{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
313 visninger | Oprettet:

Brugtbiltest : Toyota Avensis 1,8 - 7AF-E 1999 {{forumTopicSubject}}

Jeg har haft fornøjelsen at være chauffør og dermed testkører på mine forældres Toyota Avensis på vores lille "forårsferie" her i 2019.

Den blev synet uden anmærkninger i sidste måned, og var jeg i tvivl før, så er jeg det ikke længere :

EN NYSYNET BIL BETYDER IKKE EN FEJLFRI BIL !

De har haft den siden den var 4 år gammel og havde dengang kørt 75.000 km , i dag har den kørt 248.000 km .

Det har aldrig været en køreglad bil, og der går ofte et halvt til et helt år imellem at jeg er chauffør i den, og nu kan jeg godt mærke at den er ved at være lidt træt . Med fire voksne i kabinen var der godt nok ikke mange af de oprindelige 115 hestekræfter tilbage, og når jeg kørte 130 km/t på motorvejen på vej hjem ( med bagagerummet godt fyldt op ) stod omdrejningstælleren på 3800 omdr/min . Jeg skal nok lade være med at drage yderligere sammenligninger, men min 0,9 liters 3 cylindrede motor kører under 3000 omdr/min når den kører samme hastighed .

Jeg tog mig flere gange i at lede efter et 6. gear - som den i høj grad savner .

Bilen kører pt på nogle formentlig kinesiske vinterdæk og det kan være årsagen til at den er så tung og direkte død i styrtøjet . Jeg måtte simpelthen ud for at kontrollere om der var servovæske på bilen, jeg måtte konstatere det var der . Som sagt så kunne det være dækkene der er skyld i det stramme styrtøj, men også nogle slidte bære og styrekugler, hvilket alligevel undrer en del, taget i betragtning af at bilen er nysynet ?

Jeg ved ikke hvem der har synet bilen, men jeg kørte på nogle meget mørklagte jyske skovveje, og ville tænde det lange lys, med det resultat at jeg oplyste trækronerne sådan cirka 30 meter fremme : Det lange lys lyste mere op end ned på vejen, og jeg kunne ikke justere ret meget på højden inde fra kabinen .

Det blæste godt i dag, og bilen er da noget sidevindsfølsom, men på den anden side var den også godt læsset .

Bilen er snart 20 år gammel, og det er alligevel begrænset hvor meget rust der er i bilen: Den har lidt op over forruden og begyndende rust i skærmkanterne bag, og forneden ved forskærmene ( ved dørpanelerne) . Bilen har i de sidste 16 år været parkeret udenfor i alt slags dansk vejr , så det er ret imponerende hvor relativ flot den stadig står i lakken .

Bilen har været utrolig driftsikker, (det er jo en Toyota? ) for 10 år siden fik den en ny kobling efter at den i bogstaveligste eksploderede på den fynske motorvej . Den kobling der blev monteret for 10 år siden kører vist på sidste vers, og jeg var sku´ lidt nervøs for om den ville holde hele turen, men af hensyn til familiefreden, lod jeg den tanke blive inde i mit hoved, og den holdt da også hele turen . Den har på et tidspunkt fået en ny krumptapføler - jeg varmed i bilen da den i et venstresving i en ret trafikeret gade valgte at stå af, hvilket resulterede i total motorstop, med efterfølgende trafikkaos . Den kører stadig på sin udstødning nummer 2 - det er da ret godt klaret ?

Mine forældre nærmer sig begge de 80 år, og en ny bil er ikke økonomisk opnåelig, så de kommer nok til at leve med den aldrende Toyota i de næste to år , indtil den igen skal til syn, med de skavanker og mangel på moderne udstyr .

Ville jeg købe sådan en hvis bilbudgettet var 10.000 eller derunder ( markedsprisen ) ?

Jeg ville ihvertfald prøvekøre flere Avensis modeller i samme årgang, for styrtøjet i mine forældres eksemplar ville skræmme mig langt væk hvis jeg var køber, og jeg glæder mig til at prøve den på sommerdæk, først der kan jeg svare på om mine forældres styrtøj er slidt op, eller det er et spørgsmål om dæk ?

Kommentarer på:  Brugtbiltest : Toyota Avensis 1,8 - 7AF-E 1999
  • #1   29. mar Driftsikkerheden selv...spørg dig selv om du ville turde køre samme tur i en citroen eller anden franskmand fra sidste årtusinde???

• #2   29. mar #1#Solgte min gamle peug 206 gti fra 99 i januar.. fandme pålidelig bil. Ejede den i 15 år. Bedre køreegenskaber end toyotaen og o rust. En gang kobling og to gange bremser foran, samt en gang bremser bag og et nyt batteri og et nyt speedometer, en svejst udst et nyt mellemrør. Samt det årlige olieskift, nye dæk 4 gange og tændrør hver 4 år, på 15år...Fandme lige så pålidelig eller mer. Vi kørte til italien i den.. no problemo og den er fransk

• #3   29. mar Nåh ja.. og to gange tandremskifr

• #4   29. mar nu når vi snakker om god og billige bil at have. Min mor har en Toyota Carina e 1.6 16v 4 dørs 105 hk hvor udstyr kun er servo og centrallås. den har hun haft siden år 2000 så i 19 år nu den var 4 år gammel da hun fik den.den hade kørt 170.000 km der og nu har den kørt 395.000 km.Og den køre stadig lige så godt som den altid har gjort og styretøjet er godt i den som altid. den har altid fået lavet alm service hver 10.000 km. Og på de år hun har haft den har den fået udskiftet.
    bremsebakker bag en gang og hjulcylinder bag også.
    den har fået udskiftet klodser for 3 gange og en gang nye skiver.
    Og så har den fået en ny styre kugle og bærekugle. plus 2 kødben og den har fået udskiftet udstødningen en gang. plus nye dæk ca hver 4 år ca og den har fået udskiftet batteri en gang.Og et par mancheter og divs pære igennem tiden.Og så tandrem hver 5 år. så Det har været en god bil og billige at holde køres. Men nu er tiden kommen til den skal videre da der er kommen en del rust bag i den. Så er ved at kigge efter ny mini bil til hende. Og det skal være en Toyota igen. Så må man håbe den næste holder så mange år også. Men tvivler da Toyota desværre ikke er som det var engang. smiley

• #5   31. mar Har så kun 110hk. Hvis du ikke kære ret meget i den og kørt tur så soder den til. Det er en lean burn motor og den er droslet ned. plus vakuum dåse til variable indsugning bliver defekt. 7afe har altid kørt mærket.

Min egen ligge os med 140 kmt 3800omdrejninger 120 kmt 3200 omdrejninger ca smiley 80 kmt 2000 omdrejninger.

Men det er en solid bil. Så længde der ikke er slør kan det synes

min far har os en med 374000km på tællen den køre bare der ud af. koster ingen ting i værested regninger udover service. Hans tandstang går bla stram.

Kommentér på:
Brugtbiltest : Toyota Avensis 1,8 - 7AF-E 1999