{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
318 visninger | Oprettet:

Kia rio 1.4 crdi 13 meget kort på literen {{forumTopicSubject}}

Hej kloge hoveder derude.

Jeg har købt en kia Rio 1.4 crdi fra 13 hos en forhandler, den har 90 hk og er opgivet til at køre 27.8 km/l

Den kører 2 x 50 km om dagen, både meget motorvej og landevej blandet.

Den bliver kørt meget økonomisk efter alle kunstens regler, og har både forsøgt med 110 kmt og 130 kmt på motorvejen.

Jeg kan simpelthen ikke få den til at køre over 17 på literen uanset hvor hårdt jeg forsøger..

Jeg ved godt de ikke kører hvad de er opgivet til, men der er altså stor forskel...

Har i oplevet noget lignende? Det er ikke stoppet luftfilter der gør det...

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaring inden jeg ringer til forhandleren ??

På forhånd mange tak!

Kommentarer på:  Kia rio 1.4 crdi 13 meget kort på literen
  • #1   6. dec Motorvej er hårdt ved mange biler. Her er biler langt fra så økonomiske, som de er opgivet til.

Hvad kører den, hvis du triller en tur på 100 km ren landevej ved 80 km/t?

• #2   6. dec Alle de biler jeg har haft har også kørt mest " økonomisk " på landevej. så som #1 siger så prøv lige at køre en god strækning på landevej, og se hvad den sniger sig op på.

• Simon S
    Simon S Tilmeldt:
    aug 2008

Følger: 1 Emner: 30 Svar: 442
    #3   6. dec Hvor mange km har bilen kørt?

Jeg prøvede noget lign. på min tidligere Clio diesel. Der var flere ting, der hjalp, men den største synder var en dårlig indsprøjtningsdyse.
    Et nyt luftfilter kan også give lidt, men ikke i den størrelsesorden.

• #4   6. dec Hvordan lyder den når du starter den ved kold motor? Unormal banken/ujævn tomgang? Jeg ville hælde en koncentreret diesel rens i tanken. Jeg har gode erfaringer med Bell add 1l og fyld tanken op med SHELL diesel VPower. Min golf 7 1,6 køre 22 km/l gennemsnit ren motorvej 380 km opgivet til 25kml og landevej kan det sagtens lade sig gøre.

• #5   6. dec Generel slitage (dysser) , for lidt luft i dækkene, slidte dæk, dårlige hjullejer, hængende calipre.

Du kører formentlig med varmen tændt (A/C? ) , varme i sædet, el-bagrude tændt og så bruger biler i vores klima generelt meget energi på at opnå drifttemperatur, og det koster .

Forhandleren kan altså gøre noget ved vores klima .

• #6   6. dec Ifølge spritmonitor går din specifikke model 18.02 km/l i snit så du er nu ikke meget fra hvad der er normalt for folk, så jeg tror ærligt ikke at din bil fejler noget.

• #7   7. dec Det lyder meget normalt med 17 hvis du kører 130 på motorvejen.

• #8   8. dec Er selv Kia tekniker. Tror nu ikke din bil fejler noget. Ved godt at Kias biler er opgivet til at køre langt på literen. Man kan godt få bilerne til at gå det de er opgivet til. Men man skal køre MEGET øko kørsel. Mere en godt er. Men kan lade sig gøre.

Kommentér på:
Kia rio 1.4 crdi 13 meget kort på literen