyndt at tro at det er en designfejl, eftersom de kun kørte med denne konfiguration i 2 år.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Og hvilket materiale er den lavet af? Plast eller metal?
Om det er en design fejl, tja opel (er det en opel eller Fiat motor?) kan jo have sine grunde til og droppe det, og egentlig nok unødvendig med mindre det gjort for at spare vægt eller lignende.
Lejet kan jo sagtens have været designet for svagt og derfor står det af forholdsvis tidligt, man har så valgt ikke og lave en opdateret løsning, måske fordi problemet først kommer når garantien er væk eller fordi antallet af motorer bygget er for lille.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
Det er en fiatmotor. Men om opel selv har valgt at lave opdateringen af knastlejer eller om det er Fiat der har designet det, aner jeg ikke. Da motoren gik fra at have 160hk til 165hk i modelår 2012 fik den samtidig start/stop og i den forbindelse blev motoren leveret med kuglelejer og nålelejer til knastakslerne. Årsagen er nok at der er mindre tab i kuglelejer, men åbenbart med levetid som kompromis.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.195
Hvorledes er der etableret det fornødne endeslør på knastakslen?
Kan der forestilles, at knastakselen har været voldsomt indespændt i lejer grundet pladsmangel ved uens udvidelse som følge af temperatur svingninger?
Sporkuglelejer kan som hovedregel kun bære 1/5 last aksial i forhold til radial.
MVH KP
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
Knastakslen sidder med 2 nålelejer (længst væk fra tandhjulene der forbinder knastakslerne) og med 1 enkelt kugleleje der holder knastakslen på plads aksialt, da knasten bare er skubbet ind i nålelejerne.
Forstår ikke helt dit spørgsmål mht endeslør og indespændt lejer. Kan du formulere det anderledes?
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Men siden det er spænd op flydende og fixeret i kuglelejet er det ikke problemet.
Er lejerne med plast skåle til afstand?
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
Nu står jeg ikke med det her ved mig, men er næsten 100% sikker på at kuglelejet ikke har plastik eller andet end metal indbygget.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
Symptomer:
tilfældige udsættere i tomgang. I starten værst når den er kold, men udvikler sig ret hurtigt (300-500 km) til konstante tilfældige udsættere, både når den er kold og varm, og til sidst med skrabende lyde inde fra toppen af motoren.
Årsag:
Modelår 2012-2013 er leveret med en kombination af kugleleje og nålelejer til knastakslerne. Det skulle være mere letløbende og brændstofbesparende, og måske bedre egnet til start/stop. Denne konstruktion er umiddelbart ikke nær så slidstærk som tidliger version med tryksmurte glidelejer (modelår 2009, 2010, 2011)
Det er kuglelejet på enten indsugning eller udstødsningsknasten der simpelthen taber kuglerne.
Løsning:
Udskiftning af knastlejehus inkl. Knastaksler, da den fabriksleverede version med kuglelejer og nålelejer er udgået/opdateret. Den nyere version er med tryksmurte glidelejer og knastlejehuset har et lidt anderledes udseende, men er ellers bare plug & play.
Bundkar afmonteret og rengjort, pakning mellem oliepumpen og oliesi udskiftet. olie og oliefilteret udskiftet.
Bilen har nu kørt 1000 km. Siden reparation, og den kører fejlfrit. Som sidebemærkning kan jeg nævne at den det seneste halve år har haft en periodisk svingende tomgang Ca (50 rpm)
Dette er forsvundet fuldstændigt efter denne reparation. Så gad vide om det er længe siden den har tabt de første kugler til knastlejet.
Mvh Henrik
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.592
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.592
okt 2008
Følger: 20 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 19 Svar: 34
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.592
Opel 2.0 cdti defekt knastleje (Insignia, Zafira C, Astra J)