{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.019 visninger | Oprettet:

Km. fusk? hjælp {{forumTopicSubject}}

Hey BG.
Har for kort tid siden købt en brugt Octavia (tysk import) fra 2015 med 57.000 på klokken.


Meeeen, jeg syntes at den virker lidt slidt visse steder, så som gearknop, sæder og bare lyden i undervognen, som om der er et motorophæng som allerede er slidt.
Den har også EL bagklap hvor den ene motor er stået af og den adaptive fartpilot går tit i fejl.

Jeg kan se at det plastik panel som sidder under speedometeret er ikke sat ordenligt på. Så jeg tænker om der måske er pillet ved det?

Jeg er ved at undersøge hvordan jeg kommer på det tyske system så jeg kan se servicebogen, da der ikke fulgte nogen med.

Hvad kan jeg ellers jeg gøre? Og holder min teori?
Behøver man at tage speedo ud for at ændre km stand?

Tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Km. fusk? hjælp
  • #1   18. jul 2018 Nej du behøver ikke at tage speede ud for at justere km, ihvertfald ikk på de gamle da.. men der kan jo så være byttet speedo i den, eller den kan have kørt de kun 57kkm og bare blevet mishandlet... men prøv at få en VCDS på den, den kan se om km tal i speedo og motorstyring passer sammen, ingen garanti men en god indikator på fusk!

  • #2   18. jul 2018 Tyskerne er hvertfald berygtet for at fuske med km tallene

  • #3   18. jul 2018 evt tjek gamle syns reporter, der er tit, km opført.

  • #4   18. jul 2018 Tak for svarene.

    H. c hvor finder jeg dem henne?


  • #6   18. jul 2018 Alene det at servicebogen mangler på sådan en ny bil, lugter da lidt?

  • #8   18. jul 2018 Kan de sider se Tyske synsrapporter

  • #9   18. jul 2018 Det ved jeg ikke

  • #10   18. jul 2018 Den er ikke gammel nok til syn i DK.

  • #11   18. jul 2018 smiley smiley fik ikke lige fat i at den var fra Tyskland. Sorry.

  • #12   18. jul 2018 og i Tyskland, er det kun det sted bilen er synet.
    at de har oplysninger om syn.

    de.har ikke oplysninger frit tilgængeligt som vi har

    de har mere data beskyttelses på det område


  • #13   18. jul 2018 I bogen til bilen er der noget som hedder en serviceplan. Med et stempel fra da bilen blev købt. Men jeg ved ikke om jeg kan ringe til skoda i tyskland for at høre hvad de ved om bilen?

  • #14   18. jul 2018 Det kan du helt sikkert.
    Speedometer behøver ikke tages ud for at spole km tallet.


  • #15   18. jul 2018 "Meeeen, jeg syntes at den virker lidt slidt visse steder, så som gearknop, sæder og bare lyden i undervognen, som om der er et motorophæng som allerede er slidt.
    Den har også EL bagklap hvor den ene motor er stået af og den "

    Men det er vel ikke noget der er sket natten over imens du har haft den? Jeg tænker - det er ting man ser når man kigger bil.

    Men ja - det kan da lugte af en bil som måske har kørt 157000 istedet for.


  • #16   18. jul 2018 257.000

  • #17   18. jul 2018 Op til skoda de skulle gerne kunne se hvad der også er blevet lavet i Tyskland på bilen

  • #18   18. jul 2018 Ja har lige selv haft en som var fra 16 men med 75.000 km på klokken som jeg selv havde kørt. og der var ingen tegn på slid.

  • #19   18. jul 2018 Nu har du jo købt bilen og du har ikke mulighed for at stille noget op hvis nu den har kørt 200.000km mere end foreskrevet, så er du sikker på du overhovedet vil vide sandheden?
    Måske er det bedre at lade det gå hen i det uvisse, i stedet for at ærgre sig gul og grøn hver gang du sætter dig ind i bilen smiley


  • #20   18. jul 2018 Biler fra Tyskland har ofte fusk det Vigtigste er at tjekke om tingene stemmer overens som du beskriver..
    Derudover Ofte selvom folk siger “at man ikke kan se km fusk på nyere biler”... så passer det ikke helt ... visse af dem ska der loddes i abs’en og andre sikkert nogle andre ting.
    Men hvad kan du bruge oplysningen til er det for at reklamere over et køb eller hvad.,
    For hvis du også har haft en fra 16, så forstår jeg ikke at du ik allerede ved inspektionen kunne se/ mærke / høre forskel ... det kunne jo være at alarm klokkerne allerede der har ringet....
    Hvis det er en du selv har importeret så bliver det hurtigt mere besværligt.
    Håber du får det løst


  • #21   18. jul 2018 Der er ingen service bog til orientering, den findes kun elektronisk.
    Prøv hent appen my Skoda, her kan man i dk ihvertfald se service historik.
    Her er min gamle bil


    profilbillede
  • #23   18. jul 2018 "Hvorfor købe i Tyskland ??
    Er det ikke længe siden at det kunne svare sig ? "

    Nej. Det kan godt svare sig hvis man gør sit hjemmearbejde ordentligt og samtidig søger en specifik bil..


  • #25   19. jul 2018 Har købt den gennem en dansk forhandler som giver km garanti.
    Så jeg tænker at hvis jeg kan bevise den har kørt mere, så har jeg en sag?


  • #26   19. jul 2018 Prøvet den app jeg foreslår?
    Ellers find en med VCDS og se hvad der kan udlæses som allerede foreslået.
    Alternatibt kør forbi en Skoda forhandler og få den til sætte computer til, det koster selvfølgeligt lidt.


  • #28   19. jul 2018 Tak Hicks.
    Det gør jeg.


  • #29   19. jul 2018 Tvivler stærkt på at du får noget ud af at "gå" efter forhandleren, da han vel har købt den i god tro hos et Tysk firma, og så er det lige pludselig dem som står med sorteper.
    I mine ører lyder det som en meget resurcekrævende opgave som kan trække ud i måneder hvis ikke år, hvor du ikke ved om du er købt eller solgt...!!


  • #30   19. jul 2018 Den bil er det sidste sælger som står inde for, ikke forrige sælger.
    God sag tænker jeg.
    Alene det at der ingen servicehæfte eller noget andet papir er i sig selv en indikator at noget ikke er som det skal være.


  • Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

    Følgere: 4 Svar: 197
    #31   19. jul 2018 Allan
    Mange nyere biler har intet servicehæfte, da det hele klares elektronisk


    Men ja det er seneste sælger, som står for at tjekke op på hvad de sælger, og hvordan den sælges. Så når den er solgt med km garanti, så hænger de på den, hvis bilen skulle have kørt mere..


  • #32   19. jul 2018 Skoda har en app hvor man kan finde sin servicehistorik online, men aner ikke noget om den, læste det bare i en anden tråd idag.

  • #33   19. jul 2018 Allan
    Den app omtales i denne tråd:-) mon ikke det er her du har set den.


  • #34   20. jul 2018 Hvordan gik det?

  • Carsten G
    Carsten G Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Biler: 1 Svar: 7
    #36   24. jul 2018 https://www.forbrugereuropa.dk/

    De påstår på forsiden at det er gratis at køre sag gennem dem


  • Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 22
    #37   24. jul 2018 SÅ LAD VÆR AT KØBE DET LOROORT FRA TYSKLAND.... du er jo selv skyld i det.

    ny bil
    0 km.

    dit valg


  • #38   24. jul 2018 # 37

    Virkelig intelligent og brugbart svar..!


  • #39   24. jul 2018 fandt du ud af noget?

  • Arthur W
    Arthur W Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 1 Svar: 2
    #40   24. jul 2018 Jeg ville finde en tilsvarende bil med ca. samme kilometer hos en forhandler og tage ud at kigge på den - sammenligne slitagen. Find dokumentation som beskrevet tidligere også har du en god sag mod forhandler hvis der er fusket. Han kan ikke tøre den af på andre med at være i god tro. Han er professionel bilhandler og bør iflg. retspraksis kunne se på biler hvad de har kørt på stand og slitage. Det er det han lever af. Du er i god tro, da du er en privatperson. Hvis du ikke selv har mod på en sag eller retssag, så meld dig ind i FDM inden du starter det hele op. De kan køre sagen for dig som medlem. Held og lykke og du skal ikke finde dig i at blive snydt.

  • #41   24. jul 2018 arthur.. det kan du ikke bare sådan gøre.. der er stort forskel på hvordan bilen bliver behandlet.
    ud ved ALD havde de 2 ford mondeo der var leasing der var afleveret tilbage, de havde gået ca, 80.000 km hver, men der var STOR forskel på slitage og hvordan de så ud. det endete med den ene kom på aktion.

    så du kan sagtens have en bil med lav km, men er totalt misbrugt og har været brugt som en traktor på marken.


  • Arthur W
    Arthur W Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 1 Svar: 2
    #42   24. jul 2018 Men 57k kilometer på 2 1/2 - 3 år? Det er 1500 - 2000km om måneden. Der kan du simpelthen ikke lave det slitage som er beskrevet....Jeg tror ikke på at det kan lade sig gøre. Nu ved jeg ikke med dit eksempel. Hvor gamle var bilerne? Har en leasingbil kørt 80k på 1-2 år, så tror jeg gerne den er blevet slidt. Man skal jo nærmest bo i den for at køre så langt og det kan ses.

  • #43   24. jul 2018 4 år

  • #44   24. jul 2018 De kan jo sagtens spole bilens km tal inden de kører ned og toldsyner den.

    Så når de indberetter km tal til trafikstyrelsen står tallet på 57.000. Men det kan da sagtens tænkes at den har kørt 100.000 mere nede i Tyskland inden den kom til Danmark.





  • #45   24. jul 2018 Kør til FDM og de kan undersøge hvor langt den har kørt

  • #46   24. jul 2018 Så engang i TV, max 2 år siden, at en FDM mand IKKE kunne se en bil var spolet, selv om de lige havde spolet den.

  • #47   24. jul 2018 Du skriver, at du har købt bilen hos en forhandler som har givet km garanti.
    Kørt til forhandleren og få ham til at finde det rigtige km tal. Men det er ikke sikkert han kan det.
    Hvis der er et forbruger køb, skal sælgeren udbedre de fejl, som du nævner, og ikke haft bilen i over 6 mdr.


  • #48   24. jul 2018 Som jeg har nævnt tidligere ... visse biler kan det ses på ...andre ikke.. fdm er ik specielt mere behjælpelige end andre..

  • #50   24. jul 2018 Hvis du køber en bil i Tyskland og der ikke er servicebog med, så er der med 95% snyd med km... er der servicebog med autoriseret stempler med UDEN regnings nummer ved hvert service = fabrikeret servicebog.. Er det en forhandler der er har en øst- eller ikke-europæisk navn, så skal du slet ikke spilde din tid... ingen stereotype ting her, bare ren og skær erfaring, tag bare den her:
    I found this offer at mobile.de:

    https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=265422643&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios

    Audi A2 1.2 TDI Automatik Getriebefehler
    First Registration: 04/2002
    Mileage: 105,055 km
    Fuel Type: Diesel

    Price: 1.170 €

    Wauuuu fantastisk pris, selv med den defekte gearkasse... jeg ser så forhandleren... så kigger jeg videre smiley


    profilbillede
  • Thomas V
    Thomas V Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Svar: 8
    #51   24. jul 2018 Nu har Octavia III elektronisk servicebog, der ligger på Skoda’ server - derfor ligger der ikke en i bilen. Du kan med vin/stel nr# og MySkoda app tjekke bilens service historik. Den giver dig hvilket værksted der har udført arbejdet og hvilket type eftersyn der er udført.
    Der kan self godt være fusket med bilen, men ikke service historik - medmindre værkstedet der indberetter service self ikke indberetter falske oplysninger.


  • Bent J
    Bent J Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 11 Svar: 2
    #52   25. jul 2018 En dansk Skoda forhandler kan se hvad et tysk Skoda-værksted har lavet på bilen. Hvornår, Hvor, og ved hvilket km-tal - hvis ellers forhandleren har husket at indberette. Men det har han sikkert nok. Men vær ikke bange for at købe bil i Tyskland. De svindler ikke så meget med km-tal, som danske (arabiske) forhandlere gør

  • #53   25. jul 2018 Du kan gøre noget så enkelt som at se på bremsepedal/kobling/ speeder. Det er klart, at hvis den tidligere ejer aldrig har haft jord under skoene, er sliddet småt. Sammenlign med nogle andre.
    Og ellers pil låget til oliepåfyldning af, mens motoren kører. Hvis den "ånder" meget der, kan det tyde på slid.


  • #55   25. jul 2018 Gør nu bare som der blir sagt få sat en vcds tester på den fortæller dig præcist hvad den har kørt

  • #56   25. jul 2018 Dennis, jeg har selv en og det kan ikke lade sig gøre, Iøvrigt har der også været flere dokumentarer i fjernsynet hvor de prøver at afsløre km fusk i bilens motorstyring. Og de kan Intet se

  • #57   25. jul 2018 Få en tester på og så kan den som regel afslører om der er spolet. Fx er der skiftet speedometer i min så min speedometer siger ca 450.000 mens at motorstyringen siger langt over 600.000

  • #58   25. jul 2018 Som du selv beskriver så virker rat og gearknob slidt. Allerede der burde du bakke ud og finde en anden. Det er tegn på mange km. Og hvis der oveni købet ikke er nogen servicebog til dokumentation så burde alle alarmklokker da ringe. Du kan desværre ikke stille noget op.

  • Samoht R
    Samoht R Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Svar: 10
    #59   25. jul 2018 Altså! Hent nu MySkoda appen og tast det stel nummer ind, så vi kan få et svar.

  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Svar: 38
    #60   25. jul 2018 Stefan V. Vi mangler svar.

  • #62   25. jul 2018 Tak for alle svarene.

    Sket er sket.
    Jeg troede jeg købte drømmebilen og sælgeren er meget troværdig og har max scorer på Trustpilot.


    Jeg er på sagen.
    Jeg har været hos skoda hvor han ikke kunne logge på det tyske system, så jeg skal ringe til dem, hvilket jeg gør i morgen.

    Jeg skal have en tester på, men nægter at betale 500 for det hos skoda, så venter på en ven som kan hjælpe med det.

    Jeg skal nok melde tilbage når jeg er videre i sagen.


  • #63   25. jul 2018 500? For måske at få afgjort en sag til så mange penge?
    ....

    Vil tro Skoda har bedre mulighed for dette end en hjemme vcds tester.


  • #64   25. jul 2018 Stensikkert en fusker bil.

  • #65   25. jul 2018 Hvis du skriver hvor du er fra er der sikkert en tæt på dig der gerne lige tjekker den med VCDS for at komme et svar nærmere her i tråden smiley

    ..ang det plastskjold der, hvis det er en der “lever af” at spole biler, så ved han også nok hvor div skruer sidder hvis han skal have dem ud og kan også sætte dem på plads igen smiley


  • #66   25. jul 2018 Har du prøvet den app jeg og flere foreslår?
    De lavt hængende frugter du ved ??


  • #67   25. jul 2018 Lyder mere som om han er blevet sparket i de længst nede hængende sydfrugter smiley

  • #68   25. jul 2018 Lyder desværre som om du er blevet snydt, og du har ret i din mistanke. Følger med for at få stillet min nysgerrighed. Spændende hvad du finder ud af.

  • #69   26. jul 2018 #63

    Nu er det bare sådan at en "hjemme vcds tester" kan NØJAGTIGT det samme som forhandlerens tester og mange gange bedre. FOrhandler testeren har vidst nok kun point og click menuer så værkstedet bare skal vælge det de vil have gjort, mens at man i VCDS selv skal gøre tingene mere manuelt!!.


  • #70   26. jul 2018 Det vælger jeg så ikke at tro på smiley

  • #71   26. jul 2018 Martin G:

    Det må du så selv helt om. Kør du bare til forhandleren for at få kodet ting på din bil og så vil jeg gøre det samme bare gratis hjemme i min egen indkørsel smiley


  • #72   26. jul 2018 Så hjælp da manden med problemet?

  • #73   26. jul 2018 #72 han kunne da starte med at skrive hvor han var fra i landet. Sidder i Fredericia så der er grænser for hvor langt jeg kan og vil kører umiddelbart medmindre folk vil komme til mig.

  • #75   26. jul 2018 Hvad er det du mener der er seriøst eller ej?

  • #77   26. jul 2018 Det var henvendt til Dane der lød til at kunne lave det.

    Ja, jeg undres.


  • #79   26. jul 2018 #77
    Den er nu god nok smiley
    https://youtu.be/05ycSbOwfX0
    Så nemt er det at se om km stand på speedometer stemmer overens med km stand i motorstyringen..


  • #80   26. jul 2018 Men Henrik det er kun amatører der ik også ændrer parametre derinde.
    I Tyskland er det en industri, og det vcds kan, samt orig tester kan stadig ikke aflæse om der er snydt hvis det er gjort ordentligt. Desværre.


  • #81   27. jul 2018 Vil nu ikke give dig ret i at det kun er amatører der nøjes med at spole speedometeret! Men du har ret i at man kun kan se om tallet i speedometeret er det samme som tallet i motorstyringen (som jeg også skriver i #1) og hvis du ændre tallene begge steder er der kun slid, service, syn osv tilbage at kigge på, for at vurdere om km tal virker troværdigt.

  • Christoffer L
    Christoffer L Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Svar: 7
    #82   27. jul 2018 #81
    Enig Henrik. I TV udsendelserne om emnet har fuskerrøvene kun ændret speedometeret, ikke også motorstyringen.


  • #83   27. jul 2018
    Det er folk uden viden om feltet der ikke gør det fuldt ud, ergo amatører. Ofte er det prisen folk går efter og ham der ændrer km tallet er en privat person der har købt en enhed i Kina til det. Med begrænset viden.
    En prof ved hvilke parametre der skal ændres da dette er forskelligt fra bil til bil. I en del år er km tallet lagret flere forskellige steder feks, speedo, abs, nøgler, ecu, osv osv .
    Det koster langt mere, og typisk kræver det langt mere viden end alm privatpersoner kan/vil betale for at opnå.
    Og da en vigtig faktor for dem der ønsker det udført er pris, så gør det arbejdet nemmere for dem der skal afsløre det.





  • Christoffer L
    Christoffer L Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Svar: 7
    #84   27. jul 2018 #83
    Så er vi vel enige?

    Det er amatøragtigt at få ændret km stand, og folk som tyger til det, vil typisk vælge den billigste løsning de kan finde. Så derfor er der en god chance for at afsløre snyden ved at kigge i motorstyringen.


  • #85   28. jul 2018 Chick Hicks
    Det ser sku lidt mærkeligt ud på app´en.
    Der er lavet service ved 10km 2 gange?! Eller læser jeg det bare helt forkert?



    profilbillede
  • #87   28. jul 2018 Du er godtnok tung at hjælpe når du ikke er mere informativ.
    13/6 2018 Vadum er det en dato og forhandler du kender?
    Hvad er nuværende km?
    Er der ikke flere registreringer?


  • #88   28. jul 2018 Sorry. Men der er altså KUN de 2 registreringer som er på billedet.
    Det er datoen inden jeg fik bilen. Jeg kender ikke noget til værkstedet, men forhandleren sagde at den netop havde fået lavet 60000 service og det var registret i den digitale servicebog. men der står at km. standen var på 10 km!? Det er da ikke normalt.


    Som der står i toppen af opslaget har den kørt 57000 nu.



  • #91   29. jul 2018 Ah Brian jeg fik lavet 30.000 km eftersyn da min havde kørt 28.000 km.
    Har købt en Aygo til fruen der har kørt 27.000 km. , den bliver der lavet 30.000 km eftersyn på inden vi henter den her i igen.

    Så det er der da intet underligt i.

    Automester i Vadum har sikkert blot skrevet forkert mht. km, det kan man bese dem rette.

    Men da der tilsyneladende ikke figurerer et 2 års eftersyn eller andre eftersyn så er disse ihvertfald ikke foretaget hos en Skoda forhandler.
    Det behøver der heller ikke være noget mærkeligt i da man i eksempelvis Tyskland ikke har så lange garantier på biler som vi har for vane at få eller tilkøbe.
    Lad os antage / gætte at der har været to års garanti.
    Så er garanti udløbet da bilen blev to år, herfor har ejer sikkert valgt den lokale til det.

    Om den så kun har kørt de 56.000 km må vi blot udlede at denne app ikke kunne afsløre.

    Var det mig havde jeg taget til en Skoda forhandler og betalt den plovmand for hvad der evt kan findes af data.


  • #92   29. jul 2018 Hicks.
    Så synes jeg bare det er lidt underligt at jeg ikke har fået kvitteringer med på det.
    Men det er jo min egen fejl at jeg ikke tjekker op på det.

    Ja jeg ringer til dem der har lavet service i morgen. Så kan de lave det om.

    Ja skoda skal have 500kr. for at sætte testeren på så man kan aflæse km. stand for ECU.


Kommentér på:
Km. fusk? hjælp

Annonce